Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS mielipide: ylipainoa pitäisi kontrolloida laein ja säädöksin. Oletko samaa mieltä?

Vierailija
16.04.2021 |

Eikö sen vertaa luoteta ihmisten tahdonvoimaan, että pitäisi laein ja säädöksin kontrolloida ylipainoa? Mitä mieltä?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000007921237.html

Kommentit (842)

Vierailija
121/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän sellainen kontrollointi onnistuisi?

Humalainen ei saa ostaa alkoholia, niin ylipainoinen ei sais ostaa herkkuja?

Tuosta tulisi niin mahdottomia lihavien raivoamisia kassoilla, että sitä voisi olla hauska seurata vierestä.

Vierailija
122/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos me lainsäädännön keinoin on asetettu tavoite savuttomasta Suomesta, niin samalla tavalla pitäisi olla tavoite läskittömästä Suomesta. Ylipaino aiheuttaa monia kansanterveydellisiä ongelmia, joten peruste on yhtä pätevä.

Savuttoman Suomen tavoitehan liittyy enimmäkseen siihen, että ulkopuoliset eivät kärsisi muiden tupakoinnista ja että sitä ei mainostettaisi nuorille. Ylipaino on hieman eri asia. Minä en saa ylimääräisiä kaloreita, jos vieressäni seisoskelee ylipainoinen.

Todennäköisyys sairastua koronaviruksen vakavaan muotoon on 75%korkeampi lihavilla ja nillä jotka eivä ole viimeisen kahden vuoden aikana harrastaneet säännöllistä liikuntaa. Hrillä on myös 2,5 kertainen todennäköisyys kuolla koronaan verrattuna liikkuviin ja hoikkiin. 80%koronan sairastaneista ksaa ns. kevyemmän muodon, jota hädin tuskin huomaa. Olemme sulkeneet koko yhteiskunnan lihavien, liikkumattomien ja toki myös vanhusten vuoksi. Ja sinä sanot, että hoikat eivät joudu kärsimään muiden lihavuudesta. Kyllä ollaan jouduttu jo yli vuosi ja tuntuvasti.

Plus että lihavat lyllertää vielä rokotusjonossakin ohi.

Jos kerta hoikat salipyllistäjät tai nälässäkärvistelijät eivät sairasta vakavaa muotoa niin mihin sinä (te) rokotusta edes tarvitsette? Vai pettikö logiikka jo tässä vaiheessa?

Hoikka yli 50 v. salipyllistelijä tässä. Sairastin jo koronan. Juurikin sen keveän hieman kurkkua karhentavan muodon. Immuniteetti on siis jo hoidettu, enkä tarvitse rokotetta, eikä miehenikään. Hänkin lenkkeilijä, jolla oli samaten kevytmuoto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnan järjestämiä laihdutusryhmiä, jossa läsnäolo on pakollinen. Ryhmässä yhdessä kuntoillaan sekä toimisi myös vertaistukea, puhuttaisiin myös niistä psyykkisistä jutuista, joiden takia ollaan lihavia.

Ryhmätoiminnassa tehtäisiin kaikkea, joka auttaisi laihdutuksessa/elämäntapamuutoksessa.

Ryhmän vetäjät alan ammattilaisia

Ei sen tarvitsisi olla pakollista. Ihmiset menisivät sinne vapaaehtoisesti. Monet jopa maksavat tuollaisista ryhmistä. Niitä ei vaan julkisella puolella niin paljon ole.

Vierailija
124/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksukorttiin tieto mitä saa ostaa , siihen ollaan menossa kokeiluilla .

Mun painoindeksi on 36, enkä pidä mistään makeasta ja syön suolaisia herkkuja harvemmin. Lihonut vaan liian hyvällä ruualla. Mitä saisin tulevaisuudessa ostaa lihavana? Kuivaa talkkunaa?

Minä olen vegaani, en syö herkkuja (sen paremmin makeita kuin sipsejä, pop cornia tms), en syö mäkkäreissä, en tietenkään juo limsoja, vaalea leipä on minulle herkku jonka sallin itselleni silloin tällöin mutta yleensä syön ruisleipää (vain ruista, vettä ja suolaa, ei vehnää, siirappia, sokeria tms). Minulle olisi totaalisen yhdentekevää, vaikka tulisi millainen makeis- tai herkkuvero. Maksan itse luomusta ja kasvatan kesäisin salaatit ym itse. Kasviksia syön joka päivä hyvinkin suositellun puoli kiloa.

Jos syömistäni haluttaisiin yhteiskunnan toimin muuttaa niin ainoa toimiva ratkaisu olisi tarjota jonkinlainen elämänmuutosvalmennus, jonka vetäjällä olisi taito motivoida minut valitsemaan mieluummin pienemmät annokset kuin nauttimaan ruoasta. Ravitsemustietoakaan en tarvitse, olen ihan itse suorittanut ravitsemustieteen perusopinnot ja vähän aineopintojakin eli tiedän aiheesta enemmän kuin moni personal trainer.

Minä nautin syömisestä. Hyvää oliiviöljyä salaatin päälle, iso annos ruokaa, kaksi lämmintä ateriaa päivässä plus aamiainen ja välipala. Unohtamatta kylmää olutta iltaisin.

BMI 33

Miksi vegaanit sitten valehtelevat, että vegaaninen ruokavalio olisi muka ratkaisu ylipaino-ongelmaan? Tässä taas yksi ylipainoinen vegaani niiden minun jo ennestään tuntemien ylipainoisten vegaanien lisäksi.

Vierailija
125/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveelliselle ruokavaliolle pitäisi antaa verohelpotuksia ja höttöroskalle kunnon verot. Onhan se surullista, että ostoskärry täynnä eineksiä on halvepi kuin kasviksilla ja vähärasvaisella lihalla yms. täytetty. 

Vierailija
126/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerä mielipidekirjoitus, vaikka tavoite olisikin sinällään hyvä. On ehdottomasti kannatettavaa, että valtio tukisi ihmisten terveyttä kaikin mahdollisin keinoin ja auttaisi niitä, jotka apua tarvitsevat. Tällä hetkellä tilanne ei todellakaan ole sellainen, vaan jopa apua kerjäävät jäävät valitettavasti usein täysin ilman apua. Terveydenhoidon yksityistäminen ei todellakaan ole ratkaisu, se asettaa köyhät ja rikkaat eriarvoiseen asemaan eikä yhtään mitään muuta. Lihavuuden voi ratkaista vain korjaamalla sieltä pohjalta ne syyt, jotka saavat ihmiset toimimaan haitallisesti. Kaikki muu on vain oireiden peittelyä ja ongelman siirtämistä

Meillä on jo nyt tiedossa, millaiset asiat aiheuttavat lihomista:

- mielenterveysongelmat, syömishäiriöt

Näihin ratkaisuna on parempien hoitojen ja terapian tarjoaminen kaikille tarvitseville, ei suinkaan avunsaannin vaikeuttaminen.

- stressi, vuorotyö

Näihin ratkaisuna on elämänlaadun tarkastelu ja työilmapiirin muutos. Ihmisten lihominen on seurannut täsmälleen samalla käyrällä, millä työelämän vaatimukset ovat kasvaneet. Ihmisiltä vaaditaan yksinkertaisesti liikaa, eikä moni kestä tätä, vaan pyrkii helpottamaan stressiä mm. syömällä. Syömisen verottaminen tai muu rankaisu ei ratkaise ongelmaa, vaan siirtää sen aina vain uuteen paikkaan. Jos ei voi syödä, stressiä aletaan purkamaan esim. alkoholilla, tupakalla, lääkkeillä jne. vielä paljon haitallisemmilla keinoilla. Jos tahdotaan ratkaista ongelma, on korjattava ne perussyyt, jotka stressiä aiheuttavat.

