Noudattaako täällä kukaan viljatonta ruokavaliota
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmä kysymys, mutta oletteko siis jättäneet riisinkin pois ihan kokonaan?
Riisi on viljaa.
Niin on, mutta monesti suomalaisissa keskusteluissa keskitytään neljään pääviljaan. Mietin, aiheuttaako riisi samoja reaktioita monelle kuin esim. vehnä. Ja myös siksi mietin, kun monessa maitotuotteen korvikkeessa on käytetty riisimaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä ketju. Kiitos ap ja kommentoijat. Jatkuvien vaikeiden vatsaongelmien vuoksi aloittelen minäkin tässä, tai yritän ainakin, viljatonta ruokavaliota. Myös sokeri tuntuu pahentavan oireita. Sen vuoksi kaikki neuvot ja kokemukset arvokkaita. Vähän huolettaa vaan se, että saanko kaikki tarpeelliset ravintoaineet. En kestä myöskään herneitä, papuja enkä linssejä. Punaista lihaa en juuri syö mutta siihenkin olen valmis, jos vatsaoireeni vain paranisivat. Olen huomannut myös, että karrageeni (?) ei sovi. Ja sitähän on niin monissa ruokatarvikkeissa.
Kuidun kanssa tarvitsee paljon vettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riisi on viljaa.
Niin on, mutta monesti suomalaisissa keskusteluissa keskitytään neljään pääviljaan. Mietin, aiheuttaako riisi samoja reaktioita monelle kuin esim. vehnä. Ja myös siksi mietin, kun monessa maitotuotteen korvikkeessa on käytetty riisimaitoa.
Minä olen korvannut riisin ihan muuten vaan kvinoalla, kun on maukkaampaa ja terveellisempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ette syö yhtään viljaa niin mitä teette, jos käytte jossain paikassa missä tarjotaan kahvia/teetä pullien, kakkujen, leipien kanssa? Eikä mitään muuta. Esim. kahviloissa, vierailulla, hautajaisissa jne. Nautitteko vain juoman? Minä en syö pullaa ym. makeaa kotona mutta tapaan tuttaviani usein viihtyisissä kahviloissa. Ikävä istua pitkiä aikoja syömättä mitään. Pirtelöitä ja jäätelöä on mutta niissä taas yleensä muita sopimattomia aineita. Alkoholia en käytä.
Mikä ongelma se on. Kun juo vain kahvin/teen /mehun??
Elimistö muuten tykkää pitkistä syömättömyyden väleistä.
Eikä kenenkään mieliksi pidä koskaan syödä.
Pidän mukana raakasuklaata, joten voin nauttia sitä kahvin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riisi on viljaa.
Minä olen korvannut riisin ihan muuten vaan kvinoalla, kun on maukkaampaa ja terveellisempää.
Kaikki viljat voivat aiheuttaa reaktioita, koska niissä on proteiinia, jonka elimistö voi tulkita viholliseksi. Olen korvannut kaikki viljat kaviksilla, joten niitä tulee syötyä PALJON. Niistä saa myös kuitua, kunhan vähän valitsee mitä syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ette syö yhtään viljaa niin mitä teette, jos käytte jossain paikassa missä tarjotaan kahvia/teetä pullien, kakkujen, leipien kanssa? Eikä mitään muuta. Esim. kahviloissa, vierailulla, hautajaisissa jne. Nautitteko vain juoman? Minä en syö pullaa ym. makeaa kotona mutta tapaan tuttaviani usein viihtyisissä kahviloissa. Ikävä istua pitkiä aikoja syömättä mitään. Pirtelöitä ja jäätelöä on mutta niissä taas yleensä muita sopimattomia aineita. Alkoholia en käytä.
Mikä ongelma se on. Kun juo vain kahvin/teen /mehun??
Elimistö muuten tykkää pitkistä syömättömyyden väleistä.
Eikä kenenkään mieliksi pidä koskaan syödä.
Pidän mukana raakasuklaata, joten voin nauttia sitä kahvin kanssa.
Kiitos! terv. hän, joka kysyi.
Vierailija kirjoitti:
Kahvi ja vesilasi riittää itselleni oikein hyvin. Ihmisten kanssa minä olen mennyt seurustelemaan, enkä ruuan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa ottaa vitamiinia purkista jos suolisto on ollut huonona. Itsellä ainakin oli puutetta kaikesta mahdollisesta. Puhdistamon super complex b vitamiini, seleeni, e vitamiini, jodi, k ja a vitamiini jne.
Suosittelen ottamaan kuuri kaikkea mahdollista.
Viljaton ruokavalio ei tarkoita ravinnotonta syömistä. Mitään pillereitä ei tarvita.
Kyllä minä vain tarvitsin. Suolisto oli niin huonona ja raskauden jälkeen varastot niin tyhjänä että pillerit oli pelastus. Sulla voi tilanne olla eri...
Niin joo ruokaahan ei kannata puutoksiin syödä.
Noh, minullapa on niin laajat allergiat ettäon pakko ottaa purkista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahvi ja vesilasi riittää itselleni oikein hyvin. Ihmisten kanssa minä olen mennyt seurustelemaan, enkä ruuan.
Ei kysymys ollut nyt ruuan kanssa seurustelusta. Tapaamiseni saattavat kestää monia tunteja. Tunnin matka keskustaan, sitten kävely jossain puistossa tai merenrannalla. Kahvilassa, esim. Carusellissa merenrannalla Helsingissä saatetaan istua 4-5 tuntia. Kyllä minua jo heikottaa siinä vaiheessa. Ikä 76v. Halusin vain kysyä, jos jollain olisi hyviä ehdotuksia. En halua elämänviisauksia. Sain jo yhden hyvän vastauksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kysymys ollut nyt ruuan kanssa seurustelusta. Tapaamiseni saattavat kestää monia tunteja. Tunnin matka keskustaan, sitten kävely jossain puistossa tai merenrannalla. Kahvilassa, esim. Carusellissa merenrannalla Helsingissä saatetaan istua 4-5 tuntia. Kyllä minua jo heikottaa siinä vaiheessa. Ikä 76v. Halusin vain kysyä, jos jollain olisi hyviä ehdotuksia. En halua elämänviisauksia. Sain jo yhden hyvän vastauksen.
Jos kerran sait jo vastauksen, niin mitä ihmettä enää täällä vingut?
Minua huvittaa viljaton. Monet tarkoittavat kuitenkin etteivät syö ns. kotimaisia viljalajeja (vehnä, kaura, ohra, ruis). Syövät kuitenkin ns. ulkomaisia viljoja.
Kannattaisi keskusteluissa nimetä mitä tarkoittaa viljattomuudella
https://www.leipatiedotus.fi/media/pdf-tiedostot/vilja-ja-viljalajit.pdf
Vierailija kirjoitti:
Minua huvittaa viljaton. Monet tarkoittavat kuitenkin etteivät syö ns. kotimaisia viljalajeja (vehnä, kaura, ohra, ruis). Syövät kuitenkin ns. ulkomaisia viljoja.
Kannattaisi keskusteluissa nimetä mitä tarkoittaa viljattomuudella
https://www.leipatiedotus.fi/media/pdf-tiedostot/vilja-ja-viljalajit.pdf
Jos nyt noin kovin huvittaa, niin ennen kuin nauruusi tukehdut, kuulostele mielessäsi sanaa viljaton.
Viljaton tarkoittaa viljaton.
Sille ei voi mitään, jos SINUN YMMÄRRYKSESSÄ on vikaa.
Vierailija kirjoitti:
8
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran sait jo vastauksen, niin mitä ihmettä enää täällä vingut?
Sinulla nyt varmaan hyvä olo kauniista kommentistasi? Ikävä, että tällaiset hyvät ketjut (kiitinkin ketjun alkupuolella) menevät ilkeyksien latelemiseksi. Yritetään jatkaa ystävällisesti ja vastata itse kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
Olen viljaton, sokeriton ja maidoton. Maitotuotteista käytän ainoastaan juustoa ja creme fraichea, kerman korvaan ruoanvalmistuksessa kookosmaidolla.
Teen silloin tällöin itse sämpylöitä mantelijauhoista. Pastaa en syö mutta riisiä joskus, mielummin vihanneksia.
Olen laihtunut normaalipainoiseksi kun syön näin ja painon ylläpitämiseksi ei ole tarvinnut nähdä vaivaa.
Et ole maidoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoa tähän väliin että se IBS on oikeastaan elintasosairaus. Ruokavaliossa ja liikkumistottumuksissa olisi parannettavaa, suoliston ja hermoston yhteistyö hyvien suolistobakteerien kanssa on meidän terveydelle aika iso juttu, ja stressillä on tässä myös roolinsa. Näistä IBS ja suolisto-ongelmista saa alkunsa erilaiset autoimmuunisairaudet, migreeni, masennus, allergiat, astma, diabetes, ja jopa muistisairaudet. Tutkimustieto tästä lisääntyy jatkuvasti.
Ihmiselle tärkeintä on miettiä mistä tosiaan saa suolistoa oikein ruokkivia kuituja ja ravinteita. Jos vaan jättää viljat pois ilman hyvää suunnittelua, koska vatsa joutuu niitä enemmän työstämään, voi loppupeleissä tehdä itselleen enemmän haittaa kuin hyötyä. Terveellisempää olisi jättää mielummin liha kuin viljat. Harvoin vika oikeasti on niissä viljoissa, vaan meidän elintavoissa.
Olet niin täysin väärässä.
Halutatko perustella jotenkin mikä tässä oli väärin? Nuo yleiset ruokailusuositukset on kuitenkin maailman tutkituin ruokavalio.
