Minulle myönnettiin työkyvyttömyyyseläke!!! Millainen prosessi sinun eläkkeen myöntäminen oli?
Ensimmäisen kerran jouduin psyykkisten ongelmien takia sairaslomalle vuonna 2015 sitä jatkui vuoden ja vuonna 2016 lähtien olen ollut kuntoutustuella. Olen ollut kahdesti työkokeilussa jotka on epäonnistuneet ahdistuksen ja epäluuloisten ajatusten takia. Psykiatrian erikoissairaanhoito päättyi keväällä 2020 jossa sanottin etten tule pääsemään työkyvyttömyyseläkkeelle, korkeintaan osatyökykyeläkkeelle. Haettiin vain jatkoa kuntoutustukeen mutta ei eläkettä. Hoito siirrettiin tuolloin kunnalliselle puolelle jossa olen ollut nyt psykiatrian puolen hoidossa siitä asti. Kunnalisen puolen hoitajani oli sitä mieltä että saatan hyvinkin päästä eläkkeelle. Sanoi vielä että olisi ihme jos en pääsisi. Viime viikon keksiviikkona oli lääkärin aika ja haettiin eläkettä. Hoitaja vielä tsemppasi ja sanoi että lääkäri joka minua haastattelee on erikoistunut lausuntojen tekemiseen. Oli erikoistuva lääkäri. Katsoi muistilistasta mitä pitää kysyä ja minulla oli suuret epäilyt että näinköhän onnistuu eläkkeelle pääsy. Lääkäri yhtyi hoitajan näkemykseen että työkyvytönhän minä olen. Sain maanantaina lääkärin kirjoittaman todistuksen kopion itselleni ja sitä lukiessa ajattelin, että on ihme jos sillä lausunnolla eläke lohkeaa.
Tänä aamuna viiden jälkeen tuli omapostiin vakuutusyhtiön kirje ja olin varma että ei voi olla hyvä uutinen kun hakemus jätetty vasta viikko sitten keksiviikkona ja käsittelyaika 3kk. Yllätys oli suuri kun päätös oli myönteinen. Siirryn työkyvyttömyyseläkkeelle kesäkuun alusta alkaen.
Ei enää ikinä tappelua työkkärin kanssa. Ei hakemus rumbaa ja hätäilyä niiden kanssa. Saan olla vain kunnes jään vanhuuseläkkeelle. Olo on kuin lottovoittajalla. Voisiko paremmin enää ollakkaan? Oletko sinä kenties eläkkellä? Millainen prosessi se sinulla oli että pääsit eläkkeelle?
Elämää kannattaa elää eikä valittaa joka asiasta
Kommentit (295)
Voiko eläkkeellä ollessa mennä opiskelemaan?
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä yhtään ymmärrä mikä kohta tuossa on se syy iloon- syrjäytyä normaalielämästä laskemaan pennosia eläkeläisen statuksella. Valaiskaa mua ihmeessä
terv. kuusikymppinen parhaissa työvuosissaan
Se ilo syntyy siitä, ettei tarvitse sairaana/puolikuntoisena roikkua työkokokeiluissa, yrittää osa-aika-duunia, täyttää epätoivoisena ja kipeänä jatkuvasti erilaisia tuenhaku-kaavakkeita jne. En usko, että terve ja työkuntoinen haluaisi joutua eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Voiko eläkkeellä ollessa mennä opiskelemaan?
Saat opiskella mielin määrin, vaikka loppututkintoon asti. Mutta töihin et tietenkään työkyvyttömyyseläkkeellä voi mennä. Jotain ajallisesti lyhyttä hommaa voit eläkkeelläkin tehdä.
Mutta siis: opiskella saat ihan missä oppilaitoksessa tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä kautta eläkettä voi edes hakea jos on työttömyystuella eikä mitään hoitosuhdetta minnekään?
Terkkarin kautta tutkimuksiin.
Työttömyystuelta työkyvyttömyyseläkkeelle pääsy on hyvin vaikeaa, ellei mahdotonta. Jos olet työkyvytön, täytyyhän sulla hoitosuhde ja sairaus/vamma olla. Yleensä alla on pitkiäkin hoitosuhteita. Jos ei ole, niin ensin joudut niihin ja kaikkea mahdollista kokeillaan, kuntoutetaan jne. Tie on pitkä ja "turhat" hakijat eivät pääse tietenkään eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
No en tiedä pennosista. Itsellä jää joka kuukausi yli 1100 € käyttörahaa kun kaikki on maksettu. Ja tarkoitan todellakin että kaikki: vuokra, sähkö, vakuutukset, suoratoistopalvelut, puhelinlasku, netti ja keksikää lisää niin nekin. Kuinka monella työssäkävijällä jää sama summa käyttöön joka kuukausi kun on maksanut kaikki mainitsemani asiat? Olen 45 v ja ollut työkyvyttömyyseläkkeellä n. 5 vuotta. Tosin saan työeläkettä myös Ruotsista Kevan ja Kelan maksamien lisäksi. Ruotsin eläkkeeni karttuu rahastossa (Ruotsissa ne on rahastossa jonka itse saa valita) joka vuosi. Viime vuonna vähän yli 50000 kruunua. Veroprosenttini on 25.
