Miksi vuokra-asunnoissa ihan rutiinisti ajatellaan asuvan holtittomampaa väkeä kuin omistusasunnoissa?
Ja missä määrin sellainen suoraan johtuu matalammasta älykkyydestä?
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Holtiton kirjoitti:
Omistusasunnon omistaminen vaatii varallisuutta ja kykyä suunnitella tulevaisuutta. Paras varallisuutta ennustava tekijä on yleinen älykkyys, eli ÄO-testillä mitattava älykkyys. Tulevaisuuden suunnittelu taas vaatii kykyä simuloida tulevaisuuden kuvia ja ymmärtää asiakokonaisuuksia, eli ÄO:stä on hyötyä. Ts. omistusasuminen lienee erittäin vahvasti linkkittyneenä älykkyyteen. Henkilö, joka on varakas, on myös useammin kiireinen. En ole varma, mitä ap tarkoittaa holtittomuudella, mutta omistusasunnoissa asuu kiireisempiä, työteliäämpiä, älykkäämpiä henkilöitä, joiden tulevaisuuden varallisuus on vahvasti linkittyneenä asunnon ja ympäristön kuntoon. Mielestäni nämä ominaisuudet eivät kuulu holtittomalle ihmiselle. Köyhät ongelmatapaukset, päihdeongelmaiset, muut vähemmän älykkäät ja ihmiset, joilla on heikompi kyky hallita omaa elämäänsä ja uraansa, ajautuvat useammin vuokra-asuntoihin. Nähdäkseni nämä ovat ominaisuuksia, jotka kuuluvat holtittomalle ihmiselle.
En havainnut älykkyysosamäärässäni tai muissakaan ominaisuuksissani erityisempiä muutoksia muutettuani kaupungin vuokra-asunnosta omistusasuntoon. Joskus tuntuu, että se päinvastoin oli typerä päätös. Helsingin kaupungin vuokra-asunto oli alueen hintatasoon nähden todella edullista asumista, ja asunto oli uusi ja mukavalla paikalla. Kävi vaan pieneksi perheen kasvaessa.
Kaupungin vuokra-asunnossa on se etu, että sitä voi vaihtaa elämäntilanteen muuttuessa. Itse olen vaihtanut kaksiosta yksiöön työttömäksi jäädessäni, ja kun löysin miehen vaihdoimme yksiöni isompaan asuntoon. Nyt on kivasti tilaa ja näin etätyöaikaan erillinen työhuone on luksusta. Oma osuuteni vuokrasta on vajaat 320e.
Kerro mulle, onko mielestäsi oikein, että veronmaksajien rahoilla teille tarjoillaan jopa työhuone? Keskiluokan pitää itse hankkia työhuoneensa - mikäli siihen löytyy varaa.
Ihan yhtä lailla vuokraajat maksaa teidän korkovähennyksiä ja tukee omistamista.
Kukaan ei maksa mitään korkovähennyksiä, oletko ihan sekaisin?
Omassa käytössä olevan asunnon korkomenoista vain 15% on vähennykseen oikeuttavaa. Sen sijaan sijoitusasunnon koroista 100% oikeuttaa vähennyksiin verotuksessa. Tasapuolista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Holtiton kirjoitti:
Omistusasunnon omistaminen vaatii varallisuutta ja kykyä suunnitella tulevaisuutta. Paras varallisuutta ennustava tekijä on yleinen älykkyys, eli ÄO-testillä mitattava älykkyys. Tulevaisuuden suunnittelu taas vaatii kykyä simuloida tulevaisuuden kuvia ja ymmärtää asiakokonaisuuksia, eli ÄO:stä on hyötyä. Ts. omistusasuminen lienee erittäin vahvasti linkkittyneenä älykkyyteen. Henkilö, joka on varakas, on myös useammin kiireinen. En ole varma, mitä ap tarkoittaa holtittomuudella, mutta omistusasunnoissa asuu kiireisempiä, työteliäämpiä, älykkäämpiä henkilöitä, joiden tulevaisuuden varallisuus on vahvasti linkittyneenä asunnon ja ympäristön kuntoon. Mielestäni nämä ominaisuudet eivät kuulu holtittomalle ihmiselle. Köyhät ongelmatapaukset, päihdeongelmaiset, muut vähemmän älykkäät ja ihmiset, joilla on heikompi kyky hallita omaa elämäänsä ja uraansa, ajautuvat useammin vuokra-asuntoihin. Nähdäkseni nämä ovat ominaisuuksia, jotka kuuluvat holtittomalle ihmiselle.
