Mikä sinua auttoi OIKEASTI kovaan stressiin?
Minulla on stressaava työ. Varsinkin nyt korona-aikaan siitä on vaikea palautua. Pelkään, että alkaa tulla fyysisiä oireita stressistä.
Työn sisältöä ei voi nyt vaihtaa. Ongelma on tietysti sekin, että olen luonteeltani herkkä stressaaja, minkä vuoksi streessaannun.
Ymmärrän kuitenkin, että jos tämä jatkuu näin, saan viisikymppisenä sydärin.
Mitkä ovat olleet omat keinosi vastaavassa tilanteessa?
Kommentit (463)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ashwagandha juuri.
Tieteellisesti todistettu auttavan stressiin.
Saa lisäravinteena.
Ei, ei ja ei. Maksa vaurioituu näillä mömmöillä!
Ei se ole mikään vitamiini, vaan juuresta tehtyä jauhetta. Aika vaikea vaurioittaa maksaansa moisella.
Juuri kuin juuri, siinä olevat muut aineet kuin vitamiinit, kuormittavat maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä et osaa käsitellä stressaavia tilanteita ja olosuhteita oikein, koska sinulle on syntynyt noin vakava stressi. Terapia auttaa tähän. Uuden asenteen ja toimintatapojen opettelu auttaa varmasti, tosin se voi vaikuttaa työhösi. Et ehkä ole enää yhtä tunnollinen, kun opit laittamaan oman jaksamisesi etusijalle.
Kaiken maailman metsäkävelyt ja kamomillateet auttaa oireeseen, ei juurisyyhyn. Niitä on hyvä harrastaa sivussa, mutta minusta tärkeintä olisi selvittää, miksi stressaat niin kovasti, ja opetella tunnistamaan tilanteita/asenteita, jotka stressia aiheuttavat ja soveltaa niihin tiettyjä selviytymiskeinoja.
Tunnistan. Olen tunnollinen suorittajatyyppi. Olen utelias ja herkkä, tykkään tehdä töitä. Ja ajattelen, että hommien pitää hoitua.
Vapaalla nautin vaikka uuden oppimisesta tai on hienoa, jos voin kokea jonkun taide-elämyksen, syventyä siihen. Mutta sitten jotenkin nuo samat piirteet ovat niitä, jotka ajavat mut kovan stressin partaalle.
Työhön on tullut viime aikoina enemmän kiirettä. Olen yrittänyt silti tunnollisesti hoitaa kaikki. Ja nyt se väsyttää. Ehkä koen, että on vaikea selittää sitä, että tehtäviä ei vaan ehdi tekemään, tai niitä ei ehdi tekemään kunnolla. ap
Jos stressi vaan pahenee niin tilanteen täytyy muuttua. Ei auta mitkään muut konstit. Etsi parempi työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Hemmetin kovassa stressissä johon liittyy pahoja vastoinkäymisiä, ei mitkään joogat tai kävely auta. Siinä auttaa vaan se että yrittää hengittää ja asettaa tavoitteen kestää tämä päivä loppuun. Mäkin luulin ennen että työssä koettu stressi on pahinta mitä voi olla, mutta väärässä olin, järkyttävä vastoinkäymisten sarja vei työt, rahat, talon ja sairastuin, ja NYT tiedän mitä se stressi on.
Juuri näin. Ja ulkopuolisen avun hakeminen tärkeää, vaikka kuinka nolottaisi ym. , koska yksin on järjettömön vaikeaa kasata itseään. Been there!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ashwagandha juuri.
Saa lisäravinteena.
No niin, varsinainen "asiantuntijan" lausunto. :D
Itselläni oikeasti auttoi kun lopetin työn ja vaihdoin alaa. Lopetuksen jälkeen en tehnyt vuoteen mitään! Rahat oli tiukilla ja karenssikin piti lusia, mutta toinen vaihtoehto olisi ollut hyvin synkkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ashwagandha juuri.
Saa lisäravinteena.
Onko näistä maksavaurioista jotain faktaa? Nimenomaan ashwagandhan aiheuttamista.
Ashwagandhan aiheuttaa maksavaurioita, tässä tutkittu tapaus Islannista. Koska tuotteen käyttö lopetettiin ajoissa, niin vauriot korjautuiva 1-5 kk:n kuluessa.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31991029/
(Lisäksi vihreän teen kapseleiden on pitkään tiedetty tuhoavan peruuttamattomasti maksakudosta, niin että ainoa pelastuskeino on maksansiirto. EU:ssa niihin pitää jo laitta varoitusteksti.
Tässä suomeksi artikkeli: https://www.is.fi/terveys/art-2000005879144.html )
Bentsot auttaa tehokkaasti ja helposti, stressi vähenee jo tunnissa ihan oleellisesti. Haittana se, että hankala saada ja tietty addiktioriski olemassa (tätä kyllä liioitellaan).
Liikunta auttaa kun on riittävän rasittavaa ja/tai pitkäkestoista ja usein toistuvaa, mutta tämä vaatii tietysti vaivannäköä, että saa itsensä liikkeelle.
Meditointi/mindfulness auttaa kun oppii ensin miten se homma toimii ja tässäkin toistuvuus on tärkeää.
Musiikin kuuntelu keskittyneesti voi auttaa ainakin joillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hemmetin kovassa stressissä johon liittyy pahoja vastoinkäymisiä, ei mitkään joogat tai kävely auta. Siinä auttaa vaan se että yrittää hengittää ja asettaa tavoitteen kestää tämä päivä loppuun. Mäkin luulin ennen että työssä koettu stressi on pahinta mitä voi olla, mutta väärässä olin, järkyttävä vastoinkäymisten sarja vei työt, rahat, talon ja sairastuin, ja NYT tiedän mitä se stressi on.
Juuri näin. Ja ulkopuolisen avun hakeminen tärkeää, vaikka kuinka nolottaisi ym. , koska yksin on järjettömön vaikeaa kasata itseään. Been there!
Puhutaanko "vain" stressistä vai puhutaanko jo sitten vakavasta ahdistuneisuudesta ja tuskaisuudesta?
Nämä ovat kaksi hieman eri asiaa. Jälkimmäisen hoitoon vaaditaan yleensä psykiatria ja muuta ammattiapua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ashwagandha juuri.
Saa lisäravinteena.
Onko näistä maksavaurioista jotain faktaa? Nimenomaan ashwagandhan aiheuttamista.
Ashwagandhan aiheuttaa maksavaurioita, tässä tutkittu tapaus Islannista. Koska tuotteen käyttö lopetettiin ajoissa, niin vauriot korjautuiva 1-5 kk:n kuluessa.
(Lisäksi vihreän teen kapseleiden on pitkään tiedetty tuhoavan peruuttamattomasti maksakudosta, niin että ainoa pelastuskeino on maksansiirto. EU:ssa niihin pitää jo laitta varoitusteksti.
Juuri näin. Sama ongelma monen muun luontaistuotteen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Irtisanoutuminen työstä.
Ei se työttömänä oleminen ole herkkua... Olen ollut vuoden lomautettuna. Sain toisen työpaikankin, mutta jouduin sieltäkin lomautetuksi. Tällä hetkellä en saa edes kutsuja haastatteluihin. Tällä hetkellä en syö, en nuku enkä voi oikein käydä missään, kun paikat ovat kiinni. Asuntolainaa pitäisi maksella, mutta en toistaiseksi ole saanut mitään päätöksiä lomautusrahoista, kun ilmeisesti te-palvelut ovat ruuhkautuneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ashwagandha juuri.
Saa lisäravinteena.
Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa, mikä minua auttaa, on alkoholi, tarkemmin sanottuna viini. Join vuosikausia pullon perjantaina ja toisen lauantaina, joskus viikollakin. Lopulta stressaamisen aihe kävi pahimmalla mahdollisella tavalla toteen ja olisin todellakin tarvinnut viiniäni, mutta sitä ei enää ole ollut saatavilla kohta vuoteen. Stressi on kammottava, eikä sitä voi millään välttää, joten kehittelen tässä mahahaavaa aikani kuluksi.
Olet vankilassa? vai miks ei ole saatavilla vinkkua?
En ole vankilassa, mutta onnettomuuden vuoksi en pääse kävelemään kovin hyvin. Parin kilometrin säteellä on kolme Alkoa, mutta kun ei ole rahaa ajella taksilla, pitää tyytyä siihen, mitä kaupasta saa kuljetettuna. Kavereita ei ole, joten en voi pyytää ketään noutamaan, ja olisihan se älyttömän noloakin.
No tee kotiviiniä,kaupasta saa ainekset.
Muuten ihan hyvä idea, mutta minun taidoillani saisi lähinnä ripulin ja/tai myrkytyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä en saa mitään apua. En saa terapiaa kun olen liian ”terve” eikä mitään mt-diagnoosia. Ainoa apu on 3 krt sairaanhoitajan kanssa keskustelu. En ottanut sitä vastaan, en kokenut että auttaisi.
Stressiin kannattaa ehdottomasti ottaa todella vahvoja ja mieluummin vielä laadukkaita B-vitamiineja. Esim. Solgar ja Skip tunnetusti laadukkaita merkkejä.
Sisäistä tämä ajatus: teet parhaasi, ja sen pitää riittää. Parhaansa tekeminen ei tarkoita, että uhraa itsensä kokonaan työn alttarille. Vaan, että tekee sen minkä oikeasti jaksaa, rikkomatta itseään. Koska en tiedä mitä teet, en voi sanoa mitään kovin yksityiskohtaista, mutta yritä keksiä, miten saisit pidettyä vaikka lyhyenkin tauon tarvittaessa. Tauko voi olla lyhimmillään sitä, että hengittelee hetken rauhallisesti. Tuolla eka sivulla jo neuvottiin hengitystekniikka, joka rauhoittaa autonomista hermostoa, ja se on toimivaksi havaittu menetelmä.
Mieti myös, voisitko irtisanoutua, tai vaikka pyytää sairaslomaa tai muuten vain lomaa? Jos vapautat itsesi työn orjuudesta tai vaikka vain höllennät liekaa, niin mikä on oikeasti pahinta, mitä voisi tapahtua? Olisiko se sittenkään niin paha? Verrattuna mahdolliseen stressiperäiseen sydänkohtaukseen tai johonkin muuhun, mahdollisesti pysyvään haittaan?
Bentsot, alkoholi. Totaalinen elämänmuutos.
Mulla se sydäri oli tulla jo nelikymppisenä. Jätin stressaavan työn. Eipä siihen muuta tehokkaampaa lääkettä ollut, kun ei kerta työnantajaa alaisten jaksaminen ja terveys kiinnostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa, mikä minua auttaa, on alkoholi, tarkemmin sanottuna viini. Join vuosikausia pullon perjantaina ja toisen lauantaina, joskus viikollakin. Lopulta stressaamisen aihe kävi pahimmalla mahdollisella tavalla toteen ja olisin todellakin tarvinnut viiniäni, mutta sitä ei enää ole ollut saatavilla kohta vuoteen. Stressi on kammottava, eikä sitä voi millään välttää, joten kehittelen tässä mahahaavaa aikani kuluksi.
Olet vankilassa? vai miks ei ole saatavilla vinkkua?
En ole vankilassa, mutta onnettomuuden vuoksi en pääse kävelemään kovin hyvin. Parin kilometrin säteellä on kolme Alkoa, mutta kun ei ole rahaa ajella taksilla, pitää tyytyä siihen, mitä kaupasta saa kuljetettuna. Kavereita ei ole, joten en voi pyytää ketään noutamaan, ja olisihan se älyttömän noloakin.
No tee kotiviiniä,kaupasta saa ainekset.
Muuten ihan hyvä idea, mutta minun taidoillani saisi lähinnä ripulin ja/tai myrkytyksen.
Osaat lukea,joten takuulla osaat tehdä kotiviinit, ohjeet on pakkauksen kyljessä. Netissä myös.
Mutta taitaa syy olla joku muu tällä kertaa.
❤️
Sanoit sen itse. Nuku 😊 Jos vaan pystyt. Aloita siitä.