- opitut epäterveelliset elintavat

Lapset oppivat elintavat hyvin pitkälti perheen ja yhteiskunnan kautta. Siksi olisi äärimmäisen tärkeää panostaa perheiden hyvinvointiin ja tasa-arvoisiin mahdollisuuksiin. Tällä hetkellä todella monella lapsella ei ole mahdollisuutta mm. harrastaa liikuntaa, koska se maksaa niin paljon. Sen toteaminen, että ei kaikki liikunta maksa ja köyhä lapsi voi kävellä ympäri kerrostaloa, ei auta mitään, vaan ainoastaan lisää stressiä, pahoinvointia, osattomuutta ja siten myös lihavuutta. Ratkaisu on perheiden tukeminen ja maksuttomien monipuolisten liikuntaharrastusten tarjoaminen kaikille lapsille. Koululiikunta on valitettavasti edelleen monilla paikkakunnilla se sama ihmisiä traumatisoiva mörkö, jonka takia tuhannet ja taas tuhannet aikuiset eivät vieläkään suostu liikkumaan, koska heidät on nöyryytetty niin pahasti lapsuudessa liikuntatunneilla. Olisi äärimmäisen tärkeää saada tämä kierre katkaistua muuttamalla koulun ilmapiiriä, ja tämä pitäisi tehdä nopeasti! Myös koulun antama esimerkki on tärkeä; kun koulussa juhlitaan, viedäänkö lapset eväsretkelle metsään vai syödäänkö karkkia luokassa istuen ja elokuvaa katsoen? Saavatko lapset palkinnoksi tavoitteen saavuttamisesta toimintapäivän leikkipuistossa vai jätskit? Seisovatko välituntivalvojat pihalla jutellen keskenään, vai leikittävätkö he lapsia kaikki mukaan kutsuen ja juoksevat pitkin pihaa? Onko koululla tarjota tarvittavat liikuntavälineet, vai syyllistetäänkö perheitä ja laitetaan lapset esim. hiihtämään vanhoilla ja rikkinäisillä lahjoitussuksilla?

On paitsi turhaa, myös typerää valittaa lihomisesta, mikäli ei todellisuudessa ole kiinnostusta tehdä asiaan vaikuttavia päätöksiä. Lihomisepidemia on tulos huonoista poliittisista päätöksistä, ja vain muuttamalla niitä päätöksiä voidaan tämä ongelma ratkaista.

Tässäpä meillä malliesimerkki siitä, miten kaikki ulkoistetaan muiden syyksi. Kyllä se ainoa oikeasti vaikuttava esimerkki niin syömiseen kuin liikkumiseen tulee kotoa ja vanhemmilta. Piste. Ja niillä vanhoilla lahjoitussuksillakin voi hiihtää. Niitä oli tänä talvenakin facebook-pullollaan ja ihan hyvälaatuista. Mutta kun ei saisi enää vanhempi vastuuttaa mistään - ei siitä, että kotona opitaan käytöstavat, ei siitä, että kotona opitaan terveellinen suhde ruokaan ja liikutaan, ei siitä, että lapsille hankitaan joko ilmaiseksi tai ostaen heidän tarvitsemansa varusteet. Ei, kun jonkun muun pitäisi tehdä kaikki. Mikä sitten on vanhempien tehtävä nykyään - ottaa kivoja kuvia someen?

Sinulla on oikeus mielipiteeseesi, mutta et sinä kyllä tuolla mielipiteellä auta lihavia, etkä yhteiskuntaa etkä yhtään ketään.

Vierailija
127/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummin lähtisin verottamaan kuluttamista, josta kärsii kolmas osapuoli eli maapallo. Noin yleisesti ottaen uskon, että ihmisellä tulee olla vapaus vaikka syödä itsensä hautaan, jos hän näin haluaa, eikä se satuta ketään ulkopuolista. Tarvittaisiin suuria yhteiskunnallisia uudistuksia, jossa kaupat eivät notkuisi epäterveellistä ruokaa, elämäntahti olisi rauhallisempaa ja erityisesti ruoka nähtäisiin ensisijaisesti sosiaalisena tapahtumana, eikä nautintoaineena. 

Vierailija
128/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, laeilla voisi vaikka pakottaa kunnat järjestemään maksuttomia laihdutusryhmiä ja apua syömishäiriöihin ja psykiatrisiin ongelmiin, jotka todella usein on merkittävän ylipainon takana.

Tämän vuoksi välttelen lihavien palkkaamista. Aina taustalla jotain häikkää korvien välissä.

Vierailija
129/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä idea, lopetetaan siis ruuan myynti kokonaan. Lihoa voi millä tahansa ruualla.

Oliskohan kuitenkin pikkuisen epätodennäköisempää lihoa vesimelonista kuin donitseista, haloo?

Liiallinen veden nauttiminen saattaa johtaa vesimyrkytyksenä tunnettuun tilaan ja nopeaan kuolemaan.

Vierailija
130/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveelliselle ruokavaliolle pitäisi antaa verohelpotuksia ja höttöroskalle kunnon verot. Onhan se surullista, että ostoskärry täynnä eineksiä on halvepi kuin kasviksilla ja vähärasvaisella lihalla yms. täytetty. 

Tämäkin on totta. Kasvikset ja esim. kala on kallista. (Joo kaali on halpaa, älkää vaivautuko kommentoimaan), herkuista kerättäviä veroja voitaisiin käyttää kompensoimaan vaikka kasvisten hintaa.

Vierailija
131/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun painoindeksi on 36, enkä pidä mistään makeasta ja syön suolaisia herkkuja harvemmin. Lihonut vaan liian hyvällä ruualla. Mitä saisin tulevaisuudessa ostaa lihavana? Kuivaa talkkunaa?

Minä olen vegaani, en syö herkkuja (sen paremmin makeita kuin sipsejä, pop cornia tms), en syö mäkkäreissä, en tietenkään juo limsoja, vaalea leipä on minulle herkku jonka sallin itselleni silloin tällöin mutta yleensä syön ruisleipää (vain ruista, vettä ja suolaa, ei vehnää, siirappia, sokeria tms). Minulle olisi totaalisen yhdentekevää, vaikka tulisi millainen makeis- tai herkkuvero. Maksan itse luomusta ja kasvatan kesäisin salaatit ym itse. Kasviksia syön joka päivä hyvinkin suositellun puoli kiloa.

Jos syömistäni haluttaisiin yhteiskunnan toimin muuttaa niin ainoa toimiva ratkaisu olisi tarjota jonkinlainen elämänmuutosvalmennus, jonka vetäjällä olisi taito motivoida minut valitsemaan mieluummin pienemmät annokset kuin nauttimaan ruoasta. Ravitsemustietoakaan en tarvitse, olen ihan itse suorittanut ravitsemustieteen perusopinnot ja vähän aineopintojakin eli tiedän aiheesta enemmän kuin moni personal trainer.

Minä nautin syömisestä. Hyvää oliiviöljyä salaatin päälle, iso annos ruokaa, kaksi lämmintä ateriaa päivässä plus aamiainen ja välipala. Unohtamatta kylmää olutta iltaisin.

BMI 33

Miksi vegaanit sitten valehtelevat, että vegaaninen ruokavalio olisi muka ratkaisu ylipaino-ongelmaan? Tässä taas yksi ylipainoinen vegaani niiden minun jo ennestään tuntemien ylipainoisten vegaanien lisäksi.

Linkittäisitkö muutaman sellaisen valheen. En itse ole ikinä sellaisiin törmännyt. On olemassa jopa sellainen ryhmä kuin Sipsikaljavegaanit, eikä varmasti kukaan kuvittele, etteikö siihen kuuluisi myös ylipainoisia.

Vierailija
132/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossutuen muuttaminen fyysisiksi seteleiksi, joilla saa vain ruokaa. Ei sipsejä, ei makeisia eikä alkoholia. Ei rahaa tilille. Tällä korjaantuisi jo aika paljon.

Niin kuin mikä korjaantuisi? Luuletko, että noita ei voi kaverin kanssa vaihtaa ihan normaaliin rahaan? Ja pikkasen olisi tuolla kyläl työllistävä vaikutus sosiaalitukeen. Ootko valmis maksamaan tuon takia enemmän veroja?

Vierailija
133/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, laeilla voisi vaikka pakottaa kunnat järjestemään maksuttomia laihdutusryhmiä ja apua syömishäiriöihin ja psykiatrisiin ongelmiin, jotka todella usein on merkittävän ylipainon takana.

Tämän vuoksi välttelen lihavien palkkaamista. Aina taustalla jotain häikkää korvien välissä.

Minä taas välttelen v*ttupäiden palkkaamista. Aina joku lapsuuden trauma siellä taustalla.

Vierailija
134/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipainoiset ovat monesti tunnollisimpia työntekijöitä, koska aika ei mene juoruiluun, tupakointiin ja liikuntaharrastuksiin aikaisin lähtemiseen.

