Noudattaako täällä kukaan viljatonta ruokavaliota
Kommentit (171)
Jos makeannälkä iskee, pelkillä perunajauhoilla voi tehdä suklaakääretortun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noudatan. Kaikkea muuta syön, ei se sen vaikeampaa ole.
Kyllä juu näin,nykyään saa jo pullaakin luonnostaan gluteenittomana.
Meillä syö kaikki muutkin viljatonta.
Perunaa, riisiä, kasviksia, pastaa, risottoa, lasagnea, roskaruokaakin, texmexiä, nakkeja..
Oliks tää sarkasmia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noudatan. Kaikkea muuta syön, ei se sen vaikeampaa ole.
Kyllä juu näin,nykyään saa jo pullaakin luonnostaan gluteenittomana.
Meillä syö kaikki muutkin viljatonta.
Perunaa, riisiä, kasviksia, pastaa, risottoa, lasagnea, roskaruokaakin, texmexiä, nakkeja..Oliks tää sarkasmia?
VILJATON tarkoittaa mun mielestä että EI SYÖ mitään viljaa,oli gluteenitonta tai tavallista.
Minä en syö viljaa muuten kuin joskus ja jouluna,pastakin ja lasagne ovat vehnäjauhoista tehtyä.
Huoh.
Monta väärinymmärtäjää joo joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko teillä viljattomat meni, että positiiviset vaikutukset alkoi näkyä missään, esim painossa tai ihossa? Itsellä vasta eka kuukausi menossa.
Itsellä alkoi paino tippua noin viikon kuluttua. Lähti kilo viikossa, kunnes tasoittui siihen -10kg kohdalle. En muuttanut ruokavaliossa mitään muuta kuin että korvasin viljat jollain muulla. En edes lopettanut valkoisen sokerin syömistä.
Hyvin mennyt sinulla. Leivotko jotain, jossa olet korvannut viljan jollain muulla aineella? Esim. sämpylöitä tai pullia.
En leivo mitään. Leipää tai pullaa ei tee mieli. Nykyään on hyviä linssi-, maissi- jne kakkuja, joiden päälle voi vetäistä samat päällysteet kuin leivällekin.
Siitä vaan, mutta maissikin luokitellaan viljaksi. Toki av-mamma voi maissia syödä, jos ei halua siitä luopua ollessaan "viljattomalla".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi mukava saada viljattoman edes yhden päivän ruokalista.
Aamupala
Lounas
Päivällinen
ja iltapalaNiinkuin malliksi.
Ruokaa ilman viljaa. Ei voi olla vaikeaa.
Vastaus ilman nälvimistä? Ei voi olla vaikeaa. Mammalle on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupala
Lounas
Päivällinen
Aamulla
Kuppi kahvia mustanaLounas
Kikherne-tonnikalasalaatti, tuoreita marjojaPäivällinen
Kana-kukkakaali-parsakaaligratiiniMeillä ei syödä aamu-, ilta- tai välipaloja.
En ole tuo alkuperäinen kyselijä, mutta kiitos, että laitoit yhden esimerkin.
Mistä sinun gratiini muodostuu? Usein gratiinilla tarkoitetaan jonkinlaista maito-juustoseosta. Yritin googlettaa, muttei osunut vielä yhtäkään maidotonta ja jauhotonta gratiinia vastaan.
Vatsaoireisia yleensä kehotetaan noudattamaan FODMAP-ruokavaliota eli sinun lounaasta pitäisi poistaa kikherneet ja päivällisestä kaalit. Eipä jää paljon jäljelle. Kahviakaan eivät kaikki pysty juomaan, tai edes halua. Tiedän, että ketjun aiheena on viljaton, mutta tämä kommentti nyt vain siksi, että sopivien ruokien löytäminen vatsaoireisille ei suinkaan ole niin helppoa, että jättää vain viljat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ette syö yhtään viljaa niin mitä teette, jos käytte jossain paikassa missä tarjotaan kahvia/teetä pullien, kakkujen, leipien kanssa? Eikä mitään muuta. Esim. kahviloissa, vierailulla, hautajaisissa jne. Nautitteko vain juoman? Minä en syö pullaa ym. makeaa kotona mutta tapaan tuttaviani usein viihtyisissä kahviloissa. Ikävä istua pitkiä aikoja syömättä mitään. Pirtelöitä ja jäätelöä on mutta niissä taas yleensä muita sopimattomia aineita. Alkoholia en käytä.
