Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS mielipide: ylipainoa pitäisi kontrolloida laein ja säädöksin. Oletko samaa mieltä?

Vierailija
16.04.2021 |

Eikö sen vertaa luoteta ihmisten tahdonvoimaan, että pitäisi laein ja säädöksin kontrolloida ylipainoa? Mitä mieltä?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000007921237.html

Kommentit (842)

Vierailija
321/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitenköhän sellainen kontrollointi onnistuisi?

Kaikki hyvänmakuinen hiilaripaska ja leivonnan mahdollistavat elintarvikkeet pois kaupoista.

Taas tuo kuvitelma, että ylipaino johtuisi hiilaripaskasta ja leivonnaisista.

Minut riittää pitämään lihavana vaikka karppaajien ruokavalio (kyllä, olen kokeillut).

Mikäs siinä, en suuremmin kärsisi, vaikka leivonnaiset, makeiset ym. maksaisivat paljon enemmän kuin nykyään. 

Mutta jos nuo elintarvikkeet poistettaisiin kaupasta kokonaan, voi vain kuvitella, millaiset pimeän kaupan markkinat syntyisi. Kaikkine lieveilmiöineen. Eikö kieltolakikokeilu opettanut mitään?

Vierailija
322/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurempi rasite kansanterveydelle kuin alkoholismi tai tupakointi.

Tämä on just tätä palstaa. Kiistämätön fakta, ja alapaukkuja satelee, olettaen lihavilta.

-eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laita tutkimus. Mua kiinnostaa.

Mulla on kovasti urheilevat lapset, terveellisiin elämäntapoihin kannustetaan kotona kaikin puolin. MUTTA kun ei niitä lapsia voi kotiin sitoa, niin on paljastunut, että koulupäivien jälkeen käyvät kaupoissa ostamassa herkkuja ja epäterveellisiä välipaloja. Ja mitä isommiksi kasvavat, sitä vähemmän vanhemmat voi 24/7 valvoa.

Yhden lapsen koulukaveri on sellanen, et sillä on aina mukana jotain mässyjä tms. Todella, todella vaikea yrittää kontrolloida ettei oma lapsi saa häneltä mitään. Ja kokee itse epämiellyttävänä, et tietää ettei sais ottaa ja toinen tuputtaa nenän eteen.

Kaikki ei todellakaan ole vanhemmista ja kodista kiinni! Toki uskon siihen, että pidemmällä tähtäimellä nämä kotiopit sitten taas itsenäistyessä tulevat enemmän mieleen kuin nyt. Kyllä se varmaan sitten myöhemmin näkyy, toivon niin.

Ohis

Aloita vaikka tuosta: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3582584/

Lisää löytyy sitten kyseisen artikkelin viitteistä. Etköhän sinä noilla alkuun pääse:

Crouch P, O'Dea JA, Battisti R. Child feeding practices and perceptions of childhood overweight and childhood obesity risk among mothers of preschool children. Nutr Diet. 2007;64:151–158. doi: 10.1111/j.1747-0080.2007.00180.x. [CrossRef] [Google Scholar]

Burke V. Obesity in childhood and cardiovascular risk. Clin Exp Pharmacol P. 2006;33:831–837. doi: 10.1111/j.1440-1681.2006.04449.x. [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar]

Faith MS, Scanlon KS, Birch LL, Francis LA, Sherry B. Parent–child Feeding Strategies and Their Relationships to Child Eating and Weight Status. Obesity. 2004;12:1711–1722. doi: 10.1038/oby.2004.212. [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar]

Fuentes RM, Notkola IL, Shemeikka S, Tuomilehto J, Nissinen A. Tracking of body mass index during childhood: a 15-year prospective population-based family study in eastern Finland. Int J Obes Relat Metab Disord. 2003;27:716–721. doi: 10.1038/sj.ijo.0802271. [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar]

Stang J, Loth KA. Parenting style and child feeding practices: Potential mitigating factors in the etiology of childhood obesity. J Am Diet Assoc. 2011;111:1301–1305. doi: 10.1016/j.jada.2011.06.010. [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar]

