Mies tissuttelee jatkuvasti
Oletteko olleet samassa tilanteessa, miten ratkaisitte?
Me olemme olleet yhdessä 15 vuotta ja meillä on 2 lasta; 7 ja 12 -vuotiaat. Lyhyesti kerrottuna: mies tissuttelee käytännössä päivittäin. Annos on muutama lonkero, joskus punaviiniä vaihteleva määrä, konjakkiakin "lääkkeeksi". Olen myös siivotessa tai muuten sattumalta löytänyt pullopiiloja silloin tällöin; likööripullon kumisaappaasta, viinilaatikon lauteiden alta, konjakkipullon autosta jne. Työskentelen kotitoimistolta ja olen kotosalla lähes aina, mies on liikkuvampaa sorttia. Minua riepoo tuo päivittäinen tissuttelu, koska MIKSI? Pahinta on kuitenkin päivät kuten tänään kun jouduin lähtemään asioille heti aamusta ja palasin kahdelta. Miehellä on vapaapäivä ja oli tillintallin - siis keskellä kirkasta päivää. "Ovelasti" jääkaapissa on sama 1 avaamaton lonkero kuin aamulla lähtiessäni oli, niinkuin en tajuaisi hänen juoneen kun pullot/tölkit on kaapissa koskemattomina eikä tyhjiäkään ole (juuri) missään. Mitä nyt vahingossa eteiseen unohtunut 1 tölkki ja pöydällä on punaviiniä. Sama juttu aina kun olen muutamankin tunnin pois maisemista! Myös silloin kun on lasten kanssa jäänyt esimerkiksi viikonlopuksi kun olen ollut työmatkoilla niin kuulen puhelimessa ja näen kotiin tullessa että täällä on oltu kännissä kuin käki.
Minun ongelma ja kompastuskivi ovat vanhempani jotka olivat alkoholisteja. Siis ihan sitä sarjaa, joka sammuu minne sattuu, riehuu kännissä ympäri kyliä, ajelee kännissä jne.. Tiedän että tästä johtuu että raivostun aina kun tulen kotiin ja haistan jo ovelle lonkeron tai oluen. Eli reagoin vahvasti. Mutta toisaalta, en osaa sanoa onko tuo mieheni käytös nyt niin pahaa.. Eihän hän riehu kännissä eikä lähde baariin tms.. Ainoastaan lässyttää ja mussuttaa, sammaltaa sekä vittuilee - sitäkin melko hillitysti. Minua huolestuttaa se mitä tuo aiheuttaa lapsille ja myös se mitä minun reaktiot tästä aiheuttaa heille. Saatan huutaa ja vaikka en huutaisi niin olen ainakin pahalla päällä sitten koko illan. Olen nykyään ollut puhumatta hänelle mitään kun on humalassa ettei tule sitä tyhjää tinkaa. Sanon sitten kun on selvinpäin että en hyväksy tätä käytöstä. Minusta ei ole normaalia juoda joka päivä? Itse en juo juuri yhtään; tyyliin ruoan kanssa lasillisen viiniä kun on joku juhlapäivä. En voi oikeastaan tehdä enää sitäkään kun se antaa miehelle "luvan" ottaa myös sen lasillisen ja vaikka koko laatikon siihen perään.
Haluaisin erota, mutta säälin lapsia ja mietin sitäkin että olenko sitten loppuelämän yksin kun olen näin hankala tyyppi eikä minulle kelpaa mikään.
Mitä tekisit?
Kommentit (82)
Minun tissujani mies ei edes huomaa.
Joten ei tissuttele. Tissuisi joskus, toivon.
Vierailija kirjoitti:
Puhuisin asiasta miehelle kerran, kaksi. Hän saisi valita.
Jos mitään ei tapahtuisi, eroaisin. Sanoisin syyn suoraan myös lapsille, samoin muille läheisille. Ei mitään salailua.
Sinulla on ainutkertainen elämä. Päätät itse miten käytät sen. Jos eroat miehen juomisen tähden, syy eroon ei ole sinussa vaan miehessä. Tämä on hyvä ymmärtää.
Niin, olen sanonut asiasta hyvällä ja pahalla. Jo monta vuotta eli äärettömän monta kertaa. Vähäksi aikaa homma muuttuu, mutta pian taas lipsuu tähän. En tykkää, että jos lähdetään perheen kesken vaikka viikon lomalle niin pitää käydä autolla piilopullolla, ruokaillessa juoda pari isoa olutta ja vielä kantaa hotelliinkin nestemäiset eväät. Jokaisena päivänä. Olen kysynyt onko meidän seurassa jotain vikaa kun se ei hänelle riitä. Tästä kotikännäilystä olen sanonut että menkööt vaikka kerran kuussa kaverille kännäämään - ihan sama, mutta en halua että lapset joutuu sitä katsomaan. Mutta ei tuolla ole kavereitakaan, että lähtisi!
Kunpa me naiset ymmärtäisimme, että miehen juominen ei lopu pyytämällä, rukoilemalla, sopeutumalla, itkemällä. Ainoa keino joka saattaa tepsiä on tiukka uhkavaatimus, valitse perhe tai viina.
Sekään ei usein auta koska viina koukuttaa paljon tiukemmin kuin vaikkapa rakastajatar. Sitten pitää vain itse päättää elääkö alkoholistin kanssa vai lähteekö .