En havainnut älykkyysosamäärässäni tai muissakaan ominaisuuksissani erityisempiä muutoksia muutettuani kaupungin vuokra-asunnosta omistusasuntoon. Joskus tuntuu, että se päinvastoin oli typerä päätös. Helsingin kaupungin vuokra-asunto oli alueen hintatasoon nähden todella edullista asumista, ja asunto oli uusi ja mukavalla paikalla. Kävi vaan pieneksi perheen kasvaessa.
Kaupungin vuokra-asunnossa on se etu, että sitä voi vaihtaa elämäntilanteen muuttuessa. Itse olen vaihtanut kaksiosta yksiöön työttömäksi jäädessäni, ja kun löysin miehen vaihdoimme yksiöni isompaan asuntoon. Nyt on kivasti tilaa ja näin etätyöaikaan erillinen työhuone on luksusta. Oma osuuteni vuokrasta on vajaat 320e.
Kerro mulle, onko mielestäsi oikein, että veronmaksajien rahoilla teille tarjoillaan jopa työhuone? Keskiluokan pitää itse hankkia työhuoneensa - mikäli siihen löytyy varaa.
Ihan yhtä lailla vuokraajat maksaa teidän korkovähennyksiä ja tukee omistamista.
Kyllä verovähennys on tulonsiirtoa siinä kuin alempi vuokrakin. Onneks noita markkinaa vinouttavia korkovähennyksiä on purettu roimasti!
Mä en ole koskaan osannut ajatella, että omakotitaloissa asujat olis jotenkin hienompaa tai parempaa väkeä. Johtuu ihan omasta lapsuudesta ja nuoruudesta jonka vietin 90- ja 2000 luvun alussa.
Juoppoja oli meidän omakotialueella useita. Jotkut talot saattoi olla ihan pikkuruisia matalia mökkejä. Vesijohtovesi puuttui vielä osalta. Eli käytössä kaivovesi ja ulkovessa.
Hauskinta oli joskus nuorena luulla, että keskustassa rivi/kerrostaloissa olis jotenkin rauhallisempaa. Koin jonkinlaisen ahaa elämyksen kun muutin ensimmäistä kertaa keskustaan rivitaloon. Juoppoja ynnä muita oli joka paikassa. Tosin niistä oli vielä enempi harmia kuin mihin olin omakotitalossa tottunut.
Paremmilla alueilla taitaa olla enempi niitä kaappijuoppoja. Ulos päin kulissit on kunnossa, mutta sitten kuitenkin voi olla oikeasti hirveä perhehelvetti seinien sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Holtiton kirjoitti:
Omassa käytössä olevan asunnon korkomenoista vain 15% on vähennykseen oikeuttavaa. Sen sijaan sijoitusasunnon koroista 100% oikeuttaa vähennyksiin verotuksessa. Tasapuolista?
Kyllä. On ihan tasapuolista. Elinkeinoverolain perusperiaate on se, että tuloista vähennetään elinkeinotoiminnan aiheuttamat menot ja näin saadaan laskettua elinkeinotoiminnan tulos, joka verotetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Holtiton kirjoitti:
Vertaatko myös omenoita ja lampaita keskenään?
Asuttu on sekä omistus-, että vuokra-asunnossa. Vuokralla saa olla kuten tykkää, kuten vaikka nukkua öisin.
Voihan olla perää, että tavoitteellisuus puuttuu, kun ei ole omaisuutta. Maailma on kummallinen, kun joku kadehtii ja joku vähättelee.
Asuin joskus rivitalossa vuokralla ja naapuripariskunnalla oli omistusasunto.
Olin itse jotain 20v työtön ja tämä työssäkäyvä pariskunta oli n. 50-60 v.
Nämä naapurit pitivät juhlia melkein joka viikonloppu, lauloivat kännissä karaokea aamuyöhön asti. Hirveä meteli lähti varsinkin noista karaokelaitteista.
En pitänyt heitä mitenkään älykkäinä.
Asun vuokralla hyvällä paikalla. Säälliset omistusasunnot maksavat täällä maltaita. Nyt saan säästöön ja sijoituksiin lähes 12 k vuodessa. Lisäksi huolto pelaa hyvin.
En ole huomannut suuria eroja melutasoissa omistusasuntoon verrattuna. Miehelläni on omistusasunto, ja siellä meteliä on huomattavasti enemmän kuin tässä vuokra-asunnossa. Vastamelukuulokkeiden avulla tekee etätöitä. Yläkerrassaan asuu lapsiperhe, ja meteli on sen mukainen.
