Mies tissuttelee jatkuvasti
Oletteko olleet samassa tilanteessa, miten ratkaisitte?
Me olemme olleet yhdessä 15 vuotta ja meillä on 2 lasta; 7 ja 12 -vuotiaat. Lyhyesti kerrottuna: mies tissuttelee käytännössä päivittäin. Annos on muutama lonkero, joskus punaviiniä vaihteleva määrä, konjakkiakin "lääkkeeksi". Olen myös siivotessa tai muuten sattumalta löytänyt pullopiiloja silloin tällöin; likööripullon kumisaappaasta, viinilaatikon lauteiden alta, konjakkipullon autosta jne. Työskentelen kotitoimistolta ja olen kotosalla lähes aina, mies on liikkuvampaa sorttia. Minua riepoo tuo päivittäinen tissuttelu, koska MIKSI? Pahinta on kuitenkin päivät kuten tänään kun jouduin lähtemään asioille heti aamusta ja palasin kahdelta. Miehellä on vapaapäivä ja oli tillintallin - siis keskellä kirkasta päivää. "Ovelasti" jääkaapissa on sama 1 avaamaton lonkero kuin aamulla lähtiessäni oli, niinkuin en tajuaisi hänen juoneen kun pullot/tölkit on kaapissa koskemattomina eikä tyhjiäkään ole (juuri) missään. Mitä nyt vahingossa eteiseen unohtunut 1 tölkki ja pöydällä on punaviiniä. Sama juttu aina kun olen muutamankin tunnin pois maisemista! Myös silloin kun on lasten kanssa jäänyt esimerkiksi viikonlopuksi kun olen ollut työmatkoilla niin kuulen puhelimessa ja näen kotiin tullessa että täällä on oltu kännissä kuin käki.
Minun ongelma ja kompastuskivi ovat vanhempani jotka olivat alkoholisteja. Siis ihan sitä sarjaa, joka sammuu minne sattuu, riehuu kännissä ympäri kyliä, ajelee kännissä jne.. Tiedän että tästä johtuu että raivostun aina kun tulen kotiin ja haistan jo ovelle lonkeron tai oluen. Eli reagoin vahvasti. Mutta toisaalta, en osaa sanoa onko tuo mieheni käytös nyt niin pahaa.. Eihän hän riehu kännissä eikä lähde baariin tms.. Ainoastaan lässyttää ja mussuttaa, sammaltaa sekä vittuilee - sitäkin melko hillitysti. Minua huolestuttaa se mitä tuo aiheuttaa lapsille ja myös se mitä minun reaktiot tästä aiheuttaa heille. Saatan huutaa ja vaikka en huutaisi niin olen ainakin pahalla päällä sitten koko illan. Olen nykyään ollut puhumatta hänelle mitään kun on humalassa ettei tule sitä tyhjää tinkaa. Sanon sitten kun on selvinpäin että en hyväksy tätä käytöstä. Minusta ei ole normaalia juoda joka päivä? Itse en juo juuri yhtään; tyyliin ruoan kanssa lasillisen viiniä kun on joku juhlapäivä. En voi oikeastaan tehdä enää sitäkään kun se antaa miehelle "luvan" ottaa myös sen lasillisen ja vaikka koko laatikon siihen perään.
Haluaisin erota, mutta säälin lapsia ja mietin sitäkin että olenko sitten loppuelämän yksin kun olen näin hankala tyyppi eikä minulle kelpaa mikään.
Mitä tekisit?
Kommentit (82)
Kyllä se on näiden tissuttelijoiden kanssa tehtävä sama raaka ratkaisu kuin tekevät alan ”aa”-kerhot. Se on joko tai.
Valitettavasti muuta vaihtoehtoa ei addiktille ole.
Ne joko kaatuu tai kaatuu, konttaa ja nousee ylös, ihan itse. Kukaan ei voi väkisin auttaa ja kukaan ei juota alkoholistia. Itse tekee kaiken, siitä on turha muita syyllistää millään lailla.
En katselisi tuollaista miestä. Ja noita on paljon. Itse aikoinaan lähdin, kun mies tissutteli kaikkina vapaa päivinä. Kesälomalla joka päivä. En oo katunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota ja lähde lasten kanssa lomalle/kylään/ mökille/ hotelliin tms. mikä näin korona aikana onnistuu, tulevana kesänä yksin.
Jätä pöydälle lappu, jossa on kysymys: perhe vai viina? Ympyröi yksi vaihtoehto, kiitos!
Tein tämän, olin viikon pois. En pitänyt mitään yhteyttä, sai miettiä tykönään kokonaisen viikon.
Hyvä idea ja menee toteutukseen!
Tuosta viinasta tuli vielä sellainen ajatus mieleen, että mies tuntuu ajattelevan että juo jotenkin fiksummin kun nauttii tyyliin konjakkia, camparia, likööriä ja punaviiniä eikä mitään keskikaljaa ja kossua. . .Juu, niin se on meilläkin. Ensin saunalonkerot, sitten ruoan kanssa joku snapsi, tietenkin pihvin kanssa vinkkua pari lasia, ja muun perheen katsellessa vaikka telkkaa, mies hääräilee keittiiössä ja käy yläkaapilta naukkailemassa jägermaisteria... on tätä sirkusta nähty. Pahin on tuo viinipönikkä, kun hana aina auki! Meillö tein stopin pönikän ostoon ja monta muuta ”sopimusta” ton kyselylapun tuloksena.
Joo itse sivusilmällä seuraillen sitä laatikkoviiniä menee helposti 5 isoa lasillista seku vain siemaillen. Lasi on tiskipöydällä ja hupenee siitä pikkuhiljaa.. Eli enemmän kuin pullollinen. Ja minusta pullollinen viiniä yksikseen seku vain maistellen on aika paljon!
Paljon on ja inhotavinta sitten kun kieltää juoneensa, vaikka silmät harittaa toinen itään toinen länteen! Ja se haju, röhnötys sohvalla puoliunessa, ei läsnä muun perheen kanssa.
Matti, raitis alkoholisti tässä moi.
Miehesi on jo pahasti alkoholisoitunut. Olen itse ollut tuossa vaiheessa ja menin vielä vähän pidemmällekin ennen stoppia.
Ainoa keino pysyä hengissä on että hän haluaa itse raitistua. Muuten ei onnistu.
Voit antaa syyn lapsinesi. Tai osoittaa muita syitä.
Ikävä kyllä sun on lähdettävä aika nopeasti jos muutosta ei aloiteta. Tilanne voi ainoastaan pahentua merkittävästi.
itse raitistuin lopulta rahalla Minnesota-mallisessa hoidossa.
Ihanko oikeasti tänä päivänä vielä on ihmisiä joille pitää vääntää rautalangasta että juopoista pysytään kaukana? Ne rakastaa vain itseään. Miehesi asuisi jo veneen alla jos sinä et pitäisi kulisseja pystyssä. Itsehän saisit kyllä nuoleskella paholaisen p*rsettä niin paljon kuin haluat mutta lapsia sinulla ei ole oikeutta siihen pakottaa
Saattaisi olla hyvä käydä esim jossain terapiassa lävitse omaakin alkoholihistoriaa, eli sitä lapsuuttasi.
Teillä on molemmilla oikeus sellaiseen elämään, kuin te haluatte. Miehesi ei tee mitään väärin, hän tekee niin, kuin itse haluaa. Tämä on hänen valintansa, siis väärin tehty, vaan valinta.
Sinä voit päättää itse siitä miten oman elämäsi haluat elää ja mitkä ovat valintasi suhteessa omaan elämääsi. Et voi päättää mitään miehesi puolesta.
Sinun käytöksesi takia niitä pulloja piilotellaan ja hän asiaa stressaa niin kuin teet sinäkin, mutta eri syistä. Ehkä näistä asioista olisi hyvä puhua vakavasti ja tehdä päätöksiä, kuitenkin koko ajan muistaen, että kumpiaan ei ole tehnyt mitään väärin. Ei ole syyllistä ja syytöntä on vain valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota ja lähde lasten kanssa lomalle/kylään/ mökille/ hotelliin tms. mikä näin korona aikana onnistuu, tulevana kesänä yksin.
Jätä pöydälle lappu, jossa on kysymys: perhe vai viina? Ympyröi yksi vaihtoehto, kiitos!
Tein tämän, olin viikon pois. En pitänyt mitään yhteyttä, sai miettiä tykönään kokonaisen viikon.
Tuosta viinasta tuli vielä sellainen ajatus mieleen, että mies tuntuu ajattelevan että juo jotenkin fiksummin kun nauttii tyyliin konjakkia, camparia, likööriä ja punaviiniä eikä mitään keskikaljaa ja kossua. . .Juu, niin se on meilläkin. Ensin saunalonkerot, sitten ruoan kanssa joku snapsi, tietenkin pihvin kanssa vinkkua pari lasia, ja muun perheen katsellessa vaikka telkkaa, mies hääräilee keittiiössä ja käy yläkaapilta naukkailemassa jägermaisteria... on tätä sirkusta nähty. Pahin on tuo viinipönikkä, kun hana aina auki! Meillö tein stopin pönikän ostoon ja monta muuta ”sopimusta” ton kyselylapun tuloksena.
Joo itse sivusilmällä seuraillen sitä laatikkoviiniä menee helposti 5 isoa lasillista seku vain siemaillen. Lasi on tiskipöydällä ja hupenee siitä pikkuhiljaa.. Eli enemmän kuin pullollinen. Ja minusta pullollinen viiniä yksikseen seku vain maistellen on aika paljon!
Paljon on ja inhotavinta sitten kun kieltää juoneensa, vaikka silmät harittaa toinen itään toinen länteen! Ja se haju, röhnötys sohvalla puoliunessa, ei läsnä muun perheen kanssa.
Tosiaan! Voihan tuollaista pyytää katsomaan perheen kanssa elokuvaa kun on sammuksissa puolet ajasta...
Vierailija kirjoitti:
En katselisi tuollaista miestä. Ja noita on paljon. Itse aikoinaan lähdin, kun mies tissutteli kaikkina vapaa päivinä. Kesälomalla joka päivä. En oo katunut.
Niin, tämä lomajuominen on meilläkin ongelma. On puhuttu, riidelty, puhuttu...
Sovittu ettei viikolla juo. Sitten oli pääsiäinen, kantoi monen päivän juomat. Kysyin, mikä oli sopimus, kehtas sanoa: mikä sopimus? Tätä se on, niinkuin pikkukakaran kanssa asuis!
Vierailija kirjoitti:
Miehesi on jo pahasti alkoholisoitunut. Olen itse ollut tuossa vaiheessa ja menin vielä vähän pidemmällekin ennen stoppia.
Ainoa keino pysyä hengissä on että hän haluaa itse raitistua. Muuten ei onnistu.
Ikävä kyllä sun on lähdettävä aika nopeasti jos muutosta ei aloiteta. Tilanne voi ainoastaan pahentua merkittävästi.
Matti, miten sinä ymmärsit hakea apua?
Miten tissuttelijan saa avun piiriin, kun ei kuulemma ole ongelmaa!
Vierailija kirjoitti:
Saattaisi olla hyvä käydä esim jossain terapiassa lävitse omaakin alkoholihistoriaa, eli sitä lapsuuttasi.
Teillä on molemmilla oikeus sellaiseen elämään, kuin te haluatte. Miehesi ei tee mitään väärin, hän tekee niin, kuin itse haluaa. Tämä on hänen valintansa, siis väärin tehty, vaan valinta.
Sinä voit päättää itse siitä miten oman elämäsi haluat elää ja mitkä ovat valintasi suhteessa omaan elämääsi. Et voi päättää mitään miehesi puolesta.
Sinun käytöksesi takia niitä pulloja piilotellaan ja hän asiaa stressaa niin kuin teet sinäkin, mutta eri syistä. Ehkä näistä asioista olisi hyvä puhua vakavasti ja tehdä päätöksiä, kuitenkin koko ajan muistaen, että kumpiaan ei ole tehnyt mitään väärin. Ei ole syyllistä ja syytöntä on vain valintoja.
