Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies tissuttelee jatkuvasti

Vierailija
13.04.2021 |

Oletteko olleet samassa tilanteessa, miten ratkaisitte?

Me olemme olleet yhdessä 15 vuotta ja meillä on 2 lasta; 7 ja 12 -vuotiaat. Lyhyesti kerrottuna: mies tissuttelee käytännössä päivittäin. Annos on muutama lonkero, joskus punaviiniä vaihteleva määrä, konjakkiakin "lääkkeeksi". Olen myös siivotessa tai muuten sattumalta löytänyt pullopiiloja silloin tällöin; likööripullon kumisaappaasta, viinilaatikon lauteiden alta, konjakkipullon autosta jne. Työskentelen kotitoimistolta ja olen kotosalla lähes aina, mies on liikkuvampaa sorttia. Minua riepoo tuo päivittäinen tissuttelu, koska MIKSI? Pahinta on kuitenkin päivät kuten tänään kun jouduin lähtemään asioille heti aamusta ja palasin kahdelta. Miehellä on vapaapäivä ja oli tillintallin - siis keskellä kirkasta päivää. "Ovelasti" jääkaapissa on sama 1 avaamaton lonkero kuin aamulla lähtiessäni oli, niinkuin en tajuaisi hänen juoneen kun pullot/tölkit on kaapissa koskemattomina eikä tyhjiäkään ole (juuri) missään. Mitä nyt vahingossa eteiseen unohtunut 1 tölkki ja pöydällä on punaviiniä. Sama juttu aina kun olen muutamankin tunnin pois maisemista! Myös silloin kun on lasten kanssa jäänyt esimerkiksi viikonlopuksi kun olen ollut työmatkoilla niin kuulen puhelimessa ja näen kotiin tullessa että täällä on oltu kännissä kuin käki.

Minun ongelma ja kompastuskivi ovat vanhempani jotka olivat alkoholisteja. Siis ihan sitä sarjaa, joka sammuu minne sattuu, riehuu kännissä ympäri kyliä, ajelee kännissä jne.. Tiedän että tästä johtuu että raivostun aina kun tulen kotiin ja haistan jo ovelle lonkeron tai oluen. Eli reagoin vahvasti. Mutta toisaalta, en osaa sanoa onko tuo mieheni käytös nyt niin pahaa.. Eihän hän riehu kännissä eikä lähde baariin tms.. Ainoastaan lässyttää ja mussuttaa, sammaltaa sekä vittuilee - sitäkin melko hillitysti. Minua huolestuttaa se mitä tuo aiheuttaa lapsille ja myös se mitä minun reaktiot tästä aiheuttaa heille. Saatan huutaa ja vaikka en huutaisi niin olen ainakin pahalla päällä sitten koko illan. Olen nykyään ollut puhumatta hänelle mitään kun on humalassa ettei tule sitä tyhjää tinkaa. Sanon sitten kun on selvinpäin että en hyväksy tätä käytöstä. Minusta ei ole normaalia juoda joka päivä? Itse en juo juuri yhtään; tyyliin ruoan kanssa lasillisen viiniä kun on joku juhlapäivä. En voi oikeastaan tehdä enää sitäkään kun se antaa miehelle "luvan" ottaa myös sen lasillisen ja vaikka koko laatikon siihen perään.

Haluaisin erota, mutta säälin lapsia ja mietin sitäkin että olenko sitten loppuelämän yksin kun olen näin hankala tyyppi eikä minulle kelpaa mikään.

Mitä tekisit?

Kommentit (82)

Vierailija
21/82 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi alkoholismi on jo pitkällä. Sukulaismies oli ihan samanlainen ja kuoli alle 60-vuotiaana, kun elimistö ei vaan enää kestänyt.

Kiinnitin myös huomiota tuohon pulloon autossa. Voitko olla varma, ettei hän aja humalassa, kuskaa lapsianne humalassa? Todella vaarallisella alueella mennään.

Lähtisin jo lasten turvallisuuden takia.

Vierailija
22/82 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisen mallin mies on kotoaan saanut alkoholin käytöstä?

Milloin tuo alkoholin käyttö alkoi? Liittyykö siihen alkuhetkien jotain mikä selittäisi asiaa.

Oletko koettanut sellaista että järjestäisit teille muutamaksi päiväksi paljon ohjelmaa niin ettei mies kerkeäisi juomaan? Juoko tylsyyteen ja yksinäisyyteen?

Tylsyys ja yksinäisyys liitossa on aika usein miehelle syy juoda. Kun joskus itse lopetin juomisen, päätin esittää, että jään tossun alle, en siis juo, olen tottelevainen: en saa soittaa kitaraa, en harrastaa kulkuvälinettä, en käydä yksin kalassa jne. Tein, kuten pyydettiin. Meni muutama kuukausi, niin ei ollut hyvä: en harrastanut mitään, kuulemma. Siitä sain motkotukset sitten. Otin kissan pöydälle, ja kerroin mitä minulta oltiin vaadittu kuukausia sitten. Ne olin tehnyt, mutta ei sekään ollut hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/82 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

”Haistan ovelle lonkeron” 😂

Sellasta settiä tällä kertaa, oikein pitkällä siimalla vedellään josko mammat tarttuis syöttiin.

No valitettavasti ei ole mitään porvoolaista tämä. Alkkisten kanssa kasvaneet varmasti aistii alkon hajun ja humalaisen käytöksen, vaikka sinä et sitä uskoisikaan. Oksettavaa nukkuakin samassa huoneessa humalaisen kanssa kun ilmakin on sakeana siitä lemusta.

Nimimerkillä ”Itkettää”, onko muilla samanlaista? Auttakaa, jne. Jepjep. 😂

Vierailija
24/82 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on alkoholisti. Mikään ei muutu jollei hän itse sitä tahdo. Tiedän mistä puhun, omani joi samallatavalla ja lopulta kuoli, mikään ei ollut tärkeämpää kuin juominen. Alkoholistille se on ykkösasia, mikään ei merkitse niin paljon, ei puoliso, lapset, työ, ei yhtään mikään. Vain se että saa pään sekaisin, jatkuvasti, menköön kaikki muu kunhan viina ei lopu.

En valitettavasti näe tuolle suhteelle hyvää tulevaisuutta jollei mies sitoudu katkaisuhoitoon tai vastaavaan. Mutta jollei hänellä ole siihen motivaatiota tai halua niin ei onnistu. Jatkuva juominen on sairaus, ei mikään pikkujuttu. Lopulta se muuttaa persoonankin kun tarpeeksi kauan jatkuu.

Vierailija
25/82 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loppuu tissuttelu kun tulee haimatulehdus tai maksa sanoo poks.

Alkosta riippumattoman vaivan takia vastikään testattiin maksa-arvot  ja lääkäri oli kehunut, että tuon paremmat ei voisi ollakaan... Joten ei muuta kuin alkon kautta kotiin ja juhlistamaan.

Ei nyt oikein selviä että mikä se varsinainen ongelma sinulla on? Eli miehen terveys on ok, käytöskin suht ok (luuletko että kukaan mies toimii juuri siten kuin sinä aina toivoisit?). Pystytkö erittelemään että mikä siinä juomisessa sinua haittaa? Onko tuo vain joku periaatekysymys, jota et oikeastaan pysty perustelemaan?

Juuri näin. Periaatteesta mies ei saa tehdä mitään, mihin ei ole lupa. Pompotukseen miehet on luotu.

Vierailija
26/82 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisen mallin mies on kotoaan saanut alkoholin käytöstä?

Milloin tuo alkoholin käyttö alkoi? Liittyykö siihen alkuhetkien jotain mikä selittäisi asiaa.

Oletko koettanut sellaista että järjestäisit teille muutamaksi päiväksi paljon ohjelmaa niin ettei mies kerkeäisi juomaan? Juoko tylsyyteen ja yksinäisyyteen?

No siis esimerkiksi tuossa aiemmin kerroin perheen lomamatkoista jolloin on koko ajan tekemistä ja hänenkin mielipide niihin kysytty. Silti juo esillä ja piilossa.

En osaa sanoa milloin tuo käytös alkoi tai ehkä en ole tajunnut sitä vasta kuin muutaman viime vuoden aikana! Aiemmin oli pitkään muualla vuorotöissä joten en ollut kotona niin paljon havainnoimassa tätä. Huolettaa sekin kun saattaa lasten kanssa keskenään ollessaan vaikka autoa rempata ja juoda samalla. Että mitä jos sitten liikuttaa autoa, peruuttaa lapsen päälle tai jotain vastaavaa. Tai jos liikuttaa traktoria eikä olekaan ihan kunnossa niin sama juttu.. Olen sanonut isommalle tytölle että kuopusta ei saa jättää/päästää yksin pihalle. Joutuuko esikoinen nyt samalaiseen huolehtijan rooliin kuin itse olen joutunut vanhimpana lapsena. Jotenkin surullista. Mutta kertonee jotain minun luottamuksen määrästä häntä kohtaan.

Vierailija
27/82 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on muuten totta, että tissuttelijat ei ite tajua, että känninen ihminen on rasittava, vaikka ei olisi räkäkännissäkään. Mun ex oli alkoholisti ja opin tunnistamaan silmän vilkauksesta sen, kun oli juonut. Se juominen on erilaista. Itsekin otan mielelläni iloisen oluen terassilla - siinäkin porukassa tunnistan heti sen, jolla tilanne ei ole hallinnassa. 

Vierailija
28/82 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies juo vain saunassa ja silloinkin kohtuullisia määriä. Jossain vaiheessa määrät alkoivat kasvaa ja asiasta juteltiin. Miehen mielestä huolehdin turhasta. No otin asenteen että en valita mutta jos juo niin paljon että rupeaa jankkaamaan tai olemaan kovin negatiivinen niin minä lähden saunasta ja välttelen loppuillan seuraa. Koska olemme yleensä melkein aina yhdessä kummankin halusta niin ongelma on helpottanut. Mies ei viitsi istua yksin saunassa juomassa vaan tulee pois eikä tosiaan juo muualla joten ei humallu enempää.

Nyt mies jo kykenee juttelemaan juomisesta ihan asiallisesti ja tuntuu että kerrat ja määrät ovat vähentyneet. Eli se enemmän juominen ei ole kivaa yksin. Meillä mies kertoo juomisen syyksi halun rentoutua. Olemme koettaneet kehittää muitakin tapoja rentoutua tilalle.

Apn tilanteeseen varmaan tärkeintä olisi hoksata miksi mies juo jotta siihen syyhyn voisi puuttua. Toisaalta jos mies ei halua muuttaa tilannetta niin ei kai siinä ole paljoa muita vaihtiehtoja kuin se että joko eroat tai sitten välttelet miestä silloin kun tämä on juonut. Jos mies selvä niin silloin pyydä kävelylle, katsomaan leffaa ym. Eli huomiota jos kaipaa niin saisi sitä silloin kun on selvä.

Tietysti jos mies jo niin syvällä ettei enää yksin pysty lopettamaan niin pakko saada joko ammattiavun piiriin tai erota.

Vierailija
29/82 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseä kyllä mietityttää että mikä tuohon juomiseen on johtanut? Ymmärsin ettei ole aina juopotellut. Itsellä huomasin, että alkoholin käyttö lisääntyi kun masennus alkoi syvenemään/otti takapakkia ja olin paljon yksin. Elämässä ei tuntunut olevan enää mitään nautittavaa ja siitä päihtyneestä olosta sai sen hetkellisen avun.

Vierailija
30/82 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi alkoholismi on jo pitkällä. Sukulaismies oli ihan samanlainen ja kuoli alle 60-vuotiaana, kun elimistö ei vaan enää kestänyt.

Kiinnitin myös huomiota tuohon pulloon autossa. Voitko olla varma, ettei hän aja humalassa, kuskaa lapsianne humalassa? Todella vaarallisella alueella mennään.

Lähtisin jo lasten turvallisuuden takia.

Minulla on sellainen vaikutelma että hänellä on pulloja autossaan siksi että en törmää niihin samalla tavalla kuin talossa sisällä. Oletan, että kun tulee töistä niin istuu autossa juomassa ennenkuin tulee sisälle. "Kuuntelee radiosta jutun loppuun" kun joskus olen kysynyt mitä varten jää autoon istumaan pihalle. En ole jaksanut jauhaa tuosta(kin) enkä halua katsoa hänen autoon siksi että pahoitan vain mieleni kun siellä on tyhjiä tölkkejä ja puoliksi juotuja pulloja. En usko että ajaessa juo koska tarvii ajokortin työssään..

Vierailija
31/82 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loppuu tissuttelu kun tulee haimatulehdus tai maksa sanoo poks.

Alkosta riippumattoman vaivan takia vastikään testattiin maksa-arvot  ja lääkäri oli kehunut, että tuon paremmat ei voisi ollakaan... Joten ei muuta kuin alkon kautta kotiin ja juhlistamaan.

