Etätyö ei ole kaikille mieletön mahdollisuus vaan ainoastaan kamalaa
Tuija Siltamäen kolumni: Etätyö ei ole kaikille mieletön mahdollisuus vaan ainoastaan kamalaa, eikä siitä saa tulla työelämän uusi normaali
En todellakaan halua, että työnantaja tunkee epäergonomiseen kotiini järkevän työpisteen, kirjoittaa Tuija Siltamäki.
https://yle.fi/uutiset/3-11873566
Täysin samaa mieltä Tuijan kanssa. Tarvitsen taukoa kotiarjesta ja pyykkivuorista.
Entäs lapsiperheet? Kuinka moni vanhempi oikeasti pystyy keskittymään töihin kotona yhtä hyvin kuin työpaikalla? Entäs sitten kun pikkukoululainen tulee koulusta ja asiaa riittää ja äitiä tarvitaan?
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Entäs tämä. Mun yläkerran naapuri on tehnyt remppaa jo ties kuinka pitkään. Tänäänkin porannut jo monta tuntia. Yritä tässä keskittyä. Ravintolatkin, jne kiinni minne läppärin kaa voisi mennä.
Aivan, koska sulla on tämä (keksitty) marginaalijuttu, niin siksi kaikki duunarit pitää pakottaa työnantajan valvovan silmän alle. Totta kai!
Vierailija kirjoitti:
Niin hän ja moni muu on tuota mieltä mutta ihan yhtä moni, minä mukaanlukien on sitä mieltä että olisi mahtavaa jos etätyöstä tulisi uusi normaali. Onko toisen ryhmän mielipide arvokkaampi kuin toisen?
Miksi pitää olla joko-tai? Mikäli työnantajat sallivat etätyön ja työntekijä voi omaan tekemiseensä vaikuttaa, niin jokainen voi rakentaa parhaan kokonaisuuden itselleen. Jos ennen kaikki oli pakolla toimistolla, niin ei ole yhtään parempi jos kaikki pakotetaan etätöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs tämä. Mun yläkerran naapuri on tehnyt remppaa jo ties kuinka pitkään. Tänäänkin porannut jo monta tuntia. Yritä tässä keskittyä. Ravintolatkin, jne kiinni minne läppärin kaa voisi mennä.
käytin työpaikallakin vastamelukuulokkeita, ettei tarvii kuunnella yleistä puheensorinaa tai Helsingin kaupungin ikuista katuremppaa ja muun liikenteen melua.
Kirjastot, kahvilat...
Siis kahvilaan etätöihin? No minäpä kannan pari näyttöä sinne. Eiku kahvilathan on kiinni.
Meille hiljaisemmille ihmisille etätyö on parasta mitä voi olla. Hälyisessä avokonttorissa keskittyminen herpaantuu jatkuvasti. Ei hyvä. Nyt saan olla vaikka koko työpäivän alasti jos huvittaa, saan puuhailla omalla koneella mitä huvittaa samalla kun esim. työkoneella joku ohjelmisto tekee omia ajojaan. Kaikenkaikkiaan aivan parasta tämä on. Saan myös pääosin valita työaikani, mutta sillä erotuksella, että projektien tietyissä vaiheissa on oltava tavoitettavissa ns. "virka-aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas joku ekstrovertti haluaa pakottaa millä tahansa tekosyyllä kaikki takaisin toimistolle jäkittämään loputtoman tylsissä palavereissa jotka lähinnä vähentää tehokasta työaikaa.
Jos olosuhteesi ei ole kotona hyvät niin paranna niitä. Hanki lukittava ovi työhuoneeseesi niin lapset ei pääse häiritsemään työaikana.
Voitko ymmärtää että kaikilla ei ole noita työhuoneita?
Sitten hommaat sellaisen. Olet kuin kaveri joka koittaa selittää ettei sinulla ole ehjiä vaatteita joten et voi tulla toimistolle töihin.
Et voi olla tosissasi. On työnantajan tehtävä hoitaa työntekijöille työtilat. Ja se, missä työpiste sijaitsee, on useimmilla työsopimuksessa.
13kk aikana olen käynyt toimistolla ehkä neljästi. Työurani parasta aikaa kun ei tartte kuunnella työkavereiden yksityisasioita (miten kummassa jollakin onkin tarve selittää kaikki perheasiansa ruokalistasta alkaen koko työyhteisölle), istua turhissa palavereissa tai nähdä työkavereita joita en halua nähdä. Ei avokonttoria, ei keskeytyksiä, saa nukkua pidempään kun työmatkaan ei mene yli tuntia suuntaansa
Vierailija kirjoitti:
Etätyö on ok, mutta tosi asia on se, että ergonia ei ole aina hyvää.
Minulla ei ole työpistettä, minulla ei ole edes makuuhuonetta itselläni. Molemmat makuuhuoneet on lapsilla ja nukun itse olohuoneessa. Teen töitä sohvalla. Jos työnantaja laittaisi etätyön ehdoksi työpisteen tai jopa toimittaisi kalusteet, niin mihin ne laittaisin? Vai pitäisikö tulla toimistolle?
Tämä voi johtaa vielä hyvin epätasa-arvoiseen asemaan, jossa asunnon koko eli käytännössä työntekijän varallisuus vaikuttaa hänen mahdollisuuksiinsa tehdä etätöitä.
Voi jeesus! Järki-ihmisten pitää ymmärtää, että niitä vastalauseita voi keksiä toimistotyötä vastaan paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin totta. Jos kotona on kaksi etätyöläistä vuosikaudet niin pitäisikö molemmilla olla oma työhuone? Ja mitä se maksaa?
Maksaahan se vähän extraa, mutta työhuonevähennys on verotuksessa olemassa ollut aina..
Meillä on omat huoneet ollut harrastuksia varten, joten äkkiähän niistä teki työhuoneet (virallisestikin, niin sai tuon vähennyksen). Yllättävän vähän on tullut silti käytettyä. Mies on lähinnä etäillyt lasitetulla terassilla, kiukkusimmat talvipäivät säästi läppäriä ja oli takkahuoneessa. Mä taas keittiössä tai makkarissa. Jotenkin se hautautuminen omaan huoneeseen tuntui aivan pöljältä, kun siellä ei näe -kuule ketään.
ohis
Työhuonevähennys on 900€ eli 150€ enemmän kuin perusvähennys. Tuolla 150€:lla ei käytännössä hankita huonetta vuodeksi mistään päin Suomea.
Kaavamainen työhuonevähennys on tuon 900 e, jota suositellaan nyt korona-aikana käytettäväksi. jos ei varsinaista työhuonetta edes ole, vaan tekee kotona työt sohvannurkassa tms.
Teemme omat vähennykset tarpeemme mukaan, kuten ennenkin. Pitää myös toimittaa työhuoneesta työnantajan hyväksymät paperit ja olla se konkreettinen työhuone neliöineen, (piirustuksineen) kuitteineen päivineen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas joku ekstrovertti haluaa pakottaa millä tahansa tekosyyllä kaikki takaisin toimistolle jäkittämään loputtoman tylsissä palavereissa jotka lähinnä vähentää tehokasta työaikaa.
Jos olosuhteesi ei ole kotona hyvät niin paranna niitä. Hanki lukittava ovi työhuoneeseesi niin lapset ei pääse häiritsemään työaikana.
Sitten hommaat sellaisen. Olet kuin kaveri joka koittaa selittää ettei sinulla ole ehjiä vaatteita joten et voi tulla toimistolle töihin.
Et voi olla tosissasi. On työnantajan tehtävä hoitaa työntekijöille työtilat. Ja se, missä työpiste sijaitsee, on useimmilla työsopimuksessa.
Ihan yhtä lailla kuin työnantajan homma on hoitaa työntekijälle ehjät vaatteet ja kengät että se pääsee töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat nyt todella sekaisin. Ostetaan taloja mökkejä ihan ylihinnoiteltuina, vaikka ne ostopäätökset perustuu ihan siihen että työnantaja tarvitsee nyt eristettyjä toimitiloja. Kukaan ei olis tähän suostunut pari vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtä lailla kuin työnantajan homma on hoitaa työntekijälle ehjät vaatteet ja kengät että se pääsee töihin.
Miksi olet noin sekaisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun työsopimuksissani ei todellakaan ole mainintoja vaatteista.
Vierailija kirjoitti:
Ihan selvää, ettei etätyö sovi kaikille. Mulle sopii oikein hyvin, koska mulla on erillinen työhuone ja siellä ergonomisesti oikein suunniteltu työpiste. Lapsenikin ovat jo aikuisia. Kissa ja koira eivät häiritse työntekoa. Mulle 10 tuntia viikossa enemmän vapaa-aikaa on sen verran arvokas asia, että pidän mieluummin työhuoneen kuin vierashuoneen. Pääkaupunkiseudulta löytyy niin paljon hotelleja, ettei kenelläkään ole tarvetta yöpyä juuri meillä.
Itselläni kissavanhus voi huutaa yhteen menoon 1-1,5h, mikä todellakin vaikuttaa työntekoon. Ennen etätyöpakkoa koin etätyöpäivät tehokkaaksi, koska minulla oli selkeät tavoitteet niille satunnaisille päiville. Nykyään taas on vaikea löytää motivaatiota, kun kaipaa toimistolle jo pelkästään sosiaalisten kontaktien takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan selvää, ettei etätyö sovi kaikille. Mulle sopii oikein hyvin, koska mulla on erillinen työhuone ja siellä ergonomisesti oikein suunniteltu työpiste. Lapsenikin ovat jo aikuisia. Kissa ja koira eivät häiritse työntekoa. Mulle 10 tuntia viikossa enemmän vapaa-aikaa on sen verran arvokas asia, että pidän mieluummin työhuoneen kuin vierashuoneen. Pääkaupunkiseudulta löytyy niin paljon hotelleja, ettei kenelläkään ole tarvetta yöpyä juuri meillä.
Itselläni kissavanhus voi huutaa yhteen menoon 1-1,5h, mikä todellakin vaikuttaa työntekoon. Ennen etätyöpakkoa koin etätyöpäivät tehokkaaksi, koska minulla oli selkeät tavoitteet niille satunnaisille päiville. Nykyään taas on vaikea löytää motivaatiota, kun kaipaa toimistolle jo pelkästään sosiaalisten kontaktien takia.
Mitenköhän paljon ja miten erikoisia esteitä etätyöhön sekoomuksen puoluetoimisto vielä keksii. Nää alkaa mennä jo naurettaviksi. "Boa-käärmeeni voi syödä minut! Pakko mennä toimistolle!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Itselleni on jo luvattu että saan tehdä jatkosakin käytännössä 100% etätyötä, vaikka korona loppuisi. Joten muutin pois Helsingistä ja hikisen kaksion hinnalla sain luonnonkauniilta mökkipaikkakunnalta Varsinais-Suomessa omakotitalon. Riittää sinkulla kaksikerroksisessa talossa huoneita, yläkerrassa on työhuone ja käsityöharrastushuone makuuhuoneen lisäksi. Ihanaa elämää.
Kuulostaa kadehdittavalta!
Kuka lähtee minun kanssa pitkälle kotikäynnille maskittoman asiakkaan luokse? Paljon mahdollista, että koronalta suojautuminen ei ole häneltä ihan onnistunut, kun tuppaa tuo elämänhallintakin reistailemaan.
Tervetuloa lähityöhön.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuntuu, että nämä etätyövastaiset ovat jollain tapaa dramaattisia ihmisiä. Eivät osaa järjestää päiväänsä ja ahdistuvat, jos yksikin asia menee pieleen, kun ei pysy langat käsissä.
Pahoittelut tuosta mielikuvasta, mutta tältä palstalta olen sen fiiliksen napannut. En varsinaisesti tästä ketjusta, vaan kun ketjuja on ollut.
Eihän kaikille samat tavat sovi tietenkään, mutta tuollainen ihmeellinen selittely kaikkeen huvittaa jopa.
Samanlaisen kuvan olen saanut palstan keskusteluista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat nyt todella sekaisin. Ostetaan taloja mökkejä ihan ylihinnoiteltuina, vaikka ne ostopäätökset perustuu ihan siihen että työnantaja tarvitsee nyt eristettyjä toimitiloja. Kukaan ei olis tähän suostunut pari vuotta sitten.
Tässä yksi syy miksi ei tee tällä hetkellä mieli vaihtaa isompaan, niin että molemmat saisivat omat työhuoneet. Hinnoissa on liikaa ilmaa, "koronalisää", ainakin PKS:lla ja Uudellamaalla ja kauemmas ei pysty lähtemään, sillä jossain vaiheessa on kuitenkin palattava taas toimistolle vähintään osaksi viikkoa.
Itse ainakin nautin etätöistä ja tarkoitukseni on tehdä tätä neljä päivää viikossa jatkossakin. Kerran viikossa on hyvä käydä toimistolla motivoimassa alaisiani.
Jotenkin tuntuu, että nämä etätyövastaiset ovat jollain tapaa dramaattisia ihmisiä. Eivät osaa järjestää päiväänsä ja ahdistuvat, jos yksikin asia menee pieleen, kun ei pysy langat käsissä.
Pahoittelut tuosta mielikuvasta, mutta tältä palstalta olen sen fiiliksen napannut. En varsinaisesti tästä ketjusta, vaan kun ketjuja on ollut.
Eihän kaikille samat tavat sovi tietenkään, mutta tuollainen ihmeellinen selittely kaikkeen huvittaa jopa.