Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä sinua auttoi OIKEASTI kovaan stressiin?

Vierailija
12.04.2021 |

Minulla on stressaava työ. Varsinkin nyt korona-aikaan siitä on vaikea palautua. Pelkään, että alkaa tulla fyysisiä oireita stressistä.
Työn sisältöä ei voi nyt vaihtaa. Ongelma on tietysti sekin, että olen luonteeltani herkkä stressaaja, minkä vuoksi streessaannun.
Ymmärrän kuitenkin, että jos tämä jatkuu näin, saan viisikymppisenä sydärin.

Mitkä ovat olleet omat keinosi vastaavassa tilanteessa?

Kommentit (463)

Vierailija
21/463 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua auttaisi se, että saisin muistisairaalle äidilleni hoitokotipaikan, mutta toistaiseksi se ei ole onnistunut.

Mikä sinua tässä tilanteessa stressaa eniten?

Vierailija
22/463 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoa, mikä minua auttaa, on alkoholi, tarkemmin sanottuna viini. Join vuosikausia pullon perjantaina ja toisen lauantaina, joskus viikollakin. Lopulta stressaamisen aihe kävi pahimmalla mahdollisella tavalla toteen ja olisin todellakin tarvinnut viiniäni, mutta sitä ei enää ole ollut saatavilla kohta vuoteen. Stressi on kammottava, eikä sitä voi millään välttää, joten kehittelen tässä mahahaavaa aikani kuluksi.

Minusta alkoholilla saa hetkellisen hyvän kokovartalopuudutuksen, mutta se ei jotenkin pitemmän päälle toimi. Pitää olla muita(kin) keinoja. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/463 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla käy niin, että silloin kun mua ei stressaa, pystyn pitämään itsestäni myös huolta. Silloin kun minulla on stressiä, ei ole toivoakaan että kykenisin lähtemään juoksulenkille. Viiniä voin kyllä juoda, mutta sekin vain pahentaa oloa ja pitkittää palautumista. Jos on juonut perjantaina pullon, niin ehkä hyvällä tuurilla maanantaina on toipunut olo.

Nyt on erinäisten syiden vuoksi (työ, parisuhteet, raha) ollut kuormitusta paljon. En ole jaksanut päiväkausiin laittaa itselleni ruokaa, olen syönyt lähinnä keksejä ja ruisleipää pahimpaan nälkään. Eihän tästä mitään tule pitkällä tähtäimellä, mutta en oikein tiedä miten tätä lähtisi purkamaan. Haluaisin vain nukkua.

Vierailija
24/463 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä et osaa käsitellä stressaavia tilanteita ja olosuhteita oikein, koska sinulle on syntynyt noin vakava stressi. Terapia auttaa tähän. Uuden asenteen ja toimintatapojen opettelu auttaa varmasti, tosin se voi vaikuttaa työhösi. Et ehkä ole enää yhtä tunnollinen, kun opit laittamaan oman jaksamisesi etusijalle.

Kaiken maailman metsäkävelyt ja kamomillateet auttaa oireeseen, ei juurisyyhyn. Niitä on hyvä harrastaa sivussa, mutta minusta tärkeintä olisi selvittää, miksi stressaat niin kovasti, ja opetella tunnistamaan tilanteita/asenteita, jotka stressia aiheuttavat ja soveltaa niihin tiettyjä selviytymiskeinoja.

Vierailija
25/463 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ashwagandha juuri.

Tieteellisesti todistettu auttavan stressiin.

Saa lisäravinteena.

Ei, ei ja ei. Maksa vaurioituu näillä mömmöillä!

Vierailija
26/463 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen ns. turhista asioista stressaaja. Citalopraami pienenä annoksena vei minulta turhan stressin. Siis mielialalääke. Hyvä olisi kuitenkin löytää pysyvä ratkaisu työn kuormittavuuteen.

Vierailija
27/463 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

SEKSI, ei laukea vain stressi.

Vierailija
28/463 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua auttaisi se, että saisin muistisairaalle äidilleni hoitokotipaikan, mutta toistaiseksi se ei ole onnistunut.

Toivotaan, että hyvä paikka löytyy. Liesivahti, turvapuhelin yms. käyttöön, mikäli niihin on suinkin varaa.

Vierailija
29/463 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäsin liikuntaa ja ulkoilua. Ajattelin sillä helpottavan, kun reippailen. Ja terveellisesti elän. Tykkään kulkea luonnossa ja pidän liikunnasta. No, valitettavasti eivät minun työperäiseen stressiin auttaneet. Sain hirvittävän korkean ja kauan koholla olleen verenpaineen seurauksena tia-kohtauksen. Oli pakko aivan tehdä asialle jotain.

Vaihdoin työpaikkaa. Työtehtävän vaihtoa tuossa ex-työpaikassa oltiin jo tuloksetta kokeiltu.

Helpotti. Verenpaine pysyy alempana, eikä avh ole vaivannut kop kop!

Vierailija
30/463 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ashwagandha juuri.

Saa lisäravinteena.

Ei se ole mikään vitamiini, vaan juuresta tehtyä jauhetta. Aika vaikea vaurioittaa maksaansa moisella.

Vierailija
31/463 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ashwagandha juuri.

Saa lisäravinteena.

Onko näistä maksavaurioista jotain faktaa? Nimenomaan ashwagandhan aiheuttamista.

Vierailija
32/463 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ashwagandha juuri.

Saa lisäravinteena.

Ei se ole mikään vitamiini, vaan juuresta tehtyä jauhetta. Aika vaikea vaurioittaa maksaansa moisella.

Vihreä tee -kapseleilla ainakin saa maksavaurion vaikka se ei ole vitamiini, vaan teelehdistä tehtyä jauhetta. Luontaistuotteet on aikamoinen arpapeli..

Vierailija
33/463 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikunta, ulkona kävely/lenkkeily, jos sellaiseen on mahdollisuus.

Jos ihmiset kuormittavat työpäivän jälkeen, sellaista reittiä, ettei kohteliaisuuttaan tarvitse moikkailla tuttavia. Tai sitten käy lenkillä niin, että juttelee kaverin kanssa mukavia puhelimessa (nappikuuloke/mikrofoni, niin että voi vapaasti liikkua) tai käy liikkumassa kaverin kanssa, niin että on sovittu että jutellaan kivoista asioista eikä töistä. Tai laittaa kuulokkeisiin jotain musiikkia, vaikka ilman sanoja, niin että kuuntelee sitä eikä ajatukset mene koko ajan työasioihin.

Jos kunto kestää ja on mahdollisuus harrastuksiin, kun koronan jälkeen on taas mahdollista, niin joku niin intensiivinen laji, ettei ehdi miettiä siinä työasioita, esim tanssi tai pallopeli.

Jos on käsityö-ihmisiä, niin ottaa sellaisen käsityön, joka ei stressaa, on - omalle tasolle - sen verran yksinkertainen. Esim. sellainen jossa pitää laskea silmukoita tasaiseen tahtiin tms. niin ei ehdi miettiä työasioita ja sitten vielä voi tuntea tyytyväisyyttä kun näkee, että jotain kivaa on saanut tehtyä. Ei kannata valita liian vaativaa ja asettaa liian korkeita vaatimuksia lopputulokselle, koska silloin siitä tulee taas sitten "stressaava harrastus".

Vierailija
34/463 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa, mikä minua auttaa, on alkoholi, tarkemmin sanottuna viini. Join vuosikausia pullon perjantaina ja toisen lauantaina, joskus viikollakin. Lopulta stressaamisen aihe kävi pahimmalla mahdollisella tavalla toteen ja olisin todellakin tarvinnut viiniäni, mutta sitä ei enää ole ollut saatavilla kohta vuoteen. Stressi on kammottava, eikä sitä voi millään välttää, joten kehittelen tässä mahahaavaa aikani kuluksi.

Minusta alkoholilla saa hetkellisen hyvän kokovartalopuudutuksen, mutta se ei jotenkin pitemmän päälle toimi. Pitää olla muita(kin) keinoja. ap

Ymmärrän kyllä. Minulla tuon pullollisen juomiseen meni 6-7 tuntia, joten kovin tukevasta puudutuksesta ei ollut kysymys. Krapulaa ei ollut koskaan, sillä join viinin ohella paljon vettä enkä ole kovin pieni. Ahdistus lieventyi varmasti senkin vuoksi, että perjantai-iltaisin ja lauantaisin oli muutenkin yhteiskunnan ulottumattomissa.

Työstressistä ei pääse eroon muuten kuin työn laatua muuttamalla. Sen lievittäjänä alkoholi on kyllä arveluttava keino.

Vierailija
35/463 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla käy niin, että silloin kun mua ei stressaa, pystyn pitämään itsestäni myös huolta. Silloin kun minulla on stressiä, ei ole toivoakaan että kykenisin lähtemään juoksulenkille. Viiniä voin kyllä juoda, mutta sekin vain pahentaa oloa ja pitkittää palautumista. Jos on juonut perjantaina pullon, niin ehkä hyvällä tuurilla maanantaina on toipunut olo.

Nyt on erinäisten syiden vuoksi (työ, parisuhteet, raha) ollut kuormitusta paljon. En ole jaksanut päiväkausiin laittaa itselleni ruokaa, olen syönyt lähinnä keksejä ja ruisleipää pahimpaan nälkään. Eihän tästä mitään tule pitkällä tähtäimellä, mutta en oikein tiedä miten tätä lähtisi purkamaan. Haluaisin vain nukkua.

Minä saan vielä nukuttua, mutta jos on joku mieltä vaivaava asia, heräilen yöllä siihen. Tai saatan herätä yöllä enkä nukahda, olen nyt oppinut, että katson vähän aikaan jotain sarjaa, sitten menen takaisin unille.

Vapaapäivänä sitten jos minulla on univelkaa, nukahdan kyllä vaikka iltapäivällä, jos olen ottanut muutaman alkoholiannoksen ja pohjalla on väsymystä. Tai samoin jos olen harrastanut jotain liikuntaa. Mutta siis tarkoitan, että jos saan itseni sitten jollain keinolla nukahtamaan niin sitten kyllä nukun univelkaa pois. On tietysti mahdollista, että jos tilanteesi pitkittyy ja todella et saa nukuttua viikkoihin, tilanteesta tulee vakava ja kannattaa käydä lääkärissä.

Ehkä sinun ei kannata ajatella, että pitäisi juosta juoksulenkki, jos olet hyvin stressaantunut? Vaan että harjoitat liikuntaa sillä ajatuksella että vartinkin reipas kävely on plussaa, jos sen pystyy tekemään.

Itse huomaan, että stressaantuneena liikunnan harjoittamiseen voi tulla suorittamisen kierre. Että käy vaikka mukavalla lenkillä, mutta on sitten itseensä pettynyt ja tyytymätön, jos on käynyt vain 5 km lenkillä eikä tullut 6 km. Näihin ajatuksiin jää jumittamaan kun on tosi stressaantunut. ap

Vierailija
36/463 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemmetin kovassa stressissä johon liittyy pahoja vastoinkäymisiä, ei mitkään joogat tai kävely auta. Siinä auttaa vaan se että yrittää hengittää ja asettaa tavoitteen kestää tämä päivä loppuun. Mäkin luulin ennen että työssä koettu stressi on pahinta mitä voi olla, mutta väärässä olin, järkyttävä vastoinkäymisten sarja vei työt, rahat, talon ja sairastuin, ja NYT tiedän mitä se stressi on.

Vierailija
37/463 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei alkoa tai muita mömmöjä. Liikuntaa, saunomista, hyvää ruokaa itse kokattuna, muuta rentouttavaa tekemistä esim. piha-ja puutarhahommat, metsään, rannalle ym. luontoon niin paljon kuin mahdollista!

Itse saan stressitasot alas ja unen paremmaksi kun kuvaan luonnossa kasveja, auringonlaskuja jne. Siinä on pakko keskittyä muuhun kuin työhön. Jokin muu jossa voit keskittyä täysin?

Keskustele esim. työterveydessä, terapiassa ym. Voit löytää uusia ratkaisuja.

Myös työpaikan vaihto, irtisanoutuminen ja uuden ammatin opiskelu auttavat. Nämäkin olen tehnyt, ja nyt stressin ja elämän hallinta todella kunnossa.

Vierailija
38/463 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyis saada aivot narikkaan ainakin hetkeksi ilman päihteitä. Mulle auttaa joku tosi yksinkertainen tekeminen.

Vierailija
39/463 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet vankilassa? vai miks ei ole saatavilla vinkkua?

En ole vankilassa, mutta onnettomuuden vuoksi en pääse kävelemään kovin hyvin. Parin kilometrin säteellä on kolme Alkoa, mutta kun ei ole rahaa ajella taksilla, pitää tyytyä siihen, mitä kaupasta saa kuljetettuna. Kavereita ei ole, joten en voi pyytää ketään noutamaan, ja olisihan se älyttömän noloakin.

No tee kotiviiniä,kaupasta saa ainekset.

Vierailija
40/463 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti? Kuukausi lataamossa ja ammatin vaihto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä