nyt oikeasti ihmettelen - laina-asiaa
ihmiset ottavat tulotasoonsa nähden niin isoja lainoja, että kun taloudellinen tilanne hiukankin muuttuu tai tulee yllättäviä menoja niin ollaan pulassa.
Mikä ihme varsinkin nuoria perheitä vaivaa? Miksi pitää saada se unelmien talo heti, vaikka siihen ei oikeasti ole varaa.
Mitä järkeä on ottaa niin iso laina, että pienenkin muutos raha-asioissa laittaa perheen talouden sekaisin, ei ole varaa maksaa lyhennyksiä, laskuja eikä välillä edes ostaa ruokaa.
Miksei voi " tyytyä" sellaiseen lainaan ja asuntoon, joka on oikeasti realistinen? Perheen henkinen hyvinvointi olisi varmasti parempi hieman pienemmässä ja " huonommassa" asunnossa jos ei koko ajan elettäisi " veitsi kurkulla" . Lapset vaistoavat vanhempien kireyden ja huolet ja vaikuttaahan perheen heikko taloudellinen tilanne myös suoraan lapsiin.
Kommentit (84)
18: Minä en lapsena saanut kaikkia hienoja vaatteita, kuten jotkut kaverini. Rullalautanikaan ei ollut se uusin ja kallein malli vaan halpis jostain marketista. Mutta meillä oli oma talo, ihan tavallinen, mutta oma koti, johon kaverit oli aina tervetulleita. Ja vielä lukion jälkeenkin moni muisteli, kuinka meille saattoi aina tulla ja meillä tehtiin sitä tätä ja tuota, eikä kukaan muistanut, että minulla ei ollut ehkä koskaan kalleimpia leluja tai merkkivaatteita. En muista kumpi vaihtoehto se oli a vai b, mutta onnellisempi siis olin kodista pihoineen, kerrostalokavereilla ei voinut leikkiä oikeasti.
Ja noihin lainanlyhennys vs. lainanmaksu: nykyään lähes kaikki käyttävät nettipankkia ja sieltähän näkyy koko ajan joka kuukausi (ainakin minun ja mieheni pankeissa), mikä on lainanlyhennyksen ja mikä koron osuus. Sieltä sitä on hyvä seurata. Itsellä nyt ainakin vielä on lyhennys aika reilu verrattuna korkoihin.
Vierailija:
Idea on siinä, että pienemmällä rahalla saa asua hyvässä asunnossa hyvällä paikalla, kuin jos kämpän ostaisi ja maksaisi niitä kuukausieriä.Monella ei olisi varaa ostaa perheasuntoa esim Helsingin " hyviltä" alueilta. Sen sijaan vuokraan olisi rahaa.
Olisiko siinä ideaa asua jossain murjussa syrjässä vain sen takia, että se on oma? Vaikkapa 20 vuotta? Sen sijaan, että heittäisi ne rahat " taivaan tuuliin" ja nauttisi elämästä hyvässä kämpässä hyvällä alueella sen 20 vuotta?
Oletkos koskaan ajatellut, että kuukausierä pienenee ajan kuluessa ja vuokra taas nousee? Siinä olet oikeassa että ei huonoa asuntoa kannata ostaa eikä huonolta alueelta. Hyvä vuokra-asunto kuitenkin maksaa sen tonnin kuussa ja siihen ei tarvitse paljoa laittaa päälle että päästään lainan kuukausierään. Tietty lisäksi vielä sähköt, vastikkeet tms.
Kun korot nousee, kasvaa joko kk-erä tai laina-aika. Ja kun laina-aika kasvaa, kasvaa myös maksettujen korkojen osuus. Siis lyhennys/kk pienenee.
Sitten kun laina itse rakennetusta talosta on maksettu, lapset ovat aikuisia ja voin muuttaa minne haluan. Ja kyllä, sitten on varaakin hienoihin alueisiin. Tosin 100 neliötä riittää.
Nyt asumme vähän syrjemmässä, kylätaajamassa missä lasten koulut ja päiväkodit on kuitenkin lähellä. Hkiin 40 km.