Minulle myönnettiin työkyvyttömyyyseläke!!! Millainen prosessi sinun eläkkeen myöntäminen oli?
Ensimmäisen kerran jouduin psyykkisten ongelmien takia sairaslomalle vuonna 2015 sitä jatkui vuoden ja vuonna 2016 lähtien olen ollut kuntoutustuella. Olen ollut kahdesti työkokeilussa jotka on epäonnistuneet ahdistuksen ja epäluuloisten ajatusten takia. Psykiatrian erikoissairaanhoito päättyi keväällä 2020 jossa sanottin etten tule pääsemään työkyvyttömyyseläkkeelle, korkeintaan osatyökykyeläkkeelle. Haettiin vain jatkoa kuntoutustukeen mutta ei eläkettä. Hoito siirrettiin tuolloin kunnalliselle puolelle jossa olen ollut nyt psykiatrian puolen hoidossa siitä asti. Kunnalisen puolen hoitajani oli sitä mieltä että saatan hyvinkin päästä eläkkeelle. Sanoi vielä että olisi ihme jos en pääsisi. Viime viikon keksiviikkona oli lääkärin aika ja haettiin eläkettä. Hoitaja vielä tsemppasi ja sanoi että lääkäri joka minua haastattelee on erikoistunut lausuntojen tekemiseen. Oli erikoistuva lääkäri. Katsoi muistilistasta mitä pitää kysyä ja minulla oli suuret epäilyt että näinköhän onnistuu eläkkeelle pääsy. Lääkäri yhtyi hoitajan näkemykseen että työkyvytönhän minä olen. Sain maanantaina lääkärin kirjoittaman todistuksen kopion itselleni ja sitä lukiessa ajattelin, että on ihme jos sillä lausunnolla eläke lohkeaa.
Tänä aamuna viiden jälkeen tuli omapostiin vakuutusyhtiön kirje ja olin varma että ei voi olla hyvä uutinen kun hakemus jätetty vasta viikko sitten keksiviikkona ja käsittelyaika 3kk. Yllätys oli suuri kun päätös oli myönteinen. Siirryn työkyvyttömyyseläkkeelle kesäkuun alusta alkaen.
Ei enää ikinä tappelua työkkärin kanssa. Ei hakemus rumbaa ja hätäilyä niiden kanssa. Saan olla vain kunnes jään vanhuuseläkkeelle. Olo on kuin lottovoittajalla. Voisiko paremmin enää ollakkaan? Oletko sinä kenties eläkkellä? Millainen prosessi se sinulla oli että pääsit eläkkeelle?
Elämää kannattaa elää eikä valittaa joka asiasta
Kommentit (295)
Korotus vuoden alusta työkyvyttömyys eläkkeeseen tekee mulla nettona n. 160€/kk joten ei kyllä juhlita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta kesti prosessi, mutta nyt olen onnellisena eläkkeellä. Työssä oleminen tai koulujen käyminen ei vaan kiinnostuanut, joten nykytilanne on idaalinen.
Kuinkahan monella onkaan samat syyt eläköitymisees eli
1.TYÖNTEKO EI KIINNOSTA
2.OPISKELEMINEN EI KIINNOSTA
Just näin. Vai että oikein kokeiltiin työntekoa mutta kun alkoi ahdistaa niin kovasti. Häpeäisitte. Tai vastaavasti, en saa työtä kun ahdisti opiskella mitään. 😤
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari vuotta kesti prosessi, mutta nyt olen onnellisena eläkkeellä. Työssä oleminen tai koulujen käyminen ei vaan kiinnostuanut, joten nykytilanne on idaalinen.
Kuinkahan monella onkaan samat syyt eläköitymisees eli
1.TYÖNTEKO EI KIINNOSTA
2.OPISKELEMINEN EI KIINNOSTAJust näin. Vai että oikein kokeiltiin työntekoa mutta kun alkoi ahdistaa niin kovasti. Häpeäisitte. Tai vastaavasti, en saa työtä kun ahdisti opiskella mitään. 😤
Sitä ressin määrää!
Mukavampi aamulla kääntää kylkeä ja pieraista.
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä YHTÄÄN YMMÄRRÄ MIKÄ KOHTA TUOSSA ON SE SYY ILOON- syrjäytyä normaalielämästä laskemaan pennosia eläkeläisen statuksella. Valaiskaa mua ihmeessä
terv. kuusikymppinen parhaissa työvuosissaan
En minäkään ymmärrä.
Minusta eläkkeelle JOUTUU.
Lääkäri haki tk-eläkettä.
En olisi halunnut.
Itketti.
Mietin jopa, etten ota sitä vastaan - torjun/hylkään tk-eläkkeen.
Terv:
Vuodesta 2014 sairauslomalla
Vuodesta 2015 kuntoustuella
Vuodesta 2018 tk-eläkkeellä
N48
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä yhtään ymmärrä mikä kohta tuossa on se syy iloon- syrjäytyä normaalielämästä laskemaan pennosia eläkeläisen statuksella. Valaiskaa mua ihmeessä
terv. kuusikymppinen parhaissa työvuosissaanNo olisiko stressin väheneminen kun on vakituiset tulot, eikä joudu taistelemaan eri tahojen, kuten Kela, työkkäri, terv. hoito, vakuutusyhtiö, kanssa. Kyllä se on helpotus, jos on oikeasti työkyvytön. Se on sitten eri asia, sureeko sitä, että itselle kävi niin kuin kävi, kun sairastui.
"Kyllä se on helpotus, jos on oikeasti työkyvytön."
____
No ei se ole helpotus vaan järkytys!!!!
T. 40v ja TK-eläkkeellä 2015 alkaen
Vierailija kirjoitti:
Helppo on miettiä helppoa puuhasteltavaa kun muut maksavat- odotellaanpa rahahanojen pienentämistä...38v jos jää vain eläkkeelle voi tulla hankalat ajat, ihan maailman talousbarometreja lukien tästä viitteitä.
Pelottais jos olisin ap!
Nytkin nousivat eläkkeet (työ-/kela-elåkkeet) noin 7 %.
Siis enemmän kuin palkat!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä yhtään ymmärrä mikä kohta tuossa on se syy iloon- syrjäytyä normaalielämästä laskemaan pennosia eläkeläisen statuksella. Valaiskaa mua ihmeessä
terv. kuusikymppinen parhaissa työvuosissaanNo olisiko stressin väheneminen kun on vakituiset tulot, eikä joudu taistelemaan eri tahojen, kuten Kela, työkkäri, terv. hoito, vakuutusyhtiö, kanssa. Kyllä se on helpotus, jos on oikeasti työkyvytön. Se on sitten eri asia, sureeko sitä, että itselle kävi niin kuin kävi, kun sairastui.
____
Kyllä minullekin eläkkeelle joutuminen olisi järkytys. Etenkin, kun TK-eläkkeellä on peloteltu ja uhkailtu useamman vuoden ajan. Se sitten elämästä, jos eläkkeelle joutuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkerahastoilla ainakin menee kovaa kun kommunistikeskuspankkien tukipaketit paisuttaa yhtiöiden arvoja sit kurssit nousee ja ne sijoituksilla tienaa hyvin. Mutta samalla verot nousee myös ja köyhien olot pitäisi huonontua.
Kyllä. Samaan aikaan kun kansaneläkettä on leikattu ja jäädytetty ja takuueläke on laahannut paikallaan niin työeläkkeitä on korotettu joka vuosi.
Muunnellun totuuden puhuminen on kuulijasta aina ikävää, vai onko niin, että sinä todella uskot kirjoittamaasi.
Vuonna 2020, eli viime vuonna takuueläkettä nauttiva eläkeläinen sai käteensä 50€:n korotuksen mikä vastaa noin 7% korotusta. Kansaneläke nousi 34€, mikä sekin vastaa noin 7% korotusta. Samaan aikaan työeläke nousi 1.2%.
Vuonna 2019 takuueläkettä nostettiin 9.25€.
Vuonna 2018 takuueläke nousi 15.01€.
Voimme siis todeta takuueläkkeen nousseen kolmessa vuodessa 74.26€. Mikä olisi mielestäsi riittävästi?
Tänä vuonna työeläkeindeksi oli 0.5%, kansaneläkeindeksi 0.4%.
"Samaan aikaan työeläke nousi 1.2%."
HÖPÖHÖPÖ
____
KYSYMYS: Millä indeksillä osatyökyvyttömyys- tai työkyvyttömyyseläkettäni korotetaan?
VASTAUS: Vuonna 2022 maksussa olevaa osatyökyvyttömyys- tai työkyvyttömyyseläkettäsi korotetaan työeläkeindeksillä 1.1.2023 alkaen noin + 6,8 %. Työkyvyttömyyseläkkeeseesi liittyvää henkilökohtaista ansiorajaa korotetaan sen sijaan palkkakertoimella noin +3,8 %.
https://www.keva.fi/uutiset-ja-artikkelit/tyoelakeindeksin-korotus---ky…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
____
Itse hanasin vastaan, mutta psykiatri teki päätöksen ja laittoi hakemuksen kelaan
No eihän tää nyt niin lopulliselta häviöltä sitten tuntunutkaan. Töihin en kykene, mutta elättelen toivoa, että joku päivä olisi niin tasaista, että uskaltaisin varata työvuoroja. Toki mun pitäis muutama kurssi suorittaa kun taidot vanhentuneet. Nyt ei tarvitse odottaa joka vuotista ihmeparantumista niin kuin kuntoutustuella. Eläke on kyllä surkee.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena eläkkeelle? Mikäs siinä, jos todellakin tyytyy johonkin 1000 euroon/kk. Tuotakin kauheampaa omalla kohdallani olisi juuri se, että olisi ulkona kaikesta.
Ei työpaikkaa mihin mennä, sosiaaliset suhteet päivän aikana. Ikuinen kituuttaminen minimi rahoilla. Päivät toistavat itseään vuosikymmenet.. painajainen.
Alkuun voi ap:lla olla kivaa, katsotaan 15 vuoden kuluttua uudestaan
"Nuorena eläkkeelle? Mikäs siinä, jos todellakin tyytyy johonkin 1000 euroon/kk."
Työmarkkinatuki taitaa olla n. 700 €/kk -20 % vero, joten...!
Mulla prosessi sairauden alkamisesta pysyvään tk-eläkkeeseen oli melkein 20 vuotta. Päätös ei tuonut helpotusta, koska mulla on sellainen mielensairaus jossa mm.pelkään jatkuvasti jotain, oikeastaan kaikkea, joten luonnollisesti pelkään myös että tuo päätös voidaan jotenkin perua.
Olisin tuhat kertaa mielummin työelämässä terveenä kuin tässä ikuisen pelon vankilassa eläkkeellä. Älkää ihmiset kadehtiko toisten sairauksia, se on aivan järjetöntä. Terveys on arvokkainta mitä on.
Toisella hakemuksella läpi. Olin ihmeissäni kun vastaus tuli kahdessa viikossa.
Nyt nautiskellaan,loppui hakeminen.
Te, jotka olette ensin olleet osatyökyvyttömyyseläkkeellä, kuinka kauan olitte osatyökyvyttömyyseläkkeellä ennen siirtymistä täydelle työkyvyttömyyseläkkeelle?
Eläkeprosessi oli suht´koht kivuton vaikka kipeä olinkin.