Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästäminen ja sijoittaminen - Onko muita jotka eivät ymmärrä trendiä?

Vierailija
12.04.2021 |

Onko täällä muita, jotka eivät ihan tajua tätä innostusta säästämiseen ja sijoittamiseen? Sehän on todella trendikästä nykyään, lähes kaikki tuntemani ihmiset intoilevat asiasta ja yrittävät säästää itselleen kaikesta nipistäen ja kertoilevat sitten, kuinka vuodessa onnistuivat xxx tuhatta säästämään... Lehdet ja podcastit täynnä näitä juttuja.

Mikä tässä on ideana? Tajuan sen, että jonkinlainen puskuriraha on hyvä olla olemassa, niin että jos pesukone ja pakastin hajoavat samalla viikolla, niin koko talous ei kaadu siihen. Mutta mihin ja mitä varten nämä ihmiset säästävät jatkuvasti ja tuhansia euroja? Itse ajattelen niin, että käyn töissä sen takia, että palkallani voin ostaa erilaisia tarvitsemiani tavaroita ja palveluita, ja elää suht mukavaa elämää. En minä tee niska limassa töitä säästääkseni johonkin hämärään tulevaisuuteen.

Kommentit (188)

Vierailija
141/188 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos haluan teettää vaikka ikkunaremontin niin kyllä siihen kymppitonni täytyy ainakin säästää. Jos haluan matkustaa siten mihin olen tottunut niin täytyy säästää 5000e. Kyllä noita rahantarpeita aina vaan on joten säästämisenkin täytyy olla jatkuvaa.

Vierailija
142/188 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mielellään säästäisin jos pystyisin, mutta mun rahat ei riitä kun elätän tässä palkallani itseni lisäksi yhtä työtöntä puolisoa ja kahta aikuista ammattikoululaislasta (ammattikououlainen ei saa kunnon opintotukea aikuisenakaan).

Olisi ihanaa ajatella, että joku påivä säästöjä on niin paljon, ettei tarvitsisi raataa ja sopeutua työpaikalla ihan mihin vaan. Että voisi vaikka irtisanoutua kun pahimmin v!ttuillaan. Ja että kun jonkun auto hajoaa niin ei olisi pakko yötä myöten miettiä, että mistä rahat ja voisiko tämmöinen viisikymmpinen akanrohjo vielä jossain myydä pe$että. Ja että voisi auttaa noita lapsia vaikka oman elämän tai yrityksen alkuun pääomalla. Ja pärjättäis sittenkin kun oon eläkkeellä tai sairastun, koska kyllä mä tähän ennen pitkää sairastun. Parhaassa tapauksessa voisi jättää vaikka jotain perintöä niiden avuksi.

Että todellakin haluaisin säästää ja sijoittaa. En vaan pysty! Vaikka elämä on jo pelkkää pihistystä.

Ammattikoululaisetkaan ei ole löytänyt töitä esim harjoittelupaikkojen kautta? Vai haluatko heidän pääsevän helpomalla ja keskittyvän vain opintoihinsa?

Kuulemani mukaan harjoittelupaikkojen saaminenkin on todella kovan työn takana nykyään ja harjoittelusta ei makseta palkkaa vaikka tekisit täysammattilaisen työtä. Vielä 90-luvulla sai palkkaa harjoittelusta (kukahan idiootti tämänkin meni muuttamaan, varmaan työnantajien edustaja) .En siis ole edellinen jolle kommentoit.

Tuntuu kyllä ihan uskomattomalta, että joskus siitä opintoihin kuuluvasta harjoittelusta on saanut palkkaa. Nähtiinkö harjoittelija silloin joskus tulevana työntekijänä, josta pitää kiinni, jos se hoitaa työnsä hyvin? Kun itse opiskelin, tuntui siltä, että harjoittelijoita otettiin liukuhihnalta sisään ja jakson päädyttyä heivattiin pois eikä puhettakaan, että saisi jatkaa palkallisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/188 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä firettämistä en kyllä tajua. Siis normituloisella ihmisellä. Sehän tarkoitaa, että käytännössä kitkuttaa sinne nelikymppiseksi. Hauskat vuodet nuorena aikuisena? Haloo. Elämä on elämistä varten, eikä "sitku".

Itse olin nuorempana tollainen sitku-ihminen. Nykyinen mieheni opetti, että ei niin paljoa kannata elää eläkepäiviä varten. Ne on siellä jossain ja eiköhän sitä jotenkin saada ruoka pöytään. Nautitaan lapsista, tuetaan lapsia ja eletään nyt. Eiköhän nämä kolme fiksua ja varmasti aikanaan työkykyistä lasta sitten ota vanhemmat vuoronperään nurkkiin järsimään näkkäriä, jos ei muuten riitä rahat ruokaan.

Vierailija
144/188 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä firettämistä en kyllä tajua. Siis normituloisella ihmisellä. Sehän tarkoitaa, että käytännössä kitkuttaa sinne nelikymppiseksi. Hauskat vuodet nuorena aikuisena? Haloo. Elämä on elämistä varten, eikä "sitku".

Itse olin nuorempana tollainen sitku-ihminen. Nykyinen mieheni opetti, että ei niin paljoa kannata elää eläkepäiviä varten. Ne on siellä jossain ja eiköhän sitä jotenkin saada ruoka pöytään. Nautitaan lapsista, tuetaan lapsia ja eletään nyt. Eiköhän nämä kolme fiksua ja varmasti aikanaan työkykyistä lasta sitten ota vanhemmat vuoronperään nurkkiin järsimään näkkäriä, jos ei muuten riitä rahat ruokaan.

Firettäminen vain firettämisen vuoksi on yhtä ankeaa kuin tuhlaaminen vain tuhlaamisen vuoksi.

Firettäminen ei ole hyvän elämisen vastakohta - samalla voisit arvostella pienempää palkkaa saavia vain sen takia, että he eivät voi tuhlata yhtä paljon kuin sinä.

Olen harrastanut firettämistä 12 vuotta, ikää nyt 39 v. Olen nähnyt palloa enemmän kuin moni ikäiseni. Perhekin on perustettu, harrastuksia, autoja, vene ym. kivaa on hankittuna. Olen firetysvuosina saanut tehdä juuri sitä mistä itse tykkään ja nautin.

Firettäminen on nimenomaan harrastus; se tarkoittaa järkevää rahankäyttöä ja impulsiivisesta ostelusta luopumista. Myös harkittua riskinottoa.

En koe, että tällä harrastuksella on hintaa. En koe jääneeni mistään paitsi. Harrastuksella on kuitenkin palkinto, joka on saavutettu vapaus. Tunne siitä, kun tietää pystyvänsä maksamaan kaikki velat halutessaan pois, ja silti elämään samaa elämää pelkillä pääomatuloilla, on jotain mitä kannatti tavoitella. Toisenkin polun olisi samoilla tuloilla voinut valita, sellaisen "täysillä elämisen" polun, jota sinäkin olet luultavasti täysi-ikäisyyden kynnykseltä lähtien kulkenut. Se polku on vain sivuiltaan hyvin jyrkkä, ja työnantajastasi riippuvainen.

Vierailija
145/188 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

n perheitä joissa on omakotitalot, mökit, pari autoa jne ja sitten kun pesukone hajoaa, niin ollaan yhtäkkiä ihan suossa!

Onko pesukoneen hajoaminen synonyymi yllättävälle menolle? En todellakaan tiedä miten pesukoneen hajoaminen voi olla noin iso ongelma. Taloyhtiöissä on yleensä pyykkitupia ja vaatteethan voi aina pestä käsin.

Vierailija
146/188 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
147/188 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minäpä kerron.

Itselläni oli ajatuksena säästää työuran alussa. Ensinäkin koska silloin korkoa korolle-efekti toimii parhaiten. Toisekseen koska olin opiskeluaikana tottunut elämään pihisti. En siis nostanut elintasoa kaikkimullehetinyt-hengessä niin ylös kuin mahdollista ottamalla max lainaa ja shoppailemalla visan tappiin. Nostin elintasoa hieman, loppu jäi sijoitettavaksi.

Nyt moni "elämä on tässä ja nyt"-ihminen valittaa kun on rahat loppu, auto hajosi taas, asuntoon johon ei pitänyt olla remppoja tulossa lähitulevaisuudessa tulinkin remppoja lopulta, ja nyt ei olekaan rahaa jolla tehdä hankintoja.

Itse olen pienituloinen, olen aina ollut. Joten vuotuinen 5 000 - 10 000 euron osinkokopotti lämmittää mieltä kovasti, ja etenkin se ettei tarvitse huolehtia rahasta, vaan pystyykin keskittymään siihen elämään.

Vierailija
148/188 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trendi johtuu tuloerojen kasvusta ja vähäisemmissä määrin siitä, että markkinoilla on valtavasti tarjolla lainarahaa mitättömällä korolla. Osa ihmisistä ei kykene perustellusti kuluttamaan kaikkea mitä ansaitsee ja ei sitä asuntolainan takaisinmaksuakaan kannata rajattomasti nopeuttaa, kun lainanhoitokulut ovat hyvin linjassa vuokrien kanssa. 

Vierailija
149/188 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme miehen kanssa sijoittaneet 90-luvulta asti. Aina välillä ostetaan jotain, esim autot aina uutena ja velattomana, ja pari vuotta sitten esim velaton kiva mökki. Ja siinä säästää, koska ei tarvitse maksaa mistään lainakorkoja. Eli meillä on ikinä ollut vain asuntolainaa, nyt ei ole sitäkään.

Vierailija
150/188 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaurastunut keskimäärin 5600 euroa kuukaudessa viimeisen kolmen vuoden ajalla. Vaurastuminen tuntuu vain kihtyvän...

Vierailija
151/188 |
14.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
152/188 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
153/188 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen säästänyt pariin eri rahastoon, koska palkasta jää yli, eikä ylimääräisiä rahoja viitsi tilillä makuuttaa inflaation syöttinä. Viiden ja puolen vuoden aikana on rahastoni tuottaneet tasaisesti koko tuolle ajalle jaettuna n. 460 €/kk. Se on n. 14 % palkastani. Jos joku kysyisi, haluatko 14 % palkankorotuksen vai et, useimmat varmaan vastaisivat kyllä. Niin minäkin. Annan siis mielelläni rahani tehdä työtä minulle ja hankkia pientä lisätienestiä. Tulevaisuudessa on mielessä hankkia vähän tilavampi asunto.

Ja tämähän ei tarkoita sitä, että muista elämän nautinnoista pitäisi tinkiä. Kun lapsi halusi Linnanmäelle, ei tarvinnut miettiä, onko sinne varaa mennä. Hän halusi myös aloittaa hiukan hintavamman harrastuksen. Se sopi minulle, koska siihen oli mahdollisuus. Pieniä ulkomaanreissujakin teemme, kun siihen taas on mahdollisuus.

Olen keskituloinen yh-äiti.

Vierailija
154/188 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun kaikki saavuttavat "taloudellisen riippumattomuuden" sijoitusten ansioista ja sijoitukset sitten periintyy, niin kuka tekee työt? Voin ymmärtää säästämisen, mutta sijoitus on juttu joka tulee jäämään historiaan, toivottavasti pian.

Vierailija
155/188 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen säästänyt ja saanutkin rahaa säästöön.

Mutta en ole sijoittanut. Luulen että sijoittaminen tulee kovaa ja korkealta alas, koska se on nyt muodikasta.

Vierailija
156/188 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä yli 200 k€ osakesalkku ja yli 100 k€ rahastosalkku. Tänään ostin pojalleni synttäriahjaksi kirjan joka kertoo sijoittamisesta josko hänkin alkaisi sijoittamaan nyt kun hän aloitti vakituisessa työpaikassa viime syksynä.

On mukavaa kun on puskuria yllättäviä menoja varten. Siksi minä ainakin olen osakesäästäjä.

Vierailija
157/188 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla jää joka palkasta melkein 2000 € ylimääräistä säästöön kulujen jälkeen. Sijoitattamalle ne osakkeisiin saavat yritykset pääomaa investointeihin ja kasvuun ja sitä kautta lisää työpaikkoja Suomeen.

Nyt et kyllä ihan täysin ymmärrä. Kun ostat osakkeita pörssistä niin ei ne yritykset siitä mitään pääomaa saa. Sen sijaan jos ostat osakkeita annista kuten esm. tällä hetkellä Puuilon annista niin siinä tapauksessa yritys saa rahaa investointeihinsa.

Vierailija
158/188 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sijoittaminen tyhmää ole. Olemme lahjoittaneet tyttärelle sen verovapaan 4999 eur aina kolmessa vuodessa kumpikin, tai mikä kulloinkin verovapaata ollut. Nyt hän on 17, eli on nimellisesti lahjoitettu noin 50 tuhatta, mutta rahastossakin vailla kummempaa hoivaa summa on kasvanut reilusti yli kaksinkertaiseksi. Hän saa pesämunan käyttöönsä tullessaan täysi-ikäiseksi. Sitten näkee, miten kasvatuksessa on onnistuttu.

Vierailija
159/188 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauppalehti tänään (14.6.2021 klo 09:30):

"Halveksittujen senttiosakkeiden tuotto yllättää – Listalta löytyy nyt yllättäviä nimiä, nämä yhtiöt ovat vähällä nousta senttisarjasta pois"

Jutussa mainittu Tulikivi, jonka osake maksaa nyt 0,348 €, joten 200 %:n tuotto Kauppalehdellä kiikarissa.

Mikä Tulikiven mannekiini sinä olet kun koko ajan meuhkaat Tulikivestä. Katso esim, Boreota, Sampoa, Metso-Outotecia, Harviaa jne. jotka ovat nousseet paljon enemmän kuin Tulikivi.

Vierailija
160/188 |
15.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sijoitan rahastoihin 1200€ joka kuukausi. Osakesalkku on myös ja ostan osakkeita aina silloin tällöin kun sattuu jäämään rahaa säästöön. Ja jäähän sitä kun sijoitusasunnosta tulee joka kuukausi vuokralaisen maksamaan vuokraa. Velkaa ei ole ollut enää vuosiin.

Uuden Auton (BMW:n) ostin käteisellä viime kesänä.

Käteistä minulla on reilut 30 k€ joten on mukavaa kun ei tarvitse elää kädestä suuhun.

Säästäminen kannattaa aina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme seitsemän