77v äitini ei suostu lääkäriin
Nivelrikkoinen ja fyysisesti heikkokuntoinen äitini ei suostu lääkäriin. 2 viikkoa ollut kovissa selkäkivuissa. Ottaa 2 kpl jotain vanhoja hänelle määrättyjä panacodeja yöksi. Päivät kärsii kivuista. Ylös ei pääse sängystä ilman että ottaa nojatuolista tukea.
Ei ole holhouksenalainen, joten väkisin ei oikein voi viedä. Olen ainoa lapsi, ja myös siten ainoa hänen asioissaan auttava henkilö.
Kauppaostokset olen hänelle hoitanut kotiin jo reilun parin vuoden ajan. Samoin laskujen maksut, aiemmat lääkärikäynnit ym. Nyt ei suostu lähtemään minnekään kun pelkää että joutuu jäämään sairaalaan ja ns. jää sille tielleen.
Mitäköhän tässä nyt olisi viisainta tehdä?
Kommentit (18)
Googlaa oman kuntasi 'huoli-ilmoitus'. Tai ota yhteyttä terveyskeskukseen tai oman kuntasi kotihoidon asiakasohjaajaan.
Toivon asoiden selkiytymistä 🧡
Huoli-ilmoitus mammelin asuinkuntaan
Jos äiti ei suostu tai pysty lähtemään lääkärin vastaanotolle, niin lääkärin voi tilata myös kotikäynnille. Tai aluksi esimerkiksi sairaanhoitajan, joka arvioi tilanteen. Äidilläsi on itsemääräämisoikeus ja oikeus kieltäytyä tutkimuksista ja hoidosta, mutta hän voisi uskoa ulkopuolisen sanaa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Huoli-ilmoitus mammelin asuinkuntaan
Miten se käytännössä menee?? Kun äitini ei ole dementikko kuitenkaan.
Ap.
Oho, 77 ei pääse sohvalta ilman tukea
Googlaamalla löytynee sähköinen lomake huoli-ilmoituksen tekemiseen. Siitä selviää monta asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos äiti ei suostu tai pysty lähtemään lääkärin vastaanotolle, niin lääkärin voi tilata myös kotikäynnille. Tai aluksi esimerkiksi sairaanhoitajan, joka arvioi tilanteen. Äidilläsi on itsemääräämisoikeus ja oikeus kieltäytyä tutkimuksista ja hoidosta, mutta hän voisi uskoa ulkopuolisen sanaa paremmin.
On toki itsemääräämisoikeus. Mutta jossain ne rajat siinäkin menee. Aikuinen tytär hoitaa jo nyt kauppa-, pankki-, apteekki asiat ja monet muut. Nyt jos mamma alkaa olemaan jo kotioloissaan noin liikuntarajoitteinen niin eihän se oma tytär voi äitiä kotiin loputtomiin palvella 100prosenttisesti.
Vierailija kirjoitti:
Oho, 77 ei pääse sohvalta ilman tukea
Oho, ja osa on ollut tuossa vaiheessa jo pitkään kuolleina. Oho!
Äitisi huoli on turha. Nykyään kun on liian terve sairaalaan ja liian sairas kotiin, päätyy silti kotiin. Isäni luona kävi vuorokauden aikana 4-5 kotihoitajaa, oli katetri, ei päässyt ilman apua sängystä ylös, voimakas kipulääkitys ja silti kotona.
Lopulta onneksi pääsi hoitokotiin muutamaksi viikoksi ennen kuolemaansa.
Soita kaupunkisi seniorineuvontaan. Itse olin samankaltaisessa tilanteessa kun äitini dementoitui pahasti eikä suostunut muistiongelmien takia lääkäriin. Tulivat kotikäynnille arvioimaan tilanteen, tekivät muistitestin ja järjestivät kotiapua ja kotisairaanhoidon. Lääkäriinkin hän suostui vihdoin kun kotisairaanhoitajat olivat mukavia ja saivat puhuttua hänet ympäri.
Lääkäriin menopäivänä tosin laittoi hieman vielä vastaan mutta suostui lähtemään lopulta.
Vanhuksille ei sovi Panacod. Aiheuttaa kaatumisia ja maksa-ja munuaisvauriot mahdollisia.
Parasta olisi saada avun piiriin hänet ja lääkityskin ajan tasalle. Eli verenpaineet, kolesterolit ja mitä vaivaa voikaan olla. Panacodit loppuu aikanaan myös.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksille ei sovi Panacod. Aiheuttaa kaatumisia ja maksa-ja munuaisvauriot mahdollisia.
Vanhana se lääkäri hänelle niitä määräsi
Ap.
Ei sinne osastohoitoon kotona pärjäävät joudu. Sitä on turha pelätä.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinne osastohoitoon kotona pärjäävät joudu. Sitä on turha pelätä.
Ja vaikka ehdotettaisiinkin sellaista, niin ei ole pakko suostua. Lääkärissä käyminen ei tarkoita, että pitää suostua kaikkeen, vaan on olemassa itsemääräämisoikeus. Toki on oma kysymyksensä, onko mitään järkeä lähteä lääkäriin jos ei aio suostua mihinkään, mutta on hyvä tiedostaa omat oikeutensa.
Vaikea tilanne.Minun rakas äiti oli tosi pelkuri lääkärien suhteen ja se oli hänen pahin valinta.Kuoli 62 vuotiaana sydänsairauteen.
Eipä tarvitse moisia miettiä, äiti kun kuoli 47v ikäisenä.
Mutta tilanne on vähän sama kuin vaikkapa oman lapsen kanssa hänen täytettyään 18v, mitään oikeuksia tmv ei ole häntä lääkäriin saada lääkepiikkiä hakemaan, vaikka psykoottisia harhoja näkisi ellei hän itse sitä koe tarpeelliseksi. Tuo siis elävästä elämästä esimerkki, luojan kiitos ei omasta, mutta läheltä.
No eipä sille mitään voi. Ambulanssi sitten kun ei enää pääse sängystä ylös. Ja sitten jää sille tielleen.