Noudattaako täällä kukaan viljatonta ruokavaliota
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ette syö yhtään viljaa niin mitä teette, jos käytte jossain paikassa missä tarjotaan kahvia/teetä pullien, kakkujen, leipien kanssa? Eikä mitään muuta. Esim. kahviloissa, vierailulla, hautajaisissa jne. Nautitteko vain juoman? Minä en syö pullaa ym. makeaa kotona mutta tapaan tuttaviani usein viihtyisissä kahviloissa. Ikävä istua pitkiä aikoja syömättä mitään. Pirtelöitä ja jäätelöä on mutta niissä taas yleensä muita sopimattomia aineita. Alkoholia en käytä.
Kahvi ja vesilasi riittää itselleni oikein hyvin. Ihmisten kanssa minä olen mennyt seurustelemaan, enkä ruuan.
Ei kysymys ollut nyt ruuan kanssa seurustelusta. Tapaamiseni saattavat kestää monia tunteja. Tunnin matka keskustaan, sitten kävely jossain puistossa tai merenrannalla. Kahvilassa, esim. Carusellissa merenrannalla Helsingissä saatetaan istua 4-5 tuntia. Kyllä minua jo heikottaa siinä vaiheessa. Ikä 76v. Halusin vain kysyä, jos jollain olisi hyviä ehdotuksia. En halua elämänviisauksia. Sain jo yhden hyvän vastauksen.
Eikö nykyään ole kaikenlaisia raakakakkuja. Itse otin viimeksi kahvilassa ihanan marjasmoothien.
Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoa tähän väliin että se IBS on oikeastaan elintasosairaus. Ruokavaliossa ja liikkumistottumuksissa olisi parannettavaa, suoliston ja hermoston yhteistyö hyvien suolistobakteerien kanssa on meidän terveydelle aika iso juttu, ja stressillä on tässä myös roolinsa. Näistä IBS ja suolisto-ongelmista saa alkunsa erilaiset autoimmuunisairaudet, migreeni, masennus, allergiat, astma, diabetes, ja jopa muistisairaudet. Tutkimustieto tästä lisääntyy jatkuvasti.
Ihmiselle tärkeintä on miettiä mistä tosiaan saa suolistoa oikein ruokkivia kuituja ja ravinteita. Jos vaan jättää viljat pois ilman hyvää suunnittelua, koska vatsa joutuu niitä enemmän työstämään, voi loppupeleissä tehdä itselleen enemmän haittaa kuin hyötyä. Terveellisempää olisi jättää mielummin liha kuin viljat. Harvoin vika oikeasti on niissä viljoissa, vaan meidän elintavoissa.
Tällä hetkellä tosiaan kuidun suuri merkitys suolistobakteerien kannalta on asia jota tutkitaan paljon. Jokaisella meistä on jopa useita kiloja suolistobakteereita ja ne vaikuttavat monin eri tavoin hermoston, kuten mm. aivojen toimintaan (suolistossa on valtava määrä hermopäätteitä suolistoa kutsutaankin siksi usein ”toisiksi aivoiksi”). Lihan poisjättäminen ja täysjyväviljan lisääminen voi siis olla todella hyvä asia terveyden kannalta.
Maailman pitkäikäisimpien väestöjen ruokavalio (esim. Okinawan saaren ja Välimeren perinteinen ruokavalio sekä Yhdysvaltain 7. päivän adventistien ruokavalio) sisältävät kaikki erittäin paljon kuitua ja ei ollenkaan tai vain vähän lihaa. On arveltu että juuri suuri ravinnon kuidun määrä ja pieni proteiinin määrä ehkäisevät solujen vanhenemista tehokkaasti (proteiinia on tärkeä saada runsaasti kasvuiässä, mutta sen jälkeen ravinnon runsas proteiini edistää solujen mitokondrioiden lyhenemistä. Hesarissa oli tästä juuri juttu (kirjoittajana muistaakseni tiedetoimittaja Jani Kaaro). Samoin YLE Areenassa on ollut pitkäikäisyyteen liittyvää tutkimusta esittelevä kolmiosainen sarja käsitteli myös tätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ette syö yhtään viljaa niin mitä teette, jos käytte jossain paikassa missä tarjotaan kahvia/teetä pullien, kakkujen, leipien kanssa? Eikä mitään muuta. Esim. kahviloissa, vierailulla, hautajaisissa jne. Nautitteko vain juoman? Minä en syö pullaa ym. makeaa kotona mutta tapaan tuttaviani usein viihtyisissä kahviloissa. Ikävä istua pitkiä aikoja syömättä mitään. Pirtelöitä ja jäätelöä on mutta niissä taas yleensä muita sopimattomia aineita. Alkoholia en käytä.