Carnell S, Wardle J. Measuring behavioural susceptibility to obesity: Validation of the child eating behaviour questionnaire. Appetite. 2007;48:104–113. doi: 10.1016/j.appet.2006.07.075. [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar]

Faith MS, Berkowitz RI, Stallings VA, Kerns J, Storey M, Stunkard AJ. Parental feeding attitudes and styles and child Body Mass Index: Prospective analysis of a gene-environment interaction. Pediatrics. 2004;114:e429–e436. doi: 10.1542/peds.2003-1075-L. [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar]

Spruijt-Metz D, Li C, Cohen E, Birch L, Goran M. Longitudinal influence of mother’s child-feeding practices on adiposity in children. J Pediatr. 2006;148:314–320. doi: 10.1016/j.jpeds.2005.10.035. [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar]

Webber L, Cooke L, Hill C, Wardle J. Child adiposity and maternal feeding practices: a longitudinal analysis. Am J Clin Nutr. 2010;92:1423–1428. doi: 10.3945/ajcn.2010.30112. [PubMed] [CrossRef] [Google Scholar]

Tää on kyllä aina yhtä hauskaa. Yksi pyytää lähdettä. Laitat lähteen ja vielä monta muutakin, kun pyydettiin. Jotkut onnessaan alapeukuttaa annettua vastausta. Harmittaako niin paljon, että jollain oikeasti on myös  niitä lähteitä ja faktoja keskustelun taustalla? Olisiko kivampi, jos kaikki vain heittelivät mutulla tosi hienoja kyökkiteorioitaan? Että kyllä sen on pakko olla näin, kun minä olen tätä mieltä. Nih! Ihan tyhmä oot, kun kerrot jotain tutkittua tietoa ja vielä annat linkit tutkimuksiin.

Vierailija
324/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmyyttä pitäisi vähentää lakimuutoksin.

Vierailija
325/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika helposti uuden teknologian avulla. Poliiseille sähköpamput ja kun läski lyllertää kadulla, poliisi voisi antaa sätkyn. Eiköhän läski alkaisi juosta. 

Vierailija
326/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sen vertaa luoteta ihmisten tahdonvoimaan, että pitäisi laein ja säädöksin kontrolloida ylipainoa? Mitä mieltä?

Ei ainakaan minun tahdonvoimaani ole luottaminen. Olen pahasti ylipainoinen.

Mutta eipä nuo Mustajoen ehdottamat konstit auta nekään, kun olen kerännyt kiloni liian isoilla annoksilla enkä millään ns. herkuilla.

Buffetruokailun rajoittaminen olisi voinut jotain vaikuttaa, ts. se että työpaikalla sai samaan hintaan mättää ruokaa miten paljon tahansa.  Työpaikkalounashan on muka terveellistä kunnollista ruokaa, mutta kun sitä "säästääkseen" syö kahden edestä niin lihoohan siinä. Ja toisaalta jos ei käy lounaalla muiden kanssa, ei pysy työasioistakaan kärryillä.

Vierailija
327/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehdään niin että annetaan jokaiselle kansalaiselle kerran viikossa ruokakassi tarkoin mietittyjä ruoka-aineita jolla pitää pärjätä. Kerran kuussa karkkipäivä.

Tai sallitaan naapureille oikeus käräyttää lihava ihminen, joka kärrätään laihtumaan laitokselle.

Vierailija
328/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisätään sitä etätyön määrää. Siten saamme kaikki istumaan siellä kotona koko päivän netin edessä. Ei tarvitse edes autolle asti kävellä. Virastot, pankit, koulut, kaikki nettiin ettei niiden takia tarvitse itseään liikuttaa.

Ruoka ja vaateostokset nettiin, jottei tarvitse enää kierrellä niissä ja voi istua senkin ajan kotona.

Kunnon hinnat urheilupaikkoihin, ettei kaikilla ole varaa tai halua maksaa niissä käymisestä.

Joukkoliikenne niin kalliiksi, että hankitaan oma auto. Ei tarvitse kävellä bussipysäkille.

Niin ja netti ja telkku täyteen ruokaohjelmia ja ruokamainoksia.

Vierailija
329/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveelliselle ruokavaliolle pitäisi antaa verohelpotuksia ja höttöroskalle kunnon verot. Onhan se surullista, että ostoskärry täynnä eineksiä on halvepi kuin kasviksilla ja vähärasvaisella lihalla yms. täytetty. 

Tämähän se vastaus on. Juuri yhdessä keskustelussa ihmeteltiin kuinka paprika on kallistunut aivan tolkuttomasti, kuten moni muukin kasvis ja hedelmät, marjoista ei viitsi edes aloittaa. Eihän toki paprikaa ole pakko ostaa, mutta siis esimerkkinä vain. 

Miksi eivät kokeilisi laittaa verotusta alemmaksi kasviksille yms, tai poistaa kokonaan ja katsottaisiiin kuinka se vaikuttaa ihmisten ostoskäyttäytymiseen. Ostettaisiinko enemmän, vai plus miinus nolla tilanne. Hiilarivero ei ole oikea ratkaisu, koska kaikkihan me tiedämme, että mm. kasviksissa on hiilareita, eli minkälaisiin tuotteisiin vero kohdennettaisiin?

Ja mikä sitten olisi tätä ns. roskaruokaa? Kun monelle vaikkapa lihamakaronilaatikko menee roskaruoasta (valkoista jauhoa ja sika-nautaa), kun taas toiset kokee hampurilaisen ja sushin olevan tällainen?

Olen itse 90kg painava keski-ikäinen nainen ja sokeria en käytä, eli sokerivero on kohdallani ihan sama. Pikaruokapaikoissa olen käynyt joskus 10 vuotta sitten. Teen kaikki ruoat kotona, välillä käyttäen eineksiä, välillä lähes alusta loppuun asti itse. Oma nr. 1 ongelmani ylipainossa on varmaan liian isot annokset (tekemäni ruoka on vaan niin hyvää), sitten tulee stressi, unettomuus ja se kuuluisa kilpirauhasen vajaatoiminta. Mt-ongelmia ei ole. En tarvitse lohtusyömistä, enkä ole mainoksien orja, kun en mainokisa edes katso.

En tietenkään kaikkea em. laita näiden piikkiin, mutta osaltaan vaikeuttavat painonpudotusta. Käyn lähes joka päivä 1,5-2 tunnin kävelyillä ja teen kotona lihaskuntoharjoittelua - liikkumistani ei voi kutsua lyllertämiseksi, vaan olen hyvinkin nopea, notkea ja reipas. Veriarvot ovat aina olleet hyvät, poislukien tuo kilpirauhanen. Mitään kremppoja kropassa ei ole. 

Niin, sinä. Mutta mites ne kaikki muut yli 3 miljoonaa ylipainoista suomalaista. Sinä voit toki ratkoa sitä henkilökohtaista ongelmaasi, mutta jos suunnitellaan yleisen tason toimenpiteitä, pitää ne suunnitella sen mukaan, mikä valtaosalla on ongelma, ei sen mukaan, mikä yhdellä keski-ikäisellä rouvalla ongelma. 

Olipa ärhäkkä vastaus. En ole missään väittänytkään, että juuri minun "ongelmani" mukaan pitää hoitaa muut ylipainoiset, kunhan toin esille OMAN ongelmani ylipainoisena. Eikö täällä saa jakaa omia kokemuksia? Ja annoin mielestäni yhden kaikkia ylipainoisia koskevan ehdotuksen, poistetaan vero kasviksista ja hedelmistä yms. Minäkin ostaisin noita vieläkin enemmän, jos olisivat halvempia. Ostan toki nyt myös HE-VI osaston tuotteita, mutta en niin paljoa kuin haluaisin. Olen pienipalkkainen, niin täytyy riittää rahaa muuhunkin.

Kun ihmiset käyttäisivät ruokailussa enemmän kasviksia, niin muun osuus (toivottavasti) vähenisi. Ei tietenkään kaikkien kohdalla näin käy, monista eri syistä, mutta varmasti suurempi osa hyödyntäisi halvemmat hinnat. 

Tietenkin monella ylipainoisella ongelma ei ole itse ruoka, vaan se tunnepuoli, joten tähän pitäisi myös yhteiskunnan keksiä ratkaisu. Nythän mm. mt-ongelmien hoito on aika heikolla tolalla, joten lisää resursseja näihin pitäisi saada. Aina paras hoito ei ole mielialalääke, koska niissä on sivuvaikutuksena painonnousu (lisää ruokahalua), joten vaikka olo muuten paranisi, niin se hyvän olon tunne häviää vaa'an lukemien nousun myötä pakkasen puolelle.

Kierre on valmis, olo hyvä lääkehoidolla, mutta paino nousee, olo huononee läskin lisääntyessä, lisää lääkettä, paino nousee edelleen ja taas mieli mustenee, lisää lääkettä ja ruokahalu nousee + kaipaa hetken lohdutusta jostain kun peilikuva on ikävä, hetken tuntuu hyvältä, kun taas paino jatkaa nousuaan, jne...

Lisää yksilö- ja ryhmäterapiaa mieluummin. Vähän samaan tapaan kuin alkoholisteilla, kokoonnuttaisiin  ryhmään keskustelemaan ja jaettaisiin kokemuksia ja vinkkejä painonpudotukseen, liikkumiseen, ym. hyvän olon saamiseen. Tai vaan muuten saisi tukea siihen, että ylipainoisellakin on ihmisarvo ja hän on hyvä ja arvokas ihminen vaikka BMI ei juuri sillä hetkellä ole tavoitelukemissa. 

Vierailija
330/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a, en tiijä mitä tämmöseen sanois, mutta jostain syystä alkoi tehdä mieli makaroonilootaa. Taidan tänään sitä laittaa. Onhan mulla ketsuppiakin.

Vierailija
331/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruokariippuvuutta ja mt-ongelmia pitäisi sitten hoitaa paremmin.

Ennen oli niin että selkeästi ylipainoisilla oli yleensä aineenvaihdunnan tai mt-puolen ongelmia.

Nyt lihavuus on normaalia, kun ruoka nyt vain on hyvää eikä huvita liikkua.

Itsekin yrittänyt miettiä mikä se mun mielenterveydellinen ongelmani on. Ehkä väheksyntä, jota sai kokea lapsena? Traaginen onnettomuus jossa olin ja joka jätti rumat arvet?Silti tuntuu että mitä onnellisempi olen niin sen paremmin lihon. Masentuneena ei ruoka edes maittaisi. Lisäksi kilpirauhasen vajis joka selvästi vaikuttaa aineenvaihduntaan.

Vierailija
332/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehdään niin että annetaan jokaiselle kansalaiselle kerran viikossa ruokakassi tarkoin mietittyjä ruoka-aineita jolla pitää pärjätä. Kerran kuussa karkkipäivä.

Tai sallitaan naapureille oikeus käräyttää lihava ihminen, joka kärrätään laihtumaan laitokselle.

Olisipa ihanaa päästä laihdutuslaitokseen! En tarvitsisi edes naapuria käräyttäjäksi, voisin ilmoittautua ihan itse.

Mutta mitähän työnantaja tykkäisi, kun pitäisi olla laitoshoidossa?

Vierailija
333/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No yksi hyvä keino olisi kauppojen aukioloaikojen rajoittaminen. Nythän ruokaa saa 24h. Toinen olisi elintarvikkeiden myynti vain elintarvikeliikkeissä. Nythän naposteltavaa saa jopa katsastuskonttoreista ja rautakaupoista. Mutta nämä ilmiselvät ratkaisut eivät tietysti käy kapitalismin vastaisina.

Totta, lisäksi herkkujen mainonta voitaisiin kieltää ja kieltää esim. karkit kassoilla, joista niitä voi viime hetkellä napata mukaan. Minusta tuo mainonta ainakin vaikuttaa. Usein kun näkee herkkumainoksia niin tekee mieli alkaa kaivelemaan kaappeja että olisiko mitään ja jos ei ole niin kauppaan.

Ruokaohjelmat on pahin.

Vierailija
334/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

no nämä on näitä passiagendoja että millähän sitä sitten vahditaan mitä ihminen tekee ja missä on, aika vaikea kuvitella mitään muuta jossei puhelimella niin sitten jollain muulla. no onhan nyt hs-mielipide tasokasta lääketiedettä, onhan? oliko jotain vastaavaa esim.iltasanomissa, se on ihan faktalääkistä koko sivusto

Vierailija
335/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika helposti uuden teknologian avulla. Poliiseille sähköpamput ja kun läski lyllertää kadulla, poliisi voisi antaa sätkyn. Eiköhän läski alkaisi juosta. 

Hah, siinähän kävisi juuri toisin. Läski linnoittautuisi kotiinsa sen sijaan että lähtisi kadulle edes lyllertämään.

Vierailija
336/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisätään sitä etätyön määrää. Siten saamme kaikki istumaan siellä kotona koko päivän netin edessä. Ei tarvitse edes autolle asti kävellä. Virastot, pankit, koulut, kaikki nettiin ettei niiden takia tarvitse itseään liikuttaa.

Ruoka ja vaateostokset nettiin, jottei tarvitse enää kierrellä niissä ja voi istua senkin ajan kotona.

Kunnon hinnat urheilupaikkoihin, ettei kaikilla ole varaa tai halua maksaa niissä käymisestä.

Joukkoliikenne niin kalliiksi, että hankitaan oma auto. Ei tarvitse kävellä bussipysäkille.

Niin ja netti ja telkku täyteen ruokaohjelmia ja ruokamainoksia.

Mulla etätyö on ainakin lisännyt liikunnan määrää, kun sille jää enemmän aikaa. Enää ei mene kahta tuntia päivässä työmatkoihin, joten liikunnalle ja ruoanlaitolle jää enemmän aikaa ja energiaa.

Vierailija
337/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

gdfg kirjoitti:

eiköhän luontainen poistuma toimi näiden sairaalloisesti ylipainoisten kohdalla suhteellisen aikaisessa vaiheessa. En usko, että lait auttaa, jos ei itsestä löydy tahdonvoimaa, oman terveyden hoitamiseen. Sitä kun ei saa rahallakaan. Lihavuusleikkauksia ei saa tehdä veroeuroilla, niin makaa kuin petaa!

Yes, meen sanomaan mun kollegalle jolta urheilijan polvi leikattu 12 kertaa, että ne leikkausrahat valtiolle takas kiitos. Oma vikas!

Vierailija
338/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjussa heti aamusta ylipainoiset kynsin hampain pitämässä kiinni saavutetuista kiloista. Ei saa verottaa sokeria, ei saa kieltää mainontaa lapsille, ei saa rajoittaa pakkauskokoja - kun meillä on oikeus syödä itsemme hautaan! Ihan on kakka idea, että jotenkin ohjattaisiin ihmisten syömistä terveellisemmäksi. Jumalaa siinä leikitään, jos saataisiin ympäröivä yhteiskunta sellaiseksi, ettei epäterveellisen ruoan ylenmääräinen mättämienn enää olisikaan helpompaa (ja mukahalvempaa) kuin terveellisesti syöminen. Järkyttävää.

Mitä se sun p3rsettäs kutittaa, jos toiset haluavat myös nauttia elämästä?

Lihavat nauttivat lihavuudesta?? Jännä, olen aina luullut että eivät.

Ei, vaan lihavat nauttivat ruuasta. Joku toinen nauttii hoikkana tupakasta, joku muu minkä tahansa painoisena alkoholista. Jokaisella on joku pahe ja guilty pleasure.

Väitän että useinkaan se ei mene näin. Tuntemillani lihavilla vaikuttaa päin vastoin olevan jotenkin lapsellinen makuaisti, että oikeasti maistuva ruoka ei ole se mitä himoitsevat. Ja lisäksi ruoan valmistaminen ei kiinnosta. Tykkäävät pikaruoasta, ranskanperunoista, sipseistä... sellaisesta nopeasta ja miedon makuisesta, jonka eteen ei tarvitse nähdä vaivaa. Nirsoilevat uusille mauille helposti. Minusta nuo einesmössöt ei ole mitään maailman parhaita ja nautinnollisimpia ruokia. Ei joku Gordon Ramsay, joka varmaankin nauttii ruoasta, ravaa missään Hesburgerilla tai vedä eineslihapiirakoita. Luulen että lihavilla se nautinto tulee myös suureksi osaksi määrästä, ei mausta. Koska hyvää selkeästi joltain maistuvaa ruokaa riittää mielestäni kyllä vähempikin. Miettii jotain hienojen ravintoloiden annoksia, niin ei siellä tule ämpärillistä jotain perunamuusia eteen. Eikä tarvikkaan.

Saman olen huomannut omassa tuttavapiirissäni. Ylipainoiset ovat niitä, jotka elävätä jauhelihalla, ketsupilla, ranskalaisilla, lenkkimakkaralla, ranskanleivällä. Joiden herkut ovat mäkkärin hampurilaiset ja kotipitsan pitsat ja sipsit ja karkit ja jäätelöt. Ne, jotka sitten oikeasti panostavat herkkulisen ruoan laittamiseen ja laatuun, ja oikeasti nautiskelevat hyvästä ruoasta, se nsijaan, että sen pitäisi olla nopeasti kurkusta alas mätettävissä, ovat normaalipainoisia. Niille, joille ruoka on oikeasti nautinto, nautinnon saavuttamiseen riittää pieni määrä laadukasta herkkua. Ylipainosiet sen sijaan syövät sitä mautonta, laadutonta moskaa ihan järkyttävän kokoisia annoksia hirveällä vauhdilla. Ei ole mikään ihme, ette tajua olevansa jo ylitäynnä, kun  mikään ei maistu miltään, pureskella ei tarvitse ja ruokailutahti on sellainen, että vatsalaukku ehti huutaa olevansa täynnä, vasta kun sinne on mätetty jo kolmen ihmisen annoksen verran ruokaa.

Kylläpäs taas vedetään mutkat suoriksi. Lihavat = ranskanleipä, makkara, ranet ja ketsuppi, hoikat = etanat, filee mingnon, yrttioliviiöljy ja kasviswok. 

Kummassakin "ryhmässä" on hötöllä eläviä kuin myös paremmalla ruoalla eläviä. Tunnen monta hoikkaa, jotka ovat hyvin valikoivia ja ykstoikkoisia, eikä ruoka ei saa maistua miltään ja karkkia ja sipsiä menee tolkuttomasti, kun taas on ylipainoisia jotka nauttivat gastronomisista elämyksistä, eikä karkit ja sipsit kiinnosta. 

Itse olen ylipainoinen, joka nauttii maukkaasta ja terveellisestä ruoasta, mutta ne annoskoot ovat liian isoja, koska juurikin se ruoka on vaan niin hyvää, että pitää ottaa lisää. Nautin tekemästäni ruoasta ja siksi mikään pieni desin annos ei riitä. Tähän epäkohtaan yritän koko ajan puuttua, mutta välillä jaksaa paremmin pitää kiinni normaaleista annoksista, kun taas välillä makuelämys vie mennessään. 

ERI VASTAAJA

Sitten on meitä jotka tykkäävät kaikenlaisesta ruuasta. Tykkään makeasta ja suolaisesta, lihoista, kasviksista, juustoista, olen aina valmis kokeilemaan uusia ruoka-aineita ja on vain pari sellaista mitä en ehdottomasti syö. Ruoka vaan on ihan tajuttoman hyvää.

Sanoisin että jos on varaa valita, niin kallistun aina enemmän terveellisen ruuan puolelle. Makkara ja ranskikset on valintani sillon kun pitää priorisoida halpa hinta ja täyttävyys ensimmäiseksi.

Vierailija
339/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Humalainen ei saa ostaa alkoholia, niin ylipainoinen ei sais ostaa herkkuja?

Tiedätkö että lihoa voi myös vaikka tavallisella makaronilaatikolla. Ei lihomiseen herkkuja tarvita.

Tuntuu että tuo on se asia, mitä normaalipainoiset eivät ikinä ymmärrä. Tuntuu, että heillä suuhunpantavat jakautuvat tylsään tavalliseen ruokaan jota millään ei viitsisi pupeltaa, ja sitten niihin herkkuihin. Herkulla voi esim. palkita itseään, kun on saanut lusikoitua lautasellisen kalasoppaa.

Itse aina ihmettelen lehtien ruokajuttujen otsoikoita, joissa luvataan että tällä konstilla saat kalakeitosta niin herkullista että tekee mieli lautanenkin nuolla, tms. Kun minusta juuri se tavallinen ruoka on herkulista. Otin esimerkiksi kalakeiton, koska se on kuitenkin terveellisempää kuin makaronilaatikko. Tai ainakin oli se bouillabaisse, jonka keitin vihanneksista ja kalasta ja äsken ahmin loppuun.

Vierailija
340/842 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveelliselle ruokavaliolle pitäisi antaa verohelpotuksia ja höttöroskalle kunnon verot. Onhan se surullista, että ostoskärry täynnä eineksiä on halvepi kuin kasviksilla ja vähärasvaisella lihalla yms. täytetty. 

Tämähän se vastaus on. Juuri yhdessä keskustelussa ihmeteltiin kuinka paprika on kallistunut aivan tolkuttomasti, kuten moni muukin kasvis ja hedelmät, marjoista ei viitsi edes aloittaa. Eihän toki paprikaa ole pakko ostaa, mutta siis esimerkkinä vain. 

Miksi eivät kokeilisi laittaa verotusta alemmaksi kasviksille yms, tai poistaa kokonaan ja katsottaisiiin kuinka se vaikuttaa ihmisten ostoskäyttäytymiseen. Ostettaisiinko enemmän, vai plus miinus nolla tilanne. Hiilarivero ei ole oikea ratkaisu, koska kaikkihan me tiedämme, että mm. kasviksissa on hiilareita, eli minkälaisiin tuotteisiin vero kohdennettaisiin?

Ja mikä sitten olisi tätä ns. roskaruokaa? Kun monelle vaikkapa lihamakaronilaatikko menee roskaruoasta (valkoista jauhoa ja sika-nautaa), kun taas toiset kokee hampurilaisen ja sushin olevan tällainen?

Olen itse 90kg painava keski-ikäinen nainen ja sokeria en käytä, eli sokerivero on kohdallani ihan sama. Pikaruokapaikoissa olen käynyt joskus 10 vuotta sitten. Teen kaikki ruoat kotona, välillä käyttäen eineksiä, välillä lähes alusta loppuun asti itse. Oma nr. 1 ongelmani ylipainossa on varmaan liian isot annokset (tekemäni ruoka on vaan niin hyvää), sitten tulee stressi, unettomuus ja se kuuluisa kilpirauhasen vajaatoiminta. Mt-ongelmia ei ole. En tarvitse lohtusyömistä, enkä ole mainoksien orja, kun en mainokisa edes katso.

En tietenkään kaikkea em. laita näiden piikkiin, mutta osaltaan vaikeuttavat painonpudotusta. Käyn lähes joka päivä 1,5-2 tunnin kävelyillä ja teen kotona lihaskuntoharjoittelua - liikkumistani ei voi kutsua lyllertämiseksi, vaan olen hyvinkin nopea, notkea ja reipas. Veriarvot ovat aina olleet hyvät, poislukien tuo kilpirauhanen. Mitään kremppoja kropassa ei ole. 

Tämä on totta. Silmät pyöreänä eilen Prismassa, kun paprikat maksaa tosiaan euron kpl. Onhan tuo nyt aivan poskettoman hintaista. Pitää kohta itse kasvattaa ne jo ihan hinnan takia.

Pari päivää sitten katsoin Supermarketissa paprikaa jonka joku oli punninnut ja jättänyt hyllyyn. Kappalehinta lapussa 2,50€. Sillä hinnalla saa jo reilun kilon tuorekurkkua, jota sitten ostinkin. Kotimainen tomaatti 5,49€/kg. No kohta niidenkin hinta alkaa tippumaan.