Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ystäväni pilailee kustannuksellani?

Vierailija
16.04.2021 |

Paras ystäväni taannoin alkoi matkia minua liioitellen yhteisen tuttumme kanssa ja huomasin sen. Eli siis hän matkii ilmeitäni ja se on jonkinlainen sisäpiirivitsi ystävälleni ja hänen muille kavereilleen.

Kyseinen ystäväni myös matkii tiettyjä ulkonäkövirheitäni ja kun päivitin erään somealustan profiilikuvani, hän teki siitä omaksi profiilikuvakseen omasta kuvastani matkitun versiom, jossa yritti matkia ilmettäni ja piirteitäni liioitellusti ja oli maskeerannut itsensä minua muistuttavaksi (kaikkine ulkonäkövirheineni) ja koetti siten tehdä minusta naurunalaisen jälleen.

Miksi hän toimii noin?

Kommentit (83)

Vierailija
41/83 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää aina loppuun lisätä tuo miksi, mitä, miten, jne...se viimeistään paljastaa, että tarina on keksitty,

Ei ole keksitty, mutta minulla ei ole ystäviä, joiden kanssa keventää sydäntäni tällaisissa asioissa. Lisäksi en halua puolitutuillemme puhua tästä ihmisestä pahaa kuitenkaan. Eikä ole ketään shrinkiä, jolle voisin avautua mieltäni rasittavista asioista.

T. Ap

Vierailija
42/83 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katkaise välisi tähän tapaukseen ja kaikkiin niihin, jotka osallistuivat naureskeluun. Et ylireagoi. Poistat tyypit kaikilta somealustoilta, etkä tapaa heitä enää. Tuo ei ole ystävyyttä, ja sinulle on selvästi varattu tietty "rooli" näiden henkilöiden välisessä vuorovaikutuksessa, toiselta nimeltään likasanko. Tulet voimaan henkisesti pahemmin vuosi vuodelta mitä kauemmin roikut tässä, ja ne "hyvät hetket" eivät palaa kuin korkeintaan niin marginaalisen pieneksi ajaksi, että sinut saadaan taas koukutettua ja roikutettua kiltisti mukana tuossa roolissa. Juokse. Nyt.

Kyseinen henkilö ei yleensä koskaan pyydä anteeksi, eikä sinänsä ihan suorasanaisesti sanonut "anteeksi"-sanaa taannoin, mutta kuulosti katuvaiselta yhden puhelun ajan. Ja kun annoin anteeksi, niin sama touhu jatkui jälleen. Ilmeisesti oli juttuseuraa vailla tuolloin ja välit menneet poikki riittävän moneen muuhun kaveriin, niin minä sitten kelpasinkin. Hän siis on todella sosiaalinen, mutta minulla on vain vähän kavereita.

T. Ap

Ei tuollaiselle voi sanoa että loukkasit minua, tuon tyyppinen ihminen esittää katuvaa hetken ja heti jatkaa taas. Älä usko enää hänen valheitaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/83 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just on tuomiolla muutama "kaveri", joiden pelleilyt meni liian pitkälle, kaveri kuoli.

Lopeta heti yhteydenpito ennen kuin tapahtuu jotain vakavaa. Tollaset tyypit menee just niin pitkälle kun annat mennä.

Vierailija
44/83 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä uskon että tämä on totta, koska olin itse samanlaisessa tilanteessa nuorempana. Ei ollut kokemusta hyvistä ystävistä vielä, ja ympärillä pyöri ihmisiä jotka kiusasivat ja olivat minua kohtaan todella kurjia. Samat ihmiset olivat kuitenkin sosiaalisia ja heillä oli laajat piirit. Siinä ei itse helposti vaikealla taustalla tajua että tämä ei ole oikein, ja että vika ei ole minussa vaan siinä kiusaajassa. 

Kuulostaa nyt karulta mutta jos olet päässyt yliopistoon, jätä tuollaiset ILKEÄT kouluttamattomat kaverit. Nyt on hyvä aika etsiä parempaa seuraa.

Vierailija
45/83 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että sinulla ap on joku psykoosi päällä. Ei kukaan meikkaa itselleen profiilikuvaan mitään toisten virheitä.

Ei ole mitään psykoosia päällä, vaan oikeasti hän teki kyseisen jutun noin vuosi-pari sitten. Ja hän ei kiistänyt, kun kysyin siitä, miksi virnuilivat ilmeitteni kustannuksella sen yhteisen kaverimme kanssa.

Se kaverini väsäämä kuva oli vähän vastaava kuin sen yhden brittinaisen tekemät instagram-parodiat joidenkin huippumallien insta-kuvista. Eli siis yritti tehdä minusta naurunalaisten, mutta siten, että vaikutti itse coolilta ja tiedostavalta, mutta minä ankeine kuvineni pelleltä.

T. Ap

Vierailija
46/83 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin myös antaa vinkit miten teet sen eron konkreettisesti. Jos asut nykyään eri paikkakunnalla, se on helppoa. Et vain ota yhteyttä enää, ja vetoat aina kiireisiin jos kysyvät sinua jonnekin. Jonkun ajan päästä voit  poistaa facesta. Siinä se. Jos törmäät jossain kadulla, älä moikkaa, kävelet vaan ohi. 

Vierailija
47/83 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alatko nyt ymmärtää että välit kannattaa katkaista ap? Mitä ajatuksia sulla on nyt herännyt näiden viestien myötä? 

Vierailija
48/83 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin myös antaa vinkit miten teet sen eron konkreettisesti. Jos asut nykyään eri paikkakunnalla, se on helppoa. Et vain ota yhteyttä enää, ja vetoat aina kiireisiin jos kysyvät sinua jonnekin. Jonkun ajan päästä voit  poistaa facesta. Siinä se. Jos törmäät jossain kadulla, älä moikkaa, kävelet vaan ohi. 

Emme asu samalla paikkakunnalla, eikä hän ole somekaverikaan aiemman välirikon seurauksena (hån saa säännöllisesti jonkun raivarin/haukkumiskohtauksen ja poistaa some-kaveruudet). Muuten ei ole virallinen välirikko päällä, mutta emme ole olleet yhteyksissä. Asia on vain jäänyt vaivaamaan, kun se tuntui niin törkeältä pitkäaikaiselta ystävältä.

T. Ap

Vierailija
49/83 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alatko nyt ymmärtää että välit kannattaa katkaista ap? Mitä ajatuksia sulla on nyt herännyt näiden viestien myötä? 

Ymmärrän kyllä. On niitä mukavampiakin ihmisiä ja sellaisia, joille kelpaan aidosti. Olen vain ollut tämän ystäväni lumoissa typerän pitkään. Ajattelin jopa aiemmin niin, että vaikeat ja ilkeät ihmiset ovat jotenkin kiehtovia, kun ovat niin aitoja ja "haastavia". Tosin tämä mainitsemani ihminen oikeasti ei ole niin aito, vaan manipuloi muita. Kuitenkin oma mukavuudenhaluni ja terve itsekkyys alkavat vähitellen voittaa, joten pakko pysytellä hänestä erossa.

T. Ap

Vierailija
50/83 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme asu samalla paikkakunnalla, eikä hän ole somekaverikaan aiemman välirikon seurauksena (hån saa säännöllisesti jonkun raivarin/haukkumiskohtauksen ja poistaa some-kaveruudet). Muuten ei ole virallinen välirikko päällä, mutta emme ole olleet yhteyksissä. Asia on vain jäänyt vaivaamaan, kun se tuntui niin törkeältä pitkäaikaiselta ystävältä.

T. Ap

No se oli. Törkeää ja oksettavaa, älä ole tekemisissä edes joulun toivotusten verran. Hän vihaa ja kadehtii sinua, niin että kihisee.

Vierailija
51/83 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanon nyt suoraan, että jos olet tuollaisen käytöksen jälkeen vielä hänen "ystävänsä" olet itsekin todella tyhmä ja ehkä ansaitset hänen kaltaisen ystävän. Sanon tämän näin epäkohteliaasti vain siksi, että ymmärtäisit itsekin ettei tuossa ole kyse ystävyydestä alkuunkaan paremminkin vihamiehestäsi.

Näin. Tosin tyhmäksi en sinua sanoisi, naiiviksi ja heikkoitsetuntoiseksi pikemmin. Mutta olet avautunut tästä samasta asiasta täällä jo vaikka kuinka monta kertaa aiemmin ja aina saanut samanlaisia vastauksia kuin tässä ketjussakin. Miten voi olla, ettet vieläkään ymmärrä, ettei ystäväsi ole ystäväsi lainkaan vaan kiusaaja, joka haluaa tuhota sinut?

Vierailija
52/83 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä juttu tuntuu todella oudolta, tietysti silloin osin ymmärtäen jos kumpikin on kovin nuori.

Olette molemmat jotenkin kieroutuneesti riippuvaisia toisistanne, jos tämä mitä kirjoitat on siis totta.

En muuten osaa ymmärtää, että joku vaivautuisi kopioimaan toistta ihmistä muistuttavan liioitellun kuvan.

Mitä järkeä, kukaan muu tuskin sitä pilaa ymmärtää kuin asianomaiset?

Toisaalta tämä someaika on niin outoa ja sairasta, että en siitä ole selvillä mitä kaikkea se pitää sisällään.

Vaikka aloittajalla olisi vähän muita ystäviä, niin jos tarina on totta kannattaa silti ottaa etäisyyttä tähän "ystävään".

Vierailija
53/83 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanon nyt suoraan, että jos olet tuollaisen käytöksen jälkeen vielä hänen "ystävänsä" olet itsekin todella tyhmä ja ehkä ansaitset hänen kaltaisen ystävän. Sanon tämän näin epäkohteliaasti vain siksi, että ymmärtäisit itsekin ettei tuossa ole kyse ystävyydestä alkuunkaan paremminkin vihamiehestäsi.

Näin. Tosin tyhmäksi en sinua sanoisi, naiiviksi ja heikkoitsetuntoiseksi pikemmin. Mutta olet avautunut tästä samasta asiasta täällä jo vaikka kuinka monta kertaa aiemmin ja aina saanut samanlaisia vastauksia kuin tässä ketjussakin. Miten voi olla, ettet vieläkään ymmärrä, ettei ystäväsi ole ystäväsi lainkaan vaan kiusaaja, joka haluaa tuhota sinut?

Sitä on jotenkin todella vaikeaa uskoa, kun se olisi jotenkin todella surullinen asia myöntää itselleen. Olen myös kuvitellut olevani jotenkin vahva itsekin. Mutta en esim. uskaltanut koskaan kertoa esim. seurustelukumppanini koko nimeä hänelle siksi, koska kyseinen kaverini saattaisi keksiä melkein mitä valhetta ym. vain; jos haluaisi saada eron aikaiseksi.

Mutta sitä harmittelen, kun mietin niitä muita hänen lumoissaan olevia ihmisiä. Monet heistä "toteuttavat" tämän ystäväni ihanteita esim. parisuhdeasioissa ja perhettä ei ole heistä juuri kenelläkään, sillä tämä kaverini ei pidä lapsista tai ihmisistä, jotka hankkivat lapsia (tuossa on vain yksi esimerkki).

Se kaverini on todella taitava manipuloimaan ihmisiä ympärillään. Sen muun porukan pitäisi olla käytännössä kaikesta samaa mieltä hänen kanssaan ja ihailla hänen tekosiaan.

Vierailija
54/83 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä juttu tuntuu todella oudolta, tietysti silloin osin ymmärtäen jos kumpikin on kovin nuori.

Olette molemmat jotenkin kieroutuneesti riippuvaisia toisistanne, jos tämä mitä kirjoitat on siis totta.

En muuten osaa ymmärtää, että joku vaivautuisi kopioimaan toistta ihmistä muistuttavan liioitellun kuvan.

Toisaalta tämä someaika on niin outoa ja sairasta, että en siitä ole selvillä mitä kaikkea se pitää sisällään.

Vaikka aloittajalla olisi vähän muita ystäviä, niin jos tarina on totta kannattaa silti ottaa etäisyyttä tähän "ystävään".

En tajunnut sitä kuvaa ensin itsekään. Olin aluksi silleen, että onpas hänellä jännä uusi tyyli, vähän niinkuin minulla. Sitten katsoin ja tajusin, että hän oli kuvankäsittelyohjelmalla käsitellyt kuvaa. Edelleenkään en oikein tajunnut.

Sitten yhtäkkiä jälkikäteen tajusinkin, että mulla oli just samanlainen "kompositio" samaan aikaan olleessa profiilikuvassa ja aloin vertailla niitä. Ja taustan yksityiskohdat ja vaatevalinnatkin olivat samantyyppisiä, mutta vähän parodiatyyliin.

Tuossa vaiheessa loukkaannuin mielessäni, mutta olimme hyvissä väleissä, niin unohdin koko jutun. Aloin sitten muistella niitä mun ilmeitteni matkimisia ja kaikkea ikävää noihin samoihin aikoihin, jolloin alkoi tuntua todella loukkaavalta se asia.

En usko myöskään, että sitä kuvaa ymmärtää muut kuin hän, minä (viivellä, kun olenkin hänen mielestään dorka muutenkin) sekä ne, joiden kanssa naureskelee ilmeilleni.

Silti asia loukkasi ja tuntui nöyryyttävältä, kun olin joskus harmitellut ulkonäköäni ja hän toppuutteli, että liioittelin - ja kuitenkin oli huomannut ne nolot piirteeni sitä kuvaa varten ja pilaili niiden ulkonäöllisten vajavaisuuksieni (epäsymmetria ja tietyt piirteet sekä itselleni jämähtänyt kampaustyyli) kustannuksella.

T. Ap

Vierailija
55/83 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen saa kertoa vaikka sata kertaa oman kiusaamiskokemuksensa ja joka kerran tulee uutta tunnetta ja asiaa esiin. Se on hyvä tapa käsitellä se jakaminen. Älkää nyt syyllistäkö ap tä.

Ja psykoosista puhe on kaasuvalotusta pahimmillaan maalia kohtaan juuri noin yritetään vaan kertoa et se vika on muka ap ssä- No ei ole todellakaan.

Vierailija
56/83 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ole sinä aikuinen ja jätä tuollaiset omaan arvoonsa. Keskenkasvuisten tyhjäpäiden harrastus, kiusata ja leikkiä hassunhauskaa piirileikkiä. Etsi fiksumpaa seuraa, löytyy kyllä ajallaan.

T. Saman kokenut

Vierailija
57/83 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajunnut sitä kuvaa ensin itsekään. Olin aluksi silleen, että onpas hänellä jännä uusi tyyli, vähän niinkuin minulla. Sitten katsoin ja tajusin, että hän oli kuvankäsittelyohjelmalla käsitellyt kuvaa. Edelleenkään en oikein tajunnut.

Sitten yhtäkkiä jälkikäteen tajusinkin, että mulla oli just samanlainen "kompositio" samaan aikaan olleessa profiilikuvassa ja aloin vertailla niitä. Ja taustan yksityiskohdat ja vaatevalinnatkin olivat samantyyppisiä, mutta vähän parodiatyyliin.

Tuossa vaiheessa loukkaannuin mielessäni, mutta olimme hyvissä väleissä, niin unohdin koko jutun. Aloin sitten muistella niitä mun ilmeitteni matkimisia ja kaikkea ikävää noihin samoihin aikoihin, jolloin alkoi tuntua todella loukkaavalta se asia.

En usko myöskään, että sitä kuvaa ymmärtää muut kuin hän, minä (viivellä, kun olenkin hänen mielestään dorka muutenkin) sekä ne, joiden kanssa naureskelee ilmeilleni.

Silti asia loukkasi ja tuntui nöyryyttävältä, kun olin joskus harmitellut ulkonäköäni ja hän toppuutteli, että liioittelin - ja kuitenkin oli huomannut ne nolot piirteeni sitä kuvaa varten ja pilaili niiden ulkonäöllisten vajavaisuuksieni (epäsymmetria ja tietyt piirteet sekä itselleni jämähtänyt kampaustyyli) kustannuksella.

T. Ap

Kyllähän tuo nyt loukkaakin ja vielä syvästi. Hän tietoisesti niin suurella vaivallaan teki vielä niin kertoo vaan karua luonteestaan. Ole sinä vaan iloisesti oma  itsesi ihan miten huvittaa. Fiksut eivät sinua kiusaa. Noilla on omat ongelmaporukkansa täälläkin palstalla. Me suojelemme sinua.

Vierailija
58/83 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen saa kertoa vaikka sata kertaa oman kiusaamiskokemuksensa ja joka kerran tulee uutta tunnetta ja asiaa esiin. Se on hyvä tapa käsitellä se jakaminen. Älkää nyt syyllistäkö ap tä.

Ja psykoosista puhe on kaasuvalotusta pahimmillaan maalia kohtaan juuri noin yritetään vaan kertoa et se vika on muka ap ssä- No ei ole todellakaan.

Juuri näin. Tuon tietää, kun sen on itse kokenut, muiden vaikea samastua.

Vierailija
59/83 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä on jotenkin todella vaikeaa uskoa, kun se olisi jotenkin todella surullinen asia myöntää itselleen. Olen myös kuvitellut olevani jotenkin vahva itsekin. Mutta en esim. uskaltanut koskaan kertoa esim. seurustelukumppanini koko nimeä hänelle siksi, koska kyseinen kaverini saattaisi keksiä melkein mitä valhetta ym. vain; jos haluaisi saada eron aikaiseksi.

Mutta sitä harmittelen, kun mietin niitä muita hänen lumoissaan olevia ihmisiä. Monet heistä "toteuttavat" tämän ystäväni ihanteita esim. parisuhdeasioissa ja perhettä ei ole heistä juuri kenelläkään, sillä tämä kaverini ei pidä lapsista tai ihmisistä, jotka hankkivat lapsia (tuossa on vain yksi esimerkki).

Se kaverini on todella taitava manipuloimaan ihmisiä ympärillään. Sen muun porukan pitäisi olla käytännössä kaikesta samaa mieltä hänen kanssaan ja ihailla hänen tekosiaan.

Ymmärrän, että on todella vaikea myöntää itselleen sitä, että ystävänä pitämäsi ihminen on ihan kaikkea muuta. Voisin kuvitella, että vielä vaikeampaa siitä tekee se, että muut samaan porukkaan kuuluvat ovat hänen talutusnuorassaan eivätkä itse näe tilanteessa mitään outoa tai hälyttävää. Sinä voit onnitella itseäsi siitä, että olet ensimmäinen, joka alkaa havahtua siihen, miten sairas ihminen onkaan kyseessä. Ehkä hauska ja karismaattinen silloin, kun haluaa...ja kykenee. Pahasti persoonallisuushäiriöisen ihmisen miellyttävyys on aina feikattua ja lyhytkestoista. Tällaisella ihmisellä menee lähes kaikki energia ja kapasiteetti oman häpeän ja tyhjyyden peittelyyn ja kompensointiin. Se näkyy sitten muun muassa tuollaisena lapsellisena kiusaamisena ja naurunalaiseksi tekemisenä.

Pyydän anteeksi sitä, että vastasin sinulle kärsimättömästi ja tiuskahtaen. Muistan vain, että olet avannut tästä samasta asiasta jo useita ketjuja tänne aiemmin ja itsekin olen sinulle joskus sellaiseen vastannut. Heijastin sinuun omaa epätoivoani ja tilanteeseen turhautumistani, mikä purkautui nyt vähän lapsellisella tavalla. Äyskiminen ja päivittely harvoin ratkaisee yhtään mitään. Itsekin piilonarsistin pyörittämästä kaveripiiristä vuosikausien epäröinnin jälkeen "paenneena" minun pitäisi kyllä olla paremmin selvillä siitä, mitä kaikkia psykologisia esteitä ja solmuja tällaiseen tilanteeseen monesti liittyy.

Vierailija
60/83 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä ❤