Minulle myönnettiin työkyvyttömyyyseläke!!! Millainen prosessi sinun eläkkeen myöntäminen oli?
Ensimmäisen kerran jouduin psyykkisten ongelmien takia sairaslomalle vuonna 2015 sitä jatkui vuoden ja vuonna 2016 lähtien olen ollut kuntoutustuella. Olen ollut kahdesti työkokeilussa jotka on epäonnistuneet ahdistuksen ja epäluuloisten ajatusten takia. Psykiatrian erikoissairaanhoito päättyi keväällä 2020 jossa sanottin etten tule pääsemään työkyvyttömyyseläkkeelle, korkeintaan osatyökykyeläkkeelle. Haettiin vain jatkoa kuntoutustukeen mutta ei eläkettä. Hoito siirrettiin tuolloin kunnalliselle puolelle jossa olen ollut nyt psykiatrian puolen hoidossa siitä asti. Kunnalisen puolen hoitajani oli sitä mieltä että saatan hyvinkin päästä eläkkeelle. Sanoi vielä että olisi ihme jos en pääsisi. Viime viikon keksiviikkona oli lääkärin aika ja haettiin eläkettä. Hoitaja vielä tsemppasi ja sanoi että lääkäri joka minua haastattelee on erikoistunut lausuntojen tekemiseen. Oli erikoistuva lääkäri. Katsoi muistilistasta mitä pitää kysyä ja minulla oli suuret epäilyt että näinköhän onnistuu eläkkeelle pääsy. Lääkäri yhtyi hoitajan näkemykseen että työkyvytönhän minä olen. Sain maanantaina lääkärin kirjoittaman todistuksen kopion itselleni ja sitä lukiessa ajattelin, että on ihme jos sillä lausunnolla eläke lohkeaa.
Tänä aamuna viiden jälkeen tuli omapostiin vakuutusyhtiön kirje ja olin varma että ei voi olla hyvä uutinen kun hakemus jätetty vasta viikko sitten keksiviikkona ja käsittelyaika 3kk. Yllätys oli suuri kun päätös oli myönteinen. Siirryn työkyvyttömyyseläkkeelle kesäkuun alusta alkaen.
Ei enää ikinä tappelua työkkärin kanssa. Ei hakemus rumbaa ja hätäilyä niiden kanssa. Saan olla vain kunnes jään vanhuuseläkkeelle. Olo on kuin lottovoittajalla. Voisiko paremmin enää ollakkaan? Oletko sinä kenties eläkkellä? Millainen prosessi se sinulla oli että pääsit eläkkeelle?
Elämää kannattaa elää eikä valittaa joka asiasta
Kommentit (295)
Onnea eläkepäätöksestä! Nykyään on näitä päätöksiä on entistä vaikeampi saada läpi.
Olen itse ollut sairauseläkkeellä pari vuotta. Olen tosi onnellinen tästä ja vointini on alkanjt hitaasti parantua. Nautin elämästä, liikun, teen hyvää ruokaa, harrastan, tapaan ystäviä. Ihanaa herätä aamuisin kun voi tehdä ihan mitä huvittaa. Töitäkin teen, koska mulla on ammattitaitoa, jolle on kysyntää. Valikoin työt joista pidän ja ne voi tehdä kotona. Tienaan niillä satunnaistuloja, en kuitenkaan yli 1000e kuukaudessa. Eläke on n. 2000e. Lisöksi on pääomatuloja, joista niistäkin maksan verot. Että ihan iloinen veronmaksaja edelleen :) Tsemppiä kaikille työkyvyttömyyseläkeläisille, parempaa vointia kohti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuorena eläkkeelle? Mikäs siinä, jos todellakin tyytyy johonkin 1000 euroon/kk. Tuotakin kauheampaa omalla kohdallani olisi juuri se, että olisi ulkona kaikesta.
Ei työpaikkaa mihin mennä, sosiaaliset suhteet päivän aikana. Ikuinen kituuttaminen minimi rahoilla. Päivät toistavat itseään vuosikymmenet.. painajainen.
Alkuun voi ap:lla olla kivaa, katsotaan 15 vuoden kuluttua uudestaan
En ole ap, mutta työpaikka ja sen sosiaaliset suhteet on kyllä yhtä tyhjän kanssa. Mitä iloa on kuunnella joidenkin mirjaliisojen kertomuksia lastensa koenumeroista tai pekkalaurien remonttijuttuja. Ei minua ainakaan kiinnosta.
Ei idea olekaan mirjaliisoissa, vaan se että on osa yhteisöä ja työ tuo elämään rytmin sekä säännöllisyyden. Tunteen, että elätät itsesi ja tulee toimeen omillaan.
Kyllä niissä pekkalaurien joukossa joskus on ihan kivoja kavereita, joiden kanssa voi sanan ja toisen vaihtaa.
Jos 20v tai 30v päätyy eläkkeelle nuppivaivojen vuoksi, niin vuosikymmenetkö siinä vain hengaa kotona tekemättä mitään? Päivät täyttyvät tyhjyydellä, kun on sitten jo kaiken kuntoutuksenkin ulkopuolella, enää ei ole vaarassa menettää työkykyä.
Onnea vaan tuohonkin elämään, itse en kestäisi.
Jos sun elämän ainoa sisältö on työ ja ainoa mistä löydät rytmiä elämään niin kuulostaa niin henkisesti köyhältä että itse en kestäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Savuton kirjoitti:
ja en minä aio jäädä laakereilleni lepämään. Osallistun vointini mukaan vapaaehtoistyöhön. Vaalien aikaan olen keräämässä rahaa äänestyspaikoilla ja sitä ennen menen istuttamaan sankarihaudoille kukkia. Tarkkailen koko ajan löytyisikö päiviin täytettä joka ei liiaksi väsytä
Just. Töissä ei jaksa käydä edes osa-aikaisesti mutta sitten etsit täytettä päiviin.
No esim osa-aikatyön ja vapaaehtoistyön ero yleensä on, että jos aamulla onkin huonompi päivä sairauden suhteen, voi jättää menemättä vap eht töihin mutta ei palkkatöihin, jossa olo vain huononisi. Myös palkkatöissä on jaksettava niin paljon kukn pomo vaatii, vaikka se huonontaisi oloa, vap eht töissä voi vaikka käydä liimaamassa yhden julisteen seinään ja mennä sitten lepäämään.
Kadehditteko te eräät muuten myös esim syöpäsairaita tai AlS-potilaita (jotka saa istua jopa esim pyörätuilissa koko päivän ja joku saattaa ruokkiakin, mahdatte vihertyä kateudesta!) vai ihan vaan haluaisitteko itsellenne esim vakavan masennuksen tai skitsofrenian vai mikä teitä mielenterveysongelmissa niin kadehdituttaa? Täytyy sanoa, että joka junaan meitä kyllä on, itse kadehdin esim lottovoittajia.
Sinua ei vaivaa kuin krooninen lorvikatarri. Ja kehtaat vielä kehuskella asialla. Sinulla ei ole pyörätuolia eikä muuta hengenvaarallista sairautta, ihan turha vedota sellaisiin. Sinä voit hyvin mennä töihin tekemään vähän rahaa liian suuren ilmaiseksi saadun eläkkeen päälle. Heräät aamulla ja menet tekemään jotain hyödyllistä nuori ihminen.
(en ole ap btw), Nuori ja nuori, olen kohta 40 v, ollut mielisairaalassa psykoosioireiden takia 4 krt ja kukahan minut edes palkkaisi kun työkunto on joku max 3 h päivässä 3 pv viikossa. Enkä ole siis itse eläkkeellä, mutta koska osakuntoisia ei palkata niin työkkärituella elän. Mutta sillehän ei voi mitään, jos olet sen verran tollukka ettet tiedä mielensairauksista mitään, se ei ole minun ongelmani.
Tottakai elät, Suomessa työkkäritukia voi saada palkan verran vetoamalla väsymykseen. Kukas nyt enää sitten viitsii töihin mennä? Mistä tiedät mikä sinun todellinen työkuntosi on? Jos lääkitys on kohdillaan, hyvin voi tehdä puoli päivää jotain hommaa. 3-4 tuntia on puoli päivää, 3 x viikossa tarkoittaa osa-aikatyötä. Mutta...miksikäs et ole hakenut?
Sairauseläkkeellä voi tehdä töitä yli 700 eurolla oman voinnin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinua ei vaivaa kuin krooninen lorvikatarri. Ja kehtaat vielä kehuskella asialla. Sinulla ei ole pyörätuolia eikä muuta hengenvaarallista sairautta, ihan turha vedota sellaisiin. Sinä voit hyvin mennä töihin tekemään vähän rahaa liian suuren ilmaiseksi saadun eläkkeen päälle. Heräät aamulla ja menet tekemään jotain hyödyllistä nuori ihminen.
Vaikka olenkin sitä mieltä, että eläkkeen sijaan pitäisi panostaa kuntoutukseen niin esimerkiksi masennus ON hengenvaarallinen sairaus. Se on niin vaarallinen, että Suomessa nuorten yleisin kuolinsyy on itsemurha. Ja tiedätkös mitä. Sun kaltaiset ihmiset on yleensä niitä, jotka muita sairastuttaa.
Näin on. Joskus mietin kuinka paljon kuluja tulee yhteiskunnalle kun ihmiset kiusataan sairaiksi. Kiusaajien lonkerot yltävät päiväkodista työpaikkoihin. Niin monet ihmiset joutuvat kiusaajien vuoksi jäämään töistä pois, käymään terapioissa vuosikausia, ja kiusaajat vaan saavat temmeltää vapaasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo on miettiä helppoa puuhasteltavaa kun muut maksavat- odotellaanpa rahahanojen pienentämistä...38v jos jää vain eläkkeelle voi tulla hankalat ajat, ihan maailman talousbarometreja lukien tästä viitteitä.
Pelottais jos olisin ap!
Enemmän se sun housuissasi pelottaisi. Eläkkeet ovat suojatut lailla.
Niin, ja lakihan on staattinen, eikä historia tunne lakimuutoksia. Ei kannata tuudittautua siihen uskoon, että asiat ovat samalla mallilla 30 vuoden päästä. Voi tulla sotia, luonnonkatastrofeja, pankkikriisejä, osakemarkkinoiden romahduksia jne. jne., jotka rampauttavat perusjärjestelmän, jolloin lakiakin pitää muuttaa. Luulisi, että koronapandemia jo herättelisi tälläisiin skenaarioihin.
Itse en usko tähän eläkepyramidiin ja sen vuoksi säästän eläkettä varten erikseen.
VM 75
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näille ruumiillisesti terveille nuorille eläkeläisille pitäisi olla velvoitetyö. Ihmeesti alkaa toiminta kiinnostaa kun raha tulee ilmaiseksi tilille.
Sun (ja mielellään kaikkien muidenkin) kannattaisi ottaa selville mielenterveyden hoidon historiasta. Se on käytännössä kidutuksen historiaa. "Hulluja" on kautta aikojen hoidettu rankaisemalla tai muutoin kohdeltu huonosti, koska eivät "osaa olla". Kaikenmaailman kuumia/kylmiä kylpyjä, lobotomioita, sitomista, ruumiillista rangaistusta, sähköshokkeja (edelleenkin käytössä kyseenalaisin tuloksin), monenlaisia lääkkeitä jne. Silti eivät parantuneet. Koska kyseessä oli oikea sairaus, ei mikään "yhteiskunnan rahoilla eläminen", eihän sellaista edes ollut siihen aikaan!
Nykyään on sentään hoitomuodot ja lääketiede kehittynyt sen verran, että hyvin iso osa meistä mielenterveysongelmaisista onneksi kykenemme käymään töissä. Mutta ei kaikki. Elämänlaatu on joka tapauksessa pilalla.
Jotkut näistä saattoivat mennä jopa niin huonoon kuntoon että kuolla kupsahtivat jo nuorena, köyhänä ja kurjana, esim. sellainen heppu kuin Aleksis Kivi.
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö kukaan työkokeilusta, mikä on minimi tuntimäärä/päivä ja päiviä/viikko nyt kuntakokeiluaikana? Voiko noihin kestoihin itse vaikuttaa vai määrätäänkö yksipuolisesti kunnan taholta?
Kiitos etukäteen.
Voi olla vaikka tunti päivässä kerran viikossa jos tilanne ei enempää salli! Voit itse ehdottaa.
Onnea eläkepäätöksestä! 👍
Olet varmasti sen ansainnut, koska niitä ei huvikseen jaella.
Jos sinulla on käytössä Facebook ja haluat keskustella tk eläkkeestä ja kuntoutustuesta niin liity mukaan ryhmäämme. Työkyvyttömyyseläke ryhmä on tarkoitettu kaikille jotka ovat päässeet eläkkeelle tai kuntoutustuelle. Millaista on elämä eläkkeellä? Kuinka saada aika kulumaan? Kuntoutustuen hakeminen on oma prosessinsa. Keskustelua siitä. Vinkkejä ja vertaistukea. Perustettu 1.6.2021
Löydät ryhmän hakemalla sitä Facebookissa hakusanalla työkyvyttömyyseläke. Facebookin ainoa aihetta käsittelevä suomenkielinen ryhmä. Tervetuloa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ai että, kun osuisi omalle kohdalle. Siitäkin huolimatta että olen koko elämäni pitänyt huolen siitä etten ainakaan itse sössi asioitani (ei riippuvuuksia, ei lainaa, luottotiedot tallella, puhdas rikosrekisteri, ammatti valittu työllistymismielessä jne.), niin olen ollut nyt 8 vuotta täysin syrjäytyneenä, työttömänä työnhakijana kyykytettävänä, vaikkei minusta oikeasti työkykyistä tekemälläkään saa. Yhteiskunta jatkuvasti epäonnistui ottamaan minusta kopin kun olisin tarvinnut kipeästi apua, alkaen ihan sieltä lapsuudesta kun ilmeinen pahoinvointini sivuutettiin, eikä kukaan tehnyt edes lasua. Mielenterveyspalveluiden piiriin en koskaan päässyt, liian pitkät jonot.
Ainoa ero sillä elänkö työttömyystuella vai eläkkeellä on se, että eläkkeellä voisin keskittyä edes omatoimisesti paranemiseen ja erityislapsen kasvattamiseen, sen sijaan että pitää stressata jotain valheellisten työhakemusten tehtailua joihin ei koskaan kuitenkaan vastata. Voisin vaikka tehdä vapaaehtoistyötä, siivota puistoja tms. mistä pidän ja joka hyödyttää yhteiskuntaakin - mutta täällä minä olen kotona tyhjäätoimittamassa työpaikkailmoituksia etsimässä ja työhakemuksia rustailemassa. Hieno systeemi. 👍
Mikä estää sinua nyt hakeutumusta vapaaehtoistyöhön tai siivoamaan puistoja? Työhakemusten kirjoittaminen tai Kelan/eläkevakuutusyhtiön kaavakkeiden täyttäminen ei ole kokopäiväistä toimintaa. Kannattaa miettiä, ovatko nuo suunnitelmat vapaaehtoistyöstä realistisia, jos et sellaiseen ole tähänkään mennessä ryhtynyt. Vapaaehtoistyössä on mukana eläkeläisten lisäksi paljon työttömiä, sairauslomalaisia ja työssä käyviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä yhtään ymmärrä mikä kohta tuossa on se syy iloon- syrjäytyä normaalielämästä laskemaan pennosia eläkeläisen statuksella. Valaiskaa mua ihmeessä
terv. kuusikymppinen parhaissa työvuosissaanNiitä pennosia laskee joka tapauksessa kun on työkyvytön etkä pääse mihinkään töihin tai et pysty olemaan töissä. Parempi olla eläkkeellä kuin piiskata itseään joka päivä, että jaksaa rämpiä päivästä toiseen työviikot ja nukkua sitten kellon ympäri viikonloput.
Mitä sinä luulet työssä käyvien elämän olevan?
Kyllä kateellisuus on katkeraa kalkkia.
Onneksi olkoon. Voin kuvitella mikä helpotus on kun pääsee eroon työkkärin kanssa taistelusta. Itse joudun luultavimmin odottamaan vanhuuseläkkeelle pääsyä, joten siihen asti joudun odottelemaan stressitöntä elämää.
Nauti vapaudestasi.
Itse käyn töissä, vaikka kärsin valtavasta väsymyksestä, huimauksesta ja vatsaoireista. Teen vain toimistotöitä. Jos tulee virheitä niin asiakkaat kärsii.
Kun on lapsia niin ei uskalla huonoa oloa valittaa, teen myös kotityöt yksin.
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn töissä, vaikka kärsin valtavasta väsymyksestä, huimauksesta ja vatsaoireista. Teen vain toimistotöitä. Jos tulee virheitä niin asiakkaat kärsii.
Toimistotöissä täytyy olla tarkka, että esim. postittaa oikeita papereita oikeisiin osoitteisiin asiakkaille, mielestäni kaikki on ollut oikein.
Luotan siihen, että jos taju lähtee niin joku tilaa ambulanssin.
Hyvä, että pääsit.
Minä en päässyt. Vuoden elinaikaennuste syövän vuoksi, samaan aikaan todettiin aivoaneurysma, joka saatiin onnistuneesti leikattua. En kuollut yskiessäni tai aivastaessani, kuten silmälääkäri ennusti vastaanotolla. Elinsiirto, joka paransi syöpäni, mutta aiheutti jatkuvan käänteishyljinnän mm. maksassa ja munuaisissa. Useampi aivoinfarkti joko aivoleikkausten tai migreenin vuoksi. Vaikuttavat mm. kirjoittamiseen.
Ei mt-oireita,
Sain potkut syövän vuoksi, etsin ja opettelin uuden, henkisesti erittäin rankan työn ja palkkani romahti.
Toisinaan ihmettelen sitä, miten kehäraakkeja ihmisiä pidetään työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Käyn vessassa vaikka 10 kertaa peräkkäin töissä. Nykyään ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle eikä moni viitsi edes yrittää. Asiakkaat sitten vaan odottaa, ei kannata lähteä asioitaan hoitamaan, jos on kiire. Nykyään työttömiä on myös kaikki työpaikat täynnä ja työtön laitetaan joka toinen vuosi uuteen työpaikkaan opettelemaan mikä pahentaa vatsaoireita, kun joutuu jännittämään ja sitten asiakkaat ihmettelee kun työntekijä ei osaa vastata, kun on vasta vähän aikaa ollut uudessa työpaikassa.
Ei tuossa kyllä tuota ole tarkoitettu. Jos et ymmärrä lukemaasi, niin jätä kommentoimatta. Kiitos.