Säästäminen ja sijoittaminen - Onko muita jotka eivät ymmärrä trendiä?
Onko täällä muita, jotka eivät ihan tajua tätä innostusta säästämiseen ja sijoittamiseen? Sehän on todella trendikästä nykyään, lähes kaikki tuntemani ihmiset intoilevat asiasta ja yrittävät säästää itselleen kaikesta nipistäen ja kertoilevat sitten, kuinka vuodessa onnistuivat xxx tuhatta säästämään... Lehdet ja podcastit täynnä näitä juttuja.
Mikä tässä on ideana? Tajuan sen, että jonkinlainen puskuriraha on hyvä olla olemassa, niin että jos pesukone ja pakastin hajoavat samalla viikolla, niin koko talous ei kaadu siihen. Mutta mihin ja mitä varten nämä ihmiset säästävät jatkuvasti ja tuhansia euroja? Itse ajattelen niin, että käyn töissä sen takia, että palkallani voin ostaa erilaisia tarvitsemiani tavaroita ja palveluita, ja elää suht mukavaa elämää. En minä tee niska limassa töitä säästääkseni johonkin hämärään tulevaisuuteen.
Kommentit (188)
Hienoa tiliä olette tehneet. Suosittelen seuraavaksi tutustumaan Tulikiveen, jolla on Suomussalmella talkkihanke käynnissä. Mielenkiintoista tietoa Nordictalc:in nettisivuilla. Tulikiven markkina-arvo on tällä hetkellä vain 23,1 m€.
Mondo Mineralsin kahdesta kaivoksesta Elementis maksoi 23.10.2018 yhteensä 553 m$ (486 m€).
Olen aloittanut tämän säästämisen ja sijoittamisen yli 10v sitten, ja korkoa korolle ilmiö alkaa näyttää kynsiään kunnolla vasta nyt. Mun sijoitusten arvo on alkuvuonna noussut joka kuukausi enemmän kuin mitä on keskituloisen ihmisen nettopalkkani.
En siis mitenkään voisi pelkästään säästämällä saada samaa aikaan. Vaikka säästäisin kaiken mitä tulee, en silti saisi tuota summaa kasaan, mitä nyt on tullut joka kuukausi. Joten siksi säästän ja sijoitan, edelleenkin.
Ymmärrettävästi tulee myös ajanjaksoja kun pörssikurssit eivät pelkästään nouse vaan ne myös välillä laskevat. Pitkäaikaiselle osakesäästäjälle ne ovat kuin alennusmyyntejä, joissa laatuosakkeitakin saa tavallista halvemmalla.
Tilastokeskuksen tuoreimmat rakennuslupaluvut tulivat tänään klo 8.00. Pientalojen rakennusluvat kasvoivat maaliskuussa 27 %:a verrattuna viime vuoden vastaavaan kuukauteen. Tulikiven takkoja, kiukaita ja sisustuskiveä menee nyt kuin kuumille kiville.
Pientalojen rakennusluvat (muutos verrattuna edellisen vuoden vastaavaan kuukauteen)
11/2020 +45%
12/2020 +16%
1/2021 +1%
2/2021 +18%
3/2021 +27%
Suora lainaus Tulikiven tilinpäätöstiedotteesta 5.3.2021:
"Kotimaassa loppuvuonna vilkastunut talopakettien myynti lisää Tulikivi-tuotteiden toimituksia tyypillisesti noin puolen vuoden kuluttua talopaketin hankinnasta."
https://www.tulikivi.fi/tekstit/pr/doc/2020/Tulikivi_Tilinpaatostiedote…
Tulikiven tehtailla pitää kiirettä. Saa nähdä, tarttuuko kiire tänään osakekurssiinkin.
Tämähän on jo kolmas (18.12.20, 5.5.21, 27.5.21) posari Tulikiveltä puolen vuoden sisällä.
Karjalainen tänään klo 15:54:
"Tulikiven Heikki Vauhkonen arvioi käänteen koittaneen vaikeuksien jälkeen – Meidän rakenne on nyt sellainen, että liikevaihdon kasvusta on mahdollista tehdä tulosta."
https://www.karjalainen.fi/uutiset/uutis-alueet/maakunta/item/282283
Huomenna kohti koillista.
Osta pientä käänneyhtiötä. Sellainen lähtee rajusti kohti koillista, kun suuri yleisö sen löytää. Tulikivi antoi jo 18.12.2020 posarin ja toinen posari tuli 5.5.2021. Tulikiven osake maksaa nyt 0,349€, mutta viimeksi suuren yleisön löytäessä Tulikiven, osake kävi 4,05 eurossa.
Tulikiven Q1/2021 tilauskanta kasvoi 18,2 % (4,4m€ -> 5,2 m€), mikä lupaa Tulikiven Q2/2021-liikevaihdoksi historiallinen tilauskannan kehitys ja vahva tilausvirran kehitys huomioiden 9,2 m€:n liikevaihtoa (liikevaihto kasvaisi Q2/2021 24,3%:a).
5.5.2021 posarissa luvattiin vuoden 2021 liikevaihdon kasvavan 29,2 m€ -> 31-33 m€, eli vain 6-13 %:a, joten seuraava posari tullee ennen juhannustansseja.
Tulikiven liikevaihto (v/v)
Q3/20 6,9 m€ (+5,3%)
Q4/20 9,1 m€ (+3,5%)
Q1/21 6,5 m€ (+12,7%)
Tulikiven tilauskanta (v/v)
Q3/20 4,0 m€ (+5,3%)
Q4/20 3,2 m€ (+10,3%)
Q1/21 5,2 m€ (+18,2%) !
Tulikiven tilausvirta (v/v)
Q3/20 7,9 m€ (+9,7%)
Q4/20 9,1 m€ (+5,8%)
Q1/21 8,8 m€ (+20,5%) !
Tulikiven käyttökate (rullaava 12 kk):
Q4/18 4,9 %
Q1/19 5,3 %
Q2/19 5,2 %
Q3/19 6,6 %
Q4/19 8,7 %
Q1/20 9,4 %
Q2/20 10,1 %
Q3/20 12,1 %
Q4/20 12,4 %
Q1/21 13,8 %
Pientalojen rakennusluvat (muutos verrattuna edellisen vuoden vastaavaan kuukauteen)
11/2020 +45%
12/2020 +16%
1/2021 +1%
2/2021 +18%
3/2021 +27%
"Omakotirakentamisen suosio räjähti. Pientaloteollisuus PTT ry:n johtaja Kimmo Rautiainen kertoo, että sen jäsenyritysten uusien talokauppojen määrä kasvoi viime vuoden neljännellä neljänneksellä huimat 59 prosenttia. Numerot vuoden 2019 loppuun verrattuna ovat niin kovat, ettei Rautiainen ole k o s k a a n a i e m m i n nähnyt vastaavaa hyppäystä."
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/omakotirakentamisen-suosio-rajahti-…
Suora lainaus Tulikiven tilinpäätöstiedotteesta 5.3.2021:
"Kotimaassa loppuvuonna vilkastunut talopakettien myynti lisää Tulikivi-tuotteiden toimituksia tyypillisesti noin puolen vuoden kuluttua talopaketin hankinnasta."
https://www.tulikivi.fi/tekstit/pr/doc/2020/Tulikivi_Tilinpaatostiedote…
Tulikiven tehtailla pitää kiirettä. Tulikiveltä saatiin posarit 18.12.2020 ja 5.5.2021. Ei kahta ilman kolmatta, joten eiköhän tässä seuraava posari saada ennen juhannustansseja.
Moni miettii, löytyisikö pörssilistalta uutta Tecnotreen kaltaista "ten baggeriä", eli 10-kertaistujaa. Dovre on hienosti noussut, mutta on jo kallis. Alla pörssilistan markkina-arvolla mitattuna 16 pienintä firmaa reaaliaikaisilla osakekursseilla ja edellisen 12 kuukauden rullaavilla EV/EBITDA-luvuilla (yritysarvo/käyttäkate). Edullisimmat firmat 12kk rullaavalla käyttökatteella ovat Reka, Martela, Tulikivi ja Wulff, jotka tekevät 5-7-vuodessa markkina-arvonsa verran käyttökatetta. Tulikiven ja Wulffin käyttökate on ollut kasvussa viimeiset seitsemän kvartaalia, mutta Rekan ja Martelan käyttökate heittelehtii kvartaaleittain. Rekalla ja Martelalla on kroonisesti korkeat poistot ja arvonalentumiset, mikä on huono asia. Wulffilla ei ole ylisuuria poistoja ja arvonalentumisia ja Tulikivellä suuret poistot ja arvonalentumiset ovat vihdoin päättyneet.
Jotta Tulikiven ja Wulffin EV/EBITDA olisi sama kuin Dovrella, niiden osakekurssien täytyisi nousta 200 prosenttia. Siksi suosittelen mieluimmin Tulikiveä tai Wulffia kuin Dovrea.
Firma EV/EBITDA (yritysarvo/käyttäkate)
Reka 4,7
Martela 5,1
Tulikivi 6,4
Wulff 6,9
Innofactor 7,0
Trainers' House 7,1 Ei julkaissut Q1-lukuja
Honkarakenne 8,4 Ei julkaissut Q1-lukuja
Componenta 9,0
Kesla 14,0 Ei julkaissut Q1-lukuja
Uutechnic 19,8 Ei julkaissut Q1-lukuja
Dovre 20,1 Ei julkaissut Q1-lukuja
Aspocomp 23,1
Soprano 29,5 Ei julkaissut Q1-lukuja
QPR 60,2
Enedo -60,4 Ei julkaissut Q1-lukuja
Valoe -20,2
Moni miettii, löytyisikö pörssilistalta uutta Tecnotreen kaltaista "ten baggeriä", eli 10-kertaistujaa. Dovre on hienosti noussut, mutta on jo kallis. Alla pörssilistan markkina-arvolla mitattuna 16 pienintä firmaa reaaliaikaisilla osakekursseilla ja edellisen 12 kuukauden rullaavilla EV/EBITDA-luvuilla (yritysarvo/käyttäkate). Edullisimmat firmat 12kk rullaavalla käyttökatteella ovat Reka, Martela, Tulikivi ja Wulff, jotka tekevät 5-7-vuodessa markkina-arvonsa verran käyttökatetta. Tulikiven ja Wulffin käyttökate on ollut kasvussa viimeiset seitsemän kvartaalia, mutta Rekan ja Martelan käyttökate heittelehtii kvartaaleittain. Rekalla ja Martelalla on kroonisesti korkeat poistot ja arvonalentumiset, mikä on huono asia. Wulffilla ei ole ylisuuria poistoja ja arvonalentumisia ja Tulikivellä suuret poistot ja arvonalentumiset ovat vihdoin päättyneet.
Jotta Tulikiven ja Wulffin EV/EBITDA olisi sama kuin Dovrella, niiden osakekurssien täytyisi nousta 200 prosenttia. Siksi suosittelen mieluimmin Tulikiveä tai Wulffia kuin Dovrea.
Firma EV/EBITDA (yritysarvo/käyttäkate)
Reka 4,7
Martela 5,1
Tulikivi 6,4
Wulff 6,9
Innofactor 7,0
Trainers' House 7,1 Ei julkaissut Q1-lukuja
Honkarakenne 8,4 Ei julkaissut Q1-lukuja
Componenta 9,0
Kesla 14,0 Ei julkaissut Q1-lukuja
Uutechnic 19,8 Ei julkaissut Q1-lukuja
Dovre 20,1 Ei julkaissut Q1-lukuja
Aspocomp 23,1
Soprano 29,5 Ei julkaissut Q1-lukuja
QPR 60,2
Enedo -60,4 Ei julkaissut Q1-lukuja
Valoe -20,2
Itse yritän kasvattaa osakesalkkua niin paljon, että lopulta saisin sen tuottamaan vaikka 1000-2000 e kuukaudessa. Tavoitteena on siis vähentää tai jopa lopettaa työnteko. Olen nuori, joten korkoa korolle ilmiö tulee avuksi.
Tavoitteeseeni pääsen ehkä 50-vuotiaana. Jos olet jo 50-vuotias, on ehkä liian myöhäistä.
Jossain vaiheessa eläkerahastot on pakko purkaa. Suomessa on liikaa pummilla eläjiä ja niiden määrä vaan kasvaa, kun tuodaan lisää ulkomailta. Jos aiot joskus eläkkeellä pärjätä on pakko kerätä siihen itse rahaa. Aloitin itse keräämisen liian myöhään.
Vierailija kirjoitti:
Olen aloittanut tämän säästämisen ja sijoittamisen yli 10v sitten, ja korkoa korolle ilmiö alkaa näyttää kynsiään kunnolla vasta nyt. Mun sijoitusten arvo on alkuvuonna noussut joka kuukausi enemmän kuin mitä on keskituloisen ihmisen nettopalkkani.
En siis mitenkään voisi pelkästään säästämällä saada samaa aikaan. Vaikka säästäisin kaiken mitä tulee, en silti saisi tuota summaa kasaan, mitä nyt on tullut joka kuukausi. Joten siksi säästän ja sijoitan, edelleenkin.
Ymmärrettävästi tulee myös ajanjaksoja kun pörssikurssit eivät pelkästään nouse vaan ne myös välillä laskevat. Pitkäaikaiselle osakesäästäjälle ne ovat kuin alennusmyyntejä, joissa laatuosakkeitakin saa tavallista halvemmalla.
Höh mä voin hävitä päivässä yhden keskituloisen vuosipalkan
Mä sijoitan ja säästän lapsille. En itse tarvii rahaa mitä yli jää, mutta ne tarvitsee sotten kun muuttaa omilleen. On niillä vähemmän stressiä jos on asunto valmiina.
En ole koskaan täysin ymmärtänyt sitä, ettei raha tuo onnea. Riittävät säästöt tuovat riippumattomuutta, mikä on ihanaa. Ei tarvitse pelätä asunnon menetystä tms ja siltä osin voi olla täysin rennosti.
Olen myös lapsesta asti säästänyt, opiskellut ilman lainaa ja perheasunnostakin lainaa on hyvin niukasti ja laina kohta lyhennetty kokonaisuudessaan poiskin.
Minulle on myös tärkeää, että säästössä on niin paljon, että tarpeen vaatiessa pystyn auttamaan lapsia. Isältäni opittu tapa elää tämä säästäminen.
Morgan Stanley Europe SE palasi Tulikiven ostolaidalle (0,356€). Kohta taas lähdetään ylös ja kovaa.
Kauppalehti tänään (14.6.2021 klo 09:30):
"Halveksittujen senttiosakkeiden tuotto yllättää – Listalta löytyy nyt yllättäviä nimiä, nämä yhtiöt ovat vähällä nousta senttisarjasta pois"
Jutussa mainittu Tulikivi, jonka osake maksaa nyt 0,348 €, joten 200 %:n tuotto Kauppalehdellä kiikarissa.
Vierailija kirjoitti:
Osakkeilla on tienannut hyvin. Esim. sijoitin 15 €/pörssiosake. Ostin 100 osaketta eli yhteensä 1500 € :lla. Tästä on kymmenen vuotta.
Tällä hetkellä osakkeen arvo on 45 € eli yhteensä 100 kpl on 4500 €. Olen saanut osinkoa joka vuosi 4 %, välillä jopa 8%. 1500 €:sta 4% oli 60 € ja 8% 120 € ja nyt 4500€ eurosta se on 180 € tai jopa 360 € ja lisäksi voisin myydä osakkeet pois, mutta pidän ne säästössä tuottamassa minulle lisää varallisuutta. Saan siis alkuperäiselle 1500 € sijoitukselleni tuottoa joka vuosi vähintään 180 € ja kuten kerroin, välillä olen saanut jopa 8% eli 360€. Tuottoani on suurempi prosentteina, koska osakkeiden arvo on noussut ja hankintahinta oli pieni!
Osingoista maksan verot, eli verottajakin saa. Veroja menee noin 30%, joten todellisuudessa käteen jää 70% Tämä on arvoosuustilillä, mutta nykyään voi avata myös osakesäästötilin, jossa veroja ei joudu maksamaan joka vuosi ja säännöt on hieman eri.
Ideana on, että paitsi että saa työstä palkkaa eli palkkatuloja, voi saada lisää rahaa muualta eli pääomatuloina! Vastakysymys: Miksi kävisit töissä, jos eläisit kädestä suuhun? Työ vie aikaa, kuluttaa ja vanhenet. Kannattaisiko laittaa tienaamasi rahat tienaamaan sinulle lisää eli siirtyisit itsekin omistamaan edes jotain?
Toi on tosi pikku raha.
Vierailija kirjoitti:
Kauppalehti tänään (14.6.2021 klo 09:30):
"Halveksittujen senttiosakkeiden tuotto yllättää – Listalta löytyy nyt yllättäviä nimiä, nämä yhtiöt ovat vähällä nousta senttisarjasta pois"Jutussa mainittu Tulikivi, jonka osake maksaa nyt 0,348 €, joten 200 %:n tuotto Kauppalehdellä kiikarissa.
Kantsii siirtyä kryptoihin, jos 200% tuotto kiinnostaa.
Jos on pitkän tähtäimen sijoittaja, kuten varmasti suuri osa viime aikoina sijoittamaan alkaneista kuitenkin on näitä vanhemmalle iälle sijoittavia, ei kannata tehdä mitään ihmeellistä kryptovaluuttojen tai päiväkaupan kanssa. Jos ei jaksa yhtään seurata miten yrityksillä menee, sijoittaa rahastoihin. Osakkeisiin sijoittaessa arvioi vain yrityksen toimintaa ja toimintaedellytyksiä tulevaisuudessa. Jos yritys on hyvä ja vakaa, siihen sijoittaminen on hyvä. Pikavoittojen etsiminen on sitten asia erikseen, mutta siinä on myös eri tason riskit.