Loppuu tissuttelu kun tulee haimatulehdus tai maksa sanoo poks.
Vierailija kirjoitti:
Alkosta riippumattoman vaivan takia vastikään testattiin maksa-arvot ja lääkäri oli kehunut, että tuon paremmat ei voisi ollakaan... Joten ei muuta kuin alkon kautta kotiin ja juhlistamaan.
Varmaan mukava mies kuitenkin . Anna olla. Jokaisella on oma elämä.
Miehesi on alkoholisti. Pahemmaksi muuttuu, jos ei älyä hakea apua. Usein puolison uhkavaatimus pitää viedä asumuseron asteelle, ennenkuin asia tulee todeksi. Et tule jaksamaan yhä pahenevaa tilannetta, joten lyö faktat tiskiin.
Ihan kuin meillä. Mietin jatkuvasti, kummasta on lapsille enemmän haittaa, erosta vai jatkamisesta. Lisäksi tämä on miehen suvun puolella tabu. Mies esittää, että kaikki menee hyvin. Olen harjoitellut sanomaan ääneen: mieheni on alkoholisti.
Täysin raittiilla voi haima poksahtaa ei kaikki johdu viinasta
Millaisen mallin mies on kotoaan saanut alkoholin käytöstä?
Milloin tuo alkoholin käyttö alkoi? Liittyykö siihen alkuhetkien jotain mikä selittäisi asiaa.
Oletko koettanut sellaista että järjestäisit teille muutamaksi päiväksi paljon ohjelmaa niin ettei mies kerkeäisi juomaan? Juoko tylsyyteen ja yksinäisyyteen?
”Haistan ovelle lonkeron” 😂
Sellasta settiä tällä kertaa, oikein pitkällä siimalla vedellään josko mammat tarttuis syöttiin.
Vierailija kirjoitti:
”Haistan ovelle lonkeron” 😂
Sellasta settiä tällä kertaa, oikein pitkällä siimalla vedellään josko mammat tarttuis syöttiin.
No valitettavasti ei ole mitään porvoolaista tämä. Alkkisten kanssa kasvaneet varmasti aistii alkon hajun ja humalaisen käytöksen, vaikka sinä et sitä uskoisikaan. Oksettavaa nukkuakin samassa huoneessa humalaisen kanssa kun ilmakin on sakeana siitä lemusta.
Höpö höpö, normaali suomalainen mies, joka kokee itsensä vahdituksi. Vaimo kyttää joka asiaa. Jallua saa mennä pullo päivässä, ei se mitään haittaa. Viina tykkää kun sitä juodaan. Hommatkin tuntuvat luistavan pikku hönössä. Aikaansaannokset lisääntyy. Tosin laatu saattaa joskus vähän kärsiä. Antakaa miehille oma elämä ja vapaus. Tommonen kyttäävä akka on just kaiken pahan alku ja juuri. Häpeä.
Miehelle se on moro kiitos ja näkemiin?
Valitettavasti ei tuo juominen lopu ellei hän itse halua sitä lopettaa. Oma isäni oli tuollainen. Piilopulloja siellä täällä ja hän luuli ettei kukaan huomaa kun hän on kännissä. Äiti piti välillä niin kauhean paasauksen, että jonkin aikaa isä oli juomatta, mutta sitten se jatkui taas. Ihan loppuun asti joi, kunnes kuoli.
Veljeni on myös alkoholiongelmainen ja hänen vaimo teki uhkavaatimuksen, että valikoi perheen tai eron. Oli juomatta tippaakaan 10 vuotta. Mutta sitten sekin taas aloitti. Juoppo on aina juoppo, vaikka olisi pitkiäkin aikoja juomatta pisaraakaan.
Salailu ja alkoholistin hyysäily ( esim asioiden toimittaminen hänen puolestaan, autolla ajo jne) on väärin. Ehdotettava hoitoon sitoutumista tai elämistä yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkosta riippumattoman vaivan takia vastikään testattiin maksa-arvot ja lääkäri oli kehunut, että tuon paremmat ei voisi ollakaan... Joten ei muuta kuin alkon kautta kotiin ja juhlistamaan.
Ei nyt oikein selviä että mikä se varsinainen ongelma sinulla on? Eli miehen terveys on ok, käytöskin suht ok (luuletko että kukaan mies toimii juuri siten kuin sinä aina toivoisit?). Pystytkö erittelemään että mikä siinä juomisessa sinua haittaa? Onko tuo vain joku periaatekysymys, jota et oikeastaan pysty perustelemaan?
Alkoholille häviää aina. Vain uskoontulo voi pelastaa. Tilanne ei parane vaan pahenee koko ajan. Sinä olet perheen ainut luotettava aikuinen. Eroa ja unohda. Valitettavasti.
Puhuisin asiasta miehelle kerran, kaksi. Hän saisi valita.
Jos mitään ei tapahtuisi, eroaisin. Sanoisin syyn suoraan myös lapsille, samoin muille läheisille. Ei mitään salailua.
Sinulla on ainutkertainen elämä. Päätät itse miten käytät sen. Jos eroat miehen juomisen tähden, syy eroon ei ole sinussa vaan miehessä. Tämä on hyvä ymmärtää.