Kahvi ja vesilasi riittää itselleni oikein hyvin. Ihmisten kanssa minä olen mennyt seurustelemaan, enkä ruuan.
Ei kysymys ollut nyt ruuan kanssa seurustelusta. Tapaamiseni saattavat kestää monia tunteja. Tunnin matka keskustaan, sitten kävely jossain puistossa tai merenrannalla. Kahvilassa, esim. Carusellissa merenrannalla Helsingissä saatetaan istua 4-5 tuntia. Kyllä minua jo heikottaa siinä vaiheessa. Ikä 76v. Halusin vain kysyä, jos jollain olisi hyviä ehdotuksia. En halua elämänviisauksia. Sain jo yhden hyvän vastauksen.
Eikö nykyään ole kaikenlaisia raakakakkuja. Itse otin viimeksi kahvilassa ihanan marjasmoothien.
Hyviä ehdotuksia kiitos! Tuota raakakakkua voisin yrittää itsekin joskus tehdä. Onkohan joku tehnyt ja miten onnistui?
Älytöntä jos ei ole allerginen. Varmaan pitää sitten mainostaakin joka paikassa etten syö viljaa.
Vierailija kirjoitti:
Älytöntä jos ei ole allerginen. Varmaan pitää sitten mainostaakin joka paikassa etten syö viljaa.
Jaa minusta on taas älytöntä syödä jotain sellaista mistä tulee vaan turpea ja huono olo. En ole syönyt leipää 20 vuoteen, mutta en kyllä ole mainostanut asiaa kellekään.
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikkea on mahdollista tehdä viljattomana (siis viljattomana ei vain gluteiinittomana). Vilja korvataan mm. perunajauholla, maissilla (jos sopii), tattarilla ja riisillä. Maistuu vähän erilaiselta mutta lähelle oikeata makua kyllä pääsee. Myös valmiita viljattomia puolivalmisteita löytyy gluteiinittomien hyllyistä, niistä pitää vain katsoa ovatko oikeasti viljattomia vai onko esim gluteiiniton kaura (jolloin se ei kelpaa).
Eikö tattari ja riisi ole viljaa? En oikeasti tiedä.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä mainosta kenellekään vaikka vältän leivän syömistä. Söisin kyllä mielelläni sitä, pidän leivästä sinänsä mutta terveyssyistä joudun kieltäytymään. On kyllä hyvä olo kun kivut ovat helpottuneet ja jatkuva vessassa käynti harventunut.
Kuinka paljon ja kuinka rankkaa liikuntaa harrastatte? En voisi paljon liikkuvana kuvitella olevan ilman viljatuotteita. Ts. liikunnan määräkin vaikuttanee aineenvaihduntaan, vastustuskykyyn ja suolen toimintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähes kaikkea on mahdollista tehdä viljattomana (siis viljattomana ei vain gluteiinittomana). Vilja korvataan mm. perunajauholla, maissilla (jos sopii), tattarilla ja riisillä. Maistuu vähän erilaiselta mutta lähelle oikeata makua kyllä pääsee. Myös valmiita viljattomia puolivalmisteita löytyy gluteiinittomien hyllyistä, niistä pitää vain katsoa ovatko oikeasti viljattomia vai onko esim gluteiiniton kaura (jolloin se ei kelpaa).
