Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästäminen ja sijoittaminen - Onko muita jotka eivät ymmärrä trendiä?

Vierailija
12.04.2021 |

Onko täällä muita, jotka eivät ihan tajua tätä innostusta säästämiseen ja sijoittamiseen? Sehän on todella trendikästä nykyään, lähes kaikki tuntemani ihmiset intoilevat asiasta ja yrittävät säästää itselleen kaikesta nipistäen ja kertoilevat sitten, kuinka vuodessa onnistuivat xxx tuhatta säästämään... Lehdet ja podcastit täynnä näitä juttuja.

Mikä tässä on ideana? Tajuan sen, että jonkinlainen puskuriraha on hyvä olla olemassa, niin että jos pesukone ja pakastin hajoavat samalla viikolla, niin koko talous ei kaadu siihen. Mutta mihin ja mitä varten nämä ihmiset säästävät jatkuvasti ja tuhansia euroja? Itse ajattelen niin, että käyn töissä sen takia, että palkallani voin ostaa erilaisia tarvitsemiani tavaroita ja palveluita, ja elää suht mukavaa elämää. En minä tee niska limassa töitä säästääkseni johonkin hämärään tulevaisuuteen.

Kommentit (188)

Vierailija
101/188 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
102/188 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vaan maksan nyt ylimäärin tuota asuntolainaa pois vaikka järkevämpää olisi varmaan sijoittaa tällä hetkellä, mutta en halua ottaa mitään riskejä rahojen menetyksestä. Alan sijoittaa sitten asuntolainan jälkeen, kun ei haittaa vaikka osan rahoista menettäisikin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/188 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua itseäni ällöttää tää säästämis- ja rahantahkoamis trendi... Joku yli miljjardi ihmistä elää äärettömässä köyhyydessä ja Suomi on täynnä työttömiä, itse käytän mieluummin rahani tän kapistalistisen järjestelmän pyörittämiseen ja palveluihin kun kerrytän numeroita tililläni...

Vierailija
104/188 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua tehdä töitä 70-vuotiaaksi. En haluaisi, vaikka jaksaisin. Haluan tehdä muutakin kuin töitä tämän elämän aikana. Matkustella, nähdä paikkoja. Oppia kieliä aidossa kulttuuriympäristössä.

Säästän ja sijoitan, jotta voin elää täydempää elämää.

Vierailija
105/188 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sijoitan siitä yksinkertaisesta syystä, että palkasta jää joka tapauksessa kuluttamatta suuri osa joka kuukausi. Olisi järjestöntä vain makuuttaa sitä pankkitilillä, kun korot on nollassa.

Vierailija
106/188 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kai aina on säästetty, ei se ole mikään trendi. Sijoittaminen on tietysti ja nykyään säästämiseenkin on niin monia vaihtoehtoja.

Mä haluaisin kasvattaa salkkua, mutta ei ole pääomaa hirveästi millä aloittaa. Jos laittaa sijoituksiin jonkun 2000e, aika kauan siinä menee että niistä mitään tulee. Mulla on hitaissa rahastoissa, mutta niistä voi olla ehkä jotain iloa 20v päästä. Ellei sitten oikeasti ala pelata noilla, mutta se on jo sellaista harrastamista johon mulla ei riitä aika eikä osaaminen. En tiedä miten ihmisillä on noin paljon alkupääomaa ja kaikki saavat joka vuosi suuria osinkoja. Olishan se kiva, olis joskus varaa isompaan asuntoon.

2000 euron kertasijoituksella maltillisella 6% vuosituotolla muuttuu se alkusumma 20 vuodessa 6400 euroon. Jos taas laittaa kahden kymmenen vuoden ajan joka kuukausi 100 euroa lisää, nii lopputulos on 52 000 euroa. Todennäköisesti lopputulos on vielä parempi koska osakemarkkinoiden inflaatio korjattu keskituotto on ollut viimeisen 200 vuoden aikana 7%.

Jos on nuori niin jokaisella on mahdollisuus miljoonajunaa. Jos 30 vuotias sijoittaa 30 000 euroa ja joka kuukausi lisää 500e 6% tuotolla on hänellä 66 vuotiaana miljoona hommattuna.

Vierailija
107/188 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoittamisessa unohdetaan se, että aina ei saa rahojaan takaisin. Pitää tietää, mitä tekee ja jaksaa tehdä 20 vuoden suunnitelma. Tai sitten seurata kursseja tarkasti, ostaa ja myydä pikavoittojen toivossa.

Vaikka ei kauheasti ymmärtäisikään, voi silti tienata oikein hyvin. Kunhan näkee vaivaa sen verran että alkuun valitsee yhtiöt joihin sijoittaa huolella. Kannattaa hajauttaa sijoitukset eri toimialoille. Jos vaan sitkeästi sijoittaa aina samoihin yrityksiin lisää varojensa mukaan, hankkien aina sitä mitä kulloinkin saa halvalla suhdanteiden vaihdellessa, ei säiky arvonlaskua vaan päinvastoin ostaa juuri silloin, niin on erittäin todennäköisesti voitolla parinkymmenen vuoden kuluttua. Kunhan vaan pitää sitkeästi kiinni alkuperäisestä suunnitelmastaan.

Vierailija
108/188 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi aina vain ja voittaa eikä ole mitään pelkoja menettämisestä? 

Vierailija
109/188 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi aina vain ja voittaa eikä ole mitään pelkoja menettämisestä? 

Saahan ne rahat otettua pois, jos oikein huolettaa.

Vierailija
110/188 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä elän juuri siten kuin haluan, tässä hetkessä, mutta rahaa jää silti yli, joten tietenkin säästän. Säästöt tuovat turvallisuutta ja mahdollistavat yllättäviin tilaisuuksiin tarttumisen. Voi lähteä miettimättä kivalle reissulle, ostaa jotain isompaa, jäädä vaikka sapattivapaalle. Osakkeisiin säästäminen on kivaa, koska ne tuottavat mukavasti osinkoa (satoja euroja kuussa), joita voi sijoittaa edelleen. Nyt suunnittelen ensimmäisen sijoitusasunnon ostamista.

Vierailija
111/188 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sijoitan siitä yksinkertaisesta syystä, että palkasta jää joka tapauksessa kuluttamatta suuri osa joka kuukausi. Olisi järjestöntä vain makuuttaa sitä pankkitilillä, kun korot on nollassa.

Tämä, koska inflaatio.

En halua kaikkia munia yhteen koriin (pankkitili). Siksi sijoitan rahastoihin, osakkeisiin ja eri bitkoineihin.

En myöskään jaksa perehtyä perinpohjin sijoittamiseen mutta hajautan tarpeeksi, jotta jostakin poikisi jotain.

Vierailija
112/188 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylimääräinen raha kannattaa sijoittaa ja laittaa raha työskentelemään 👍

Vierailija
113/188 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inderesin analyytikko Petri Kajaanin Twitteristä:

""Yksi uusi mielenkiintoinen yhtiö pureskeltu kevään aikana läpi. Maanantaina alkaa seuranta. Koitetaan laittaa hätäisimmille jo viikonloppuna vähän luettavaa laajan raportin muodossa."

Petri Kajaani analysoi mm. Harviaa. Nyt on Tulikiven vuoro. Suosittelen seuraamaan Tulikiven osakekurssia maanantaina.

Perjantaina 16.4.2021 Kauppalehti kirjoitti näin ja jutussa mainittiin Tulikivi:

"Tutkan alta paljastuvan pörssiyhtiön kurssi pomppaa herkästi, kun analyytikkoseuranta alkaa – Näin aloitusta voi ennakoida"

Vierailija
114/188 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inderesin analyytikko Petri Kajaanin Twitteristä:

""Yksi uusi mielenkiintoinen yhtiö pureskeltu kevään aikana läpi. Maanantaina alkaa seuranta. Koitetaan laittaa hätäisimmille jo viikonloppuna vähän luettavaa laajan raportin muodossa."

Petri Kajaani analysoi mm. Harviaa. Nyt on Tulikiven vuoro. Suosittelen seuraamaan Tulikiven osakekurssia maanantaina.

Perjantaina 16.4.2021 Kauppalehti kirjoitti näin ja jutussa mainittiin Tulikivi:

"Tutkan alta paljastuvan pörssiyhtiön kurssi pomppaa herkästi, kun analyytikkoseuranta alkaa – Näin aloitusta voi ennakoida"

Vierailija
115/188 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole huoletta. Muoti muuttuu radikaalisti kahden vuoden sisällä.

Vierailija
116/188 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietty kuluerä aina vaikka 5 vuoden välein, juuri muutamasta tuhannesta eurosta kiinni kaltaisillani köyhillä.  Miksi en säästäisi sitä varten?

Ottaa pannuun kun joku puhuu kulujen karsimisesta, sitten sanoo:  ai niin myös virkistyskäyttöön.  Melko harvoin varaa virkistyä muutoin kuin ilmaiseksi.

Vierailija
117/188 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaan aikaan tuolla on ketju, jossa ihmetellään kuinka jaksetaan painaa duunia lähemmäs 70-vuotiaaksi asti. Me ainakin säästämme ja sijoitamme, koska se luo tulevaiduudessa meille vapautta ja vaihtoehtoja. Mahdollisesti voi jäädä aiemmin. ”Eläkkeelle” tai sitten voi tehdä lyhyempää päivää. Eläisin aika köyhää elämää jos ainoa ilo olisi rahojen tuhlaaminen. Elämän parhaimmat jutut ovat meillä hyvin edullisia tai ilmaisia. Olen kuitenkin sen verran ahne että kun on ilmaista rahaa tarjolla niin mikseen keräisi siitä vähän itselleni:)

Työtä kyllä jaksetaan painaa mutta joiltain se aina on pois, toiset joutuvat kuuntelemaan ruikutusta veroista ja muusta.  Ihan yksiselitteisesti eläkeiän korottaminen ei ole hyvä asia.

Vierailija
118/188 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta mihin ja mitä varten nämä ihmiset säästävät jatkuvasti ja tuhansia euroja?"

Kun en usko ikinä pääseväni eläkkeelle valtiovallan puolesta, tai se jää ainakin pieneksi, varmistan tulevaisuuden toimeentuloa mieluummin säästämällä sitä varten itse. Joo, ei sinne asti välttämättä eläkään mutta mieluummin jätän sitten jälkeeni varallisuutta kuin elän vanhana köyhyysrajan alapuolella.

Mieheni aloitti heti 18-vuotiaana päämäärätietoisen sijoittamisen, jotta pääsee eläkkeelle hieman aiemmin kuin eläkeikä kolkuttelee. Vähän kateellinen olen, etten itse tajunnut jo tuossa iässä, mutta tärkeintä itselle on että säästöt ja niiden kasvun näkeminen luo positiivista fiilistä ja varmuutta tulevaisuudesta.

Vierailija
119/188 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään ymmärrä.

Bitcoinilla ja muilla tienattu 16 500 e.

Vähän tuo on, mutta itselle paljon.

Mietin, että jos muut sijoitukset tuottaa niin ostan vaikka käytetyn urheiluauton yms.

Tai lähden eläkkeellä reissaamaan.

Vierailija
120/188 |
07.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

- oman taloudenpidon hahmottaminen

- potentiaalinen vaurastuminen

- puskurina tarvittaessa

- elämän sisällön löytäminen jostain muusta kuin aina uusien tavaroiden tai asioiden ostamisesta

siinä muutama syy jotka tuskin menevät pois muodista niin kuin joku epäili. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme viisi