Lasten lihavuus ja vanhempien vastuu.
Aina silloin tällöin tulee vastaan lapsia jotka ovat jo ala-asteella sairaalloisen lihavia. Onko asia silloin perheen yksityisasia vai pitäisikö terveydenhuollon puuttua siihen? Omasta mielestäni se on jo ainakin lievään pahoinpitelyyn verrattava asia. Vai onko vanhemmilla oikeus syöttää omille lapsilleen mitä he itse haluavat eikä asia kuulu muille? Totuus on myös se että terveellinen ruoka on monesti kalliimpaa. Lisäksi joillain on perinnöllinen taipumus lihota helpommin. Perinnöllisyys kyllä taitaa liittyä lihavuuteen useimmiten niin, että elämäntavat periytyvät.
Eli minusta neuvolan/kouluterveydenhuollon pitäisi puuttua lujemmin lasten ja nuorten jo alkavaan lihavuuteen, ja ottaa koko perheen tilanne tarkasteltavaksi ja antaa suoraa neuvontaa perheelle jolloin voitaisiin vaikuttaa vanhempienkin tilanteeseen positiivisesti.
Kommentit (44)
Eli meillä pikku veljelläni oli koko nuoruuden lihavuutta ei järkyttävästi mutta kummiskin terveydenhoitaja puuttui asiaan yrittämällä ohjata ja jutteli äitimme kanssa joka ei muutakun selittänyt et kyllä se siitä sit vanhempana lähtee, ei ole lähtenyt läski vaikka on paljon vanhempi!!!
että lasten lihavuus kuitataan sillä että se lähtee sitten vanhemmiten. Mutta ei se useinkaan lähde
jos lapsi on todellakin sairaalloisen lihava. Silloin hänen terveytensä on kuitenkin vanhempien vastuulla.
Muistan kuulleeni tapauksista Jenkeissä, joissa lastensuojelu on puuttunut asiaan, ja olikohan joku jopa otettu huostaan, koska oli todella pahasti ylipainoinen.
Mun lapsi painaa 96kg. Minä vain syötän ja syötän lihavaa lastani. Lapsi ei käy ulkona ei,harrasta mitään, eikä liiku kun vain katsoo telkkaria ja syö kaikkea epäterveellistä. Minä 21 kertaa viikon aikana kaupassa. Näin se lapsi vain lihoaa.
On ihan Uskomatonta miten jotkut antavat lapsensa lihoa! Pieni lapsi syö juuri sen mitä vanhempi eteen antaa.. Luulisi että lapselleen haluaisi parempaa, jos itse on ollut aina lihava.
Minulla on kaksi lasta, toinen laiha tikku ja toinen lihava.
Samaa ruokaa heille syötän.
Entä laihuus? Kaikki kolme lastani ovat laihoja, yksi liiankin laiha, mutta terve muuten. Pitäisikö laihuuteenkin puuttua?
Sitä paitsi lasten ylipainoon puututaan kouluterveydenhuollossa, sinä ap et siitä vain mitään tiedä.
Painoin tokaluokalla 32 kg ja kyllä siitä jo 80-luvun alussa terkkari mainitsi kotiin. Sen sijaan kukaan ei selvittänyt asiaa sen isommin. En syönyt paljoakaan eikä tuohon aikaan mässätty herkkujakaan. Kehoni oli ihan sekaisin siitä stressistä, minkä isän menetys traumatisoivasti oli aiheuttanut. Ja sitä syytä ei hoidettu missään.
Kyllähän terveydenhuollon kuuluu ottaa se puheeksi.
Tiedän lapsen josta on tehty lastensuojeluilmoitus, jonka yhtenä perusteena oli lapsen jatkuva painonnousu ja ruokavalio. Tilanteessa oli kyllä muutakin, mutta lapsen huoltaja oli toimintakykyä rajoittavan lihava joten lapsi usein söi pakettia avaamalla valmista ruokaa (esim. leivoksia, sipsejä) koska huoltaja ei jaksanut laittaa ruokaa.
Olin eräissä synttärijuhlissa, jossa oli pulska lapsi ja hänen äitinsä. Tämä lapsi halusi syödä kokoajaan. Se stressasi tätä äitiä. Hän sanoi lapselle, että nyt riittää, mutta kun käänsi selkänsä, niin lapsi oli taas herkkujen vieressä. Luulen, että häntä hävetti, mutta lapsen "nälkä" oli vaan niin paljon voimakkaampi kun vanhemman käsky. Eikä se olisi oikein lähteä pois juhlistakaan, ihan juhlittavaa ajatelleen.
Itselläni on todella laiha lapsi, mutta voin hyvin ymmärtää kuinka muiden kyttääminen oman lapsen painosta on raskasta vaikka kyse on lihavasta lapsesta.
Ja kohta pitäisi siis alkaa pelätä pahoinpitelysyytettä kaiken muunkin ruokaan liittyvän stressin lisäksi. Eipä ihme jos näitä lihavia lapsia aletaan kohta piilottelemaan, ettei muut näkisi heitä ja tee ilmoituksia. Itse esimerkiksi laitan lapselleni vain pitkähihaisia ja pitkälahkeisia ja yritän ostaa sellaisia paksumpia materiaaleja. Ettei heti näy laihuus.
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma et lihava lapsesi ei syö muuta kuin sinun tarjoamaa ruokaa?
Napostelee paljon välipaloja makeita keksejä ym?
Ehkä kannattaisi kokeilla ruokapäiväkirjaa.
Miten itse syöt ja oletko normaalipainoinen?
Lasten viikkorahat eli mihin käyttävät ne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma et lihava lapsesi ei syö muuta kuin sinun tarjoamaa ruokaa?
Napostelee paljon välipaloja makeita keksejä ym?
Ehkä kannattaisi kokeilla ruokapäiväkirjaa.
Miten itse syöt ja oletko normaalipainoinen?
Lasten viikkorahat eli mihin käyttävät ne?
Tsiisus... Ruokapoliisi iski! Rauhoitu, vedä syvään henkeä ja ota lääkkeesi.
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei olekaan ruuan laadusta vaan määrästä. Toinen syö enemmän, toinen vähemmän. Ja melko todennäköisesti liikunnassa/aktiivisuudessa on myös eroa.
Kaverin lapsi on todella lihava, ollut jo taaperosta. Ei se tosin mikään ihme ole kun syövät niin epäterveellisesti ja liikaa. Karkkipussikin pitää olla sellainen kilo molemmille, vähempi ei riitä, pizzaa ja mäkkäriä useita kertoja viikossa. Ei ikinä mitään tavallista terveellistä ruokaa. Ovat jopa käyneet terveellisen elintapojen kurssilla, mutta ei vain mene perille. Kamalaa katsoa tuollaista.
Mulla hyvä tieto mikä terveellistä yms. Mutta mitä tehdä kun lapsi syö neljä isoa lautasellista ja vielä nälkä? Syö ainakin kuusinkertaisesti kuin minä. Raavaat työmiehet kää ihan kakkoseksi ja ihmettelevät vierellä.
Vierailija kirjoitti:
Entä laihuus? Kaikki kolme lastani ovat laihoja, yksi liiankin laiha, mutta terve muuten. Pitäisikö laihuuteenkin puuttua?
.
Hölmö.
Ja kyllähän siihen puututaan ja puhutaan ruokailutottumuksista.
Mutta laihuus on monelle lapselle luontainen olotila. Ylimääräistä rasvakerrosta ei tarvita jos lapsi on terve.
Vierailija kirjoitti:
Mulla hyvä tieto mikä terveellistä yms. Mutta mitä tehdä kun lapsi syö neljä isoa lautasellista ja vielä nälkä? Syö ainakin kuusinkertaisesti kuin minä. Raavaat työmiehet kää ihan kakkoseksi ja ihmettelevät vierellä.
Liian isoksi venytetty vatsalaukku.
Tämän vuoksi vanhempien pitää katsoa järkevät annoskoot, että lapsi söisi järjettömiä määriä.
Miten nämä laihdutuskuurit tekee lapsen itsetunnolle? Ihan alakouluikäisiä olen kuullut olevan laihdutuskuureilla. Eikö terveelliseen elämäntapaan siirtymistä voi ihan hissukseen aloitella ilman että otetaan lapsen ylipaino vahvasti esille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian isoksi venytetty vatsalaukku.
Tämän vuoksi vanhempien pitää katsoa järkevät annoskoot, että lapsi söisi järjettömiä määriä.
Ettei...
joillain se laihtuminen vaan on vaikeempaa