🤦♀️Voi luoja!!
Vierailija kirjoitti:
Täällä on aika paljon ketjussa miesten sheimausta niin kuin olisi ihan ok autopilotilla vain haukkua miehiä, mutta aika monta on maassa naistakin joille tilkka maistuu ja syyt on ihan samat kuin miehillä. Olen avarakatseinen ihminen ja ymmärrän sukupuoleen katsomatta rennosti ihmisiä joille jostain syystä elämä stressaa niin että täytyy ottaa.
Viina ei ole lääke stressiin. Se vaan lisää kierrettä: unettomuus, väsymys, todellisen syyn peittely..,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tissuttelijan saa avun piiriin, kun ei kuulemma ole ongelmaa!
Tajusin itse alkaa hakea apua vasta siinä vaiheessa kun olin keskellä siihen astisen elämäni tuhoutumista. Perhe, työ ja paljon muuta meni ensin. Voin myös erittäin huonosti jo fyysisestikin. Pieni ajatus sen sekavuuden ja turtuneisuuden keskellä tuli että nyt kaikki ei ole kunnossa. Kesti kolme vuotta ja kaksi laitoshoitoa intensiivisellä psykoterapialla että totesin olevani raitis. Välissä join yli vuoden. Olin tuolloin kuolla viinasta johtuvaan sairauskohtaukseen.
Yksinkertaisesti mulle kyse oli elämästä ja kuolemasta. Tahdoin elää. Raitistuminen oli vaikeaa ja hoidan sairauttani loppuelämäni.
Katselin joka viikonloppu isäni kännäämistä ja silloin jo päätin, että juoppoa miestä en ala katsella. Onneksi mieheni ei juo kuin pari kertaa vuodessa eikä silloinkaan todellakaan mitä räkäkännejä. Tee palvelus lapsillesi ja lähde. Meilläkään isä ei tehnyt mitään ns. pahaa kännissä, lääkitsi tod näk ahdistustaan viinalla, veti pään täyteen joka viikonloppu ja makasi makuuhuoneessa. Oli tosi ahdistavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tissuttelijan saa avun piiriin, kun ei kuulemma ole ongelmaa!Tajusin itse alkaa hakea apua vasta siinä vaiheessa kun olin keskellä siihen astisen elämäni tuhoutumista. Perhe, työ ja paljon muuta meni ensin. Voin myös erittäin huonosti jo fyysisestikin. Pieni ajatus sen sekavuuden ja turtuneisuuden keskellä tuli että nyt kaikki ei ole kunnossa. Kesti kolme vuotta ja kaksi laitoshoitoa intensiivisellä psykoterapialla että totesin olevani raitis. Välissä join yli vuoden. Olin tuolloin kuolla viinasta johtuvaan sairauskohtaukseen.
Yksinkertaisesti mulle kyse oli elämästä ja kuolemasta. Tahdoin elää. Raitistuminen oli vaikeaa ja hoidan sairauttani loppuelämäni.
Itseäni lisäten. Vaikka raitistuminen mulle oli vaikeaa on se todellakin ollut sen arvoista :)
Raitistua voi monella eri tavalla ja jokainen on vain oikein. Harvoista kunnista saa maksusitoumuksia Minnesota-hoitoihin joiden tulokset ovat parhaita. 40% hoidon kokonaan käyneistä on viiden vuoden jälkeen raittiina (en itse ihan usko noin suureen prosenttiin koska alkoholisti valehtelee aina aktiivivaiheessa). Hoito omalla rahalla on vähintään 6000€ ja yli.
Olin kuin miehesi, mutta olen nainen. Kaksi puolisoa oli juomisaikana. Ei ollut mitenkään heidän syynsä, että alkoholistina join. Koko ajan ja joka tilanteessa tissuttelin viiniä, omasta mielestä ei ollut ongelmaa. Juominen loppui vasta kun sain haimatulehduksen, sen jälkeen olen ollut juomatta.
Mitään en häpeä ja kadu niin paljon kuin juomista ja sen vaikutusta kahteen hyvään ja raittiiseen mieheen. Olen pyytänyt anteeksi moneen kertaan.
Toinen heistä huomautti juomisesta joskus ja oli vihainen, toinen ei sanonut mitään vaikka uskon, että kärsi asiasta.
Sinuna en suuttuisi humalaiselle, mutta kun mies on selvin päin sanot vakavasti ja tiukasti, että perhe kärsii juomisesta ja lopputulos voi olla, että perhe hajoaa. Voit tarjota tukea avun etsimisessä. Voimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tissuttelijan saa avun piiriin, kun ei kuulemma ole ongelmaa!Tajusin itse alkaa hakea apua vasta siinä vaiheessa kun olin keskellä siihen astisen elämäni tuhoutumista. Perhe, työ ja paljon muuta meni ensin. Voin myös erittäin huonosti jo fyysisestikin. Pieni ajatus sen sekavuuden ja turtuneisuuden keskellä tuli että nyt kaikki ei ole kunnossa. Kesti kolme vuotta ja kaksi laitoshoitoa intensiivisellä psykoterapialla että totesin olevani raitis. Välissä join yli vuoden. Olin tuolloin kuolla viinasta johtuvaan sairauskohtaukseen.
Itseäni lisäten. Vaikka raitistuminen mulle oli vaikeaa on se todellakin ollut sen arvoista :)
Raitistua voi monella eri tavalla ja jokainen on vain oikein. Harvoista kunnista saa maksusitoumuksia Minnesota-hoitoihin joiden tulokset ovat parhaita. 40% hoidon kokonaan käyneistä on viiden vuoden jälkeen raittiina (en itse ihan usko noin suureen prosenttiin koska alkoholisti valehtelee aina aktiivivaiheessa). Hoito omalla rahalla on vähintään 6000€ ja yli.
Aina kuulee puhuttavan tästä Minnesota-hoidosta, mutta missään en ole nähnyt kerrottavan millaista se on. Kautta rantain olen ymmärtänyt sen olevan jotain armeijaan verrattavissa olevaa. Voitko sinä kertoa millaista se hoito on.
Onnittele sinua tähän astisen onnistumisesi johdosta.
-eri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta mitä tarkoittaa seku?
Miehesi on alkoholisti. Katkolle joutaisi
Vierailija kirjoitti:
Olin kuin miehesi, mutta olen nainen. Kaksi puolisoa oli juomisaikana. Ei ollut mitenkään heidän syynsä, että alkoholistina join. Koko ajan ja joka tilanteessa tissuttelin viiniä, omasta mielestä ei ollut ongelmaa. Juominen loppui vasta kun sain haimatulehduksen, sen jälkeen olen ollut juomatta.
Mitään en häpeä ja kadu niin paljon kuin juomista ja sen vaikutusta kahteen hyvään ja raittiiseen mieheen. Olen pyytänyt anteeksi moneen kertaan.
Toinen heistä huomautti juomisesta joskus ja oli vihainen, toinen ei sanonut mitään vaikka uskon, että kärsi asiasta.
Sinuna en suuttuisi humalaiselle, mutta kun mies on selvin päin sanot vakavasti ja tiukasti, että perhe kärsii juomisesta ja lopputulos voi olla, että perhe hajoaa. Voit tarjota tukea avun etsimisessä. Voimia.
Kiitos! En ole jaksanut enää suuttua, ei se mitään auta. Olen ollut hissukseen silloin kun on kännissä, vastaan mahdollisimman lyhyesti jos kysyy jotain mutta se siitä. Mutta sisimmässäni olen pettynyt ja surullinen joka kerta. Minulla on toistuva masennus ja ehkä tällä on jotain tekemistä sen kanssa. Senkin puolesta kiinnostaisi nähdä parantuisiko oma olo jos tämä jännittäminen loppuisi. Täällä keskustelussa on tarjottu miehelle juomisen syyksi masennusta ja ahdistusta ja stressin lievitystä.. En tiedä mutta ainakin se aiheuttaa sivusta seuraajalle kaikkea noista!