Kahvi ja vesilasi riittää itselleni oikein hyvin. Ihmisten kanssa minä olen mennyt seurustelemaan, enkä ruuan.
Ei kysymys ollut nyt ruuan kanssa seurustelusta. Tapaamiseni saattavat kestää monia tunteja. Tunnin matka keskustaan, sitten kävely jossain puistossa tai merenrannalla. Kahvilassa, esim. Carusellissa merenrannalla Helsingissä saatetaan istua 4-5 tuntia. Kyllä minua jo heikottaa siinä vaiheessa. Ikä 76v. Halusin vain kysyä, jos jollain olisi hyviä ehdotuksia. En halua elämänviisauksia. Sain jo yhden hyvän vastauksen.
Eikö nykyään ole kaikenlaisia raakakakkuja. Itse otin viimeksi kahvilassa ihanan marjasmoothien.
Hyviä ehdotuksia kiitos! Tuota raakakakkua voisin yrittää itsekin joskus tehdä. Onkohan joku tehnyt ja miten onnistui?
Minä olen tehnyt. Esim. täällä hyviä reseptejä, suosikkini on ”Snickers-kakku”.
https://themerrymakersisters.com/best-healthy-raw-cakes/
Reseptit saattaa ensi alkuun tuntua hämmentäviltä, mutta lopulta tekeminen on yllättävän helppoa. Vaatii hyvän tehosekoittimen. Valmis kakku säilyy pakastimessa. Kannattaa ensin laittaa pakastimeen muutamaksi tunniksi ja leikata sitten paloihin ja laittaa takaisin pakastimeen. Jos pakastaa paloittelematta, kakku jähmettyy tiiliskiveksi ja on vaikea leikata palaa. Jos siis on niin tarkoitus syödä pala kerrallaan, eikä koko kakku :) Raakakakut ovat yleensä todellisia energiapommeja, joten niitä ei kannata syödä mielin määrin. Ovat kyllä usein niin tujakkaa tavaraa, ettei kovin isoa palaa pysty syömäänkään.
Yksi helppo herkku on myös suklaavaahto, johon tulee Pirkka Parhaat Kookoskermaa (muut ei toimi niin hyvin), main mukaan raakakaakaojauhetta, ripaus suolaa. Halutessa makeutukseksi vähän hunajaa tai vaikka banaani. Päälle vadelmia, nam! Vähän aiheen vierestä, mutta jos haluaa sokerista eroon tai vähentää sitä, kannattaa olla kahdesta neljään viikkoa kokonaan ilman sokeria (myös hedelmiä ja marjoja), jonka jälkeen pahimmasta koukusta pääsee irti ja makuaisti yleensä muuttuu, eikö sokeria enää kaipaa samalla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Aamupala
Lounas
Päivällinen
Aamupala:
- munakas pinaatilla ja lehtikaalilla ja sienillä jos niistä tykkää (pakasteet käteviä, Lidlissä hyvää luomupinaattia!), marjoja/hedelmä, kahvi/tee, vettä
Lounas:
- salaatti kanalla tai lohella, esim. salaattia, kurkkua, tomaattia, oliiveja, avokadoa, hummusta, pähkinöitä/siemeniä, päälle reilusti oliiviöljyä ja valkoviinietikkaa/sitruunaa (ja yrttejä), tai jos tarvitset enemmän energiaa, tee itse majoneesi avokadoöljyllä (Karita Tykän blogissa hyvä resepti)
Päivällinen:
- wokki, johon esim. kesäkurpitsaa, parsakaalia, kaalia, bok choyta, kanaa tai lohta (marinoi: oliiviöljy, kookosamino, tuore inkivääri, valkosipuli, suola)
- pyttipannu, johon (kanan)jauhelihaa, bataattia, kesäkurpitsaa, sipulia, juustokuminaa (voi syödä myös aamiaiseksi)
- kookoscurry: kookosmaitoa, currytahnaa, kanaa tai vaikka kikherneitä, parsakaalia, porkkanaa, kesäkurpitsaa
Välipala/iltapala:
- chia-vanukas (chiansiemeniä liotettuna esim. mantelimaitoon) marjoilla/hedelmillä ja pähkinöillä
- kikherneleipää (kikhernejauhoja, vettä, oliiviöljyä, suolaa), päälle kurkkua ja tomaattia ja vaikka tuoretta basilikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupala
Lounas
Päivällinen
Aamulla
Mistä sinun gratiini muodostuu? Usein gratiinilla tarkoitetaan jonkinlaista maito-juustoseosta. Yritin googlettaa, muttei osunut vielä yhtäkään maidotonta ja jauhotonta gratiinia vastaan.
Vatsaoireisia yleensä kehotetaan noudattamaan FODMAP-ruokavaliota eli sinun lounaasta pitäisi poistaa kikherneet ja päivällisestä kaalit. Eipä jää paljon jäljelle. Kahviakaan eivät kaikki pysty juomaan, tai edes halua. Tiedän, että ketjun aiheena on viljaton, mutta tämä kommentti nyt vain siksi, että sopivien ruokien löytäminen vatsaoireisille ei suinkaan ole niin helppoa, että jättää vain viljat pois.
Maidossa ja juustossa ei ole viljaa. Kasvisgratiiniin ei mitään jauhoja tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupala
Lounas
Päivällinen
Aamulla
Usein käy myös niin, että vatsa reagoi FODMAP:hin kun on huonossa kunnossa. Minulla ”diagnosoitiin” IBS ja annettiin ohjeeksi FODMAP, josta ei ollut mitään apua. Viljojen ja maidon jättäminen paransi kaikki vatsavaivat ja FODMAP:ja voi syödä ilman mitään ongelmaa. Toki kaikilla ei toimi. Uskon, että ei ole yhtä ruokavaliota joka sopii kaikille vaan se on jokaisella yksilöllinen. Kannattaa kokeilla eliminaatiodieettiä, jossa jättää pois kaikki viljat, maitotuotteet, palkokasvit, kananmunan, kahvin, vaikka ne FODMAP:kin, odottaa pari viikkoa kunnes oireet helpottaa ja alkaa sitten YKSI KERRALLAAN lisäämään ruokia ja odottaa kaksi-kolme päivää tuleeko reaktiota. Tämä on pitkä tie, mutta ehdottomasti sen arvoinen!
Vierailija kirjoitti:
Miten koostatte päivän ateriat, että kuitua tulee tarpeellinen määrä 25g? Tuntuu, että on vaikea saavuttaa viljojenkin syönnillä, vaikka oäivittäin syön lisäksi pähkinöitä, marjoja, vihanneksia ja hedelmiä.
Kun olin viljattomalla, tuntui, että on helpompi saada kuidut kasaan, kuin sitä edeltävällä ruokavaliolla. Nykyään syön taas viljojakin, eikä kuitujen saannissa ole mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Aamupala
Lounas
Päivällinen
Aamulla munia ja kasviksia, jugurttia/rahkaa ja marjoja ja pähkinöitä tai smoothie, jossa marjoja, hedelmiä, proteiinia ja nestettä.
Lounaalla wokkia jossa kasviksia, lihaa/kanaa ja kikhernenuudeleita
Päivälliseksi esim. jauhelihakeittoa
Ilta- ja välipalaksi smoothie tai vaikka jugurttia marjoilla tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikkea on mahdollista tehdä viljattomana (siis viljattomana ei vain gluteiinittomana). Vilja korvataan mm. perunajauholla, maissilla (jos sopii), tattarilla ja riisillä. Maistuu vähän erilaiselta mutta lähelle oikeata makua kyllä pääsee. Myös valmiita viljattomia puolivalmisteita löytyy gluteiinittomien hyllyistä, niistä pitää vain katsoa ovatko oikeasti viljattomia vai onko esim gluteiiniton kaura (jolloin se ei kelpaa).