Tässä ketjussa ei ketään kiinnosta sinun tulosi tai menosi. Tässä keskustellaan työkyvyttömyys-eläkkeen hakuprosessista.
Ap mikä diagnoosi/diagnoosit jolla pääsit eläkkeelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää ne diagnoositkin, jos haluatte kertoa...
Itse en saa mitään apua mistään vaikka en kykene töihin kuin 2h per päivä, enkä todellakaa njoka päivä. Syyt fyysisiä, mutta ajattelin jos keksisi jotain päänsisäistä, kun tällä ei tule mitään apua.
Mikä diagnoosi sinulla on?
"Jos keksisi jotain päänsisäistä..." Keksimällä jotain psyykkistä (sitä kai tarkoitit) et pääse eläkkeelle. Päästäksesi sinulla TÄYTYY olla todellinen päänsisäinen sairaus. Kyllä hakuprosessissa "keksintösi" keikahtavat nurin, jotta heilahtaa. On todella tiukka prosessi nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa aikoihin eletty, jos työkyvyttömyyttä juhlitaan!
Tällaistako se nykyään on. Että suomalaisetkin juhlii lorvintaa.
Ikävää jos olette sairaita tai on huono sietokyky, mutta ei kai kukaan iloitse sairaudesta???Jos sinulta palaa talo ja kaikki omaisuus siinä mukana, niin kyllä sinäkin tunnet kiitollisuutta, kun pääset yöksi jonnekin lämpimään ja saat peiton lämmikkeeksi. Toinen vaihtoehto olisi kyhjöttää kylmissään kotikuusen oksien alla.
Ei liity aiheeseen mitenkään. Ei sitten mitenkään.
Kyllä liittyy.
____
Saat peiton = saat eläkkeen
Kyhjötät kotikuusen alla = heitetään kadulle / ei eläkettä
(Molemminssa tilanne / työkyvyttömyys pysyy samana, mutta toisessa saat apua ja toisessa et.)
____
Saat apua = eläke
Et saa apua = olet omillasi (0€)
____
Saat apua = iloa / kiitollisuutta (= sinun "työkyvyttömyyttä juhlitaan", "juhlii lorvintaa", "iloitse sairaudesta")
Et saa apua = surua (= kommentoimasi "kyhjöttää kylmissään kotikuusen oksien alla")
____
Ohis
Se, että pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle ei ole lainkaan sama kuin iloita sairaudesta. kukaan ei iloitse sairaudestaan, vaan siitä, ettei kroonisesti sairaana joudu pakkoräpeltämään jotain.
Mä tieedän mitä on istuaaa jotaain abou 17 vuottta muutaman neliön huoneeesssa syrjäytyneeenä verhot kiiinni ja pelkän lukulampun valossa. sitä ei kannnata tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikella sitä nykyaikana kehutaankin. Mukava nousta aamulla töihin maksamaan aloittajan puuhastelut. Sulla olisi vielä reilut 20 vuotta työelämää hyvin jäljellä.
Raadan niska limassa ja muut saavat samat rahat kotona peukaloita pyöritellen.
Kenties sinäkin sairastut vakavasti? Sitten sun ei tarvitse muuta kuin pyöritellä peukaloitasi.
Työnteko haittasi vapaa-ajan viettoa, eikä palkka ollut riittävä hyvitys siitä että joku toinen omistaa minut 8h jokaisena arkipäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo. Sairaalasta autettiin saamaan se ja Kela antoi heti myönteisen päätöksen. Olin 23-vuotias, kun jouduin eläkkeelle.
Sairasta! 23-vuotiaana!
Mistä sinä kyseisen henkilön terveyden tiedät? Suomessa ei pääse eläkkeelle ilman syytä.
No kyllä pääsee jos parikymppisenä pääsee!
Suomessa on nykyään todella vaikea joutua työkyvyttömyyseläkkeelle. Hylkäävät yhä useamman hakemuksen. Parikymppinen joutuu/pääsee eläkkeelle saiaruden tai vamman tms. takia samoin kuin vanhemmatkin vaikeasti sairaat ihmiset. Sairastuminen kun ei ikää kysy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Savuton kirjoitti:
ja en minä aio jäädä laakereilleni lepämään. Osallistun vointini mukaan vapaaehtoistyöhön. Vaalien aikaan olen keräämässä rahaa äänestyspaikoilla ja sitä ennen menen istuttamaan sankarihaudoille kukkia. Tarkkailen koko ajan löytyisikö päiviin täytettä joka ei liiaksi väsytä
Just. Töissä ei jaksa käydä edes osa-aikaisesti mutta sitten etsit täytettä päiviin.
No esim osa-aikatyön ja vapaaehtoistyön ero yleensä on, että jos aamulla onkin huonompi päivä sairauden suhteen, voi jättää menemättä vap eht töihin mutta ei palkkatöihin, jossa olo vain huononisi. Myös palkkatöissä on jaksettava niin paljon kukn pomo vaatii, vaikka se huonontaisi oloa, vap eht töissä voi vaikka käydä liimaamassa yhden julisteen seinään ja mennä sitten lepäämään.
Kadehditteko te eräät muuten myös esim syöpäsairaita tai AlS-potilaita (jotka saa istua jopa esim pyörätuilissa koko päivän ja joku saattaa ruokkiakin, mahdatte vihertyä kateudesta!) vai ihan vaan haluaisitteko itsellenne esim vakavan masennuksen tai skitsofrenian vai mikä teitä mielenterveysongelmissa niin kadehdituttaa? Täytyy sanoa, että joka junaan meitä kyllä on, itse kadehdin esim lottovoittajia.
Sinua ei vaivaa kuin krooninen lorvikatarri. Ja kehtaat vielä kehuskella asialla. Sinulla ei ole pyörätuolia eikä muuta hengenvaarallista sairautta, ihan turha vedota sellaisiin. Sinä voit hyvin mennä töihin tekemään vähän rahaa liian suuren ilmaiseksi saadun eläkkeen päälle. Heräät aamulla ja menet tekemään jotain hyödyllistä nuori ihminen.
Ihminen voi olla vakavasti sairas, vaikka hänellä ei olekaan pyörätuolia tai muuta apuvälinettä.
Pitää paikkansa. Esimerkkinä entinen naapuri, jonka näin tulevan kävellen kaupasta kotiinsa.
Kuoli sairauksiinsa seuraavana päivänä.
Tuttu ollut sairauslomalla pitkälle yli 10 v. Ei vaan pääse työkyvyttömyyseläkkeelle. No, näin menee sit eläkkeeseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Savuton kirjoitti:
ja en minä aio jäädä laakereilleni lepämään. Osallistun vointini mukaan vapaaehtoistyöhön. Vaalien aikaan olen keräämässä rahaa äänestyspaikoilla ja sitä ennen menen istuttamaan sankarihaudoille kukkia. Tarkkailen koko ajan löytyisikö päiviin täytettä joka ei liiaksi väsytä
Just. Töissä ei jaksa käydä edes osa-aikaisesti mutta sitten etsit täytettä päiviin.
Missään/kukaan koskaan sano saati käske työkyvyttömyys-eläkeläistä punkan pohjalla päivästä toiseen makaamaan. Päinvastoin, sairaita ihmisiä kannustetaan etsimään "täytettä" päiviin, etteivät joutuisi passiiivisuutensa takia esim. kalliiseen laitoshoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä niin hieno maa! Ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin mennä sekaisin päästään ja ilmainen elatus loppuiäksi. Muualla suljettaisiin varmaan johonkin laitokseen homehtumaan tai kadulle.
Harmi vaan, että me lujempaa tekoa olevat saamme tehdä niska limassa töitä elättääksemme nämä epäonnistuneet yksilöt ja kuolemme ylityöllistettyinä tai saappaat jalassa samalla, kun nämä paistattavat päivää.
Suututtaa omasta puolesta tuollainen leijuminen, mutta ymmärrän onnen, kun vihdoin voittaa järjestelmän - muiden kustannuksella.
Eli mielestäsi sairastuneet voisi heittää kadulle? Ja sairaat vain paistattelevat päivää?
Tuo on jännä miten itse työelämässä vielä ollessani (ja täysin terveenä) ajattelin, että jos jäisin vaikka työttömäksi niin lenkkeilisin ja tekisin sitä ja tätä asiaa. Ikävä kyllä, kun sairaus iski niin ei pysty sellaiseen.
