Oletko ajatellut, että voisit ostaa loma-asunnoksi esim. kerrostalohuoneiston muuttotappioalueelta?
Tai ylipäänsä jostain pikkukaupungista?
Siis olettaen, että et kaipaa mökkeilyä ja asut ehkä isossa kaupungissa itse.
Kommentit (70)
Olen kyllä. Kerrostaloasunnot ovat paljon halvempia kuin mökit. Jostain luontokohteiden ääreltä. Minulla on pk-seudulla piha, en välttämättä tarvitse toista.
Muuten kyllä, mutta yhtiölainoihin ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Olen ostanut pienestä vanhasta puukerrostalosta pikkukaupungin taajaman ulkopuolelta kesäasunnon.
Millaiset kriteerit sinulla muuten oli paikalle?
Ja millaiset kulut tuossa on?
En. Ne kerrostalot ovat usein elinkaarensa loppupäässä, isoja remontteja ei ole tehty eikä niihin saa enää remonttilainaa. Vastikkeet on tapissa eikä asuntoa saisi koskaan myytyä.
Täällä Naantalissa on jonkunkin verran erityisesti varttuneemmalla väellä kakkosasuntoja kerrostaloissa. Mutta tämä ei kyllä ole muuttotappioaluetta, ja asunnot ovat suht hintavia.
Vierailija kirjoitti:
Muuten kyllä, mutta yhtiölainoihin ei ole varaa.
No voithan valita sellaisen, johon ei ole tulossa remppoja vähään aikaan?
Jos on hyvä näköala tai vettä lähellä, niin yes.
Vuokrata joo. Ostaa ei, jos siitä ei sitten pääsekään eroon mutta kulut juoksee!
Vierailija kirjoitti:
En. Ne kerrostalot ovat usein elinkaarensa loppupäässä, isoja remontteja ei ole tehty eikä niihin saa enää remonttilainaa. Vastikkeet on tapissa eikä asuntoa saisi koskaan myytyä.
Toisaalta tämä on perikunnan ongelma, ei se oma ongelma, jos mieleinen asunto löytyy.
Ostaminen voi olla huono, sillä voi tulla kalliita remontteja, joihin on pakko osallistua, vaikkei haluaisi.
Voi olla myös vaikeaa tai mahdotonta myydä.
Vierailija kirjoitti:
Ostaminen voi olla huono, sillä voi tulla kalliita remontteja, joihin on pakko osallistua, vaikkei haluaisi.
Lisään, että jos ei sa myytyä, joutuu maksamaan vastiketta maailman tappiin asunnosta, jota ei enää tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Jos on hyvä näköala tai vettä lähellä, niin yes.
Toisaalta tämmöiset osataan kyllä sitten hinnoitella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Olen ostanut pienestä vanhasta puukerrostalosta pikkukaupungin taajaman ulkopuolelta kesäasunnon.
Millaiset kriteerit sinulla muuten oli paikalle?
Ja millaiset kulut tuossa on?
Että on rauhallinen ympäristö , kaunis luono ja järvi lähellä. Talossa on 6 asuntoa kaikkiaan. Pihatyöt tehdään itse ja minulle se on plussaa , kun tykkään puuhailla pihalla . Pihassa on omenapuita ja marjapensaita. Sato jaetaan asukkaiden kesken. Kasvimaakin on minulla , muut eivät ole sellaisesta kiinnostuneet. Kulut on erittäin kohtuulliset.
Ihan riippuu mitä minä siellä pikkukylässä tekisin useampana vuonna.
Meillä on kämppä lähellä miehen metsää, mutta ison kaupungin puolella.
Omistaminen tuo vaan huolia. Ennemmin hotelliin silloin kun haluaa ja sinne minne haluaa. Ei koronarajoitukset jatku loputtomiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään, että jos ei sa myytyä, joutuu maksamaan vastiketta maailman tappiin asunnosta, jota ei enää tarvitse.
Ihan sama riesa se on kuin että on kesämökinrähjä, josta yhtä lailla menee vähintään kiinteistövero vaikka et tekisi mitään.
Kyllä, mutta luovuin ajatuksesta. Vuokra joka kk on kalliimpi kuin kiinteistövero kerran vuodessa.
Tiedän muutaman näin tehneen.
Etenkin pohjoisesta.
On lähellä hyvät ulkoilumaastot, metsät marjastaa ja sienestää, kalastella jota kiinnostaa.
Silti saa asua mukavasti, ei tarvitse itse huolehtia lämmöstä, vedestä eikä juuri muistakaan kiinteistohommista. Kun ne maksetaan siinä vastikkeessa kuukausittain.
Käyvät sitten vaihteeksi aina asumassa siinä oikeassa kodissakin.
Oon vavakasti miettinyt jos ostaisi rivitalokämpän lapsuudenkotikunnastani. Niitä löytyy kävelymatkan päästä rannalta, alle 500 metriä uimarannalle ja venelaiturille. Kotitaloni olisi lähellä, mutta siellä on tunkkaista ja raskasta asua. Omainen asuu siellä ja tarvitsee apua, mutta oma kämppä mahdollistaisi lepohetken ja yöunet, omainen kun saattaa yöllä valvoa ja kuunnella radiota isolla. En voi käydä kuin viikonloppuisin. Nyt olisi myynnissä muutama. Yksiön saisi alle 20t eurolla ja saunallisen kaksion alle 50t eurolla. Kauppa on kävelymatkan päässä, muuten on pari kahviota ja kirppis. Läheiseen kaupunkiin ajaa puolessa tunnissa. Kerrostaloja siellä ei ole montaa ja ne ovat vähän levottomia, mutta mikään asunto niissä ei maksa yli 30t, isoimmat n. 75 neliön kolmioita. Oon miettinyt mökkiä, mutta tullut siihen tulokseen, että rivarikämppä olisi helpompi ja ennen kaikkea edullisempi sekä pitää että ostaa.Tuossa mitä katselen, on oma saunakin ja kivasti pihaa joka asunnolla.