Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Säästäminen ja sijoittaminen - Onko muita jotka eivät ymmärrä trendiä?

Vierailija
12.04.2021 |

Onko täällä muita, jotka eivät ihan tajua tätä innostusta säästämiseen ja sijoittamiseen? Sehän on todella trendikästä nykyään, lähes kaikki tuntemani ihmiset intoilevat asiasta ja yrittävät säästää itselleen kaikesta nipistäen ja kertoilevat sitten, kuinka vuodessa onnistuivat xxx tuhatta säästämään... Lehdet ja podcastit täynnä näitä juttuja.

Mikä tässä on ideana? Tajuan sen, että jonkinlainen puskuriraha on hyvä olla olemassa, niin että jos pesukone ja pakastin hajoavat samalla viikolla, niin koko talous ei kaadu siihen. Mutta mihin ja mitä varten nämä ihmiset säästävät jatkuvasti ja tuhansia euroja? Itse ajattelen niin, että käyn töissä sen takia, että palkallani voin ostaa erilaisia tarvitsemiani tavaroita ja palveluita, ja elää suht mukavaa elämää. En minä tee niska limassa töitä säästääkseni johonkin hämärään tulevaisuuteen.

Kommentit (188)

Vierailija
81/188 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kai aina on säästetty, ei se ole mikään trendi. Sijoittaminen on tietysti ja nykyään säästämiseenkin on niin monia vaihtoehtoja.

Mä haluaisin kasvattaa salkkua, mutta ei ole pääomaa hirveästi millä aloittaa. Jos laittaa sijoituksiin jonkun 2000e, aika kauan siinä menee että niistä mitään tulee. Mulla on hitaissa rahastoissa, mutta niistä voi olla ehkä jotain iloa 20v päästä. Ellei sitten oikeasti ala pelata noilla, mutta se on jo sellaista harrastamista johon mulla ei riitä aika eikä osaaminen. En tiedä miten ihmisillä on noin paljon alkupääomaa ja kaikki saavat joka vuosi suuria osinkoja. Olishan se kiva, olis joskus varaa isompaan asuntoon.

Vierailija
82/188 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain typerys ei sijoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/188 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kai aina on säästetty, ei se ole mikään trendi. Sijoittaminen on tietysti ja nykyään säästämiseenkin on niin monia vaihtoehtoja.

Mä haluaisin kasvattaa salkkua, mutta ei ole pääomaa hirveästi millä aloittaa. Jos laittaa sijoituksiin jonkun 2000e, aika kauan siinä menee että niistä mitään tulee. Mulla on hitaissa rahastoissa, mutta niistä voi olla ehkä jotain iloa 20v päästä. Ellei sitten oikeasti ala pelata noilla, mutta se on jo sellaista harrastamista johon mulla ei riitä aika eikä osaaminen. En tiedä miten ihmisillä on noin paljon alkupääomaa ja kaikki saavat joka vuosi suuria osinkoja. Olishan se kiva, olis joskus varaa isompaan asuntoon.

Pääomaa tulee, kun pitkäjänteisesti säästää ja sitä tulee lisää (toivottavasti), kun pitkäjänteisesti sijoittaa. Toki 2000€ ei ole kovin iso raha aloittaa, mutta on sekin jotain. Siihen jos saa vaikka 100€/kk päälle, niin kyllä se siitä pikkuhiljaa kasvaa. Jos ajattelee, ettei kannata aloittaa, kun ei ole riittävästi rahaa, niin sitten ei ainakaan saa mitään.  Eikös se niin mene että euro on miljoonan alku. ;)

Vierailija
84/188 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko tosiaan yrittää jotakin, kun tuntuu, että me laman lapset vedetään tässäkin lyhyt tikku ja eläkejärjestelmä tai sosiaaliturva ei enää kannattele meitä iäkkäinä.

Minkä laman?

90 luvun lamaa on enää turha käyttää tekosyynä:)

Minä ja lasteni isä kärsimme paljon lamasta, oli työttömyyttää yms. Lopulta erosimmekin v 93. Kumpikin pääsi hienosti jaloilleen ja sai hyvän elämän, minä vielä vauraamman kuin hän. Eläkettäkin tulee sen verran että pystyy elämään ja nauttimaan.