Vierailija
135/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Humalainen ei saa ostaa alkoholia, niin ylipainoinen ei sais ostaa herkkuja?

Kiitos nyt tostakin mielikuvasta! Seuraavaksi otsikot karkkidiilereistä. Hyvästi huumeet ja Rolexit nyt diilataan sokeria ja rasvaa ja niistä tehtyjä tuotteita.

Vierailija
136/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnan järjestämiä laihdutusryhmiä, jossa läsnäolo on pakollinen. Ryhmässä yhdessä kuntoillaan sekä toimisi myös vertaistukea, puhuttaisiin myös niistä psyykkisistä jutuista, joiden takia ollaan lihavia.

Ryhmätoiminnassa tehtäisiin kaikkea, joka auttaisi laihdutuksessa/elämäntapamuutoksessa.

Ryhmän vetäjät alan ammattilaisia

Millä tavalla pakollinen?

Vierailija
137/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleenkään ei hiilareita. Proteiinia, kasviksia, juureksia, rahkaa.

Vau. Onko sinulla mitään hajau kuinka kroppa toimii?

Vierailija
138/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos me lainsäädännön keinoin on asetettu tavoite savuttomasta Suomesta, niin samalla tavalla pitäisi olla tavoite läskittömästä Suomesta. Ylipaino aiheuttaa monia kansanterveydellisiä ongelmia, joten peruste on yhtä pätevä.

Savuttoman Suomen tavoitehan liittyy enimmäkseen siihen, että ulkopuoliset eivät kärsisi muiden tupakoinnista ja että sitä ei mainostettaisi nuorille. Ylipaino on hieman eri asia. Minä en saa ylimääräisiä kaloreita, jos vieressäni seisoskelee ylipainoinen.

Todennäköisyys sairastua koronaviruksen vakavaan muotoon on 75%korkeampi lihavilla ja nillä jotka eivä ole viimeisen kahden vuoden aikana harrastaneet säännöllistä liikuntaa. Hrillä on myös 2,5 kertainen todennäköisyys kuolla koronaan verrattuna liikkuviin ja hoikkiin. 80%koronan sairastaneista ksaa ns. kevyemmän muodon, jota hädin tuskin huomaa. Olemme sulkeneet koko yhteiskunnan lihavien, liikkumattomien ja toki myös vanhusten vuoksi. Ja sinä sanot, että hoikat eivät joudu kärsimään muiden lihavuudesta. Kyllä ollaan jouduttu jo yli vuosi ja tuntuvasti.

Plus että lihavat lyllertää vielä rokotusjonossakin ohi.

Jos kerta hoikat salipyllistäjät tai nälässäkärvistelijät eivät sairasta vakavaa muotoa niin mihin sinä (te) rokotusta edes tarvitsette? Vai pettikö logiikka jo tässä vaiheessa?

Hoikka yli 50 v. salipyllistelijä tässä. Sairastin jo koronan. Juurikin sen keveän hieman kurkkua karhentavan muodon. Immuniteetti on siis jo hoidettu, enkä tarvitse rokotetta, eikä miehenikään. Hänkin lenkkeilijä, jolla oli samaten kevytmuoto.

Saitte koronan salilta ja ehditte sitä vielä hyvän tovin levittää ennen testiin ohjaamista kun eihän mikään pieni kurkun karheus estä treenaamista ja kylällä hillumista?

P.S. Kerran sairastettu korona ei takaa elinikäistä immuniteettia eikä sitä, että taudinkuva on aina sama eri sairastumiskerroilla.

139/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni olisi järkevää, muuttaa verotusta siten, että epäterveellinen olisi korkeammin verotettu kuin terveellinen.

Huomioon voisi ottaa myös eettisyyden, eli kotimainen terveellinen, vähän ilmastoa kuormittava olisi vähiten verotettua.

Tupakka ja alkoholi on jo nyt kokeammin verotettua ja makeiset kai myös.

Vierailija
140/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä taas välttelen v*ttupäiden palkkaamista. Aina joku lapsuuden trauma siellä taustalla.

Tuota on vaikea nähdä etukäteen. Lihavan erottaa kyllä helposti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan