Miksei palkalla pysty hankkimaan enää nykyään mitään, tai edes maksamaan asumista?
Mitä järkeä edes pyrkiä työelämään, kun lopulta kuitenkaan siitä ei makseta paljon mitään, ja vaikka maksettaisiinkin, ei rahalla enää nykyään saa samalla tavalla kuin ennen. Jos pystyisi menemään johonkin korkeakouluun ja siten hyväpalkkaiseen ammattiin (en tarkoita mitään superkorkeaa, vaan nimenomaan vain hyvää palkkaa), sillä sitten voisikin olla enemmän merkitystä. Mutta sitä on turha miettiä, koska en ole tarpeeksi älykäs siihen.
Kommentit (116)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pienyrittäjä ja voin sanoa, ettei kyllä työntekijöiden palkkaaminenkaan mitään halpaa tulevaa lystiä ole. Palkan päälle menee muita lakisääteisiä maksuja ym. vastuita, joten ei tämäkään "palkan suuruuskysymys" niin mustavalkoinen ole kuin usein annetaan ymmärtää.
Tuossa on kyse työn tuottavuudesta. Jos se työntekijän työpanos ei tuota riittävästi lisäarvoa yritykselle niin silloin ne palkkakustannukset tietenkin ovat liian kovat.
Aika moni yrittäjä siirtyy tässä vaiheessa syyttämään valtiota ja verotusta sen sijaan että katsoisi miten voisi kehittää toimintaansa niin että sen työntekijän tuottavuus paranisi.
Vastaavasti työntekijä voisi pohtia, miten kehittää osaamistaan, että palkkaa kannattaa maksaa enemmän. Nämä yrittäjät on jotnekin mysteeriryhmä, jolla on velvollisuus oman elämisensä lisäksi pohtia myös, mistä muille löytyy massit.
Tämän takia moni toki pysyykin yksinyrittäjänä ja ostaa lisäresurssia toisisilta yrittäjiltä.
Olisiko kyse myös asenteista? Kun olin lapsi ysärin lopusta 2000 luvun alkuun, meillä vanhemmat oli perus duunareita ja siltikin elettiin kädestä suuhun. Jos jotain isoja hankintoja tehtiin, niihin säästettiin. Nykyään oletetaan, että kaikille kuuluu perusoikeutena saada samoja hyödykkeitä, kuin mitä rikkaammat ostelevat?
Oon ollut suurimmanosan elämästäni pienituloinen ja hyvin olen tullut toimeen. Asustelen omakotitalossa ja rahaa jää säästöönkin. En ymmärrä, mikä nyt niin kallista on mielestäsi? Jos ostaa vain välttämättömän, pärjää hienosti. Toki jos haluaa törsätä ja ostella kaikkea, mitä mieleen juolahtaa, saattaa rahat loppua nopeastikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska porvarit ovat sitä mieltä että työntekijälle ei kuulu maksaa palkkaa. Mielellään he näkisivät niin että työntekijä maksaisi työnantajalle siitä että saa käydä töissä.
Kyllä työntekijöille palkkaa maksetaan. Monen teollisuuden alan duunarityössä saat yhtä hyvää tai parempaa palkkaa kuin esimerkiksi yliopiston opettajana/tutkijana.
Miksi turhaan maksettaisiin enemmän kuin tarvitsee, kun kyse ei ole alasta jossa kilpailtaisiin huippuasiantuntijoista. Ei pölynimuristakaan makseta viittä tonnia, jos riittävän hyvän saa jo parilla sadalla. Yrityksen tarkoitus on tuottaa voittoa, ja 5000-200=4800 € on suoraan pois firman tuloksesta.
palkat eivät ole ongelma vaan verotus.
Miksi verotetaan? Koska pitää saada loisille rahaa.
Olet osa ongelmaa. Ratkaisu on jokaisen omissa käsissä, tarvittaessa myös se lopullinen.
Vierailija kirjoitti:
Olisiko kyse myös asenteista? Kun olin lapsi ysärin lopusta 2000 luvun alkuun, meillä vanhemmat oli perus duunareita ja siltikin elettiin kädestä suuhun. Jos jotain isoja hankintoja tehtiin, niihin säästettiin. Nykyään oletetaan, että kaikille kuuluu perusoikeutena saada samoja hyödykkeitä, kuin mitä rikkaammat ostelevat?
Kuka tässä puhui rikkaiden vempaimista? Aina aletaan puhua niistä, vaikkei niistä edes puhuttu.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan pienyrittäjänä vielä. Suomessa on tilanne de facto se, että julkisella puolella samasta työstä maksetaan jo paremmin, lisäksi edut ovat julkkareilla kohdallaan. Ihan varmasti ovat!
Voit tietysti yksityisellä puolella ns. kiristää ruuvia, mutta arvaapa, missä ne työntekijät kohta ovat työskentelemässä... Minullekin on moni sanonut, että vaihtaa julkiselle, koska pääsee helpommalla ja on isompi palkka. Ja ymmärrän tietenkin tällaisen valinnan sinänsä, en ole tyhmä aasi.
Ennen oli toisinpäin. Yksityisellä tienasi enemmän ja julkisella puolella oli kaikki kyvyttömät töissä (kuten itsekin vähän aikaa).
En edes kehdannut sanoa että oli valtiolla töissä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla 2t netto riittää hyvin elämiseen ja ylimääräiseenkin.
Niin, mutta entäs kun palkka ei yllä lähellekään tuota summaa?
Ne verot ja muut maksut on hirveät kun palkka nousee yli 3500 e.
Jäikö 3500 e palkasta max 2500 e käteen?
Työntekijäthän nämä kaikki maksaa. Työläinen maksaa aina.
Ei kyllä motivoi yhtään työntekoon jos palkka on 1700 e brutto.
Ja jotenkin ei sovi suomalaiseen yhteiskuntaan, että täällä ns tänne muuttajat on näissä pazkaduuneissa huonolla palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska porvarit ovat sitä mieltä että työntekijälle ei kuulu maksaa palkkaa. Mielellään he näkisivät niin että työntekijä maksaisi työnantajalle siitä että saa käydä töissä.
Kyllä työntekijöille palkkaa maksetaan. Monen teollisuuden alan duunarityössä saat yhtä hyvää tai parempaa palkkaa kuin esimerkiksi yliopiston opettajana/tutkijana.
Tietysti.
Hyvä työntekijä erottuu edukseen tuotteen laadussa, tuotantomäärissä ja -kustannuksissa.
Jos Rane tarvitaan hommaan ja sen arvo firmalle on 30 000€ kuussa, kyllä siitä sen 5000€ maksaa.
Paljonko se opettaja tuottaa?
Vierailija kirjoitti:
Itse tehnyt varastotöitä koko elämäni. Asun pk seudulla omakotitalossa vaimon kanssa joka on lähihoitaja. Omistan auton, prätkän, tehokkaan tietokoneen ja kaikki VR lelut ja muut. Vanhemmilta en ole saanut perintöö enkä isompia rahojakaan. Mee töihi ja säästä niin kyllä säkin saat. Lainaa joutunu ottaa mutta joka kuukausi jää säästöön jokatapauksessa. M35
Nyt tuli melkoinen satu kirjoitettua. Pimeenäkö olet tehnyt töitä? Jos ikä on 35-v, et ole pystynyt varastotöillä saamaan kasaan noin puolen miljoonan omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tässä puhui rikkaiden vempaimista? Aina aletaan puhua niistä, vaikkei niistä edes puhuttu.
Eli köyhille riittää 30€ peruskännykkä?
Älä naurata
Ilman koulutusta varastotyöntekijänä ja tuntipalkka nykyään yli 15e/h. Palkalla elää tavallista elämää hyvin, vaikka lähtöpalkka toki ei tätä luokkaa ollutkaan, mutta jostain se on aloitettava. Enää en edes vaihtaisi työpaikkaa muualle. Säästöönkin jää rahaa ja korkeakouluja ja fiksua päätä ei siihen tarvittu.
Ihmetyttää tämä, ettei palkalla pysty eläään nykyään. Milloni sitten pystyi? Palkkojen ostovoima on kyllä kasvanut koko ajan vuodesta toiseen - mutta samalla myös ihmisten odotuksen riittävältä elintasolta. Esim. minä kävin lapsuudessani ulkomailla kaksi kertaa - nyt (tai siis ennen koronaa) työttömät ja opiskelijat jakavat lomakuvia ties mistä.
Kaksi asiaa on ehkä muuttunut huonompaan suuntaan:
a) asumisen hinta isoissa kaupungeissa on kasvanut tulotasoa nopeammin
b) 0- tuntisopimukset ja muu vastentahtoisen osa-aikatyön määrä on jonkin verran kasvanut.
Mutta vertailun vuoksi - minun äitini palkka meni 80- luvulla kokonaan kahden lapsen päivähoitomaksuihin. Entäs nykyisin?
Ei Suomessa kannata töitä tehdäkään. Itse lopetan 30.4., siihen asti vielä puurran, sen jälkeen lopetan. Ei kiinnosta enää. Nettopalkkani on vajaat 1600 euroa ja ystävä saa melkein kaksi kertaa enemmän käteen pelkkiä Kelan tukia.
Vierailija kirjoitti:
Ilman koulutusta varastotyöntekijänä ja tuntipalkka nykyään yli 15e/h. Palkalla elää tavallista elämää hyvin, vaikka lähtöpalkka toki ei tätä luokkaa ollutkaan, mutta jostain se on aloitettava. Enää en edes vaihtaisi työpaikkaa muualle. Säästöönkin jää rahaa ja korkeakouluja ja fiksua päätä ei siihen tarvittu.
WTF???? Esikoinen oli viime kesän varastotyöntekijänä ja kyllä sen tuntipalkka oli päälle 17 euroa!!!! Kyse intin päättäneestä nuoresta. Ilmeisesti palkka vaihtelee aika lailla alan sisälläkin.