Maa- ja metsätalousministeriön asiantuntijaelin, Valtion ravitsemusneuvottelukunta, on laatinut monta ruokasuositusta suuntaviivoiksi väestön terveyttä edistävälle syömiselle.
Mitä ruoka-aineita luulet heidän suosivan? No, sitä mitä ruokateollisuus tuottaa. Viljalla ja maidolla kasvatettu ihminen jakaa sitä omaa propagandaansa, kun leivän, puuron ja maidon juomisesta tulee niin isänmaallinen olo. Mitä väliä turvottaa tai pierettääkö. Mainosta perään vaan närästys, yms lääkkeistä.Ruokateollisuus tuottaa muutakin kuin viljaa ja maitoa, ja suositusten mukaisen ruokavalion voi toteuttaa myös ilman niitä.
Miksi täytyy sitä leipää aina syödä? eikö se ole joku sukupolvijäännös vanhoilta ajoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoa tähän väliin että se IBS on oikeastaan elintasosairaus. Ruokavaliossa ja liikkumistottumuksissa olisi parannettavaa, suoliston ja hermoston yhteistyö hyvien suolistobakteerien kanssa on meidän terveydelle aika iso juttu, ja stressillä on tässä myös roolinsa. Näistä IBS ja suolisto-ongelmista saa alkunsa erilaiset autoimmuunisairaudet, migreeni, masennus, allergiat, astma, diabetes, ja jopa muistisairaudet. Tutkimustieto tästä lisääntyy jatkuvasti.
Ihmiselle tärkeintä on miettiä mistä tosiaan saa suolistoa oikein ruokkivia kuituja ja ravinteita. Jos vaan jättää viljat pois ilman hyvää suunnittelua, koska vatsa joutuu niitä enemmän työstämään, voi loppupeleissä tehdä itselleen enemmän haittaa kuin hyötyä. Terveellisempää olisi jättää mielummin liha kuin viljat. Harvoin vika oikeasti on niissä viljoissa, vaan meidän elintavoissa.
Olet niin täysin väärässä.
Halutatko perustella jotenkin mikä tässä oli väärin? Nuo yleiset ruokailusuositukset on kuitenkin maailman tutkituin ruokavalio.
Ja mikä mahtoi olla tutkimuksen tulos?
Tuo ruokavalio? Ja tulos tosiaan uudistuu jatkuvan tutkimuksen myötä, eihän tieteessä mikään toki ole ikinä valmista. Voitko vielä todistaa mikä tässä nyt on väärin?
Niin, mikä oli se tutkimuksen tulos? Vääryydestä ei voi sanoa mitään ennen kuin tulos on tiedossa.
Ei ole yhtä tutkimusta jossa on tulos jos siis sitä ajat takaa. Tässä on takana kymmenien vuosien ja lukuisten eri yliopistojen tutkimus (=tutkimukset), minkä pohjalta ruokavaliota laaditaan ja päivitetään.
Mikä on perusta sinun viljattomalle näkemykselkesi ja mikä tuossa alkuperäisessä kommentissa nyt oli täysin väärin? Haluatko perustella oman kantasi?
Kerro sinä niistä lukuisista tutkimuksista ja niiden tuloksista.
Montako olet niistä lukenut?
No sekä ruokaviraston että who:n sivuilta löytyy jo aika paljon. Sinä et ole tainnut käydä yliopistoa? :)
Mikä tuossa alkuperäisessä kommentissa oli väärin? Sitä ei ole kukaan vielä perustellut.
Eikä tule perustelemaankaan. Tämä sama tyyppi jankkaa jokaisessa ketjussa jossa joku mainitseekaan kuidun. Kun häneltä pyytää perusteluita tai lähdettä niin vastaus on luokkaa "en kerro ku oot niin tyhmä".
Kannattaa vaan antaa mennä ohi korvien ja olla kommentoimatta takaisin mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kauanko teillä viljattomat meni, että positiiviset vaikutukset alkoi näkyä missään, esim painossa tai ihossa? Itsellä vasta eka kuukausi menossa.
Itsellä alkoi paino tippua noin viikon kuluttua. Lähti kilo viikossa, kunnes tasoittui siihen -10kg kohdalle. En muuttanut ruokavaliossa mitään muuta kuin että korvasin viljat jollain muulla. En edes lopettanut valkoisen sokerin syömistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riisi on viljaa.
Kaikki viljat voivat aiheuttaa reaktioita, koska niissä on proteiinia, jonka elimistö voi tulkita viholliseksi. Olen korvannut kaikki viljat kaviksilla, joten niitä tulee syötyä PALJON. Niistä saa myös kuitua, kunhan vähän valitsee mitä syö.
Kvinoa ei kyllä ole vilja vaan siemen.
Maissi ja riisi on viljoja