Ihanin lintu ja miksi? Mulla monta
Joutsen. Kaunis.
Kurki. Ylväitä. Ja se ääni.
Korppi. Älykäs.
Kuikka. Kuuluu kesäiltaan.
Kommentit (554)
Minä tykkään pikkulinnuista, ne on niin kauniita. Siivissä on eri sävyeroja kun valo osuu niihin.
Fasaani- hyvää myös paistina.
Joutsenet ja kurjet keväällä.
Kalalokki on ykkönen. Sen elegantimpi ei voi lintu olla. Ja kesäinen kaijatus on mökkirannan paras tunnelmanluoja.
Kakkonen on laulurastas. Salometsän sielu ja väsymätön jutustelija kulkijan ilona.
Kolmannen sijan jakavat nuolihaukka ja niittysuohaukka. Haukat ylipäätään ovat kertakaikkisen upeita siivekkäitä, todellisia ilman valtiaita.
Monet ovat kun lentäviä rottia :( pääskyn lentoa on hauska katsoa. Kotkat, haukat, pöllöt ovat upeita myös.
Hippiäinen on suloinen ja rohkea, talvella pääsin seurailemaan kun tämä tuli tiaisparven mukana ruokintapaikalle jonka olin tehnyt metsään. Parvessa oli hömötiaisia, talitiaisia, kuusitiaisia, sinitiaisia ja yksi töyhtötiainen. Hömikset on kanssa aika hurmaavia. Kilttejä ja huomaavaisia muita kohtaan, ei mitään kukkoilijoita. Kuitenkin vaikutti siltä että koko parvi seurasi juurikin tätä hömötiaispariskuntaa. Korppi on sitten sellainen johon tunnen sielujen sympatiaa, joskus ne tulee jopa uniin. Korppi on viisas ja mystinen. Kaunis ja valtavan iso kun sen näkee lennossa läheltä, herättää kunnioitusta. Metsässä kulkiessa korppi käy usein moikkaamassa, korpin kielellä ronkuttelee ja on utelias, lentää ylitse, seurailee. Minä sille vastailen että mitäs kaveri, kiva nähdä taas, oletpa kaunis lintu. Ehkä niillä on geenimuistissa vielä joku erityinen yhteys ihmiseen, viikingithän piti kesyjä korppeja lemmikkeinään,osa nykykorpeista lienee niiden jälkeläisiä. Kenties korppi muistaa että muinoin sillä oli kunnioitettu asema ihmisten keskuudessa, olihan se Odinin lintu. Kyllähän kissankin käytöksestä voisi päätellä että se tietää olleensa Jumala muinaisessa Egyptissä 😁. Näin joskus videon englantilaisesta naisesta joka ruokki variksia parvekkeeltaan, no varikset sitten alkoi tuoda naiselle lahjoja kiitokseksi, sillä oli kertynyt jo purkillinen kaikenlaista kimaltavaa pientä tilpehööriä. On ne aika velmuja otuksia.
Töyhtöhyyppä on niin mukavan näköinen kevään merkki.
Mustarastas on laulanut itsensä sydämeeni.
Kurki on kaunis ja ylväs lintu. Pääsin joskus todistamaan, kun satoja kurkia lähti syksyllä muuttomatkalle ihan pienellä aikaa. Se oli upea näky. Tänä keväänä olen pariin otteeseen päässyt todistamaan myös niiden keväisiä esityksiä.
Kuikan huuto kuului ennen mökki-iltoihin. Harvoin niitä näki, mutta se ääni...
Merikotka on minulle uudempi tuttavuus, mutta kiilasi heti lempilintujen joukkoon.
Haarapääsky. Ihmisystävällinen. Elää ikuista kesää.
Peukaloinen. Pieni mutta hyvä laulaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pähkinänakkeli myös hyvä bongaus.
Olen yrittänyt bongata näitä vanhoista lehtometsistä, pähkinäpuulehdoista ja tammimetsistä, mutta ikinä en ole tätä varislintua nähnyt.
Siperialainen rotu tekee vaelluksia länteen ja näitä idän rotuja voi nähdä eri vuosina kautta Suomen.
Taviokuurna, ihme nimi mutta todella kaunis lintu kun aterioivat monilukuisina teitten varsien pihlajoissa.
Hanhien muutto. Yksi Suomen luonnon upeimmista tapahtumista.
Kaulushaikaran "pulloon vihellys" kevätpäivänä.
Ensimmäinen peipon liverrys kevät aamuna, järripeippojen "siritys" metsässä että ovat tulleet takaisin, on myös kaunis lintu.
Suopöllö.
Lento on mukavaa katsella ja on kaunis lintu.
Korppi. Lentää kauniisti.
Lokkien lentoa on myös mukava katsella, vaikka äänestä en välitä.