Miksi vuokra-asunnoissa ihan rutiinisti ajatellaan asuvan holtittomampaa väkeä kuin omistusasunnoissa?
Ja missä määrin sellainen suoraan johtuu matalammasta älykkyydestä?
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nähty jo että poikien kasvattaminen vastuulliseksi vaatii paljon enemmän kuin tyttäjen. Ei se sitten ole ihme että äidit jo nykyään toivoovat tyytövauvoja länsimaissa. Poika käntyy murrosisä kaikkea hyvää vastaan jaa joutuu helposti vielä tyhmempien kavereisen vietäväksi. Töissä usein näistä puhumme, jos on monta poikaa on äidull ä kyllä raskatsta. Hyvä asuinalue omakoti, tai vauraampi kallis omistusasunto alue on pojalle turvalliempi paikka. Siellä arvostetaa koulua ja ahkeruutta, teveitä elämäntapoja ja samat naapurit tunteevat lasten kaverit lähiseudulla.
Poikien kasvattaminen on hyvin helppoa kun tietää mitä tekee, paljon helpompaa kuin tyttöjen.
Niin sehän tietenkin vähentää älykkyyttä jos sairastuu kroonisiin sairauksiin jotka hajoittavat elämän, jeps. Kertoo taas näistä palstan paasaavista "neropateista" jotka eivät ymmärrä edes perusasioita, ihmisten elämäntilanteet ovat erilaisia, voi vaikka sairastua ja luottotiedotkin lähti läheisen huijaamana jne.
Itsellä pahimmat perseilijät ovat olleet osakeasujia kun taas itse olin vuokralla. Tämä kokemus vielä useammasta talosta, omistusasujat jotenkin kuvittelevat ettei järjestyssäännöt koske heitä ja paljon myös ryyppääjiä.
Taloussanomissa oli jo ennen koronaa, että kaupan alalta loppuu 25000 työpaikkaa 10 vuoden sisällä. Eli ovatko nämä ulosottoon menevät nyt jo luusereita, he valitsivat väärän alan. Voi voi, asuntovelkaiset ei saa toimeentulotukea ruokaan, saavat ansiosidonnaista puolitoista vuotta jonka jälkeen työmarkkinatuki 530 netto kuukaudessa. Perikuntien asuntoja tulee koko ajan myyntiin ja nuoret ei saa lainaa HAH HAH
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia ei kiinnosta omistaminen. Vuokralta pääsee lähtemään muutaman viikon varoajalla. Jos asunnossa menee jotain rikki, puhelu tai viesti huoltoyhtiöön eikä tartte maksaa ja huolehtia itse mitään. Ajatuskin siitä että omistaisin asunnon on stressaava. Omaisuuden kartuttaminen on tarpeetonta, riittää että tulen toimeen.
Ja mitä teet kun jäät eläkkeelle? Tulot puoliutuu, menot ei. Me myydään pääkaupunkiseudulla oleva talomme ja muutetaan talveksi lämpimään, sinä olet täällä ruokajonossa.
Ei siinä mitään jos oikeasti säästää ja sijoittaa, mutta siihen pitää olla aika hyvä palkka, koska vuokrat ovat korkeat. Valtaosa vaan tuhlaa turhuuksiin kaiken, ja sitten jos sairastuu tai jää työttömäksi onkin ihan pulassa. Velattonmassa kämpässä eläen jopa elämä tuilla onnistuu ilman ahdistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia ei kiinnosta omistaminen. Vuokralta pääsee lähtemään muutaman viikon varoajalla. Jos asunnossa menee jotain rikki, puhelu tai viesti huoltoyhtiöön eikä tartte maksaa ja huolehtia itse mitään. Ajatuskin siitä että omistaisin asunnon on stressaava. Omaisuuden kartuttaminen on tarpeetonta, riittää että tulen toimeen.