Maissi ja riisi on viljoja
Ja tattari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauanko teillä viljattomat meni, että positiiviset vaikutukset alkoi näkyä missään, esim painossa tai ihossa? Itsellä vasta eka kuukausi menossa.
Itsellä alkoi paino tippua noin viikon kuluttua. Lähti kilo viikossa, kunnes tasoittui siihen -10kg kohdalle. En muuttanut ruokavaliossa mitään muuta kuin että korvasin viljat jollain muulla. En edes lopettanut valkoisen sokerin syömistä.
Hyvin mennyt sinulla. Leivotko jotain, jossa olet korvannut viljan jollain muulla aineella? Esim. sämpylöitä tai pullia.
En leivo mitään. Leipää tai pullaa ei tee mieli. Nykyään on hyviä linssi-, maissi- jne kakkuja, joiden päälle voi vetäistä samat päällysteet kuin leivällekin.
Miten koostatte päivän ateriat, että kuitua tulee tarpeellinen määrä 25g? Tuntuu, että on vaikea saavuttaa viljojenkin syönnillä, vaikka oäivittäin syön lisäksi pähkinöitä, marjoja, vihanneksia ja hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Miten koostatte päivän ateriat, että kuitua tulee tarpeellinen määrä 25g? Tuntuu, että on vaikea saavuttaa viljojenkin syönnillä, vaikka oäivittäin syön lisäksi pähkinöitä, marjoja, vihanneksia ja hedelmiä.
Heitän vesilintua tuollaisella suosituksella. Siinä ei ole mitään perustetta. Kuidun saa aivan hyvin kasviksista.
Ettäkö suolisto tarvitsisi valkoista vehnää toimiakseen hyvin?
On kyllä mahdotonta uskoa...
Vierailija kirjoitti:
Pidin ruokapäiväkirjaa jonkin aikaa ja kuidut tuli täyteen ja meni jopa yli suositusten. Kasvikset, hedelmät, marjat, siemenet, pähkinät... Muistaakseni esim. kikherneissä oli aika paljon jo kuituja ja jossain päärynässäkin. Paras päivä taisi olla 38g kuituja.
Vierailija kirjoitti:
Minä haluaisin kokeilla maito- ja viljatuotteiden jättämistä pois. Moni on saanut sillä tavalla avun akneen ja muihin iho- sekä ruoansulatusongelmiin, toki myös laihtuminen kelpaisi. En kuitenkaan syö myöskään kananmunia tai lihaa, joten pelkään tämän rajoittavan ruokavaliota vähän liikaakin, mutta ehkä se vaiva pitää vain nähdä, jos palkkiona on terveempi vatsa ja iho. En nytkään syö kovin usein pastaa, leipää tai pullaa, joten niistä luopuminen ei ahdista, mutta maitotuotteiden pois jättäminen tuntuu vähän ikävältä, etenkin juustoille on vaikea löytää oikeasti hyviä korvikkeita.
Onko teillä vatsa toiminut paremmin viljojen poisjättämisen myötä? Entä onko ollut vaikutuksia ihoon? Onko maha litteämpi?
Maitotuotteet on helppo korvata soijalla (jugurtti ja kahvimaito), muutaman viipaleen juustoa syön päivittäin koska en halua siitä luopua. Teen itse mysliä siemenistä, pähkinöistä jne, se on hyvä aamupala. Leipänä täysjyvä-speltti tai 100% kaura, sitäkin vain vähän.
Paino pysyy kurissa ja vatsa on litteämpi. N49
Vierailija kirjoitti:
Pakko sanoa tähän väliin että se IBS on oikeastaan elintasosairaus. Ruokavaliossa ja liikkumistottumuksissa olisi parannettavaa, suoliston ja hermoston yhteistyö hyvien suolistobakteerien kanssa on meidän terveydelle aika iso juttu, ja stressillä on tässä myös roolinsa. Näistä IBS ja suolisto-ongelmista saa alkunsa erilaiset autoimmuunisairaudet, migreeni, masennus, allergiat, astma, diabetes, ja jopa muistisairaudet. Tutkimustieto tästä lisääntyy jatkuvasti.
Ihmiselle tärkeintä on miettiä mistä tosiaan saa suolistoa oikein ruokkivia kuituja ja ravinteita. Jos vaan jättää viljat pois ilman hyvää suunnittelua, koska vatsa joutuu niitä enemmän työstämään, voi loppupeleissä tehdä itselleen enemmän haittaa kuin hyötyä. Terveellisempää olisi jättää mielummin liha kuin viljat. Harvoin vika oikeasti on niissä viljoissa, vaan meidän elintavoissa.
Minunukin entinen kaverini väitti että veljeni sairastui ALS:iin koska söi huonosti eikä liikkunut. Paino sanalla ENTINEN kaveri. Ei noin typerien kanssa viitsi olla tekemisissä ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon ja kuinka rankkaa liikuntaa harrastatte? En voisi paljon liikkuvana kuvitella olevan ilman viljatuotteita. Ts. liikunnan määräkin vaikuttanee aineenvaihduntaan, vastustuskykyyn ja suolen toimintaan.
Minä liikun paljon. Päivittäin spinningiä ja pärjään viljatilalle mainiosti. Aluksi hiilarit olivat niin vähissä, että liikkuminen tuntui tahmealta mutta se kesti ehkä noin viikon tai kaksi. Nykyään hiilareita tulee enemmän, mutta juuri otettujen kokeiden mukaan ketoaineita on yhä, eli kroppa varmaan sopeutunut käyttämään rasvoja hyvin energianlähteenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei taas! Minä olen se, joka ehdotti raakasuklaata. Harmillista, että muiden täytyy tällaiseen kysymykseen vastailla tuohon tyyliin, ettei mitään muuta tarvita kuin se kahvi. Kyllä minua tämän ruokavalion aloitettuani harmitti vietävästi kun en voinut enää kahvilassa valita jotain ihanaa kakkua tai leivosta sen kahvin kanssa. MUTTA se olo, joka tiukasta viljattomuudesta seuraa, ajaa silti monin verroin tuon kakkukaipuun yli. Silti minusta on kiva, että sen kahvin kanssa on jokin herkku ja nyt se on se raakasuklaa! Ja vaikka se ei edes olisi energiantarpeen vuoksi, niin minusta se tekee kahvihetkestä vähän enemmän luksusta.
Minusta Foodinilla on parhaat suklaat, etenkin mansikka ja piparminttu ovat niiiiin hyviä! Ja heillä on myös mm. suklaalla päällystettyjä mansikoita ja vadelmia. Tosi hyviä ja saa jo lähes joka ruokakaupasta!
Helsingissä tuli käytyä usein Pauligin Kulmassa, josta vielä viime vuonna sai ihania raakakakkuja. Viime käynnillä niitä ei valitettavasti enää ollut, koska toimittajan toiminta oli loppunut... Ehkä kannattaa käydä katsomassa josko ovat löytäneet uuden kakkutoimittajan. Jossain vaiheessa raakakakkuja sai myös Löylystä, mutta sinnekin taisi toimittaa sama kuin Kulmaan... Ja voihan olla että Caruselista tai vaikka Ursulasta jo löytyisi raakakakkuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä liikun paljon. Päivittäin spinningiä ja pärjään viljatilalle mainiosti. Aluksi hiilarit olivat niin vähissä, että liikkuminen tuntui tahmealta mutta se kesti ehkä noin viikon tai kaksi. Nykyään hiilareita tulee enemmän, mutta juuri otettujen kokeiden mukaan ketoaineita on yhä, eli kroppa varmaan sopeutunut käyttämään rasvoja hyvin energianlähteenä.
*viljattomalla
Toki varmaan pärjäsin viljatilallakin kun olen nykyisin niin energinen :D
Hyvin mennyt sinulla. Leivotko jotain, jossa olet korvannut viljan jollain muulla aineella? Esim. sämpylöitä tai pullia.