Terveyttä arvostaa vasta kun sen oikeasti menettää.
En kyllä ymmärrä minkälainen ihminen on kateellinen sairauksista.
"Ei tarvitse MUUTA kuin mennä sekaisin päästään..." Jos se mielestäsi on noin helppoa, niin mene sinäkin sekaisin päästäsi, ellet sitä jo ole.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi minä en maksa enää Suomeen veroja, lopppuu kaikenmaailman laiskureiden elättäminen. Työelämää ei ole jaksettu edes aloittaa kun alkaa jo väsyttää. Toiset painaa selkä vääränä että jotkut toiset saa leijailla kotona ja puuhastella kaikkea mukavaa, kunhan se ei ole työtä mihin pitää aamulla herätä. Saattekin kuolla nälkään mun puolestani saatana. Menkää töihin. Hävetkää laiskat plösöt.
Älä nyt noin katkera ole kipeille ihmisille. Siitä vaan sairastut itsekin, niin jopa saat tuskinesi laiskotella. Voipi sinunkin kohdallesi osua nopeastikin sairaus....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Savuton kirjoitti:
No esim osa-aikatyön ja vapaaehtoistyön ero yleensä on, että jos aamulla onkin huonompi päivä sairauden suhteen, voi jättää menemättä vap eht töihin mutta ei palkkatöihin, jossa olo vain huononisi. Myös palkkatöissä on jaksettava niin paljon kukn pomo vaatii, vaikka se huonontaisi oloa, vap eht töissä voi vaikka käydä liimaamassa yhden julisteen seinään ja mennä sitten lepäämään.
Kadehditteko te eräät muuten myös esim syöpäsairaita tai AlS-potilaita (jotka saa istua jopa esim pyörätuilissa koko päivän ja joku saattaa ruokkiakin, mahdatte vihertyä kateudesta!) vai ihan vaan haluaisitteko itsellenne esim vakavan masennuksen tai skitsofrenian vai mikä teitä mielenterveysongelmissa niin kadehdituttaa? Täytyy sanoa, että joka junaan meitä kyllä on, itse kadehdin esim lottovoittajia.
Sinua ei vaivaa kuin krooninen lorvikatarri. Ja kehtaat vielä kehuskella asialla. Sinulla ei ole pyörätuolia eikä muuta hengenvaarallista sairautta, ihan turha vedota sellaisiin. Sinä voit hyvin mennä töihin tekemään vähän rahaa liian suuren ilmaiseksi saadun eläkkeen päälle. Heräät aamulla ja menet tekemään jotain hyödyllistä nuori ihminen.
Mistä helkutista tiedät, mistä syistä hän on joutunut työkyvyttömyys-eläkkeelle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä niin hieno maa! Ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin mennä sekaisin päästään ja ilmainen elatus loppuiäksi. Muualla suljettaisiin varmaan johonkin laitokseen homehtumaan tai kadulle.
Harmi vaan, että me lujempaa tekoa olevat saamme tehdä niska limassa töitä elättääksemme nämä epäonnistuneet yksilöt ja kuolemme ylityöllistettyinä tai saappaat jalassa samalla, kun nämä paistattavat päivää.
Suututtaa omasta puolesta tuollainen leijuminen, mutta ymmärrän onnen, kun vihdoin voittaa järjestelmän - muiden kustannuksella.
Suomi olisi todella vaarallinen maa asua, jos kaikki mielenterveys ongelmaiset vaan sysättäisi kadulle pärjäämään itsekseen. Ilman rahaa ja ilman lääkitystä. Siinä olisi sinunkin kotisi jatkuvasti vaarassa.
Niissä maissa, joissa ei ole näin hyvää sosiaaliturvaa, ihmiset menevät töihin ja pysyvät siellä niin kauan kuin mahdollista. Niissä maissa pitääkin olla oikeasti sairas, että maksetaan eläkettä. Oikeasti pyörätuolissa tai vammainen, ei vain siitä ilosta että eipä nyt huvitakaan mennä aamulla töihin. Niissä maissa työllisyysaste on varsin korkea ja sosiaalimenot kohdallaan.
Ei oikein sulla tuo järki juokse....luuletko, että työkyvyttömyys-eläkkeelle pääsyyn/joutumiseen riittää, kun sanoo lääkärille, että "mua ei nyt huvita tehdä töitä"?
Minäkin olen työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta en istu pyörätuolissa eikä selkärankani ole poikki. Mutta minäpä en sulle syitäni kerro, häh häh.
Terkkarin kautta tutkimuksiin.