Etätyö ei ole kaikille mieletön mahdollisuus vaan ainoastaan kamalaa
Tuija Siltamäen kolumni: Etätyö ei ole kaikille mieletön mahdollisuus vaan ainoastaan kamalaa, eikä siitä saa tulla työelämän uusi normaali
En todellakaan halua, että työnantaja tunkee epäergonomiseen kotiini järkevän työpisteen, kirjoittaa Tuija Siltamäki.
https://yle.fi/uutiset/3-11873566
Täysin samaa mieltä Tuijan kanssa. Tarvitsen taukoa kotiarjesta ja pyykkivuorista.
Entäs lapsiperheet? Kuinka moni vanhempi oikeasti pystyy keskittymään töihin kotona yhtä hyvin kuin työpaikalla? Entäs sitten kun pikkukoululainen tulee koulusta ja asiaa riittää ja äitiä tarvitaan?
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin hän ja moni muu on tuota mieltä mutta ihan yhtä moni, minä mukaanlukien on sitä mieltä että olisi mahtavaa jos etätyöstä tulisi uusi normaali. Onko toisen ryhmän mielipide arvokkaampi kuin toisen?
Ei ole. Mutta meillä ainakin on asiasta ihan selvä sääntö työpaikalla. Toisen tekemä etätyö ei saa vaikuttaa muiden hommiin. Siis älä ryhdy vaatimaan etöosallistumisen mahdollisuutta tilaisuuksiin, jotka järjestäjä on suunnitellut pidettäväksi lähinä.
Meillä taas ei edes kaikki työntekijät asu Suomessa, joten etäpalaverit ovat olleet arkipäivää jo vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Taas joku ekstrovertti haluaa pakottaa millä tahansa tekosyyllä kaikki takaisin toimistolle jäkittämään loputtoman tylsissä palavereissa jotka lähinnä vähentää tehokasta työaikaa.
Jos olosuhteesi ei ole kotona hyvät niin paranna niitä. Hanki lukittava ovi työhuoneeseesi niin lapset ei pääse häiritsemään työaikana.
Voitko ymmärtää että kaikilla ei ole noita työhuoneita?
Vierailija kirjoitti:
Jaha. Taas sekoomuksen puoluetoimiston ketju. Halutaan saada duunarit valvonnan ja kiusanteon alle!
Enemmän noita työntekijöiden kyylääjiä ja kontrolloijia löytyy julkiselta sektorilta joka on demarien ja vasemmiston kenttää. Firman omistaja on vaan onnellinen jos ei tarvitse isoa (ja kallista) toimistoa porukalle. Muutenhan kontrolliksi riittää se mitä saa aikaan päivän mittaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas joku ekstrovertti haluaa pakottaa millä tahansa tekosyyllä kaikki takaisin toimistolle jäkittämään loputtoman tylsissä palavereissa jotka lähinnä vähentää tehokasta työaikaa.
Jos olosuhteesi ei ole kotona hyvät niin paranna niitä. Hanki lukittava ovi työhuoneeseesi niin lapset ei pääse häiritsemään työaikana.
Sitten hommaat sellaisen. Olet kuin kaveri joka koittaa selittää ettei sinulla ole ehjiä vaatteita joten et voi tulla toimistolle töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellisessä työpaikassani työkaverini oli monen lapsen yksinhuoltajaäiti. Hän oli hyvin varakkaasta perheestä joten työnteko ei ollut mikään taloudellinen pakko mutta oli täysin selvää että hän tuli töihin "lepäämään" ja saadakseen taukoa kotiarjesta.
Tää on kyllä outo vastaus.
Mullakin on varakas suku, mutta oman onneni olen itse tehnyt. En mä suvultani mitään rahaa saa. Miten se olisi edes mahdollista? :D
Tarkennan nyt tähän että tarkoitan sitä että tämä kyseinen yh-äiti itse oli ja on varakas. Hän asuu lapsineen isossa omakotitalossa joka oli jo tuolloin kokonaan maksettu eikä velkaa ollut yhtään. Silti hän valitsi tehdä vuorotyötä ja pienimmät lapset olivat välillä jopa yötä päiväkodissa kun äiti meni iltavuorosta aamuvuoroon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten hommaat sellaisen. Olet kuin kaveri joka koittaa selittää ettei sinulla ole ehjiä vaatteita joten et voi tulla toimistolle töihin.
En todellakaan hommaa. Miksi ihmeessä ostaisin nyt jonkun ylihintaisen talon kun kaikilla on tämä hiton etätyökiima päällä? En maksa euroakaan mistään lisätilasta vaan käyn töissä. Miksi olet noin vittumainen? Turhautumaa, stressiä?
Etuoikeutettuja ovat he, jotka saavat tehdä etätyötä pääsääntöisesti. Säästävät matkakuluissa, kuluttavissa työkavereissa ja väsyttävissä työmatkoissa. Päälle vielä oma liukuva aikataulu!
Lapset lähetetään kouluun ja pyykkikone pyörii jo silloin. Aamupala mukaan ja ysiksi paltsuun.
Pari-kolme tuntia ahkeraa työntekoa ja sitten jalotellaan. Pyykit kuivuriin ja narulle, uusi satsi sisään. Ehkä tiskarikin päälle.
Pari tuntia tuntia ahkeraa työntekoa. Lounas/välipala, kun lapset tulee koulusta. Pyykkärin tyhjäys ja täydennys, jos tarvis... Muksujen kanssa höpistään höpinät tunnin aikana ja kaikki lähtee omiin juttuihinsa.
Taas parisen tuntia töitä ja Ding! Läppäri kiinni ja lenkille tai ruuanlaittoon.
Mies on myös etänä, että toki tuohon miehen kanssa seurustelua ja "seurustelua" mahtuu. Meillä on tullut tavaksi nyt, että joka toinen viikko teen ruuan tai hän sitten tekee. Sen verran reilusti, että jää seuraavan päivän lounaaksikin.
Mä olen aivan tyytyväinen ollut vuoteemme. Meillä on mennyt paremmin kuin koskaan parisuhteessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaha. Taas sekoomuksen puoluetoimiston ketju. Halutaan saada duunarit valvonnan ja kiusanteon alle!
Enemmän noita työntekijöiden kyylääjiä ja kontrolloijia löytyy julkiselta sektorilta joka on demarien ja vasemmiston kenttää. Firman omistaja on vaan onnellinen jos ei tarvitse isoa (ja kallista) toimistoa porukalle. Muutenhan kontrolliksi riittää se mitä saa aikaan päivän mittaan.
Jaa. Eipä ole minulla koskaan riittänyt, enkä muiltakaan ole tätä kuullut.
Olen introvertti, joten rakastan etätyötä.
Meillä it-alan firmassa teetettiin kysely siitä, miten henkilöstö toivoo työn jatkuvan koronan jälkeen. Vain 10% halusi vanhanmallista konttorityötä 5 päivää viikossa. 32% haluaa 100% etätyötä jatkossakin, ja loput 58% 1-3 etäpäivää viikossa ja loput konttorilla.
Meillä myös on työnantaja lupaillut että jatkossa tulee voimaan yksilöllisesti valita, eli kaikkia ei pakoteta joko etään tai konttorille. Onhan meillä vuosia ollut jo tiimejä, joissa osa on Intiassa, osa Puolassa, jne, ja vain etäyhteydellä kokoukset, eli mikään ei oikeastaan muutu jos yhä enemmän suomalaisiakin on etäyhteyden päässä. Ja ne avokonttorit vaan on esim. koodareille ihan järkyttävän hälyinen ja paska paikka tehdä työtä, oma koti paljon parempi.
Mulla ei ole työhuonetta eikä edes ergonomista työpistettä, mutta silti todellakin haluaisin jatkossakin tehdä suurimman osan töistäni etänä. Itsellä toki ei ole missään vaiheessa ollut kiellettyä mennä toimistollekin heti kun siltä tuntuu, voi olla että tähän mennessä jo ahdistaisi jos etätyö olisi ainoa vaihtoehto. Kerran viikossa toimistolle riittäisi mulle oikein hyvin, näin olen tehnyt lähes koko korona-ajankin.
Entäs tämä. Mun yläkerran naapuri on tehnyt remppaa jo ties kuinka pitkään. Tänäänkin porannut jo monta tuntia. Yritä tässä keskittyä. Ravintolatkin, jne kiinni minne läppärin kaa voisi mennä.
Vierailija kirjoitti:
Täysin totta. Jos kotona on kaksi etätyöläistä vuosikaudet niin pitäisikö molemmilla olla oma työhuone? Ja mitä se maksaa?
Maksaahan se vähän extraa, mutta työhuonevähennys on verotuksessa olemassa ollut aina..
Meillä on omat huoneet ollut harrastuksia varten, joten äkkiähän niistä teki työhuoneet (virallisestikin, niin sai tuon vähennyksen). Yllättävän vähän on tullut silti käytettyä. Mies on lähinnä etäillyt lasitetulla terassilla, kiukkusimmat talvipäivät säästi läppäriä ja oli takkahuoneessa. Mä taas keittiössä tai makkarissa. Jotenkin se hautautuminen omaan huoneeseen tuntui aivan pöljältä, kun siellä ei näe -kuule ketään.
ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Itselleni on jo luvattu että saan tehdä jatkosakin käytännössä 100% etätyötä, vaikka korona loppuisi. Joten muutin pois Helsingistä ja hikisen kaksion hinnalla sain luonnonkauniilta mökkipaikkakunnalta Varsinais-Suomessa omakotitalon. Riittää sinkulla kaksikerroksisessa talossa huoneita, yläkerrassa on työhuone ja käsityöharrastushuone makuuhuoneen lisäksi. Ihanaa elämää.
Vierailija kirjoitti:
Jos etätyöstä tulee entistä yleisempää, pitäisikö työntekijöiden palkkoja nostaa? Työtiloista tulee kuitenkin työnantajalle isoja kuluja, jotka etätyössä ulkoistuvat työntekijälle: pitää itse järjestää hyvä työtila kalusteineen ja välineineen. Jos perheessä on useampi etätyöläinen, isompaan asuntoon siirtyminen voi olla monelle ajankohtaista, jotta kaikilla on työrauha kotikonttorissa. Olisiko oikein, että osa työnantajan varmasti suurista säästöistä (työtilan vuokra, vakuutukset, kaikki mitä työpaikalla tarvitaan) osa menisi myös työntekijöille palkankorotuksina, eikä vain pomon pussiin?
Palkat tulevat laskemaan koska töitä teetetään enenevässä määrin yrittäjinä toimivilla työnarkomaaneilla joita ei TES:it koske, sekä halvemman työvoiman maihin, tai ainakin paikkakunnille. Säästöt eivät mene pomon pussiin koska pomokin joutuu juoksemaan kuin jänis että ylipäänsä saa kauppoja tehtyä koska kilpailutilanne kovenee. Osa työntekijöistä saa armotta kenkää. Korkeasti koulutetut jotka eivät tee riittävän tehokkaasti uuden normaalin mukaan töitä vaan roikkuvat esim Vauva.fi palstalla, saavat töitä sitten korkeintaan taksikuskeina tai kauppojen hyllyntäyttäjinä.
Etätyö on ok, mutta tosi asia on se, että ergonia ei ole aina hyvää.
Minulla ei ole työpistettä, minulla ei ole edes makuuhuonetta itselläni. Molemmat makuuhuoneet on lapsilla ja nukun itse olohuoneessa. Teen töitä sohvalla. Jos työnantaja laittaisi etätyön ehdoksi työpisteen tai jopa toimittaisi kalusteet, niin mihin ne laittaisin? Vai pitäisikö tulla toimistolle?
Tämä voi johtaa vielä hyvin epätasa-arvoiseen asemaan, jossa asunnon koko eli käytännössä työntekijän varallisuus vaikuttaa hänen mahdollisuuksiinsa tehdä etätöitä.
Vierailija kirjoitti:
Entäs tämä. Mun yläkerran naapuri on tehnyt remppaa jo ties kuinka pitkään. Tänäänkin porannut jo monta tuntia. Yritä tässä keskittyä. Ravintolatkin, jne kiinni minne läppärin kaa voisi mennä.
käytin työpaikallakin vastamelukuulokkeita, ettei tarvii kuunnella yleistä puheensorinaa tai Helsingin kaupungin ikuista katuremppaa ja muun liikenteen melua.
Kirjastot, kahvilat...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täysin totta. Jos kotona on kaksi etätyöläistä vuosikaudet niin pitäisikö molemmilla olla oma työhuone? Ja mitä se maksaa?
Maksaahan se vähän extraa, mutta työhuonevähennys on verotuksessa olemassa ollut aina..
Meillä on omat huoneet ollut harrastuksia varten, joten äkkiähän niistä teki työhuoneet (virallisestikin, niin sai tuon vähennyksen). Yllättävän vähän on tullut silti käytettyä. Mies on lähinnä etäillyt lasitetulla terassilla, kiukkusimmat talvipäivät säästi läppäriä ja oli takkahuoneessa. Mä taas keittiössä tai makkarissa. Jotenkin se hautautuminen omaan huoneeseen tuntui aivan pöljältä, kun siellä ei näe -kuule ketään.
ohis
Työhuonevähennys on 900€ eli 150€ enemmän kuin perusvähennys. Tuolla 150€:lla ei käytännössä hankita huonetta vuodeksi mistään päin Suomea.
Etätyö on just mahtavaa, ei tarvitse nähdä ketään.