Oletko ajatellut, että voisit ostaa loma-asunnoksi esim. kerrostalohuoneiston muuttotappioalueelta?
Tai ylipäänsä jostain pikkukaupungista?
Siis olettaen, että et kaipaa mökkeilyä ja asut ehkä isossa kaupungissa itse.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Jos on hyvä näköala tai vettä lähellä, niin yes.
Just. Joku kiva kesäkaupunki, esim Hanko, Savonlinna jne. Sehän olisi leppoisaa ja puhtaampi ilmakin. En välitä pätkääkään puutarhahommista tai rantasaunoista (en ole käynyt vuosikymmeniin saunassa ja onnellinen siitä, ettei tarvisekaan). Sen sijaan haluan lomapaikan läheisyyteen kahviloita, ruokapaikkoja jne ja katselen toki mielelläni merta, veneitä, kesäisiä ihmisiä ja kuljen kaikkialle jalan.
Ei ole hassumpi juttu toisinkaan päin. Tiedän pariskunnan joka asuu maaseudulla. Heillä on tosi miniasunto Helsingissä (joka ei ole muuttotappio paikka, tiedän), jossa sitten käyvät talvella viikonloppuina teatteri- ym kulttuurimatkoilla ja kesällä ihastelemassa kesäkaupunkia.
Olen harkinnut tällaista jo reilun vuoden ajan. Ei vaan ole löytynyt vielä mieluista.
En. Haluan kakkosasunnolta rauhaa ja hiljaisuutta näin kaupungin keskustassa asuvana. Kerrostalosta ei voi tietää onko rauhaa nyt tai ensi vuonna, kun asukkaat vaihtuu.
Samoin niissä voi tulla yllättäviä kustannuksia joille ei voi mitään. Mökissä jos tulee vesivahinko, voin olla korjaamatta, jos en koe mökin olevan sen arvoinen. Tai voin tehdä työt itse.
Joo meillä on sellainen miehen kotikaupungissa. On tarpeeksi lähellä jotta voi mennä sinne usein. Järvinäköala ja uimaranta lähellä. Sopii meille paremmin kuin mökkeily.
Asunnot ovat toki halpoja muualla Suomessa, mutta yhtiövastikkeet ovat lähellä pääkaupunkiseudun tasoa.
Näin yksinelävänä aloin laskea, että jos pelkkä vastike on reilu 300 €/kk, on se lähes 4000 € vuodessa. Jos vielä ottaa pääomakulut huomioon, niin kyllä niillä rahoilla ihan mukavasti matkustelee.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, mutta luovuin ajatuksesta. Vuokra joka kk on kalliimpi kuin kiinteistövero kerran vuodessa.
Se ei ole vuokraa, jota maksetaan itse ostetusta asunnosta.
Se on vastiketta.
Eikä ne ole köyhille tarkoitettujakaan kakkosasuntoja. Ei köyhillä ole varaa suhata autolla edestakaisin maaseutukunnista kaupunkiin.
Eivätkä ne mitään rähjäisiä loppuunkuluneita luuseri rivi-ja kerrostaloja ole.
Hyväkuntoisia asuntoja, joista normaalit ihmiset ovat työn perässä joutuneet muuttamaan isomille paikkakunnille.
Ja alueen hintatasot tippuneet asuntojen osalta minimiin.
Tuollainen on hyvä paikka etenkin vanhemille pareille ja sinkuillekin.
Ei tarvitse itse raataa mökillä, jos ei enää jaksa tai kiinnosta. Mutta silti saa elää pois kaupnkien kuohunnasta ja metelistä ja turvattomuudesta. On tilaa ja lääniä ulkoilla.
On kirjastot ja muut palvelut lähellä.
En tosissani, mutta olen kyllä vitsinä katsonut kerrostaloasuntoja sellaisista paikoista.
Tätä juuri suunnittelen! Olisi kiva saada kerrostalokämppä pikkukaupungin keskustasta kaupungista, jossa olen lapsuuteni ja nuoruuteni viettänyt. Läheisiäni asuu ko. kaupungissa, olisi tosi kiva nähdä heitä useammin ja tehdä etätöitä sieltä käsin.
Asunnot ovat sikahalpoja pääkaupunkiseutuun verrattuna, mutta yhtiövastikkeet olisivat silti lisäpainolasti nykyisen asuntolainan päälle ja remonteista voisi tulla yllärilaskuja. Enkä mä mitään rotanloukkoa kyllä haluaisi...
Vierailija kirjoitti:
En. Minulla on kiva kerrostaloasunto Helsingissä, ja myös täällä on lähellä kaunista luontoa, retkikohteita, ja rantoja. Vapaa-ajan asunnon pitää olla nimenomaan rantamökki ja tontti, jossa voi puuhata omalla pihalla.
Niinkin olen nähnyt yhden tyypin tekevän, että jäi melko nuorena eläkkeelle ja lähti pois pääkaupunkiseudulta. Osti pienestä merenrantakaupungista edullisen kerrostalokämpän, jossa asuu kesät. Talvet sitten Thaimaassa.
Miksi kerrostalosta, eikö rivari ole parempi vaihtoehto?
Vierailija kirjoitti:
Asunnot ovat toki halpoja muualla Suomessa, mutta yhtiövastikkeet ovat lähellä pääkaupunkiseudun tasoa.
Näin yksinelävänä aloin laskea, että jos pelkkä vastike on reilu 300 €/kk, on se lähes 4000 € vuodessa. Jos vielä ottaa pääomakulut huomioon, niin kyllä niillä rahoilla ihan mukavasti matkustelee.
Jep. Leppävirran keskustassa saa rivarikaksioita 20klla. Hoitovastikkeet on vähintään sen 200 e/kk. Plus koskaan ei tiedä mitä remppaa iskee päälle plus. Tn kämpästä ei pääse ikinä eroon. Kiitos ei.
Nyt just olis kuolinpesällä myynnissä kalustettu asunto, kalusteet varmaan maksaa sitten erikseen, mutta ei olis kallis, lähellä mistä olen alunperin kotoisin. Vastike n. 200 euroa kuussa kolmiosta. Kunta on vesistöjen keskellä enkä minä edes kaipaa sitä, että olis oma ranta, kun venepaikalle/uimarannalle/järvelle että pääsee kalaan vaikka pilkille kävellen vaan on kohtalainen kävelymatka. Tuossa olis 300 metriä rannalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Leppävirran keskustassa saa rivarikaksioita 20klla. Hoitovastikkeet on vähintään sen 200 e/kk. Plus koskaan ei tiedä mitä remppaa iskee päälle plus. Tn kämpästä ei pääse ikinä eroon. Kiitos ei.
Ainakin omassa kotikunnassani vuokra-asuntoja on vaikea saada, niitä kuitenkin eläkeläiset haluaa kun muuttavat 50-70 -luvun taloistaan pois, haluavat siinä vaiheessa jakaa. Mutta huonokuntoiset talot ei mee, hyvät menee.
Miksi täytyisi aina käydä samalla paikkakunnalla kun voi vuokrata helposti airbnb:n mistä päin Suomea tai maailmaa tahansa? En käsitä tuota omistamisen hinkua.
jetro ja kiinteistö kaisa lyövät ylä femmoja. he voisivat tehdä yhdessä sarjaa. HEI ME KUPATAAN JA TIENATAAN. tälläkin idealla saadaan kavereiden purkukuntoisia lääviä kaupaksi.
Olemme harkinneet. Kerrostaloasunto ostettaisiin Espanjasta Välimeren rannalta. Suomessa riittäisi sitten eläkkeellä vähän kauempanakin sijaitseva kesämökki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laita linkki myynti-ilmoitukseen. Me haaveillaan halvasta asunnosta just Leppävirralla.
Vierailija kirjoitti:
Oon vavakasti miettinyt jos ostaisi rivitalokämpän lapsuudenkotikunnastani. Niitä löytyy kävelymatkan päästä rannalta, alle 500 metriä uimarannalle ja venelaiturille. Kotitaloni olisi lähellä, mutta siellä on tunkkaista ja raskasta asua. Omainen asuu siellä ja tarvitsee apua, mutta oma kämppä mahdollistaisi lepohetken ja yöunet, omainen kun saattaa yöllä valvoa ja kuunnella radiota isolla. En voi käydä kuin viikonloppuisin. Nyt olisi myynnissä muutama. Yksiön saisi alle 20t eurolla ja saunallisen kaksion alle 50t eurolla. Kauppa on kävelymatkan päässä, muuten on pari kahviota ja kirppis. Läheiseen kaupunkiin ajaa puolessa tunnissa. Kerrostaloja siellä ei ole montaa ja ne ovat vähän levottomia, mutta mikään asunto niissä ei maksa yli 30t, isoimmat n. 75 neliön kolmioita. Oon miettinyt mökkiä, mutta tullut siihen tulokseen, että rivarikämppä olisi helpompi ja ennen kaikkea edullisempi sekä pitää että ostaa.Tuossa mitä katselen, on oma saunakin ja kivasti pihaa joka asunnolla.
Mutta entä sitten, kun tuosta omaisesta aika jättää? Arveletko, että haluat vielä asua tuolla?
En. Minulla on kiva kerrostaloasunto Helsingissä, ja myös täällä on lähellä kaunista luontoa, retkikohteita, ja rantoja. Vapaa-ajan asunnon pitää olla nimenomaan rantamökki ja tontti, jossa voi puuhata omalla pihalla.