Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

G: Mikä on Sinun henkilökohtainen selitysyrityksesi sille, ette käytä pyöräilykypärää?

Vierailija
05.06.2008 |

Ei ne syyt tai selitykset muille edes kuulu.

Mikäs sua vaivaa kun haluat näin holhota muita?

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mikä on sinun henkilökohtainen selitysyrityksesi..."

Mutta ehkä et miehennä niin helposti huomaa tällaisia vivahteita.

Jos nyt joku haluaa tietää, miksi ei pyöräilykypärää käytetä, niin ei kai se holhousta ole? Aika moni on minulta kysynyt, miksi meillä ei ole autoa, mutta en ole pitänyt sitä mitenkään syytöksenä siitä, että auto pitäisi hankkia.

Vierailija
42/107 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kampauksen pilalle menemisen nyt periaatteessa ymmärrän, aika harva kuitenkaan kypärättömistä on sen näköisiä, että hiuksissa olisi jotain säilytettävää."

Joo, katselin eilen ihmisten kampauksia (ja habitusta muutenkin) kun olin isossa kauppakeskuksessa, ei olleet tukat viimeisen päälle eikä kyllä vaatteetkaan.... Eli KAIKKI olisivat voineet käyttää kypärää ilman ulkonäön turmeltumista.

Missähän ne naiset liikkuvat, joilla se tukka on aina muka niin hyvin, arkenakin

:-D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä enemmän lytyssä ja hiostunut kypärän alla :)

Vierailija
44/107 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos tulee kiire bussille, joka lähtee kilometrin päästä, saatan vain nopeasti napata pyörän ja ajaa pysäkille ilman kypärää. Yleensä kävelen pysäkille.

Vierailija
45/107 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kokemusta 50 km/h vauhdista, mutta 41 km/h olen alamäessä päässyt (iso mäki ja vähän piti polkea). Polkematta 35-37 km/h on isoissa mäissä normaali vauhti.

Itselläni on pyörässä matkamittari sekä nopeusmittari. Ja itse olen alamäessä mennyt kovimmillaan vähän yli 30 km/h. Ihan mielenkiinnoista kysyisin, että miten kovaa muut mittarilliset ovat menneet? Että onko jollakulla ihan oikeasti kokemusta 50km/h vauhdista? :D

Vierailija
46/107 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun on kallo halki.

hiostava, ahdistava ja lyttää kampauksen.

Lopetan pyöräilyn jos kypärä tulee lailla pakolliseksi.

Vierailija
47/107 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuten auton turvavyönkään käyttäjä ei kuvittele, että vyö suojaa miltä tahansa. Kyse onkin turvallisuuden lisäämisestä. Ihan turha teidän on selittää että kävellessäkin voi kuolla - no niin voi, mutta MIKSI ottaa täysin turha riski pyöräilyn kanssa ja jättää kypärä pois?

Ihminen, joka ei hyödynnä tällaista pientä, helppokäyttöistä ja edullista turvallisuuslaitetta, on yksinkertaisesti typerä ja välinpitämätön paitsi itseään, myös lapsiaan kohtaan.

Vierailija
48/107 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siedä mitään tiukkaa/puristavaa kaulani ympärillä.

Vierailija
49/107 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pyöräilyssäkään ei aikuinen mies kuulu riskiryhmään, vaan alle 14-vuotiaat lapset ovat suurin riskiryhmä. Miksi siis käytät pyöräilykypärää? Naurettavaa että pyöräillessä kypärää käytetään mutta kävellessä ei.

Tutkimusten mukaan kävelijöitä on 5 kertaa enemmän kuin pyöräilijöitä mutta kävelijöitä loukkaantuu/kuolee 6 kertaa enemmän kuin pyöräilijöitä. Selvästi on siis vaarallisempaa kävely kuin pyöräily.

Kypärää kannattaa käyttää pyöräillessä juuri siksi, että n. puolet vakavasti loukkaantuneista/kuolleista pyöräilijoistä on saanut nimenomaan päävamman. Vastaavaa tilastoa kävelijöistä ei ole. Analogia kävelyyn voisi olla, käytätkö liukuesteitä tms. pääkallokeleillä. Täytyy myöntää, etten käytä, mutta jos kuuluisin ns. riskiryhmiin (esim. vanhukset tai raskaana olevat naiset) niin käyttäisin. Lenkkeillessä käyttäisin talvella myös.

Autoillessa kypärä on toki turvalaite, muttei tarjoa kovin suurta hyötyä. Turvavyöt, airbag ja vahva kori ehkäisevät tehokkaasti päävammoja kolaritapauksessa.

En ole muuten koskaan tarvinnut turvavyötä ja pyöräilykypärää, mutta käytän kumpaakin.

Moottoripyörällä ajaessa kypärä näyttää myös pöljältä (kysy vaikka Bandidokselta) => Se on täysin tottumiskysymys. Varmaan aika harva äiti antaisi poikaansa ajaa mopolla ilman kypärää. Päävamman riski ei ole olennaisesti suurempi kuin pyöräillessä.

Kampauksen pilalle menemisen nyt periaatteessa ymmärrän, aika harva kuitenkaan kypärättömistä on sen näköisiä, että hiuksissa olisi jotain säilytettävää.

Hiostavuus on aika turha argumentti. Jos nyt ajaa reipasta vauhtia, niin tulee usein hiki, kypärän kanssa tai ilman.

Jos nyt joku haluaa tietää, miksi ei pyöräilykypärää käytetä, niin ei kai se holhousta ole? Aika moni on minulta kysynyt, miksi meillä ei ole autoa, mutta en ole pitänyt sitä mitenkään syytöksenä siitä, että auto pitäisi hankkia.

Vierailija
50/107 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

selittele sitä mitenkään.

Vierailija
51/107 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

käytän kypärää, vaikka se on tyhmän näköinen ja hiostava. Syyt on hyvin perusteltu aiemmissa vastauksissa.

Itse lukitsen kypärän ihan tavallisella pyöränlukolla, eli laitan sen kolmiohihnaosan pyörään kuuluvasta lukosta läpi, eli kypärä roikkuu ikään kuin renkaan sivussa. Jos joku jaksaa sen siitä käydä leikkelemässä irti, on hän varmasti enemmän kypärän tarpeessa kuin minä.

Vierailija
52/107 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä ole muistanut / saanut aikaan ostaa uutta. Lisäksi nautin todella paljon hiuksiani pyörittelevästä ilmavirrasta. Se on suurin pyöräilyn ilo, ja kypärä pilaa sen.

Vierailija
53/107 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma syyni: En omista kypärää. Aloitin tänä kesänä pyöräilyn yli 5v tauon jälkeen. Kerran olen polkenut yhdessä 4v:ni kanssa ja heti hän kysyi miksei äidillä ole kypärää. Pitää hankkia ja vain ja ainoastaan esimerkin vuoksi. Muuten en käyttäisi jatkossakaan.

Vierailija
54/107 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen käyttänyt koko aikuisikäni (n. 10 vuotta), enkä enää osaa lähteä ilman, vaan on tosi alaston olo jos lähden pyörällä ilman kypärää. Sama juttu kuin auton turvavöiden kanssa, eli en osaa sielläkään istua ilman että turvavyö on kiinni. Työssäni näen paljon aivovamman saaneita, en itse välittäisi kokea. Siksi kypärä. Kävellessä kompastuessa kaatuminen on hidasvauhtisempaa ja suojaheijasteet tulevat automaattisesti, pyöräillessä jos kaatuu niin lentää yleensä sen verran vauhdilla että pää saattaa olla eka mikä osuu maahan. Jos voisin olla varma että kuolen siihen, voisin jättää kypärän jopa käyttämättä (tai en ehkä enää kun olen äiti). Jos kuitenkin on myös se mahdollisuus että jään aivovamman kanssa eloon, valitsen mieluummin kypärän.

Vierailija
55/107 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rullaluistimilla, rullalaudalla ja polkupyörällä liikkujille sattuu kymmeniä tuhansia kaatumisia ja törmäyksiä. Vakavimmat seuraukset aiheutuvat päähän kohdistuneista iskuista.

Kun pää iskeytyy tienpintaan, tienvieren kiveen tai ajoneuvoon, saattaa syntyä haavoja, viiltoja, ruhjeita, tajuttomuutta, kallonmurtumia, tai sisäisiä verenvuotoja, joista seurauksena voi olla pysyvä aivovamma tai kuolema. Kolme neljästä pysyvästä invalidisoitumisesta on seurausta aivojen vammautumisesta onnettomuudessa.

