Miksi ystäväni pilailee kustannuksellani?
Paras ystäväni taannoin alkoi matkia minua liioitellen yhteisen tuttumme kanssa ja huomasin sen. Eli siis hän matkii ilmeitäni ja se on jonkinlainen sisäpiirivitsi ystävälleni ja hänen muille kavereilleen.
Kyseinen ystäväni myös matkii tiettyjä ulkonäkövirheitäni ja kun päivitin erään somealustan profiilikuvani, hän teki siitä omaksi profiilikuvakseen omasta kuvastani matkitun versiom, jossa yritti matkia ilmettäni ja piirteitäni liioitellusti ja oli maskeerannut itsensä minua muistuttavaksi (kaikkine ulkonäkövirheineni) ja koetti siten tehdä minusta naurunalaisen jälleen.
Miksi hän toimii noin?
Kommentit (83)
Juu matkiminen kertoo narsistisesta peilaajatyypistä suoraan. Varo tätä ystävää, äläkä enää suostu ystäväkseen. Suojele itseäsi , voi mennä tuostakin pidemmälle. Hän puuhailee selkäsi takana on varma asia. Ansaitset parempaa.
Jätä vaan kommunikaatio asteittain niin että menee vaan pois. Älä suututa ilman tukea muilta ainakaan häntä älä jää yksin jos mahdollista asian kanssa. Hän tahallaan nakertaa sinun elämääsi noin. Ja jatkaa, sillä vaikka makeilisi kuinka sieltä se pukinsorkka aina löytyy. Voimia sulle. Hyvä että kerroit asian kaikille.
Teepä samoin hänelle ja katso mitä tapahtuu :)
Miksi pidät häntä ystävänäsi? Ystävä ei tee mitään tuollaista. Älä jatkossa ole enää hänen kanssaan missään henk.koht. tekemisissä. Samoissa piireissä kun pyöritte niin jätä hänet täysin huomiotta ja pidä välimatkaa. Asiallisesti vain tervehdit ja siirryt juttelemaan jollekin muulle.
Vierailija kirjoitti:
Sanon nyt suoraan, että jos olet tuollaisen käytöksen jälkeen vielä hänen "ystävänsä" olet itsekin todella tyhmä ja ehkä ansaitset hänen kaltaisen ystävän. Sanon tämän näin epäkohteliaasti vain siksi, että ymmärtäisit itsekin ettei tuossa ole kyse ystävyydestä alkuunkaan paremminkin vihamiehestäsi.
Ok. Hän on kuitenkin joskus oikein mukava ja suorastaan kultainen. Niitä hetkiä on vain ollut harvenevassa määrin. Niiden hyvien hetkien vuoksi olen ikävöinytkin häntä. Lisäksi hän on parhaimmillaan todella hauskaa ja luovaa seuraa. Suurin osa ajasta on ollut sitä, että saan jännittää, mitä sanon ja mistä hän kenties tällä kertaa saa jonkun raivokohtauksen tai rupeaa läksyttämään minua.
Siinä mielessä takkini on tyhjä ja ajattelen niin, että en ole riittävän hyvä ihminen hänelle sekä vilpittömästi toivon, että hän on onnellinen niiden minua älykkäämpien ja kiinnostavampien sekä muutenkin tiedostavampien seurassa.
T. Ap
Tee ilmoitus kunnianluokkausesta jos ei lopeta noita kuvien feikkaamisia. Suoranaista kiusaamista.
Voi hyvä luoja. Kaikenlaisia ihmissuhteita sitä on.
Etkö ole kuullut sanontaa jota tulee joka tuutista: sinä riität.
Usko se!
Miksi pitää aina loppuun lisätä tuo miksi, mitä, miten, jne...se viimeistään paljastaa, että tarina on keksitty,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla kateutta. Kokee itsensä huonommaksi kuin sinä, sinussa on asioita, joita on kateellinen ja alentamalla sinua ei harmita niin paljon ne asiat mistä on kateellinen.
Miettisin kyllä, että haluanko olla tommosen kaveri, joka tekee niin.
Hän ei ole koskaan kertonut olevansa mistään kateellinen muuten kuin vitsillä. Hän haukkui minua tyhmäksi, kun juttelimme viimeksi, ja siis jopa huoritteli, huusi ja uhkaili minua sekä kertoi häpeävänsä, että edes tuntee niin alhaisen ja nolon ihmisen kuin mä olen.
Hän on vuosien varrella naureskellut ja pilkannut esim. opiskelualaani ja työtäni sekä muita kavereitani jopa siinä määrin, että aloin ottaa niihin muihin vähän etäisyyttä, kun jostain käsittämättömästä syystä uskoin häntä. Itse hän siis ei ole opiskellut mitään tai ollut koskaan edes töissä, mutta arvostelee kärkkäästi muiden opiskeluita, töitä tai älykkyyttä jne.
Kun pääsin opiskelemaan eräälle vaikeapääsyiselle alalle, hän sanoi, että mulla kävi vain hyvä tuuri ja se oli sattumaa sekä koetti ehdottaa, että luopuisin opkskelupaikastani, sillä "ethän sä kuitenkaan jaksa tehdä sen alan töitä".
Hän on itse luontaisesti älykäs kieliin liittyvissä asioissa, sosiaalisesti hyvin taitava ja hauskaa seuraa, mutta sen vastapainona melkeinpä lapsellisen omahyväinen ja pitää itseään parempana maallikkopohjalta joillain erikoisaloilla kuin esim. samalta alalta tohtorintutkinnon suorittanutta. Hän myös halveksii ihmisiä, jotka hankkivat lapsia ja arvostelee heidän kasvatusmetodejaan sekä keksii muille ihmisille herkästi erilaisia diagnooseja.
T. Ap
Jätä tuo tyyppi elämästäsi. Oikeasti. En tiedä miten voisin painokkaammin sanoa tätä. Itsellä on kokemusta siis saman tyyppisestä ja kadun jokaista VUOTTA jonka vietin tuollaisen ihmisen seurassa. Kaveripiirissäni oli siis kiusaaja joka oli saman tyyppinen. Kai jotenkin ajattelin että pakko sietää, muutenhan ei olisi kavereita.
Niin väärin ajateltu. Kun jättää itseään kiusaavat ihmiset pois, tulee tilaa niille oikeille hyville kavereille :)
Missä Pölhölässä tällaista tapahtuu? Ihan sekopäistä touhua molemmilta.
Mulla oli saman tyyppinen tuttava joskus joka matki minua samalla tavalla. Ei ollut valokuvasta kyse, mutta yhdestä toisesta asiasta. Loi ikään kuin parodian minusta johonkin.
Tällä ihmisellä oli oikeasti todettu narsistinen persoonallisuushäiriö. Tai mikä se nyt virallinen, määrittelemäön häirö, en muista diagnoosin F-koodia. Mutta narsisti hän oli. Esitin etten muka huomannut kuinka hän teki pilaa minusta, ja hivuttauduin pois seurasta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää aina loppuun lisätä tuo miksi, mitä, miten, jne...se viimeistään paljastaa, että tarina on keksitty,
Niinpä, ja kun sama tarina laitetaan säännöllisin väliajoin.
Voitko lopettaa sen "ystävyyden" ja sanoa suorat sanat hänelle /heille ettei se ole kivaa. Ei kuulosta oikealta /sopivalta ystävältä, koska hän ei kunnioita sinua riittävästi. Onko se sisäpiiri myös sellainen joka sinun pitää irtisanoa ja katsoa muuta seuraa, aika monille käy noin että juoruava sisäpiiri menee vaihtoon esim. entiset koulukaverit.
Katkaise välisi tähän tapaukseen ja kaikkiin niihin, jotka osallistuivat naureskeluun. Et ylireagoi. Poistat tyypit kaikilta somealustoilta, etkä tapaa heitä enää. Tuo ei ole ystävyyttä, ja sinulle on selvästi varattu tietty "rooli" näiden henkilöiden välisessä vuorovaikutuksessa, toiselta nimeltään likasanko. Tulet voimaan henkisesti pahemmin vuosi vuodelta mitä kauemmin roikut tässä, ja ne "hyvät hetket" eivät palaa kuin korkeintaan niin marginaalisen pieneksi ajaksi, että sinut saadaan taas koukutettua ja roikutettua kiltisti mukana tuossa roolissa. Juokse. Nyt.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Tee ilmoitus kunnianluokkausesta jos ei lopeta noita kuvien feikkaamisia. Suoranaista kiusaamista.
Tuomitaan törkeästä kantajan kaltaiseksi meikkaamisesta 3:ksi vuodeksi kuritushuoneeseen sekä menettämään kansalaisluottamuksensa.
Tosiaan kannattaa jättää koko porukka. Kaikki kyllä näkee että sua kiusataan, nauravat varmaan mukanakin, mutta kukaan ei puolusta koskaan. Porukka on dynamiikaltaan sairas. Tämän takia minäkään en ole enää "koulukavereiden" kanssa tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Katkaise välisi tähän tapaukseen ja kaikkiin niihin, jotka osallistuivat naureskeluun. Et ylireagoi. Poistat tyypit kaikilta somealustoilta, etkä tapaa heitä enää. Tuo ei ole ystävyyttä, ja sinulle on selvästi varattu tietty "rooli" näiden henkilöiden välisessä vuorovaikutuksessa, toiselta nimeltään likasanko. Tulet voimaan henkisesti pahemmin vuosi vuodelta mitä kauemmin roikut tässä, ja ne "hyvät hetket" eivät palaa kuin korkeintaan niin marginaalisen pieneksi ajaksi, että sinut saadaan taas koukutettua ja roikutettua kiltisti mukana tuossa roolissa. Juokse. Nyt.
Kyseinen henkilö ei yleensä koskaan pyydä anteeksi, eikä sinänsä ihan suorasanaisesti sanonut "anteeksi"-sanaa taannoin, mutta kuulosti katuvaiselta yhden puhelun ajan. Ja kun annoin anteeksi, niin sama touhu jatkui jälleen. Ilmeisesti oli juttuseuraa vailla tuolloin ja välit menneet poikki riittävän moneen muuhun kaveriin, niin minä sitten kelpasinkin. Hän siis on todella sosiaalinen, mutta minulla on vain vähän kavereita.
T. Ap
Kuulostaa siltä, että sinulla ap on joku psykoosi päällä. Ei kukaan meikkaa itselleen profiilikuvaan mitään toisten virheitä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli saman tyyppinen tuttava joskus joka matki minua samalla tavalla. Ei ollut valokuvasta kyse, mutta yhdestä toisesta asiasta. Loi ikään kuin parodian minusta johonkin.
Tällä ihmisellä oli oikeasti todettu narsistinen persoonallisuushäiriö. Tai mikä se nyt virallinen, määrittelemäön häirö, en muista diagnoosin F-koodia. Mutta narsisti hän oli. Esitin etten muka huomannut kuinka hän teki pilaa minusta, ja hivuttauduin pois seurasta.
F60.8 MUU PERSOONALLISUUSHÄIRIÖ <- tämä hänellä oli. "Tätä diagnoosia käytetään, jos häiriö täyttää määritetyt persoonallisuushäiriön yleiset kriteerit, mutta mikään yllä olevista luokista ei sovi. Diagnoosikoodiin kuuluu narsistinen persoonallisuus, epäkypsä persoonallisuus, passiivis-aggressiivinen persoonallisuus sekä psykoneuroottinen persoonallisuus, joiden piirteet on tärkeä kuvata myös sanallisesti." - mielenterveystalo.
Useimmilla narsisteilla ei ole diagnoosia koska eivät ole hoidon piirissä, tämä henkilö kuitenkin oli erinäisistä syistä johtuen ja oli saanut diagnoosin. Käytös täsmää täysin. Eikä sillä ole lopulta väliä onko joku diagnoosi vai ei, jos ihminen käyttäytyy kiusaten ja alistaen, hänen seurassaan ei kannata olla.
Sanon nyt suoraan, että jos olet tuollaisen käytöksen jälkeen vielä hänen "ystävänsä" olet itsekin todella tyhmä ja ehkä ansaitset hänen kaltaisen ystävän. Sanon tämän näin epäkohteliaasti vain siksi, että ymmärtäisit itsekin ettei tuossa ole kyse ystävyydestä alkuunkaan paremminkin vihamiehestäsi.