Ja mitä teet kun jäät eläkkeelle? Tulot puoliutuu, menot ei. Me myydään pääkaupunkiseudulla oleva talomme ja muutetaan talveksi lämpimään, sinä olet täällä ruokajonossa.
Ei siinä mitään jos oikeasti säästää ja sijoittaa, mutta siihen pitää olla aika hyvä palkka, koska vuokrat ovat korkeat. Valtaosa vaan tuhlaa turhuuksiin kaiken, ja sitten jos sairastuu tai jää työttömäksi onkin ihan pulassa. Velattonmassa kämpässä eläen jopa elämä tuilla onnistuu ilman ahdistusta.
Luuletko saavasi talosi kaupaksi, kun halpatyöt yleistyy ja nuoret ei saa lainaa. Ja jos saat talon myytyä olet 5 vuotta vastuussa homeista. Toivottavasti on uusi talo.
Vastuu jos joku menee rikki on omasta lompakosta pois osakkeessa. Vuokralaisena ei tarvi niin välittää! isäntä korjaa. Muut maksavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokralla oleva pärjää ihan hyvin eläkkeellä: hän saa kansaneläkkeen + takuueläkkeen + eläkeläisen asumistuen + toimeentulotukea lääkkeisiin+ kelan hoitotukea kodinhoitaja palveluihin + palveluseteleitä siivouspalveluiden ostoon.
Omistusasujan tilanne on huonompi, koska putkiremonttivastiketta/ yhtiölainaa ei lasketa laskuksi eikä saa niin paljon lääkerahaa kuin vuokralla asuva.
Nuoremmilta leskeneläke poistetaan ja eläkeläisen asumistuessa neliöraja on 70 neliötä.
Kodinhoitajat eivät siivoa, mitä isompi asunto sen kalliimpaa on ostaa siivouspalveluita.
Vielä - 80- luvulla kodinhoitajat siivosivat, mutta silloin oli vähemmän eläkeläisiä kuin nyt ja oli tehtaita, mistä saatiin verotuloja.
Nyt eläkeläisten on ostettava kodinsiivous.
Vierailija kirjoitti:
Vielä - 80- luvulla kodinhoitajat siivosivat, mutta silloin oli vähemmän eläkeläisiä kuin nyt ja oli tehtaita, mistä saatiin verotuloja.
Toisaalta nykyeläkeläisillä on siihen paremmin varaa.
Ennen eläkeläiset olivat yhtä köyhiä kuin työttömät, eläkeläinen otettiin armosta lapsien kotiin asumaan kun ei muualle oikein päässyt. Nykyeläkeläisillä on paremmat tulot kuin lapsillaan.
Vierailija kirjoitti:
Koska elämänhallinta ei riitä oman asunnon hankkimiseen.
45000 vuositulot muttei tulis mieleenkään sitoa itseä omistusasuntoon.
Saat riesaksesi jotain epämääräistä sakkia naapuriin, jos ovat vielä omistusasujia et pääse niistä edes eroon. Joo, ei kiitos. Hulluus kun on lisääntynyt kerrostaloasumisessa niin vuokralla kuin omistuksessakin. Monethan vuokraavat pimeänä kaiken maailman virolaisille rempparyhmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta nykyeläkeläisillä on siihen paremmin varaa.
Ennen eläkeläiset olivat yhtä köyhiä kuin työttömät, eläkeläinen otettiin armosta lapsien kotiin asumaan kun ei muualle oikein päässyt. Nykyeläkeläisillä on paremmat tulot kuin lapsillaan.
Minun isovanhemmilla oli omat talot, he olivat sodassa, samoin miehen molemmilla isovanhemmilla, heillä oli 10 lasta ja saivat lapsilta apua.
Nykyeläkeläisillä on 1-2 lasta eikä aikuisilla lapsilla ole välttämättä rahaa autoon, kun ei ole vakituisia kokoaika työpaikkoja, joten kodinhoitajille on tulossa suuri vastuu, suuret ikäluokat 75-vuotiaita ja kohta heillä on iso hoidon tarve. Omaiset ei voi osallistua, kun ei ole autoon rahaa.
