Miksei palkalla pysty hankkimaan enää nykyään mitään, tai edes maksamaan asumista?
Mitä järkeä edes pyrkiä työelämään, kun lopulta kuitenkaan siitä ei makseta paljon mitään, ja vaikka maksettaisiinkin, ei rahalla enää nykyään saa samalla tavalla kuin ennen. Jos pystyisi menemään johonkin korkeakouluun ja siten hyväpalkkaiseen ammattiin (en tarkoita mitään superkorkeaa, vaan nimenomaan vain hyvää palkkaa), sillä sitten voisikin olla enemmän merkitystä. Mutta sitä on turha miettiä, koska en ole tarpeeksi älykäs siihen.
Kommentit (116)
Tosi outoa, ettei palkalla pysty maksamaan asumista. Olen maksanut asumisesta ja elänyt ihan tavallista elämää 500-1500 euron kuukausituloilla. Olisiko kuluttamishysteria hämärtänyt käsityskykysi? 80-luvulla ostettiin paljon vähemmän kaikkea turhaa. Ei ostettu uutta puhelinta joka vuosi jne. Eikä se nytkään ole pakollista. Omia valintoja.
Suomessa on ihan hirveän huono huoltosuhde. Liikaa vanhuksia ja työttömiä ja liian vähän töitä tekeviä. Silti halutaan leikkiä hyvinvointivaltiota, vaikka siihen ei ole varaa. Tuloverotus vie palkasta melkoisen osan ja kaikkea verotetaan moneen eri kertaan.
suomen punikki siirtymän tulosta. ay ja punikit hallitsevat teidän elämäänne juuri he ovat kurjistaneet rahvaan elämää. tyhmänä luottaen heidän katteettomiin lupauksiin äänestätte samoja piilo porvareita aina uudestaan
Vierailija kirjoitti:
Tosi outoa, ettei palkalla pysty maksamaan asumista. Olen maksanut asumisesta ja elänyt ihan tavallista elämää 500-1500 euron kuukausituloilla. Olisiko kuluttamishysteria hämärtänyt käsityskykysi? 80-luvulla ostettiin paljon vähemmän kaikkea turhaa. Ei ostettu uutta puhelinta joka vuosi jne. Eikä se nytkään ole pakollista. Omia valintoja.
Tuolla kuukausipalkalla et saa edes yksiötä vuokrattua Helsingissä tai vaihtoehtoisesti et pysty syömään mitään.
Miten niin ei palkalla pysty maksamaan asumista? Itse olen maksanut asumisen työttömyystuella + asumistuella (yhteensä noin 850€/kk) jo 15 vuoden ajan. Tuohon tonni päälle niin eläisin ennennäkemättömän yltäkylläisyyden keskellä. Nytkin lasken itseni rikkaaksi ja onnekkaaksi. Minullahan on asunto, tietokone, puhelin, netti, sähköt, vesi ja ruokaa olisi sydärikuolemaan asti, vaikka EN TEE MITÄÄN! On tämä hullua.
juu34 kirjoitti:
Sehän ei ole työntekijän vika, että joutuu maksamaan jonnekin muualle sitä rahaa. Pitää työntekijän tulla toimeen.
Tästä ei Sipilä piitannut lisätessään työntekijän osuutta TyEl-maksusta.
Vasemmistolainen veronkorotuslinja ja talouskasvun hidastuminen viime vuosikymmenenä on johtanut kuluttajan ostavoiman heikentymiseen. Eli mieti kahdesti, kun äänestyskoppiin menet, että hyvesignaloitko vai annatko äänen järjen äänelle.
Vierailija kirjoitti:
Olen pienyrittäjä ja voin sanoa, ettei kyllä työntekijöiden palkkaaminenkaan mitään halpaa tulevaa lystiä ole. Palkan päälle menee muita lakisääteisiä maksuja ym. vastuita, joten ei tämäkään "palkan suuruuskysymys" niin mustavalkoinen ole kuin usein annetaan ymmärtää.
Nythän sulla on pienyrittäjänä loistava tilaisuus kertoa meille palkkatyöläisille mikä on pienyrittäjän käsitys palkoista ja mikä on pienyrittäjän kipukynnys. Kerro myös ala.
Kerro myös onko yrityksesi tarve jatkuvaa vai ajoittaista. Jäkimmäisessä tapauksessa, voisitko kuvitella käyttäväsi vuokratyövoimaa ja maksavasi parempaa palkkaa kun oikea tarve on? Ettei siis tule tarvetta kompensoida jotenkin hiljaisempia aikoja huonolla kokonaispalkalla. Katsos minä esimerkiksi voisin ajatella tekeväni esimerkiksi kolme kuukautta hyvällä palkalla sulle töitä ja kolme kuukautta toiselle firmalle. Lopun puoli vuotta ansiosidonnaisella tai taas eri firmassa seuraavat kolme kuukautta jos tlitä olis tarjolla.
Tämä siis ilman lynkkaamista, kiinnostais tosiaan kuulla.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei palkalla pysty maksamaan asumista? Itse olen maksanut asumisen työttömyystuella + asumistuella (yhteensä noin 850€/kk) jo 15 vuoden ajan. Tuohon tonni päälle niin eläisin ennennäkemättömän yltäkylläisyyden keskellä. Nytkin lasken itseni rikkaaksi ja onnekkaaksi. Minullahan on asunto, tietokone, puhelin, netti, sähköt, vesi ja ruokaa olisi sydärikuolemaan asti, vaikka EN TEE MITÄÄN! On tämä hullua.
Työttömyystukea ei saa 15 vuotta. Parempi provo ensi kerralla.
Vierailija kirjoitti:
Jäämällä kotiin makaamaan on tulotasosi vääjämättä loppuelämäsi todella pieni ja eläke olematon. Tekemällä työtä voit aina vähitellen edetä vähän parempiin työtehtäviin ja saavuttaa edes kohtuullisen elintason. Tämä mahdollisuus menee jos luovutat jo heti lähtöviivalla.
Harva nuori tajuaa miten oikeasti rajoittunutta ja hankalaa on elämä sosiaalitukien varassa. Voit vain haavella monista niistä mahdollisuuksista joita on edes muutaman satasen kuussa enemmän töissä ansaitsevilla ihmisillä.
Annoin alapeukun asenteesta. Totta että osa jää "kotiin makaamaan" mutta se on vain todella pieni osa. Suurin osa menisi töihin jos töitä vaan olisi tarjolla. Tämä on tilanne varsinkin 50v täyttäneillä, jotka ilmeisesti levittävät jotian tappavaa tautia kun työnantajat eivät ikärasismikiimassaan koske pitkällä tikulla.
Itse en haluaisi "maata kotona" 15 vuotta ennen eläkeikää. Siltä vaan näyttää kun ei minnekään kelpaa. Vihaan työttömyyttä, vihaan rahattomuutta ja vihaan kaltaisiasi tekopyhiä omasta halustaan työttömiä ylenkatsovia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla kuukausipalkalla et saa edes yksiötä vuokrattua Helsingissä tai vaihtoehtoisesti et pysty syömään mitään.
Miksi ihmeessä asuisin Helsingissä :,D
Eläkemaksut 25% palkasta siksi että nyt eläkkeellä olevien elintaso ei laske.
Vierailija kirjoitti:
Jäämällä kotiin makaamaan on tulotasosi vääjämättä loppuelämäsi todella pieni ja eläke olematon. Tekemällä työtä voit aina vähitellen edetä vähän parempiin työtehtäviin ja saavuttaa edes kohtuullisen elintason. Tämä mahdollisuus menee jos luovutat jo heti lähtöviivalla.
Harva nuori tajuaa miten oikeasti rajoittunutta ja hankalaa on elämä sosiaalitukien varassa. Voit vain haavella monista niistä mahdollisuuksista joita on edes muutaman satasen kuussa enemmän töissä ansaitsevilla ihmisillä.
Viisaita sanoja, jotenkin tuntuu, että nykysin ajatellaan, että heti pitää saada hyvä palkka. Ei kukaan työnantaja maksa olemattomasta osaamisesta hyvää palkkaa heti. Ja jos ei tee mitään töitä, niin ei sitä osaamista tule mistään. Kuvitellaanko, että hyvin koulutetuilla on heti kova palkka? No voin kertoa, että ei ole, vaan ensin aloitetaan vähän vaatimattomimmista töistä, koska useimmiten korkeaa koulutusta vaativat työt ovat myöt sitten itse työnteossaan paljon osaamista vaativia. Eli itse kukin aloittaa työelämän huonommalla palkalla ja toki riippuu sitten koulutuksesta, että kuinka suureksi palkka sitten nousee kun osaamista kertyy.
Lisäksi monessa työpaikassa on mahdollisuus sitten sisäisesti kouluttautua, otetaan esimerkkinä tuttavan tytär hotelli-alalla, meni ammattikoulupohjalla aamiaistarjoiluja hoitamaan, eli täytti niitä hotelliaamiaisen tiskejä, korjasi likaisia astioita pois pöydiltä yms. Voitte kuvitella, että palkka ei kovin hyvä ollut. Mutta kyseessä oli s-ketjun hotelli ja siinä sitten avautui kaikki s-ryhmän sisäiset mahdollisuudet, joista hän sitten huomasi, että tuo olisi kivaa työtä ja nyt käy noita sisäisiä koulutuksia ja on tällä hetkellä s-ryhmän markkinointiosastolla assarina. Kivempi työ, parempi palkka ja hän kuulemma aikoo "isona" hotellinjohtajaksi :) Tosi kiva seurata tuollaisen motivoituneen nuoren ihmisen urapolkua - mahtavaa että on suomessa tuollaisia mahdollisuuksia, kun aikoinaan koulunkäynti ei tätä nuorta naista juurikaan napannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pienyrittäjä ja voin sanoa, ettei kyllä työntekijöiden palkkaaminenkaan mitään halpaa tulevaa lystiä ole. Palkan päälle menee muita lakisääteisiä maksuja ym. vastuita, joten ei tämäkään "palkan suuruuskysymys" niin mustavalkoinen ole kuin usein annetaan ymmärtää.
Tuossa on kyse työn tuottavuudesta. Jos se työntekijän työpanos ei tuota riittävästi lisäarvoa yritykselle niin silloin ne palkkakustannukset tietenkin ovat liian kovat.
Aika moni yrittäjä siirtyy tässä vaiheessa syyttämään valtiota ja verotusta sen sijaan että katsoisi miten voisi kehittää toimintaansa niin että sen työntekijän tuottavuus paranisi.
Kyllähän moni yrittäjä on pyrkinyt kehittämään toimintaansa esimerkiksi investoimalla koneisiin ja robotteihin tai siirtämällä tuotantoa pois Suomesta maihin joissa tuotantokustannukset ovat kilpailukykyisemmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömyystukea ei saa 15 vuotta. Parempi provo ensi kerralla.
Kyllä saa, kun tekee kiltisti kaiken, mitä työkkäri pyytää. Olen muutamassa työkokeilussa näiden vuosien aikana ollut ja myös cv:n tekokursseilla.
T: Sama
Huoltosuhde huononee jatkuvasti, eläkeläisten määrä kasvaa ja samaan aikaan maahan muuttaa lisäelättejä. Se on kestämätön yhtälö ja tulee pahenemaan jatkuvasti tulevaisuudessa. Valtion menot kasvavat ja tulot pienenevät tai korkeintaan pysyvät samana. Sitä paikataan ottamalla lisää velkaa (rahat tulevat bulvaanin kautta EKP:lta, joka painaa rahat printterillä).
Valtion saama ylimääräinen printteriraha kiertää talouteen ja aiheuttaa hintojen nousua ilman että palkat nousevat vastaavasti -> elintaso laskee.
Samaan aikaan EKP jakaa ilmaista rahaa pankeille, jotka lainaavat sitä eteenpäin nollakorolla, aiheuttaen ennennäkemättömän kuplan sijoitus- ja asuntomarkkinoilla. Asuntojen ja osakkeiden hinnat karkaavat tavallisen palkansaajan ulottumattomiin ja kuilu rikkaiden ja köyhien välillä kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilman koulutusta varastotyöntekijänä ja tuntipalkka nykyään yli 15e/h. Palkalla elää tavallista elämää hyvin, vaikka lähtöpalkka toki ei tätä luokkaa ollutkaan, mutta jostain se on aloitettava. Enää en edes vaihtaisi työpaikkaa muualle. Säästöönkin jää rahaa ja korkeakouluja ja fiksua päätä ei siihen tarvittu.
WTF???? Esikoinen oli viime kesän varastotyöntekijänä ja kyllä sen tuntipalkka oli päälle 17 euroa!!!! Kyse intin päättäneestä nuoresta. Ilmeisesti palkka vaihtelee aika lailla alan sisälläkin.
Olen 25v ja tuntipalkkani varastotyöntekijänä 11,80e. Aika yleinen palkka tämän alan työpaikoissa, joissain on vähemmänkin. Esikoisesi työnantaja on kyllä ollut harvinaisen avokätinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa on kyse työn tuottavuudesta. Jos se työntekijän työpanos ei tuota riittävästi lisäarvoa yritykselle niin silloin ne palkkakustannukset tietenkin ovat liian kovat.
Aika moni yrittäjä siirtyy tässä vaiheessa syyttämään valtiota ja verotusta sen sijaan että katsoisi miten voisi kehittää toimintaansa niin että sen työntekijän tuottavuus paranisi.
Vastaavasti työntekijä voisi pohtia, miten kehittää osaamistaan, että palkkaa kannattaa maksaa enemmän. Nämä yrittäjät on jotnekin mysteeriryhmä, jolla on velvollisuus oman elämisensä lisäksi pohtia myös, mistä muille löytyy massit.
Tämän takia moni toki pysyykin yksinyrittäjänä ja ostaa lisäresurssia toisisilta yrittäjiltä.
No onhan se nyt hyvänen aika sen yrittäjän tehtävä kehittää sitä työntekijää niin että hän tuottaa palkkansa verran tulosta. En ihmettele että monet yrittäjät pärjäävät niin huonosti jos asenne on tätä tasoa että työntekijän pitäisi vielä kaikki tehdä ja keksiä yrittäjän puolesta.
Toisissa varastoissa palkka on 10e/h. Pk-seudulla luultavasti korkeimmat liksat.