Ja taas lapseni jotka olivat 0-13v laman aikaan. Jos eivät muuta tuosta ajasta oppineet niin ainakin halun opiskella ja korkean työmoraalin. Kaikilla hyvät urat, perheet, vakityöt jne.

Minä menetin työni ihan laman alkuaikoina. Meillä oli pari vuotta aiemmin ostettu asunto ja pieni vauva. Irtisanominen horjutti minun perusturvallisuuden tunnetta. Olen sen jälkeen menettänyt työn kaksi kertaa yt-neuvottelujen päätteeksi. Ne ovat olleet ihan hirveitä shokkeja ja arvelen, että lapsetkin ovat huomanneet asian vaikka parhaani yritin peitellä.

Vierailija
85/188 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tosi oudolta, kun joku ei ymmärrä miksi säästetään,jos vain on mahdollista.

Miksi säästetään säästämisen vuoksi? AP:han kertoi tulevansa toimeen, vaikka tulisi jotain äkillistä.

Jotkut lottoaa ja jotkut sijoittaa. Jälkimmäisessä toki on suurempi mahdollisuus, mutta kerralla myös suurempi riski. Itse säästän vanhanaikaisesti tilille. Olen harkinnut sijoittamista, mutta toistaiseksi olen tyytynyt vanhaan tapaan.

Mutta nykyajan ilmiö tämä on. Aiemmin vain jo valmiiksi varakkailla oli varaa sijoittaa. Nyt on lehdissä paljon juttuja, miten piensijoittajat nostavat pörssiin huuhaayhtiöitä, kun osakemarkkinoilla mennään arvaamallla.

Kukaan ei varmaan osannut nähdä etukäteen, että Anttila-ketju menee konkurssiin. Konkurssissa yrityksen palkanmaksuvelvollisuus on kaksi viikkoa ja sitten tippuu työttömyyspäivärahalle. Työttömyyspäivärahan saamisessa voi kestää monta kuukautta. Kurjaa, jos tilillä ei ole yhtään pahanpäivänvaraa, luottokortilla ei pitkälle pärjää.

Vierailija
86/188 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo en mäkää tätä nyt oikein ymmärrä, kun sijoittamalla olen tienannut 20 tonnia ylimääräistä rahaa joka muuten olisi jäänyt saamatta jos olisin vain hassannut kaikki tai makuuttanut säästöpossussa. Kai tää on vaan joku sellanen buumi.

Vierailija
87/188 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä on hitaat rahastot? Jos laittaisit jonkun pankin osakerahastoon niin saisit helposti 5-8% tuottoa p.a. (ehkä jopa enemmän)

Vierailija
88/188 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite opin säästämisen vanhemmilta. Ne säästi jo 80-luvulla. Mm. meille lapsille opiskelurahaa. Ei kertaakaan käyty missään matkoilla, ei edes kotimaassa, jos ei sukulaisten syntymäpäiviä, lakkiaisia ja häitä lasketa. Vaatteet oli aina serkkujen vanhoja. Syötiin puuroa, perunoita ja makkaraa. Mitään kalliita harrastuksia ei saanut olla. Kavereita kun näki, niin se riitti harrastukseksi.

Itse elän aika samaa tyyliä. En ikinä matkustele mihinkään, vaatteet ostan kirppareilta. Ruokaan käytän vähän liikaa rahaa, vaikka teen kaiken itsen, mutta raaka-aineisiin. Autoakaan mulla ei ole. En myöskään harrasta mitään, en käy ikinä ulkona syömässä enkä kahviloissa enkä tilaa ruokaa kotiin. Vähän tylsäähän tämä elämä on, mutta säästääpä ainakin.

Ehkä tämä on niiden näkökulma säästämisestä, joilla raha polttelee taskussa. Ei aina tarvitse mennä ääripäästä toiseen, normaalin keskituloisen on tosiaan mahdollista säästää ja sijoittaa, mutta myös käyttää rahaa itseensä. Ei nämä mitenkään sulje toisiaan pois. Itselläni on tietty prosenttiosuus palkasta, josta osa menee sijoituksiin, osa säästötilille ja osa matkakassaan. ”Ylimääräisestä” rahasta, esimerkiksi veronpalautuksista, puolet menee sijoituksiin ja puolet huvituksiin. Ei nuo suuria summia ole, mutta jotain kuitenkin. Ehkä se sitten jonkun mielestä tuntuu pihistelyltä, mutta minusta avain onnelliseen elämään ei löydy rahan käyttämisestä vaan ihan muista asioista.

Vierailija
89/188 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua ihmisiä jotka EIVÄT varaudu tulevaan ja pyri aidosti riippumattomuuteen. Kun et ole riippuvainen vain yhdestä tulolähteestä niin stressi helpottaa valtavasti. Jos tulee vaikka työttömyyttä, sairautta tai muuta, niin useammalla tulolähteellä saa kuitenkin välttämättömät laskut hoidettua ajallaan. Ja jos ei tule niin ne lisätulot voi käyttää vaikka itsensä hemmotteluun, tai laittamaan tuottamaan lisää rahaa. Kaikista nettotuloista minulla menee noin 30% sijoituksiin, loput käytetään.

Vierailija
90/188 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaan aikaan tuolla on ketju, jossa ihmetellään kuinka jaksetaan painaa duunia lähemmäs 70-vuotiaaksi asti. Me ainakin säästämme ja sijoitamme, koska se luo tulevaiduudessa meille vapautta ja vaihtoehtoja. Mahdollisesti voi jäädä aiemmin. ”Eläkkeelle” tai sitten voi tehdä lyhyempää päivää. Eläisin aika köyhää elämää jos ainoa ilo olisi rahojen tuhlaaminen. Elämän parhaimmat jutut ovat meillä hyvin edullisia tai ilmaisia. Olen kuitenkin sen verran ahne että kun on ilmaista rahaa tarjolla niin mikseen keräisi siitä vähän itselleni:)

Vierailija
91/188 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite en jaksa/osaa/viiti perehtyä osakkeisiin, niin joka kuukausi menee automaattisesti indeksirahastoon 50 e.

Vierailija
92/188 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en ole koskaan ymmärtänyt sitä trendiä, että kaikki mitä tulee pitää saada poltettua johonkin, ei kerta kaikkiaan voi jättää säästöön mitään. Jos ei muuta keksitä niin koiralle uusi purulelu tai jotain muuta turhaa paskaa ettei vaan jää tilille mitään ylimääräistä.

Vierailija
93/188 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästäminen ja sijoittaminen on trendi? Ehkä siellä Kouvolassa.

Vierailija
94/188 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pääomaa tulee, kun pitkäjänteisesti säästää ja sitä tulee lisää (toivottavasti), kun pitkäjänteisesti sijoittaa. Toki 2000€ ei ole kovin iso raha aloittaa, mutta on sekin jotain. Siihen jos saa vaikka 100€/kk päälle, niin kyllä se siitä pikkuhiljaa kasvaa. Jos ajattelee, ettei kannata aloittaa, kun ei ole riittävästi rahaa, niin sitten ei ainakaan saa mitään.  Eikös se niin mene että euro on miljoonan alku. ;)

Kyllä tuo parikin tonnia äkkiä poikii lisää; itse talletin rahastoon 1.11 4500 euroa ja 1.3 tuottoa oli tullut 1088€ eli 24%. 2000€ olisi tullut yli 500€. Rahaa se on sekin!

Vierailija
95/188 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko tosiaan yrittää jotakin, kun tuntuu, että me laman lapset vedetään tässäkin lyhyt tikku ja eläkejärjestelmä tai sosiaaliturva ei enää kannattele meitä iäkkäinä.

Minkä laman?

90 luvun lamaa on enää turha käyttää tekosyynä:)

Minä ja lasteni isä kärsimme paljon lamasta, oli työttömyyttää yms. Lopulta erosimmekin v 93. Kumpikin pääsi hienosti jaloilleen ja sai hyvän elämän, minä vielä vauraamman kuin hän. Eläkettäkin tulee sen verran että pystyy elämään ja nauttimaan.

Ja taas lapseni jotka olivat 0-13v laman aikaan. Jos eivät muuta tuosta ajasta oppineet niin ainakin halun opiskella ja korkean työmoraalin. Kaikilla hyvät urat, perheet, vakityöt jne.

Minä menetin työni ihan laman alkuaikoina. Meillä oli pari vuotta aiemmin ostettu asunto ja pieni vauva. Irtisanominen horjutti minun perusturvallisuuden tunnetta. Olen sen jälkeen menettänyt työn kaksi kertaa yt-neuvottelujen päätteeksi. Ne ovat olleet ihan hirveitä shokkeja ja arvelen, että lapsetkin ovat huomanneet asian vaikka parhaani yritin peitellä.

Tuossa on meidän ero, minä ajattelin ettei tästä pääse enää kuin ylöspäin. Meillä myös 5v aikaisemmin ostettu asunto mistä laina ei lyhentynyt yhtään, maksoimme vain korkoja pois (13-16% tuolloin). Tiesin miten vähällä selviämme kun on pakko. Ja hammasta purren päästiin.

Toki on käyty monet YT neuvottelut (esim omassa työpaikassani ihan vakiona 2x vuodessa) mutta niidenkin päätyttyä olen saanut vielä 59v:näkin töitä. 

Vierailija
96/188 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan hauska katsoa esim. Bill Gatesin omistuksia.

Yksi isoin omistuksensa on niinkin simppeli, kuin roskayhtiö. Eli samankaltainen yhtiö, joka Suomessakin roudaa roskat pois kerrostalojen roskakatoksista.

Kyseinen yhtiö takoo massiivisia voittoja vuosittain ja jakaa niitä voittoja osinkoina. Tuollainen yhtiö ei voi epäonnistua, koska ihmiset tuottavat aina jatkossakin roskaa ja näitä roskayhtiöitä tarvitaan.

Bill Gates vääjäämättä kasvattaa omistustaan vuosittain ihan pelkällä tällaisella roskayhtiön osakkeiden pidolla, saaden n 5% osinkotuottoa ja samalla myös lähes varmaa osakkeenhinnan kasvua.

Siinä esimerkki sijoittamisen järkevyydestä, ainakin varakkaalle ei ole parempaa esimerkkiä siitä miten raha tekee sinulle lisää rahaa.

Tuo on kaikin tavoin järkevää, mutta vaikka en tiedä niin veikkaisin että kyseisen roskayhtiön osake on kallis. Samoin kuin kokiksen, mäkkärin ja kaiken tuollaisen mitä ihmiset nyt vain ostavat vuodesta toiseen oli ajat mitä tahansa. Niitä kun ostaa, jos on pääomaa, niin hyvin menee.

Mutta kun ei ole pääomaa. Ei ole järkeä ostaa kahta kappaletta Coca Cola Companyn osaketta.

Vierailija
97/188 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tän aloituksen oli pakko ollan provo.

Ei millään pahalla, mutta tuo AP:n mentaliteetti kertoo juuri siitä miksi suomalaiset ovat rutiköyhiä.

Se säästämisen ja sijoittamisen idea on luoda vaurautta! Ja sillä vauraudella maksetaan esim. koti, mökki, matkoja, hammaslääkärin kuluja, sitä käytetään eläkkeellä yms.

Pitää olla oikeasti aika typerys jos oma talous on pelkän palkkatyön varassa...tai siis näin se usein on mutta pitää olla typerys jos ei tavoittele esim. rahastosijoittamisella lisä vaurautta

Ja kun kaikki tuo tapahtuu niin tuloksena on ilmeisesti ilkeä ja vmäinen ihminen kuten sinä ja kaikki peukuttajasi.. ei ymmärretä, että ei rahat siitä palkka työstä riitä sijoituksiin välttämättä, se tuntuu olevan kovin vaikeaa sinunkin ymmärtää?

Vierailija
98/188 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sille rahalle varmasti useimmilla on käyttöä viimeistään sitten hamassa tulevaisuudessa. Koskaan ei tiedä, jääkö työttömäksi tai peräti työkyvyttömäksi, sairastuuko vakavasti, tuleeko valtava hammasremontti tai muu rahasyöppö.

Nämä pienehköön "pesukonepuskuriin" luottavat ajattelevat selvästikin, että vastoinkäymiset tulevat kohtuullisissa erissä ja sellaisin väliajoin, että uuden puskurin ehtii hyvin kerätä ennen seuraavaa katastrofia. Valitettavan todennäköistä on, että kaikki särkyy kerralla ja kun esim. vakavasti sairastuessa tulee kerralla paljon muutoksia elämässä.

Vierailija
99/188 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on hyvä, että säästämisestä ja sijoittamisesta on tullut trendi. Monilla tuntunut ennen olevan se kuvitelma, että kyllä sitä rahaa sitten jostain tulee kun sitä tarvitsee, vaikka eihän se niin mene. 

Itse olen viimeisen vuoden aikana saanut yli 11k säästöön (omaa rahaa n. 9k ja kasvua 2k). Ei harmita ajatus siitä, että mahdollisen avioeron tai muun tapahtuessa minulla on edes muutama tonni rahaa jemmassa, olettaen että osakkeet vaikka hetkellisesti romahtaisivat juuri silloin kun ne rahat pitää nostaa pois. (Ja juu tiedän että pitäisi olla erikseen vähän säästössä ettei niitä rahoja tarvi nostaa juuri silloin pois, mutta yritän kuitenkin hieman luottaa tulevaisuuteen ja parisuhteeseeni ym.)

Olen myös alkanut kyseenalaistamaan kaikkea ostamista ja huomaan, että ihminen tarvii lopulta hyvin vähän. Sen sijaan että ostaisin jotain turhaa rihkamakrääsää, niin ostan vaikka kaupasta marjoja. Kroppa kiittää ja kotiin ei kasaannu turhia tavaroita. 

Kyllähän tuo onnistuu jos/kun elämässä kaikki loksahtaa paikoilleen.. toisilla ei loksahda eikä se ole vain itsestä kiinni.

Vierailija
100/188 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on hyvä, että säästämisestä ja sijoittamisesta on tullut trendi. Monilla tuntunut ennen olevan se kuvitelma, että kyllä sitä rahaa sitten jostain tulee kun sitä tarvitsee, vaikka eihän se niin mene. 

Itse olen viimeisen vuoden aikana saanut yli 11k säästöön (omaa rahaa n. 9k ja kasvua 2k). Ei harmita ajatus siitä, että mahdollisen avioeron tai muun tapahtuessa minulla on edes muutama tonni rahaa jemmassa, olettaen että osakkeet vaikka hetkellisesti romahtaisivat juuri silloin kun ne rahat pitää nostaa pois. (Ja juu tiedän että pitäisi olla erikseen vähän säästössä ettei niitä rahoja tarvi nostaa juuri silloin pois, mutta yritän kuitenkin hieman luottaa tulevaisuuteen ja parisuhteeseeni ym.)

Olen myös alkanut kyseenalaistamaan kaikkea ostamista ja huomaan, että ihminen tarvii lopulta hyvin vähän. Sen sijaan että ostaisin jotain turhaa rihkamakrääsää, niin ostan vaikka kaupasta marjoja. Kroppa kiittää ja kotiin ei kasaannu turhia tavaroita. 

Kyllähän tuo onnistuu jos/kun elämässä kaikki loksahtaa paikoilleen.. toisilla ei loksahda eikä se ole vain itsestä kiinni.

Oma elämänihän onkin ollut todella helppoa, köyhästä alkoholistiperheestä edes suht normaaliin elämään ponnistaminen :) tiedän todellakin että kaikki ei ole helppoa ja kaikilla ei ole samoja lähtökohtia, mutta ei silti saa luovuttaa. Oma elämäni on alkanut tuntumaan siedettävältä vasta näin kolmekymppisenä ja olen erittäin tyytyväinen, että en ole luovuttanut vaikka siltä onkin usein tuntunut. Nyt näkyy jo runsaasti valoa tunnelin päässä.