Nuoret asuvat vuokralla koska joutuvat muuttamaan työn perässä paikkakunnalta toiselle, eivät ole mitenkään holtittomia, heille omistusasunto olisi pelkkä haitta.
Meidän kylällä on vierekkäin kaksi samoihin aikoihin rakennettua elementtikerrostaloa, jostain 70-luvulta. Toisessa omistusasuntoja, toisessa kunnan asuntoja. Omistustalo on ränsistynyt, pinttynyt ja ruma, kun pihiyksissään eivät ole halunneet huoltaa saati tehdä julkisivulle mitään, kunnan vuokratalo on siisti ja valkoinen ja siellä on putket ja ikkunat remontoitu ja kunnossa. Ei tarttis kahta kertaa miettiä, kumpaan itse muuttaisin, jos pitäisi.
Ongelma on siinä että kaikki vuokralla asuvat eivät ole kusipäitä mutta kaikki kusipäät asuvat vuokralla.
Sama pätee tupakointiin ja moneen muuhun. Siitä leima tulee.
10 vuoden sisällä loppuu paljon remonttiyrityksiä, partureita, ravintoloita ja kauppoja, koska eläkeläisten määrä vähenee. 530 euron työmarkkinatukea saava ei mene 1200 netto eläkettä saavan tilalle parturiin asiakkaaksi eikä vaatekauppaan.
Me ostettiin kaupasta 20 euron Fiskarsin parturisakset ja puoliso leikkaa minun ja tyttären hiukset. Vaatteet ostan kirpputorilta esim. 2 paitaa euron kappale ja villatakin 6 euroa kappale ostin eilen. Sain vuodeksi töitä, mutta työpaikka ei ole vakituinen eli puoliso leikkaa edelleen hiukseni ja kirpputorilta ostan edelleen vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on siinä että kaikki vuokralla asuvat eivät ole kusipäitä mutta kaikki kusipäät asuvat vuokralla.
Omistusasujat ja työssä käyvät nimenomaan polttaa. Tuo sairaanhoitaja osti 5 h + k asunnon ja hän polttaa tupakkaa, samoin kuin hänen 3 lastaan, ovat kaikki yhdessä parvekkeella tupakalla, hän on yksinhuoltaja.
Minä olen työtön, en polta tupakkaa enkä juo alkoholia, olen taitava ruoan laittaja ja ostan vaatteita joka kuukausi. Minulla on isot vaatevarastot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omistusasujat ja työssä käyvät nimenomaan polttaa. Tuo sairaanhoitaja osti 5 h + k asunnon ja hän polttaa tupakkaa, samoin kuin hänen 3 lastaan, ovat kaikki yhdessä parvekkeella tupakalla, hän on yksinhuoltaja.
Minä olen työtön, en polta tupakkaa enkä juo alkoholia, olen taitava ruoan laittaja ja ostan vaatteita joka kuukausi. Minulla on isot vaatevarastot.
Pärjäisin loistavasti toimeentulotuella. Taitavana ruoan laittajana ruokaan menisi yksin 200 kuukaudessa ja 200 jäisi vaatteisiin. En polta tupakkaa, en juo alkoholia enkä pelaa rahapelejä. Kun työkkäri laittaa työmarkkinatukityöhön, on minulla aina työpaikan hienoimmat vaatteet, vakituisilla tyyliin 2 paitaa ja 2 housut mitä vaihtelee.
Ja meillä vuokralla asuessa verhotkin vaihdetaan 4 kertaa vuodessa. Omistusasujat tuntuu pitävän vuodesta toiseen samoja verhoja.
Minulla on mielettömästi verhoja ja vaatteita. Olen työtön, mutta en polta enkä juo.
Vuokralaisella ei ole rahaa kiinni missään muuallakaan, vuokrat on niin korkeita ettei niiden jälkeen juuri jää rahaa sijoitettavaksi.