Saattaa olla, että jossain vaiheessa ostetaan miehen kanssa yhdessä iso asunto. Nyt on kuitenkin helppo säästää, ettei velkaa tarvitse sitten ottaa niin paljon, jos lainkaan. Lisäksi ehtii hyvin harkita, mistä sen asunnon haluaa ostaa. Tästä pääsee sitten lähtemään helposti kuukauden sisällä, jos niikseen tulee. Tällä hetkellä ei kuitenkaan ole kiirettä mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Holtiton kirjoitti:
On todellakin oikein. Sijoitusasunnon korkomenojen vähennys ovat tulonhankkimisvähennystä. Mitä jos korot olisivat enemmän kuin asunnon tuotto, pitäisikö silti maksaa veroa, vaikka ei ole tuloa?
Omassa käytössä olevan asunnon korkovähennys ei liity mitenkään vuokraustoiminnan vähennyksiin. Vähän kuin vertaisit kotitalousvähennystä ja polttoaineveroa keskenään.
Totta kai tuloista saa vähentää tulonhankkimiskulut. Sen sijaan omistusasumisen korkovähennykselle ei ole mitään perustetta muuta kuin se, että valtio on halunnut tukea ihmisiä omistusasunnon hankinnassa. Sehän on toki ollut ihan fiksua, asunnon voi tarpeen tullessa realisoida eikä ihminen ole niin riippuvainen yhteiskunnasta hädän hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia ei kiinnosta omistaminen. Vuokralta pääsee lähtemään muutaman viikon varoajalla. Jos asunnossa menee jotain rikki, puhelu tai viesti huoltoyhtiöön eikä tartte maksaa ja huolehtia itse mitään. Ajatuskin siitä että omistaisin asunnon on stressaava. Omaisuuden kartuttaminen on tarpeetonta, riittää että tulen toimeen.
Ja mitä teet kun jäät eläkkeelle? Tulot puoliutuu, menot ei. Me myydään pääkaupunkiseudulla oleva talomme ja muutetaan talveksi lämpimään, sinä olet täällä ruokajonossa.
Ei siinä mitään jos oikeasti säästää ja sijoittaa, mutta siihen pitää olla aika hyvä palkka, koska vuokrat ovat korkeat. Valtaosa vaan tuhlaa turhuuksiin kaiken, ja sitten jos sairastuu tai jää työttömäksi onkin ihan pulassa. Velattonmassa kämpässä eläen jopa elämä tuilla onnistuu ilman ahdistusta.
Luuletko saavasi talosi kaupaksi, kun halpatyöt yleistyy ja nuoret ei saa lainaa. Ja jos saat talon myytyä olet 5 vuotta vastuussa homeista. Toivottavasti on uusi talo.
Höpö höpö, jatkuvasti on postilaatikossa kiinteistönvälittäjien lappuja, että ollaanko myymässä. Normaalit talot ei ole mitään hometaloja, eiköhän sen omassa terveydessä huomaisi jos olisi, ja muutenkin talon voi pitää myös kunnossa. Hinnat myös nousevat pääkaupunkiseudulla, vuodessa ovat nousseet täällä 3%. Osaatko laskea, kuinka kauan pitää sun säästää saadaksesi kasaan 12 000 e, mikä on meillä pelkkä viimevuoden arvonnousu?
Tästä sentään saa koska tahansa ison määrän rahaa kun pelkkä tontti on yli satatonttua, vuokra-asukille kertyy pelkkiä kuitteja. Ja rahat menee turhuuksiin.
Niitä kiinteistövälittäjän lappuja jaetaan joka puolella. Niin toiset haluaa nauttia elämästä ja ostaa vaatteita ja verhoja eikä kituuttaa ja sitten se talo paljastuu hometaloksi.
Kokemusta on sekä vuokra- että omistusasumisesta. Palkkataso tai kulutustottumukset eivät ole olennaisesti muuttunet vaikka vuokralta olen siirtynyt omistusasuntoon. Nyt kuitenkin rahat riittävät paremmin kaikkeen eli elämiseen, asumiskustannuksiin, kuluttamiseen ja myös säästöjen kartuttamiseen.
Ja remontteja ei ole tulossa hyvä. Eikä ole valesokkelia tai rintamamiestaloa, missä sauna rakennettu alakertaan tai sivuvintit purettu ja laajennettu huoneita, noissa kun hankkii hometta tulla. Saunaa ei saa rakentaa rintamamiestaloon jälkikäteen eikä tehdä laajennusta eikä purkaa yläkerran sivuvinttejä ettei tule hometta.