Itse olen alkoholisti, nyt raittiina ollut 3 vuotta. Juomisaikanani maksa-arvoni olivat erinomaiset. Kun aloitin raittiuspyrkimykseni sain antabuksen joka nosti maksa-arvoni pilviin. Lopetin tietenkin sitten antabuksen. Rutiini terveystarkastuksessa nyt kolmen vuoden raittiuden jälkeen maksa-arvot olivat lievästi koholla. On kyllä ironista. Mutta alkoholismia on kauhea sairaus.lillä en voi uskoa onneani , että saan olla raitis eikä tarvitse juoda.

Vierailija
32/82 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on aika paljon ketjussa miesten sheimausta niin kuin olisi ihan ok autopilotilla vain haukkua miehiä, mutta aika monta on maassa naistakin joille tilkka maistuu ja syyt on ihan samat kuin miehillä. Olen avarakatseinen ihminen ja ymmärrän sukupuoleen katsomatta rennosti ihmisiä joille jostain syystä elämä stressaa niin että täytyy ottaa.

Vierailija
33/82 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies juo vain saunassa ja silloinkin kohtuullisia määriä. Jossain vaiheessa määrät alkoivat kasvaa ja asiasta juteltiin. Miehen mielestä huolehdin turhasta. No otin asenteen että en valita mutta jos juo niin paljon että rupeaa jankkaamaan tai olemaan kovin negatiivinen niin minä lähden saunasta ja välttelen loppuillan seuraa. Koska olemme yleensä melkein aina yhdessä kummankin halusta niin ongelma on helpottanut. Mies ei viitsi istua yksin saunassa juomassa vaan tulee pois eikä tosiaan juo muualla joten ei humallu enempää.

Nyt mies jo kykenee juttelemaan juomisesta ihan asiallisesti ja tuntuu että kerrat ja määrät ovat vähentyneet. Eli se enemmän juominen ei ole kivaa yksin. Meillä mies kertoo juomisen syyksi halun rentoutua. Olemme koettaneet kehittää muitakin tapoja rentoutua tilalle.

Apn tilanteeseen varmaan tärkeintä olisi hoksata miksi mies juo jotta siihen syyhyn voisi puuttua. Toisaalta jos mies ei halua muuttaa tilannetta niin ei kai siinä ole paljoa muita vaihtiehtoja kuin se että joko eroat tai sitten välttelet miestä silloin kun tämä on juonut. Jos mies selvä niin silloin pyydä kävelylle, katsomaan leffaa ym. Eli huomiota jos kaipaa niin saisi sitä silloin kun on selvä.

Tietysti jos mies jo niin syvällä ettei enää yksin pysty lopettamaan niin pakko saada joko ammattiavun piiriin tai erota.

Ei hänellä kiinnosta paljon muu kuin television katsominen. Joskus lähtee lenkille mukaan ja leffaankin kyllä lähtee jos vien. Ei hän muuten ole paha, selvinpäin mitä ihanin. Sehän tässä onkin hankalaa.

Vierailija
34/82 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kauan kuin siedät, mahdollistat hänen juomisen. Tokihan, hän joisi joka tapauksessa.

Tee itsellesi ja ennenkaikkea lapsillesi palvelus: LÄHDE. Itse olet saanut sairaan mallin juomisesta ja siitä, että mitä pitää sietää. Älä tee sitä samaa lapsillesi. Anna lapsillesi ei-lasinen lapsuus. 

Vierailija
35/82 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseä kyllä mietityttää että mikä tuohon juomiseen on johtanut? Ymmärsin ettei ole aina juopotellut. Itsellä huomasin, että alkoholin käyttö lisääntyi kun masennus alkoi syvenemään/otti takapakkia ja olin paljon yksin. Elämässä ei tuntunut olevan enää mitään nautittavaa ja siitä päihtyneestä olosta sai sen hetkellisen avun.

Jo 10 vuotta sitten teki sen että kun lähdin työhön liittyvään koulutukseen toiselle paikkakunnalle niin soittaessani oli aivan humalassa jo alkuillasta ja lapsemme siis 1-2 vuotias silloin. Silloin koin että se johtui hänen mustasukkaisuudesta, hän aiheutti aina minulle pahan mielen ja ahdistuksen tällä tavoin joten en tietenkään lähtenytkään minnekään muuta kuin silloin kun oli pakko. Ajattelin että tämä oli hänen tyyli manipuloida, mutta ehkä häntä ahdisti se ajatus että petän tuolla koulutuksessa tai sitten vaan oli hyvä tilaisuus vetää lärvit. Tuota viimeistä se nykyään on. Mustasukkaisuussekoilun osalta olen vetänyt rajan joku vuosi sitten, kun päätin että minulla on oikeus olla työmatkalla ilman huonoa omaatuntoa, syyttelyä ja kostoa.

Vierailija
36/82 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toi on muuten totta, että tissuttelijat ei ite tajua, että känninen ihminen on rasittava, vaikka ei olisi räkäkännissäkään. Mun ex oli alkoholisti ja opin tunnistamaan silmän vilkauksesta sen, kun oli juonut. Se juominen on erilaista. Itsekin otan mielelläni iloisen oluen terassilla - siinäkin porukassa tunnistan heti sen, jolla tilanne ei ole hallinnassa. 

Totta! Esitetään selväpäistä ja kuvitellaan että se menee läpi läsnäolijoille, vaikka sammalluksesta ei tahdo saada selvää... Ja kun asiasta mainitsee niin saa haukut päälle.

Vierailija
37/82 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota ja lähde lasten kanssa lomalle/kylään/ mökille/ hotelliin tms. mikä näin korona aikana onnistuu, tulevana kesänä yksin.

Jätä pöydälle lappu, jossa on kysymys: perhe vai viina? Ympyröi yksi vaihtoehto, kiitos!

Tein tämän, olin viikon pois. En pitänyt mitään yhteyttä, sai miettiä tykönään kokonaisen viikon.

Vierailija
38/82 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

niin kauan kuin siedät, mahdollistat hänen juomisen. Tokihan, hän joisi joka tapauksessa.

Tee itsellesi ja ennenkaikkea lapsillesi palvelus: LÄHDE. Itse olet saanut sairaan mallin juomisesta ja siitä, että mitä pitää sietää. Älä tee sitä samaa lapsillesi. Anna lapsillesi ei-lasinen lapsuus. 

Kiitos tästä viestistä. Olen pyöritellyt tätä asiaa monet kerrat.

Jos motkotan niin juo siksi ja jos en puhu mitään niin sitten mahdollistan. Olen koittanut olla vaikka miten päin enkä halua olla mikään pirttihirmu. Ei minua haittaisi jos silloin tällöin ottaisi, mutta nytkin on ollut näitä tissuttelupäiviä pääsiäisestä saakka ja muutaman kerran olen ihan asiallisesti sanonut, että minusta ei ole mukava että pitää joka päivä ottaa alkoa. Olen sanonut ihan neutraalisti että minusta viinipullo olisi parempi kuin laatikko että ei tulisi huomaamatta juotua litroittain. Ei vaikutusta. Tänään olikin sitten jo ihan tosissaan kännissä kun kotiuduin.

Vierailija
39/82 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota ja lähde lasten kanssa lomalle/kylään/ mökille/ hotelliin tms. mikä näin korona aikana onnistuu, tulevana kesänä yksin.

Jätä pöydälle lappu, jossa on kysymys: perhe vai viina? Ympyröi yksi vaihtoehto, kiitos!

Tein tämän, olin viikon pois. En pitänyt mitään yhteyttä, sai miettiä tykönään kokonaisen viikon.

Hyvä idea ja menee toteutukseen!

Tuosta viinasta tuli vielä sellainen ajatus mieleen, että mies tuntuu ajattelevan että juo jotenkin fiksummin kun nauttii tyyliin konjakkia, camparia, likööriä ja punaviiniä eikä mitään keskikaljaa ja kossua. . .

Vierailija
40/82 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä idea ja menee toteutukseen!

Tuosta viinasta tuli vielä sellainen ajatus mieleen, että mies tuntuu ajattelevan että juo jotenkin fiksummin kun nauttii tyyliin konjakkia, camparia, likööriä ja punaviiniä eikä mitään keskikaljaa ja kossua. . .

Juu, niin se on meilläkin. Ensin saunalonkerot, sitten ruoan kanssa joku snapsi, tietenkin pihvin kanssa vinkkua pari lasia, ja muun perheen katsellessa vaikka telkkaa, mies hääräilee keittiiössä ja käy yläkaapilta naukkailemassa jägermaisteria... on tätä sirkusta nähty. Pahin on tuo viinipönikkä, kun hana aina auki! Meillö tein stopin pönikän ostoon ja monta muuta ”sopimusta” ton kyselylapun tuloksena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yksi