Lievemmätkin iskut aiheuttavat yleensä aivotärähdyksen, hyvin usein myös päänsärkyä, huimausta ja muistikatkoja. Pääoireiden ilmetessä on aina mentävä tutkimuksiin.

Kypärä toimii iskunvaimentimena. Kypärä pysäyttää iskun asteittain ja pehmeämmin. Kypärä on tehty materiaalista, joka murskaantuu suunnitellulla tavalla siten, että iskuenergian vaimennus on sitä tehokkaampi, mitä kovempi isku on. Lisäksi kypärä jakaa pistemäisen iskun laajemmalle alueelle päässä ja vähentää kallonmurtuman riskiä.

Kypärän käyttäminen on hyvin suositeltavaa. Erään amerikkalaisen tutkimuksen mukaan kypärä voi estää pää- ja aivovammoja lähes 90%:sti. Suomessa on arvioitu kypärän käytöllä voitavan vähentää pyöräilijöiden kuolemia puolella ja loukkaantumisia kolmanneksella.

Käytän siis kypärää...............

Vierailija
56/107 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hän piti aikoinaan meille tiukan puhuttelun, että hän ei IKINÄ halua nähdä meitä potilainaan sen takia, että ei olla käytetty pyöräillessä kypärää. Ilmeisesti jälki ei ole kaunista ja vaikka onkin tiukka työroolistaan ja alallaan hyvin pätevä ja tunnustettu, meidän läheisten näkeminen raatona voisi pistää koville. Sen jälkeen olemme kiltisti noudattaneet.

Vierailija
57/107 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos pyöräilyonnettomuudesta on kysymys, että oliko kypärä päässä. Eivät ihan huvikseen kysele, on nimittäin kuulemma sen verran iso merkitys lopputuloksen kannalta. Itse käytän kypärää, ihan sama muille käyttävätkö vai eivätkö.

Vierailija
58/107 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen oli oma moka, ja silloin ei ollut kypärää päässä. Onneksi selvisin pintanaarmulla päähän. Toisen kerran toinen pyöräilijä tuli aamuruuhkassa vastaan lujaa vauhtia, aloimme väistää toisiamme ja jotenkin pääni osui kaatuessa hänen pyöränsä tankoon. Kypärä päässä pelasti luultavasti pahemmalta. TUonkin allekirjoitan, että kun tottuu kypärää käyttämään, ilman tuntuu turvattomalta. Olen jo kolmikymppinen, mitä väliä sillä mitä muut ajattelee ulkonäöstä kypärä päässä? Minusta ainakin voin esimerkiksi kaupungille mennessä laittaa meikkiä sun muuta ja laittaa tukan ja kypärän. Pörhöttäähän se tuulikin sitä paitsi hiuksia!

Vierailija
59/107 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystäväni oli Hietsun kirpputorilla ja laittoi pyörää taluttaessaan kypärän ohjaustankoon roikkumaan. Kiinnitti sitten huomionsa hetkeksi myyntipöydän tavaroihin ja takaisin pyöräänsäpäin käännyttyään oli kypärä jo kadonnut...

Minä jätän aina Jyväskylän keskustassa kypärän pyörän ohjaustankoon.

Eipä se ole kaikkien näiden vuosien aikana hävinnyt. Jos nyt joku idiootti haluaa jotain varastaa, niin eiköhän hän vie sen _pyörän_ eikä kypärää.

Jollain kettingillä voisi tietty kypärän pyörään kytkeä, mutta mitä jos sataa? Ei huvittaisi märkää ja paskaista kypärää päähänsä laittaa. Tuntuu vaivalloiselta tunkea sitä vielä johonkin muovipussiinkin.

Lisäksi Hgissä on paljon ilkivaltaa: kuka takaa ettei kallista kypärääni sotketa tai sitä jollain kolautella, jolloin sen antama suoja ei ole enää välttämättä riittävä? Ei mulla ole varaa ostella kypärää joka reissun jälkeen.

t. olinkohan nro 16 eli se, jonka tukka lististyy ja kypärä säilyy kaapissa shoppailu- ym. reissujen ajan (töihin mennessä on kypärä päässä, kun pääsen siellä suihkuun)

Vierailija
60/107 |
06.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni nimittäin kaatui vuosi sitten pyörällä ja sai kallonmurtuman.

Edelleenkään hän ei käytä kypärää. Käsittämätöntä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi