Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Feminismi on röyhkeästi politisoinut sukupuolen, parisuhteen ja perhe-elämän, kirjoittaa Jari Ehrnrooth Ylellä

Vierailija
18.04.2021 |

Jari Ehrnroothin kolumni: Henkilökohtainen ei ole poliittista

https://yle.fi/uutiset/3-11875246

Kommentit (389)

Vierailija
21/389 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jari Ehrnrooth on röyhkeästinpolitisoinut feminismin. Nuorempana se edes yritti, nyt se on ihan persuuntunut.

”Röyhkeästi politisinut feminismin”, jaa niin Jari vai?😂

22/389 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jari Ehrnrooth on röyhkeästinpolitisoinut feminismin. Nuorempana se edes yritti, nyt se on ihan persuuntunut.

Niinhän se on että ihminen viisastuu iän myötä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/389 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen hyvä ja tervejärkinen kolumni. Ja sen on julkaissut Yle! Tämä tällainen tapahtuu ehkä kerran vuodessa tai parissa vuodessa, joten iloinen olen.

"Isoa osaa elämästä tulee pikemminkin suojella politisoitumiselta." Komppaan. Ja komppaan monta muutakin kolumnistin esiin tuomaa asiaa.

Tätäkin:

"Valtiosääntö ohjaa julkista valtaa suojelemaan yksilön oikeutta elää ja liikkua vapaasti. Keskiössä on vapaa yksilö, ei yksimielinen yhteisö eikä holhoava valtio. Jokainen meistä saa aivan itse valita arvonsa ja vakaumuksensa, elinkeinonsa ja elämäntyylinsä, asuinpaikkansa ja ihmissuhteensa."

Meillä(kin) on fiksu valtiosääntö. Puolustetaan sitä, puolustetaan yksilöiden oikeuksia kulkea valitsemaansa suuntaan elämässä.

"Kukoistakoon itse elämä vapaana kuin taivaan lintu, jota minkään aatteen monokkelisilmä ei tavoita." Kiitos, Jari Ehrnrooth!

Vierailija
24/389 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suom. Nähnyt järjen valon.

25/389 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

CANCEL JARI EHRNROOTH!!!

Ehdottomasti. Tämän kolumniroskan lukemisen jälkeen olen vahvasti cancel-kulttuurin puolella.

Hyvä että Suomessa on vielä toistaiseksi sananvapaus,vaikka kovasti sitä yritetään jarruttaa. 

Vierailija
26/389 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Miksikähän sitä edellisillä vuosisadoilla vallinnutta totaalista naispuolisten ihmisten lyttäämistä sitten kutsuttaisiin? Eihän naiset saaneet edes äänestää ennen vuotta 1906. Että oliko se silloin poliittista kun päällepäsmärit oli miehiä, vai tuleeko siitä poliittista vasta kun naiset alkaa lyödä nyrkkiä pöytään ja vaatia omaa osaansa?

Jokainen mies joka on kyllästynyt ja hattuuntunut naisiin voi vapaasti jäädä vanhaksipojaksi tai vaihtaa joukkuetta. Sillä siitä pääsee.

Vierailija
27/389 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen itse vankka liberaalidemokratian kannattaja nimenomaan siksi, että tämä aatesuunta haluaa tietoisesti rajoittaa sekä julkista valtaa että poliittisesti korrektin arvoyhtenäisyyden tavoittelua. Minusta länsimainen oikeusvaltio on rakentunut turvaamaan jokaisen yksilön vapautta ja ainutkertaista arvokkuutta. Tämä historiallinen kokeilu on vasta alussa ja meidän on varjeltava sitä totaalidemokraattiselta vääristymiseltä, olkoon se sitten vihreää, punaista, mustaa tai feminististä.

Siksi kaikkea ei pidä politisoida eikä henkilökohtainen ole lainkaan poliittista. Päinvastoin, pysyköön politiikka budjetissaan ja kukoistakoon itse elämä vapaana kuin taivaan lintu, jota minkään aatteen monokkelisilmä ei tavoita."

Mitä roskaa.

Vierailija
28/389 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkahan monta liberaalidemokraattia tässä maassa on? Tunnustaudun Ehrnroothin hengenheimolaiseksi. Suomessa liberalismi ei ole oikein koskaan saavuttanut jalansijaa, vaikka tosiaan valtiosääntömme on sen henkinen, onneksi.

Vierailija
29/389 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolumnissa oli asiaa vähän, persumaista maalittamista ja fraasien toistelua sitäkin enemmän. 

Nähdäkseni 1960-luvulta alkanut uuden aallon naisasialiike onkin onnistunut hyvin pitkälle politisoimaan sukupuolen ja koko henkilökohtaisen elämämme, vaikka perustuslakimme turvaa itse kunkin henkilökohtaisen vapauden ja yksityiselämän loukkaamattomuuden. Eihän esimerkiksi lähisuhdeväkivallan rikosoikeudellinen sääntely edellytä yksityiselämän politisointia.

Eli Jarin perusoikeuksia loukataan, jos vaimo ei hoidakaan kotitöitä yksin, vaan vaatii, että ne tehdään 50:50? Lähisuhdeväkivallan rikosoikeudellinen sääntely viittaa tässä persujen r-alkuiseen lempiaiheeseen, mutta Jarilta puuttuu jälleen kerran perspektiivi: vaimon r_a_is-kau_ksesta tuli rikos 1990-luvulla, mutta ensin se vaati 'yksityiselämän' politisointia ja julkista keskustelua ihan siinä missä naisten oikeus työssäkäyntiin ja omiin rahoihin (jotka Jari laskee yksityiselämän piiriin kuuluviksi asioiksi, eikä poliittisiksi - eli hänelle olisi ok, että naiset eli n. 50% väestöstä ei saisi päättää omista rahoistaan tai käydä töissä, r-alkuista toimintaa pitäisi sentään säädellä rikosoikeuden avulla).

Vierailija
30/389 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti kuuntelen tässä asiassa tyyppiä joka on neljättä kertaa naimisissa 😂

Vierailija
31/389 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Objektiivista totuutta tavoittelevan tieteen ja esteettisiä itseisarvoja palvelevan taiteen vapaus on turvattava erilaisilta ylivaltaa tavoittelevilta aatteilta, jotka tulkitsevat maailmaa poliittis-ideologisesti."

Hienoa, että joku sanoo tällaistakin ääneen Suomessa armon vuonna 2021!

Vierailija
32/389 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on iha parasta, ku joku kaupunkilainen äärifeministinen nainen sanoo, et miehet maalla ei muka osaa tehä ruokaa. Ah, nii ihanaa miesvihaa. <3 Ja et muka nähdää naiset piikoina tai jotaki… Se siitä suvaitsevaisuudesta. :) Kaupunkilaiset naiset on kyl oma numeronsa. :D

Vierailija
33/389 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ehdottomasti kuuntelen tässä asiassa tyyppiä joka on neljättä kertaa naimisissa."

Erehtyminen on inhimillistä ja virheen tunnistaminen viisautta.

Vierailija
34/389 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen itse saanut havaita, että myös äitien ja lasten väleihin puututaan, jos sukupuolineutraali kasvatus on uhattuna. ”Aiotteko tosiaan kasvattaa siitä tytön”, torui naisasianainen nuorta äitiä, joka esitteli tyttövauvansa vaaleanpunaisia prinsessamekkoja."

Mikä naisasianainen? Mä syntymäfeministinä annoin poikalapseni pukeutua keltaiseen prinsessahameeseen ja pikkusiskon vaaleanpunaiseen.

Vierailija
35/389 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen itse vankka liberaalidemokratian kannattaja nimenomaan siksi, että tämä aatesuunta haluaa tietoisesti rajoittaa sekä julkista valtaa että poliittisesti korrektin arvoyhtenäisyyden tavoittelua. Minusta länsimainen oikeusvaltio on rakentunut turvaamaan jokaisen yksilön vapautta ja ainutkertaista arvokkuutta. Tämä historiallinen kokeilu on vasta alussa ja meidän on varjeltava sitä totaalidemokraattiselta vääristymiseltä, olkoon se sitten vihreää, punaista, mustaa tai feminististä.

Siksi kaikkea ei pidä politisoida eikä henkilökohtainen ole lainkaan poliittista. Päinvastoin, pysyköön politiikka budjetissaan ja kukoistakoon itse elämä vapaana kuin taivaan lintu, jota minkään aatteen monokkelisilmä ei tavoita."

Mitä roskaa.

Roolit on vaihtaneet paikkaa. Vanhat liberaalit ovat nyt joidenkin mielestä konservatiiveja, nykyliberaalit taas käyttäytyvät kuin konservatiivit eivät hyväksy mitään ovat ahdasmielisiä.

Vierailija
36/389 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolumnissa oli asiaa vähän, persumaista maalittamista ja fraasien toistelua sitäkin enemmän. 

Nähdäkseni 1960-luvulta alkanut uuden aallon naisasialiike onkin onnistunut hyvin pitkälle politisoimaan sukupuolen ja koko henkilökohtaisen elämämme, vaikka perustuslakimme turvaa itse kunkin henkilökohtaisen vapauden ja yksityiselämän loukkaamattomuuden. Eihän esimerkiksi lähisuhdeväkivallan rikosoikeudellinen sääntely edellytä yksityiselämän politisointia.

Eli Jarin perusoikeuksia loukataan, jos vaimo ei hoidakaan kotitöitä yksin, vaan vaatii, että ne tehdään 50:50? Lähisuhdeväkivallan rikosoikeudellinen sääntely viittaa tässä persujen r-alkuiseen lempiaiheeseen, mutta Jarilta puuttuu jälleen kerran perspektiivi: vaimon r_a_is-kau_ksesta tuli rikos 1990-luvulla, mutta ensin se vaati 'yksityiselämän' politisointia ja julkista keskustelua ihan siinä missä naisten oikeus työssäkäyntiin ja omiin rahoihin (jotka Jari laskee yksityiselämän piiriin kuuluviksi asioiksi, eikä poliittisiksi - eli hänelle olisi ok, että naiset eli n. 50% väestöstä ei saisi päättää omista rahoistaan tai käydä töissä, r-alkuista toimintaa pitäisi sentään säädellä rikosoikeuden avulla).

Jari historioitsijana kuvittelee, että naiset ovat aina saaneet nauttia yksilönvapaudestaan ja oikeuksistaan yhtä lailla kuin miehet. Taas tätä persusetien historian uudelleenkirjoittamista. 

Vierailija
37/389 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti kuuntelen tässä asiassa tyyppiä joka on neljättä kertaa naimisissa 😂

Anteeksi, siis jo neljä kertaa eronnut, en tiedä onko mennyt taas naimisiin.

Vierailija
38/389 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ehdottomasti kuuntelen tässä asiassa tyyppiä joka on neljättä kertaa naimisissa."

Erehtyminen on inhimillistä ja virheen tunnistaminen viisautta.

Neljä kertaa erehtyminen on tyhmyyttä ja munan perässä menemistä. Asettuu kyseenalaiseksi koko henkinen maailma, tulee tunne että äijä on pelkkä feikki-elitisti.

Vierailija
39/389 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen mies joka on kyllästynyt ja hattuuntunut naisiin voi vapaasti jäädä vanhaksipojaksi tai vaihtaa joukkuetta. Sillä siitä pääsee.

Samallahan naisia jää vanhaksipiioiksi ja riivinraudoiksi.

Vierailija
40/389 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6-0 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstan puolneekerifeministikin hereillä näköjään 😄

Sinä ja muut Ehrnrooth kaltaiset valkoiset miehet olette niitä joiden tulisi omasta unestaan herätä ja palata todellisuuteen.

Olen kyllä nainen, mutta ihan kiva sovinistirasistinen olettamus sukupuolestani... Puolneekerifeministi 😁

Höpö höpö sille että olet muka nainen.

Älä ole ahdasmielinen. Pertti saa sanoa itseään naiseksi, nyt kun hänen pip peli on leikattu pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä