Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mies suuttui kun en lainannut rahaa

Vierailija
15.04.2021 |

Tilanne seuraava:
Vuosien parisuhde, asutaan yhdessä. Aiemmin yhteiset rahat --> väärinkäytösten ja ylivelkaantumisen takia nykyään omat. Mies käyttää kaiken rahansa, minä koitan säästää. Miehellä myös takana työttömyysjaksoja omasta halusta (tyytymättömyyttä työpaikkoihin joita vaihteli vuodenvaihteessa aika useasti), minä olen ollut säännöllisesti vakitöissä jo vuosia.

Miehellä on auto. Minun työni on kävelymatkan päässä ja en tarvitse autoa. Mies myöskin maksaa kaiken autoon liittyvän, minä maksan autopaikan ja enemmän muita laskuja = pääsen sitten kerran viikossa kauppaan kyydillä ja näin se menee aika tasan.

Auto on nyt ilmeisesti hajoamassa ja mies koittaa vihjailla ja manipuloida että maksaisin n. 900 euron korjauksen. Hän on aiemmin lainannut minulta tuhansia euroja eikä ole koskaan maksanut takaisin. Hänellä on ilmeisesti peliongelman kanssa edelleen vaikeuksia ja lainailee myös perheeltään rahaa (luulee etten tiedä). Nyt hän selkeästi heittäytyy marttyyriksi kun en tarjoudu maksamaan säästämistäni rahoista auton korjausta.

Tilanne ahdistaa minua. Olen selviytynyt itse vuosikausien velkakierteestä vastikään ja vaivalla säästänyt rahaa. Mies kysyi eilen paljon minulla on säästössä ja sanoin noin-summan eli hän tietää että minulla olisi varaa maksaa se auton korjaus (Tosin ei paljoa jäisi sitten säästöön).

Olenko hirveä ihminen jos en lainaa rahaa korjaukseen vaan mies joutuu itse ottamaan vastuun tilanteesta? Ei auto hänen takiaan hajonnut mutta jotenkin ajattelen että auton omistajana pitäisi myös tajuta varautua tälläisiin tilanteisiin säästämällä jne. Ihan super huono omatunto ja pelkään, että kohta olen tyhjentämässä rahastojani ja lainaamassa hänelle rahat - joita en 99% varmuudella tulisi koskaan näkemään.

Kommentit (422)

Vierailija
261/422 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä autossa tökkii? Jos joku täällä osaisi neuvoa korjauksessa? Pääseekö teiltä julkisilla töihin, kun hänellä taas tärppää?

Nämä ovat tulleet jo ketjun alussa ilmi. Viestisi hyödytön, niin kuin aloittajan mieskin.

Vierailija
262/422 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vaihtoehto, lähde kaverille yöksi. Tai äidille tai siskolle. Ilmoita miehelle että se on ero nyt, ja että hänen tulee muuttaa pois välittömästi. Kerro tämä avoimesti tälle kaverille/siskolle. Tilaa lukkojen vaihto ja muusta e ilmoittaa että niitä avaimia ei anneta sille miespuoliselle tuttavalle joka voi olla asunnossa käymässä, vain sinulle joka olet asunnon vuokralainen.

Kun menet pakkaamaan miehen tavaroita mene vain tämän ystävän/siskon kanssa. Nostatte tavarat vaikka verkkovarastoon jos ei voi muualle nostaa.

Kun mies hakee tavaransa, sinun ei tarvitse mennä paikalle lainkaan, vaan annat avaimet ystäväpariskunnalle tai miespuoliselle sukulaisellesi ja hän menee avaamaan häkkikomeron ja vahtii sen aikaa. Ja kerralla vietävä, loput menee roskiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/422 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hän menisi johonkin vaikka kuukauden pestiin ja maksaisi korjauksen eikä tarvitsisi niin osallistua sitten muihin kuluihin.

Mieshän on kokoaikatyössä ja vain kalastellut aloittajan varallisuustilanteen saadakseen fyrkat itselleen. Et ilmeisesti lainkaan lukenut eteenpäin ennen kommentoit??

Vierailija
264/422 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemuksesta sanoisin myös: hän on ollut jonkun baatilöydön luona yötä. Valehdellut olevansa sinkku.

Vierailija
265/422 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi keskenkasvuisuus ja rahaongelmat ovat sellaisia asioita, joita muutama terapiakäynti ei paranna. Terapiakäynti maksaa noin 80 euroa/kerta. Kuka sen käytännössä maksaisi? Olisiko mies oikeasti valmis sitoutumaan pitkään, jopa vuosia, kestävään prosessiin? Olisiko mies valmis luopumaan kulutustottumuksistaan terapian ja parisuhteen takia? Olen pahoillani, mutta ei kuulosta realistiselle suunnitelmalle kaikki kertomasi huomioiden. Tämä heitto on jotakin, millä mies tietää pääsevänsä takaisin lähellesi. 

Joku kirjoitti hyvin, että tärkeää on olla pitämättä yhteyttä. Kun saat eropäätöksen tehtyä, älä ole enää missään tekemisissä miehen kanssa. Manipuloivat ihmiset osaavat keinot pelailla toisen tunteilla. Mene mieluummin itse terapiaan, ala pitämään itsestäsi huolta. Käytä rahasi omaan hyvinvointiisi, olet sen ansainnut. Mies kyllä löytää rahat aina jostakin tärkeinä pitämiin asioihin, aivan kuten tähän asti.

Vierailija
266/422 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap! Miksi sun pitää vastata niihin miehen viesteihin? Etkö voi vain vilkaista ne ehtiessäsi, mutta jättää vastaamatta. Jopa toi viestittely, joka on sävyltään tosi vaihtelevaa, mutta pääosin ilmeisesti tosi ikävää, on osa sitä manipulointia. Kokeilepa, että mitään et vastaa ainakaan heti.

Äläkä muuten sarjoita lukkoja. Ketjun alussa jo useampi neuvonut, että se on laitonta.

Vierailija
267/422 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi AP, mies laski paljon sen kortin varaan että itket ja ruikutat hänen peräänsä kun hän lähtee juhlimaan ilmoittamatta. Tämä kortti ei nyt toiminut. Hän tarvitsee sinua ja siksi suunnitelma B nyt käynnissä.

Vierailija
268/422 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi vaihtoehto, lähde kaverille yöksi. Tai äidille tai siskolle. Ilmoita miehelle että se on ero nyt, ja että hänen tulee muuttaa pois välittömästi. Kerro tämä avoimesti tälle kaverille/siskolle. Tilaa lukkojen vaihto ja muusta e ilmoittaa että niitä avaimia ei anneta sille miespuoliselle tuttavalle joka voi olla asunnossa käymässä, vain sinulle joka olet asunnon vuokralainen.

Kun menet pakkaamaan miehen tavaroita mene vain tämän ystävän/siskon kanssa. Nostatte tavarat vaikka verkkovarastoon jos ei voi muualle nostaa.

Kun mies hakee tavaransa, sinun ei tarvitse mennä paikalle lainkaan, vaan annat avaimet ystäväpariskunnalle tai miespuoliselle sukulaisellesi ja hän menee avaamaan häkkikomeron ja vahtii sen aikaa. Ja kerralla vietävä, loput menee roskiin.

Turhaan itse lähtee minnekään tuollaisen miehen vuoksi. Asunto aloittajan nimissä ja mies pelkkä vieras jolla avain hallussa. Ottakoot vanhempansa vaivoikseen kun ovat pojan kasvattaneet.

Vierailija
269/422 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Härski jätkä, ei voi muuta sanoa! Fiksun oloisena naisena varmasti löydät mukavan ja tasapainoisen miehen.

Vierailija
270/422 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaan itse lähtee minnekään tuollaisen miehen vuoksi. Asunto aloittajan nimissä ja mies pelkkä vieras jolla avain hallussa. Ottakoot vanhempansa vaivoikseen kun ovat pojan kasvattaneet.

Et nyt ymmärrä.

Miehellä on avain ap:n asuntoon. Hän voi tulla sinne koska tykkää, ja varmasti tulee, jos ap kieltää.

Hän tietää miten ap manipuloidaan, ap: han tuntee nytkin syyllisyyttä, vaikka mies on vaatinut hänen rahansa ja on ryyppyreissulla.

Jos ap on kaksin miehen kanssa ja miehellä on vapaa pääsy manipuloimaan häntä, peli on jo menetetty.

Kaunis ajatus että pitää pitää kiinni oikeuksistaan, mutta ap ei ole siihen tähänkään asti pystynyt, myöskään aiemmassa suhteessa. Joten hän tarvitsee siihen apua, ja se apu on etäisyys, tukihenkilöt, pysyminen poissa miehen saatavilta, majapaikka johon miehellä ei ole pääsyä. Mieluummin sellainen jossa ap ei ole yksin, koska mies tulee sinne sitten takuuvarmasti.

Vierailija
271/422 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa, että mies kokoajan miettii että miten itsekäs olen kun en hädän hetkellä auta häntä kun tosiaan sattui juuri eilen kysymään noista minun säästöistä (sattumaako? vainoharhaisena pelottaa että ei ole...). Jos hän suoraan kysyisi että lainaanko sen, se olisi pahinta ikinä ja en tiedä miten pystyisin sanomaan ei ilman että kuulostan kauhealta kusipäältä. Tuntuu hirveältä pitää omia puoliaan ja tavallaan itsekkäästi istua rahasalkun päällä kun voisi auttaa toista. Mutta auttamalla häntä olen joutunut vuosien varrella niin hirveisiin ongelmiin että huhhuh. 

Voisinkohan vaan sanoa jos hän siis kysyy että lainaanko että en,  tämän ikäisenä pitäisi pystyä itse hoitamaan omat ongelmansa ja en halua menettää vaivalla säästämiäni rahoja kun et ole maksanut koskaan aiemminkaan lupauksista huolimatta velkoja (Tässä vaiheessa hän varmaan ehdottaisi velkakirjaa joka on yhtä tyhjän kanssa)

Itkettää ja stressaa. Olen aivan liian kiltti! 

- AP 

Sanon suoraan että jos kolmekymppisen elämänhallinta on tuolla tasolla niin menetetty tapaus. Ei tule koskaan muuttumaan ja ottamaan itse vastuuta asioistaan, odottaa että joku pelastava enkeli ap:n hahmossa aina lehahtaa paikalle tiukan paikan tullen. Miesti haluatko tuollaisen lastesi isäksi, olet yksin vastuussa kaikesta.

Omassa elämässäni mies on tukipilarini johon voin aina luottaa tiukan paikan tullen.

Vierailija
272/422 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin käy kun tytöistä kasvatetaan ensisijassa tottelevaisia ja nöyriä.

Vierailija
273/422 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa, että mies kokoajan miettii että miten itsekäs olen kun en hädän hetkellä auta häntä kun tosiaan sattui juuri eilen kysymään noista minun säästöistä (sattumaako? vainoharhaisena pelottaa että ei ole...). Jos hän suoraan kysyisi että lainaanko sen, se olisi pahinta ikinä ja en tiedä miten pystyisin sanomaan ei ilman että kuulostan kauhealta kusipäältä. Tuntuu hirveältä pitää omia puoliaan ja tavallaan itsekkäästi istua rahasalkun päällä kun voisi auttaa toista. Mutta auttamalla häntä olen joutunut vuosien varrella niin hirveisiin ongelmiin että huhhuh. 

Voisinkohan vaan sanoa jos hän siis kysyy että lainaanko että en,  tämän ikäisenä pitäisi pystyä itse hoitamaan omat ongelmansa ja en halua menettää vaivalla säästämiäni rahoja kun et ole maksanut koskaan aiemminkaan lupauksista huolimatta velkoja (Tässä vaiheessa hän varmaan ehdottaisi velkakirjaa joka on yhtä tyhjän kanssa)

Itkettää ja stressaa. Olen aivan liian kiltti! 

- AP 

Sanon suoraan että jos kolmekymppisen elämänhallinta on tuolla tasolla niin menetetty tapaus. Ei tule koskaan muuttumaan ja ottamaan itse vastuuta asioistaan, odottaa että joku pelastava enkeli ap:n hahmossa aina lehahtaa paikalle tiukan paikan tullen. Miesti haluatko tuollaisen lastesi isäksi, olet yksin vastuussa kaikesta.

Omassa elämässäni mies on tukipilarini johon voin aina luottaa tiukan paikan tullen.

Tämän kun olisin ymmärtänyt itsekin. Parikymppinen voi vielä etsiä itseään ja sählätä. Kolmekymppisestä jo näkee aivan selvästi, mikä hän on miehiään tai naisiaan.

Vierailija
274/422 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmekymppinen pummi on tuleva nelikymppinen pummi. Nelikymppinen pummi on tuleva viisikymppinen pummi, jolla diabetes, erektio-ongelmat, sydän- ja verisuonitaudit sekä talous yhtä retuperällä kuin nuoremmalla pummilla.

Vierailija
275/422 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinkas muuten, onko tämä ihana avomies kirjoilla AP:n vuokra-asunnossa ? Jos ei suostu vapaaehtoisesti lähtemään, tarvitaanko virallinen häätö, vaikka vuokrasoppari vain AP:n nimissä ?  

Vierailija
276/422 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee ihan oma eka vakkari poikaystävä mieleen. Hyvä, että pääsin siitä eroon, vaikka jäi varmaan 2000€ mulle velkaa. Nyt 20 vuotta myöhemmin hän on edelleen työtön pummi ja mulla on ihana perhe, velaton omakotitalo, kesämökki, osakesäästöjä jne. En olisi tuon hyväksikäyttäjän kanssa saanut ikinä ostettua taloa tai mökkiä. Lapsiakaan ei ois voinu ajatellakaan.

Älä ap ota tuota rahatonta ongelmakasaa enää takaisin. Et saa tuosta suhteesta kuin murhetta ja stressiä. Ajoittainen hellyys ja hetkittäiset hyvät ajat eivät ole tuon hinnan arvoisia. Ansaitset parempaa!

Vierailija
277/422 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalisuhteessa ei katsottaisi kenen rahat kyseessä vaan ne ovat yhteisiä. Mutta. Ei kuulosta kivalta suhteelta. Toivottavasti suhteessa muita superhyviä puolia jotka korvaavat sen että peliongelmainen. Muuten ihmetyttää mikä pitää suhdetta yhdessä? Ei tarvitse vuosien jälkeen olla kuherrusvaiheessa, onko muuten turvallinen ja onnellinen olo? Jos ei niin kannattaa miettiä suhteen jatkoa. Elätkö parhaita vuosia ihmisen kanssa jonka kanssa et ole onnellinen?

Vierailija
278/422 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähettäisin miehelle linkin tähän keskusteluun niin tietäisi mitä on miehiään!

Vierailija
279/422 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa hän kertoi mistä korjaamolta kysyi tarjouksen mutta en tiedä kestääkö henkinen kantti soittaa sinne jos selviää aidosti valheeksi. 

Äsken yhteiseltä ruokatililtämme lähti kymppi tupakkaan mitä sieltä ei todellakaan ole sovittu ostettavaksi. Itseasiassa hän on ollut kuukausitolkulla polttamatta, viime aikoina tosin alkanut hitusen tuoksua sekä auto että mies. Olen joka kerta kysynyt että onko hän aloittanut tupakoinnin uudelleen ja että toki pettynyt varmaan olisin mutta omapa olisi sekin asiansa. Ja JOKA KERTA hän on sanonut että ei ole aloittanut sekä keksinyt syitä miksi haisee rööki. 

Laitoin viestin että tämä päivä aikaa palauttaa ruokatilin rahat jotka tupakkaan on menneet. En ole vähään aikaan ollut näin pettynyt ja raivoissani, oikein korvissa suhisee! Selkeästi on nyt jotain isompaa meneillään kun saanut palkan viikko sitten ja jo nyt "varastaa" rahaa ruokatililtä. Hän ei ole vielä tulevan kuun rahoja sinne edes siirtänyt eli hiluja oli mutta mitenhän aikoi seuraavat viikot itseään elättää jos nyt on jo rahat loppu. Selkeästi pelaa taas. Mies selitteli röökiaskin ostoa sillä, että sopi työkaverin kanssa että hän tuo tupakka-askin ja sitten työkaveri ostaa lounaan. Mitä H*lvettiä? Miksei hän voinut vain itse ostaa lounastaan? Luulee oikeasti että tuollaiset selitykset menee läpi. Nyt syyllistää sitten minua että "pilaa sitten tämäkin sopu" ja sanoo että mennään häkätesteihin niin todistaa ettei ole polttanut. Ei jeesus. 

Tilanteessa on siis selkeästi jotain pahempaa menossa, en tiedä onko voimia edes saada tietää että mitä. 

- AP

tämä kuulostaa oudolta. Se että vahdataan tupakka-askin rahaa ja että se pitää tilille palauttaa. Ei ole kummankaan puolelta normaalia. Tuhlaavaisuus ei ole ok mutta ei myöskään piheys. Meillä ostellaan ruoat molempien tililtä, ei katsella mitä on ostettu eikä lasketa kuluja. Syömme terveellisesti.

Vaikka nuo peliasiat huolettaa niin tuo tilanne mennyt liian pitkälle. Tuskin olette kumpikaan onnellisia? Kun mies oli työtön, kaikki maksettiin minun tililtä. Nyt taas itse vakavammin sairaana ja aivan kaikki isot laskut mennyt miehen tililtä, vain jotain pikkulaskuja ja ruokaa olen maksanut. Tämän päätöksen teki mies, en minä.

Keskustelkaa avoimesti. Toista ei voi omistaa. Toinen ei myöskään muutu. Kaikkea hyvää sinulle.

Vierailija
280/422 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalisuhteessa ei katsottaisi kenen rahat kyseessä vaan ne ovat yhteisiä. Mutta. Ei kuulosta kivalta suhteelta. Toivottavasti suhteessa muita superhyviä puolia jotka korvaavat sen että peliongelmainen. Muuten ihmetyttää mikä pitää suhdetta yhdessä? Ei tarvitse vuosien jälkeen olla kuherrusvaiheessa, onko muuten turvallinen ja onnellinen olo? Jos ei niin kannattaa miettiä suhteen jatkoa. Elätkö parhaita vuosia ihmisen kanssa jonka kanssa et ole onnellinen?

Yhteiset rahat on kyllä hyvin vanhanaikainen työväenluokkainen juttu! Moderneissa parisuhteissa molemmilla omat rahat ja korkeintaan yhteinen taloustili.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän