Säästäminen ja sijoittaminen - Onko muita jotka eivät ymmärrä trendiä?
Onko täällä muita, jotka eivät ihan tajua tätä innostusta säästämiseen ja sijoittamiseen? Sehän on todella trendikästä nykyään, lähes kaikki tuntemani ihmiset intoilevat asiasta ja yrittävät säästää itselleen kaikesta nipistäen ja kertoilevat sitten, kuinka vuodessa onnistuivat xxx tuhatta säästämään... Lehdet ja podcastit täynnä näitä juttuja.
Mikä tässä on ideana? Tajuan sen, että jonkinlainen puskuriraha on hyvä olla olemassa, niin että jos pesukone ja pakastin hajoavat samalla viikolla, niin koko talous ei kaadu siihen. Mutta mihin ja mitä varten nämä ihmiset säästävät jatkuvasti ja tuhansia euroja? Itse ajattelen niin, että käyn töissä sen takia, että palkallani voin ostaa erilaisia tarvitsemiani tavaroita ja palveluita, ja elää suht mukavaa elämää. En minä tee niska limassa töitä säästääkseni johonkin hämärään tulevaisuuteen.
Kommentit (188)
Itse säästän ja sijoitan siksi, että voin tehdä minulle sopivia valintoja elämässä rahaa miettimättä. Olen muun muassa pitänyt taukoa työelämästä, koska paloin niin pahasti loppuun. Toki olisin voinut jäädä saikuttamaan, mutta oma stressinsä olisi ollut siinäkin. Nyt sain kuitenkin olla täysin vapaa, enkä ollut tilivelvollinen kenellekään. Seuraavaksi tulen käyttämään säästöjäni siihen, että olen lapsen/lasten kanssa kotona niin pitkään kuin vaan haluan - ei tarvitse miettiä, onko siihen varaa. Sen jälkeen varmasti mietin sitä, haluanko tehdä enää täyttä päivää ja sitten jossain vaiheessa sitä, haluanko lopettaa työt kokonaan. Toki vielä ei varat ole siinä pisteessä, että tätä kaikkea voisi tuosta noin vaan tehdä, mutta jo nyt pystyn tekemään sellaisia valintoja, jotka vaikuttavat elämääni erittäin suuresti positiivisesti.
Saan jotain tuottoa pienelle perinnölle. Voin jättää sitä vanhemmalle lapselleni, jonka isänperintö on jo sukulaisten tuhlaama.
Terveysongelmia varten on hyvä olla rahaa säästössä. Eläkkeelläni ei paljon juhlita.
Miksi sijoittaa indeksiin tai rahastoon, jotka tuottavat keskimäärin 7%/vuosi, kun huomattavasti parempaakin on tarjolla. 12.8.2021 oli Helsingin Sanomissa "Tässä ovat kesän kovimmat kurssiraketit"-juttu, missä sanottiin suoraan lainaten näin:
"Tulikiven osake matelee senttisarjassa, joten nousuprosenteista tulee helposti isoja. Reippaasta noususta huolimatta senttisarjaan vaipunut osake on edelleen kaukana kaukana muutaman vuoden takaiselta tasolta. Kurssinousulla on kuitenkin maata jalkojensa alla. Tulikivi nimittäin ponnisti alkuvuonna tappiolta nollatulokseen ja nosti arviotaan koko vuoden näkymistä hyvän tilausvirran ansiosta. Odotukset käänteestä antavat nyt nostetta kurssille."
Pakkohan tässä on sijoittaa kun rahaa tulee jokakuukausi enemmän kuin saa käytettyä. Enkä puhu mistään isoista tuloista vaan ihan normaalista vajaan kolmen tonnin netosta. En saa mitään nautintoa tavaroiden ostamisesta vain ostamisen vuoksi tai siitä matkustelusta. Testattu on.
Aina kannattaa säästää, pakollisten menojen jälkeen 1/3 osa pitäisi pystyä laittamaan säästöön. Kaiken turhan ostaminen kannattaa jättää tekemättä ja keskittyä siihen että saa mahdollisimman paljon tehtyä säästöä joka kuussa. Mitä nuorempana aloitat säästämisen ja säästettyjen rahojen sijoittamisen sitä isomman eläkepotin kerrytät itsellesi. Eläke maksutkin menee rahastoon jossa se ne sijoitetaan, miksi? Juurikin sen vuoksi että ne kasvaisivat isommaksi mutta sinä et saa yhtään euroa enempää vaikka se sinunkin eläkemaksu kasvaa n.50 vuoden työputkessa merkittävästi. Mutta kun laitat sen saman summan itse osakkeisiin saat todella ison potin eläkkeelle, lisää aiheesta: https://saastamisenabc.fi
No itse säästän sitä varten, että saamme maksettua asuntolainan etuajassa pois. Sijoittamista olen kokeillut ihan mielenkiinnosta.
Säästäminen kirjoitti:
Aina kannattaa säästää, pakollisten menojen jälkeen 1/3 osa pitäisi pystyä laittamaan säästöön. Kaiken turhan ostaminen kannattaa jättää tekemättä ja keskittyä siihen että saa mahdollisimman paljon tehtyä säästöä joka kuussa. Mitä nuorempana aloitat säästämisen ja säästettyjen rahojen sijoittamisen sitä isomman eläkepotin kerrytät itsellesi. Eläke maksutkin menee rahastoon jossa se ne sijoitetaan, miksi? Juurikin sen vuoksi että ne kasvaisivat isommaksi mutta sinä et saa yhtään euroa enempää vaikka se sinunkin eläkemaksu kasvaa n.50 vuoden työputkessa merkittävästi. Mutta kun laitat sen saman summan itse osakkeisiin saat todella ison potin eläkkeelle, lisää aiheesta: https://saastamisenabc.fi
Ja kun toimit näin koko aikuisikäsi et todellakaan osaa käyttää niitä säästöjä mihinkään vaan kituutat mammomat tilillä ja valitat kaiken kalleutta etkä voi ostaa mitään palveluja. Nähty on. (Ja hoitokoti maksut jos sellaiseen pääset vie eläketulosta kaiken paitsi 167€, omaisuus ei vaikuta hoitomaksuun. Ja omalla rahalla ostettaviin paikkoihiin ei pääse kun niitä ei ole. (Ja ne vähän maksaa 3000-4000€/kk ja sen tason hoidon tarve on yleensä keskimäärin 3 vuotta, sitten kuolee.
Minä säästän/sijoitan että voin jäädä turvallisin mielin pois työelämästä kymmenen vuoden sisään.