No tässä omalla asuinalueella sen jotenkin kyllä näkee, mikä kerrostaloista on omistusasuntoja, mitkä taas ovat vuokrataloja. Olen itsekin asunut sekä vuokralla että omistusasunnossa, samoin sisarukseni, joista yksi on asunut vuokralla koko ikänsä, eikä hän ole ihan nuori. En siis lähtisi ihmisiä itsessään lokeroimaan. Mutta jostain syystä tässä alueella tosiaan talot erottaa siitä, että omistusasunnoissa talojen pihat ja ympäristöt on siistejä. On kukkaistutuksia, hoidetut nurmikot ja roskia pihoilla ei löydy. Sitten on tosiaan taloja, joissa on samat pyöränraadot puskissa kuukaudesta toiseen, aika roskaista, rikkinäisiä lastenvaunuja tai hylättyjä tavaroita jne. eli jonkinlainen välinpitämättömyys ilmeisesti, kun talo ja ympäristö ei ole oma, niin ei ole väliä. Sitä en tiedä, miten hienoa kodeissa sisällä on, mutta ympäristöstä ei välitetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa? Eli koska tapetit ovat vanhat, myös kämpää pitää pskoa pilalle? Ei voi elää siivosti, eikä hankkia siistejä huonekaluja. Pakko on vuokralaisen sotkea taloyhtiön yhteiset tilat, koska asunnossa on epämuodikkaat seinäpaperit?
Vanhasta asunnosta ei saa siistiä vaikka vuoden puunaat ja ostat ikeasta romut. Huomaa että et ole vanhoja pintoja elämässäsi vielä nähnyt.
Itselläni on asunto oikein kivalla paikalla mutta "huonosti myyvässä" pikkukaupungissa. Siispä vuokrasin sen pois kun jouduin töiden perässä muuttamaan. Olin ajatellut säästää kaiken "retron" siinä asunnossa koska tykkään sen ajan tyylistä. Mutta vuokralaiset, yksi toisensa jälkeen, repivät kaiken. Siis lähes kuin olisivat tehneet jonkinlaisen sopimuksen että revi sä tämä tapetti ja mä hajotan sitten puolestani lamput. Lisäksi se kaikki muu niiden hulluus - voi hyvä luoja että oli kamalaa olla vuokraisäntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia ei kiinnosta omistaminen. Vuokralta pääsee lähtemään muutaman viikon varoajalla. Jos asunnossa menee jotain rikki, puhelu tai viesti huoltoyhtiöön eikä tartte maksaa ja huolehtia itse mitään. Ajatuskin siitä että omistaisin asunnon on stressaava. Omaisuuden kartuttaminen on tarpeetonta, riittää että tulen toimeen.
Ja mitä teet kun jäät eläkkeelle? Tulot puoliutuu, menot ei. Me myydään pääkaupunkiseudulla oleva talomme ja muutetaan talveksi lämpimään, sinä olet täällä ruokajonossa.
Ei siinä mitään jos oikeasti säästää ja sijoittaa, mutta siihen pitää olla aika hyvä palkka, koska vuokrat ovat korkeat. Valtaosa vaan tuhlaa turhuuksiin kaiken, ja sitten jos sairastuu tai jää työttömäksi onkin ihan pulassa. Velattonmassa kämpässä eläen jopa elämä tuilla onnistuu ilman ahdistusta.
Luuletko saavasi talosi kaupaksi, kun halpatyöt yleistyy ja nuoret ei saa lainaa. Ja jos saat talon myytyä olet 5 vuotta vastuussa homeista. Toivottavasti on uusi talo.
Höpö höpö, jatkuvasti on postilaatikossa kiinteistönvälittäjien lappuja, että ollaanko myymässä. Normaalit talot ei ole mitään hometaloja, eiköhän sen omassa terveydessä huomaisi jos olisi, ja muutenkin talon voi pitää myös kunnossa. Hinnat myös nousevat pääkaupunkiseudulla, vuodessa ovat nousseet täällä 3%. Osaatko laskea, kuinka kauan pitää sun säästää saadaksesi kasaan 12 000 e, mikä on meillä pelkkä viimevuoden arvonnousu?
Tästä sentään saa koska tahansa ison määrän rahaa kun pelkkä tontti on yli satatonttua, vuokra-asukille kertyy pelkkiä kuitteja. Ja rahat menee turhuuksiin.
Niitä kiinteistövälittäjän lappuja jaetaan joka puolella. Niin toiset haluaa nauttia elämästä ja ostaa vaatteita ja verhoja eikä kituuttaa ja sitten se talo paljastuu hometaloksi.