Miksei kelpaa gluteeniton kaura? Kuulostaa ainakin minusta keliaakikolle sopivalta.
Nyt ei ole kysymys keliaakikosta, vaan täysin viljattomasta ruokavaliosta. Kaura on viljaa.
Vierailija kirjoitti:
Aamupala
Lounas
Päivällinen
Minä söin eilen näin.
Aamulla maustamatonta jogurttia ja sekaan viipaloitu bansku, kahvia
Lounaaksi salaatti jossa mm. kvinoaa, kasviksia, omenaa ja siemeniä, oliiviöljyä "kastikkeeksi"
Päivälliseksi parsakaalimunakas, iso läjä kurkkua ja tomaattia
Iltapalaksi pari viljatonta ja sokeritonta kookoskeksiä ja kaakao
Nuo lounaan ja päivällisen annokset on aika suuria niin tuo iltapala on vähän sellainen että tekee vaan hieman mieli jotain hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten koostatte päivän ateriat, että kuitua tulee tarpeellinen määrä 25g? Tuntuu, että on vaikea saavuttaa viljojenkin syönnillä, vaikka oäivittäin syön lisäksi pähkinöitä, marjoja, vihanneksia ja hedelmiä.
Kun olin viljattomalla, tuntui, että on helpompi saada kuidut kasaan, kuin sitä edeltävällä ruokavaliolla. Nykyään syön taas viljojakin, eikä kuitujen saannissa ole mitään ongelmaa.
Miten ihmeessä saa viljattomalla 25 g kuitua täyteen? Olisi ihan kiva nähdä esimerkkipäivä jossa viljattomalla ruokavaliolla saa ilman erillisiä kuitulisiä 25 g kuitua kokoon.
Miten ihmeessä saa viljattomalla 25 g kuitua täyteen? Olisi ihan kiva nähdä esimerkkipäivä jossa viljattomalla ruokavaliolla saa ilman erillisiä kuitulisiä 25 g kuitua kokoon.[/quote]
Tattari ei varsinaisesti ole vilja. Se muistuttaa viljaa, mutta on jotain muuta, en muista mitä. Kokeile kestääkö kroppasi sitä. Itse olen ollut muutaman vuoden viljaton, mutta otin tattarin ruokavaliooni muuta kk sitten ja se tuntuisi sopivan hyvin. Tattarijauhoista ja pienestä määrästä psylliumia voit leipoa leipiä ja saat tarpeeksi kuitua.
Vierailija kirjoitti:
Aamupala
Lounas
Päivällinen
Aamulla kahvia
Lounas tänään: iso annos uunibataattia ja -punajuurta + kanafile
Välipala: päärynäsmoothie, johon laitoin itse jauhettua siemen- ja pähkinäsekoitusta
Illalla syön loput uunikasviksista sekä lisäksi teen avokado-pinaattisalaattia ja paistan sen toisen kanafileen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä saa viljattomalla 25 g kuitua täyteen? Olisi ihan kiva nähdä esimerkkipäivä jossa viljattomalla ruokavaliolla saa ilman erillisiä kuitulisiä 25 g kuitua kokoon.
Kerro sinä, mihin tarvitset noin paljon kuitua?
Viljakuitu on muuten suolelle vahingollista.
Kiitos noista malli ruokalistoista.
Niistä sai paljon ideoita !
Nyt minun täytyy todeta, että taidan olla aika laiska laittamaan ruokaa viljattomasti.
On niin helppo laittaa leivän päälle päällysteet ja siinä se minun lounas on.
Tai välipalaksi kahvi ja pulla.
Tuota kihernejauhoista tehtyä lepää pitää nyt kyllä kokeilla, reseptin metsästykseen.
Onks nää pastat jotain kikhernepastaa? Riisi on viljaa.