Kokemusta on sekä vuokra- että omistusasumisesta. Palkkataso tai kulutustottumukset eivät ole olennaisesti muuttunet vaikka vuokralta olen siirtynyt omistusasuntoon. Nyt kuitenkin rahat riittävät paremmin kaikkeen eli elämiseen, asumiskustannuksiin, kuluttamiseen ja myös säästöjen kartuttamiseen.
Ja remontteja ei ole tulossa hyvä. Eikä ole valesokkelia tai rintamamiestaloa, missä sauna rakennettu alakertaan tai sivuvintit purettu ja laajennettu huoneita, noissa kun hankkii hometta tulla. Saunaa ei saa rakentaa rintamamiestaloon jälkikäteen eikä tehdä laajennusta eikä purkaa yläkerran sivuvinttejä ettei tule hometta.
Suuret remontit ovat takana. Niistä on kyllä jonkinmoinen summa yhtiölainaa jäljellä, muttatoteutuneiden kauppahintojen perusteella remppalaina meni hintoihin 100%. Käyttömenot yhtiöllä ovat nyt pienemmät, joten yhtiövastikkeeseen kohdistuu nyt laskupainetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa? Eli koska tapetit ovat vanhat, myös kämpää pitää pskoa pilalle? Ei voi elää siivosti, eikä hankkia siistejä huonekaluja. Pakko on vuokralaisen sotkea taloyhtiön yhteiset tilat, koska asunnossa on epämuodikkaat seinäpaperit?
Vanhasta asunnosta ei saa siistiä vaikka vuoden puunaat ja ostat ikeasta romut. Huomaa että et ole vanhoja pintoja elämässäsi vielä nähnyt.
Itselläni on asunto oikein kivalla paikalla mutta "huonosti myyvässä" pikkukaupungissa. Siispä vuokrasin sen pois kun jouduin töiden perässä muuttamaan. Olin ajatellut säästää kaiken "retron" siinä asunnossa koska tykkään sen ajan tyylistä. Mutta vuokralaiset, yksi toisensa jälkeen, repivät kaiken. Siis lähes kuin olisivat tehneet jonkinlaisen sopimuksen että revi sä tämä tapetti ja mä hajotan sitten puolestani lamput. Lisäksi se kaikki muu niiden hulluus - voi hyvä luoja että oli kamalaa olla vuokraisäntä.
Saitko asunnon lopulta myytyä vai muutitko takaisin siihen?
Vanhempani ostivat asunnon uudesta kerrostalosta. Vastapäisessä asunnossa asuu nainen, joka on ihan täysi alkoholisti mutta pystyy ilmeisesti käymään töissä. Ja viikonloput sitten rentoutuu rymyämällä puoli-alasti rapussa, oksentelemalla rappukäytävään ja pihalle, polttamalla parvekkeella vaikka parveketupakointi on kielletty ja huudattamalla Madonnaa.
Asun tällä hetkellä vuokralla 8 vuotta vanhassa kerrostalossa keskustan laitamilla. Talo on oikein nätti, piha siisti ja naapurien kanssa elo sopuisaa. Ei uskoisi että vuokratalo!
Edellinen asuinpaikkani taas oikein kirkui vuokraslummia: pihalla ruosteinen mattoteline ja ikivanhat keinut, ikkunoista heiteltiin tupakantumppeja, hississä oli milloin oksennusta milloin verta, parkkipaikalla seisoi autonromuja joilla ei enää pystynyt ajamaan, poliisit kävi usein ja asukkaat vaihtui tiheään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Holtiton kirjoitti:
Mitä ihmettä oikein tarkoitat? Ihanko vakavasti ajattelet, että jopa tappiollisesta asuntosijoittamisesta pitäisi mennä veroa?
Omassa käytössä olevan asunnon korkomenojen vähennysoikeus on ihan älytön - joutaakin mennä. Eihän muitakaan elantokuluja saa vähentää, ainoastaan tulonhankkimiskulut.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempani ostivat asunnon uudesta kerrostalosta. Vastapäisessä asunnossa asuu nainen, joka on ihan täysi alkoholisti mutta pystyy ilmeisesti käymään töissä. Ja viikonloput sitten rentoutuu rymyämällä puoli-alasti rapussa, oksentelemalla rappukäytävään ja pihalle, polttamalla parvekkeella vaikka parveketupakointi on kielletty ja huudattamalla Madonnaa.
APUA! Aikooko taloyhtiö ottaa asunnon haltuunsa?