Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vakuuttaako THL:n ulostulot sinut Astra Zenecan rokotteesta, eli on aivan sama vaikka sen saatkin kun rokotteen otat?

Vierailija
12.04.2021 |

Minua ei ainakaan. Jos kerran sillä on todettu yhteys verihyytymiin, niin mitä muuta siitä pitäisi ajatella kuin ettei se ole turvallinen ja en ota sitä?
Vaikka he sanovatkin että vain joka sadastuhannes saattaa sen saada, niin kuitenkin, en minä halua sen arvan osuvan kohdalleni. Mielummin olen ilman, jos eivät anna toisen merkkistä, mielummin vaikka Sputnik.

Kommentit (209)

Vierailija
101/209 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Thl ei välttämättä vakuuta, mitta briteissä hankittu miljoonien käyttäjien kokemus kyllä vakuuttaa.

Otan sen rokotteen, minkä saan kunhan mun vuoro tulee.

kannattaa etsiä sieltä briteistä sitä faktaa kaikki ei näet ole sitä vaikka miten uutissa olisi. kysehän ei ole perinteisestä rokotteesta, meillähän on oma geenimme ei brittien vaikka valkoisia ovatkin

Sikainfluenssarokote oli samankaltainen autoimmuniteettioireita aiheuttava rokote. Pohjoismaissa se aiheutti narkolepsiaa lapsille joilla oli piilevä geneettinen alttius sille.

Vierailija
102/209 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää vain, miksi ihmiset eivät ole samalla tavalla e-pillereiden käytöstä huolissaan, vaikka veritulppariski on moninkertainen tähän rokotteeseen verrattuna.

Monet, jotka ovat olleet huolissaan, eivät edes ole alkaneet käyttää e-pillereitä tai muitakaan hormonivalmisteita eivätkä popsi kaikkia mahdollisia lääkkeitä ilman harkintaa, puhumattakaan huumeiden käytöstä tai ryyppäämisestä.

Tämä! Miten niin ei pillereiden tulppariskistä olla huolissaan? Monet naiset eivät syö pillereitä tulppariskin vuoksi, ja osalta ne on kohonneen tulppariskin vuoksi kokonaan kiellettykin. Esimerkiksi itse en saa migreenin vuoksi syödä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/209 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Thl ei välttämättä vakuuta, mitta briteissä hankittu miljoonien käyttäjien kokemus kyllä vakuuttaa.

kannattaa etsiä sieltä briteistä sitä faktaa kaikki ei näet ole sitä vaikka miten uutissa olisi. kysehän ei ole perinteisestä rokotteesta

Ai että "tee itse omat tutkimuksesi" youtubessa yms.? Kyllähän ne aina tieteelliset tutkimukset ja asiantuntijatiedon voittaa.

lol

Vierailija
104/209 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmetyttää vain, miksi ihmiset eivät ole samalla tavalla e-pillereiden käytöstä huolissaan, vaikka veritulppariski on moninkertainen tähän rokotteeseen verrattuna.

Rokotteen aiheuttama aivolaskimotukos on eri tyyppinen kuin e-pillereiden aiheuttama ja paljon vaarallisempi.

Ja PALJON harvinaisempi.

Vierailija
105/209 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman rokotetta tulee tulppa paljon todennäköisemmin jos saat koronan.

E-pillereistä huomattavasti helpommin.

Vähän ihmetyttää tuo e-pillerehin rinnastaminen. Harva mies syö niitä!

Ap

AZ:n veritulppariski on naisilla suurempi kuin miehillä.

Riski saada korona on Helsingissä tällä hetkellä luokkaa 270/100.000 ja koronaan sairastuneen riski saada veritulppa on 17%. Eli ilman rokotetta on koronasta johtuvan verotulpan riski Helsingissä noin 45/100.000. AZ:aan liittyvä veritulppariski on 4/1.000.000 eli 0,4/100.000.

Ehkä helsinkiläisille tulisi tarjota tämä tieto, mutta Astralla rokotetaan koko Suomessa.

Itse kyseenalaistaisin ensisijaisesti tuon koronaan sairastuneen 17% veritulppariskin. Ei kuulosta olevan ihan oikeassa mittaluokassa edes tuo arvaus.

Tuota, onko se mielestäsi liian pieni? Liian iso se ei ainakaan ole. Nykyäänhän monet koronaan sairastuneet saavat verenohennuslääkkeet varmuuden vuoksi, koska riski saada korona on niin iso. Ei verenohennuslääkkeitä nyt huvikseen jaella.

Vierailija
106/209 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän kysymykseenkin tulee ihan eri aspekti, jos on veritulppa ollut. Ei ole omalla kohdalla, mutta suosio ei ole kovin suuri niiden tuttujen keskuudessa, joilla se on jo ollut.

Paitsi jos ymmärtää tieteellistä tutkimusta ja faktoja. AZ:n aivolaskimoveritulppaan ei yleiset alttiudet vaikuta.

Mitkä ihmeen yleiset alttiudet? Osa hyytymishäiriöistä aiheuttaa laskimotulppia. Palstalääkärit taas asialla. Tosin THL:n tiedotus on samalla tasolla, kun väitetään, että hyytymishäiriöt ja sairastetut aivoinfarktit eivät vaikuta riskiin ja samanaikaisesti kerrotaan (EMA lähteenä), ettei tiedetä mitkä tekijät altistavat aivolaskimoveritulpalle rokotteen yhteydessä. Jompikumpi väite ei pidä paikkansa.

Vierailija
107/209 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman rokotetta tulee tulppa paljon todennäköisemmin jos saat koronan.

E-pillereistä huomattavasti helpommin.

Vähän ihmetyttää tuo e-pillerehin rinnastaminen. Harva mies syö niitä!

Ap

AZ:n veritulppariski on naisilla suurempi kuin miehillä.

Riski saada korona on Helsingissä tällä hetkellä luokkaa 270/100.000 ja koronaan sairastuneen riski saada veritulppa on 17%. Eli ilman rokotetta on koronasta johtuvan verotulpan riski Helsingissä noin 45/100.000. AZ:aan liittyvä veritulppariski on 4/1.000.000 eli 0,4/100.000.

Ehkä helsinkiläisille tulisi tarjota tämä tieto, mutta Astralla rokotetaan koko Suomessa.

Itse kyseenalaistaisin ensisijaisesti tuon koronaan sairastuneen 17% veritulppariskin. Ei kuulosta olevan ihan oikeassa mittaluokassa edes tuo arvaus.

Tuota, onko se mielestäsi liian pieni? Liian iso se ei ainakaan ole. Nykyäänhän monet koronaan sairastuneet saavat verenohennuslääkkeet varmuuden vuoksi, koska riski saada korona on niin iso. Ei verenohennuslääkkeitä nyt huvikseen jaella.

Kyse oli siitä, että luku on väärä. Nuoren ihmisen riski saada vakava korona on pieni, osa vanhemmistakin sairastaa lievänä tai oireettomana. Lisäksi koronan aiheuttamat tulpat eivät ole niinkään aivoinfarkteja, vaan keuhkoveritulppia ja jaloissa olevia veritulppia.

Vierailija
108/209 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Otan sen rokotteen, minkä saan kunhan mun vuoro tulee."

Kuuluisia viimeisiä sanoja.

Vierailija
109/209 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa jo 10 vakavaa laskimotukosta (katso itse linkistä). Ei kannata ottaa AZ rokotetta.

https://www.fimea.fi/tietoa_fimeasta/koronavirus-covid-19-/koronarokott…-

Vastuutonta pelottelua. Linkkisi mukaan Suomessa on todettu 10 raajojen(!) syvää laskimotukosta tai niiden epäilyä, joilla on ajallinen(!) yhteys AstraZenecan koronarokotteeseen. Laskimoveritulppa on kohtalaisen yleinen, joten ainakaan raajojen syvien laskimotukosten pelossa Astraa ei kannata jättää ottamatta.

Vierailija
110/209 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

THL on vakavasti epäonnistunut tiedottamisessaan. Koronan veritulpilla uhkailu ei toimi, kun kerran muitakin rokotteita on olemassa. Koko ajan tulee uutta sekoilua, viimeisimpänä tämä, ettei tiedetä mikä harvinaisen riskin aiheuttaa, mutta silti väitetetään, ettei aiempi aivoinfarkti tai hyytymishäiriö ole riski. Kumpiko väite on totta?

Ja minäkin muistan, kun Puumalainen sanoi aamu-TV:ssä, että on äärimmäisen epätodennäköistä, että korona tulee Suomeen.

Laskimotukos ja aivoinfarkti ovat eri asioita. Laskimotukokset aivoissa ovat harvinaisia ja jos potilas pääsee hoitoon, hän yleensä toipuu erinomaisesti.

Sinun viestisi ei liity minun viestiini mitenkään. Koetahan lukea viestini uudestaan ja vastaa siihen, jos pystyt.

Vierailija
111/209 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota mitään kuolinpiikkiä, sillä kaikki ne on sitä.

Otan mieluummin sen 0,5 %:n minimaalisen riskin, että voin saada koronan joko lievänä tai kovana.

Suurempi tod.näköisyys joka tapauksessa kuolla ihan mihin vaan muuhun syyhyn, kuin koronaan. Ja anyway elämäni on Herran kädessä, ei omassani.

Vierailija
112/209 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän kysymykseenkin tulee ihan eri aspekti, jos on veritulppa ollut. Ei ole omalla kohdalla, mutta suosio ei ole kovin suuri niiden tuttujen keskuudessa, joilla se on jo ollut.

Paitsi jos ymmärtää tieteellistä tutkimusta ja faktoja. AZ:n aivolaskimoveritulppaan ei yleiset alttiudet vaikuta.

Mitkä ihmeen yleiset alttiudet? Osa hyytymishäiriöistä aiheuttaa laskimotulppia. Palstalääkärit taas asialla. Tosin THL:n tiedotus on samalla tasolla, kun väitetään, että hyytymishäiriöt ja sairastetut aivoinfarktit eivät vaikuta riskiin ja samanaikaisesti kerrotaan (EMA lähteenä), ettei tiedetä mitkä tekijät altistavat aivolaskimoveritulpalle rokotteen yhteydessä. Jompikumpi väite ei pidä paikkansa.

Olet väärässä kritisoidessasi THL:n tiedotusta. On kiistaton tosiasia, että vielä ei tiedetä mitkä tekijät altistavat aivolaskimoveritulpalle Astran yhteydessä. Voi silti olla täysin mahdollista, että tiedetään ettei ainakaan x, y ja z kuulu näiden altistavien tekijöiden joukkoon. 

Vierailija
113/209 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vakuuta. Tänä aamuna oli viimeinen pisara, kun luin uutisen jonka mukaan AstraZenecan ensimmäisen rokotteen jälkeen immuniteetin kehittymiseen voi kulua jopa neljä viikkoa, kun Pfizerin rokotteen luoma immuniteetti on tehokas jo 10 - 14 vuorokaudessa! Hurja ero.

Vierailija
114/209 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astra Zenekan rokotteessa on käytetty apinan adenoviirusta.

Norjassa ei anneta Astra Zenekan rokotetta.

Vierailija
115/209 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rokotteen aiheuttama aivolaskimotukos on eri tyyppinen kuin e-pillereiden aiheuttama ja paljon vaarallisempi.

Ja PALJON harvinaisempi.

Niin, ehkä joka 15000 Astra Zenekalla rokotettu saanut aivolaskimotukosen Suomessa.

10 tukosta havaittu jo siinä vaiheessa kun oli rokotettu vasta hieman yli 100.000 henkilöä.

https://www.fimea.fi/tietoa_fimeasta/koronavirus-covid-19-/koronarokott…-

Lopeta valehtelu. Suomessa ei ole todettu 10 Astraan liittyvää aivolaskimotukosta vaan 10 raajojen syvää laskimotukosta, joka on aivan eri asia. 

Vierailija
116/209 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua mietityttää se, että AstraZeneca ei tarjoa yhtä hyvää suojaa kuin Pfizer tai Moderna.

Eiköhän se jossain vaiheessa paljastu, että Pfizerin tai Modernanan rokotteen antama suoja on yhtä heikko. Astralla rokotettiin laajasti Euroopassa ja me tiedetään, että Eurooppa on paljon rehellisempi ja avoimempi lääkeaineisiin ja elintarviketurvallisuuteen liittyvissä asioissa. Yhdysvalloissa yritykset ostavat ja lobbaavat viranomaiset hiljaiseksi.

Jenkeissähän on kuollut porukkaa Pfizerin jälkeen tulleisiin verenhyytymishäiriöihin, joista todettu, että tosi harvinainen autoimmuunireaktio, joita on havaittu muidenkin kuin koronarokotteiden yhteydessä. Eli varmaan aika sama kuin AZ:lla loppujen lopuksi.

Niin, varmaan tämä veritulppiin keskittyminen nyt hiukan vääristää keskustelua, kun kyse ei tosiaan ole tavallisista veritulpista ja alttius saada veritulppia ei lisää riskiä. Kyse on tosiaankin autoimmuunireaktiosta. Itselläni on autoimmuunisairaus, ja usein henkilö, jolla on yksi, voi "helpommin" saada toisenkin autoimmuunisairauden. Siinä on jokin tällainen mekaniikka. Pelkona itselläni tietenkin on, että jo olemassa oleva autoimmuunisairaus voisi ehkä laukaista helpommin tällaisen reaktion. Niin kauan kuin syntymekanismia ei tiedetä, tämä on ehkä paras arvaus.

Kun itse tulen rokotusvuoroon, toivon, että silloin on jo paremmin tietoa tästä mekanismista. Jos ei ole, niin pitää sitten tehdä tarkka analyysi sen välillä, missä luokassa oma riski on AZ:n kanssa ja toisaalta mikä riski on saada itse korona. 

Mitään tavallista veritulppaa ei ole olemassakaan. Hyytymishäiriöitä on monenlaisia ja yksi niistä aiheuttaa nimenomaan laskimotukoksia. 

Autoimmuunireaktio on vain tämänhetkinen arvaus siitä miksi haittavaikutus syntyy. Asiasta ei tiedetä, joten on THL:ltä typerää väittää, etteikö vaikkapa hyytymishäiriö olisi riskitekijä. Näin he kuitenkin ovat väittäneet.

Vierailija
117/209 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten ei kannata mennä rokotuspaikalle ollenkaan, vaikka olisi mitä tarjolla. Riski joutua liikenneonnettomuuteen matkalla on samaa luokkaa.

Suurin osa liikenneonnettomuuksista on peltikolareita. Aivovamma rokotteesta on pahempi kuin kuoleminen rokotteeseen. Olen saanut aivoinfarktin, joten tiedän mistä puhun.

Olen itse saanut pahan aivoinfarktin ja olen eri mieltä.

Vierailija
118/209 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vanha Hanna Nohynekki on? Hän sairasti koronan vuosi sitten eikä ole ottamassa rokotusta. Onko tämä yleinen suositus koronan sairastaneille?

Alkaa kyllästyttää tämän potaskan toistelu. Missään vaiheessa Nohynek ei ole sanonut, ettei aio ottaa rokotetta. Hän on ainoastaan pohtinut (ennen koronarokotusten aloittamista Suomessa) sitä, kannattaako koronan sairastaneita rokottaa alkuvaiheessa jos rokotteita saadaan vähän.

Vierailija
119/209 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvinta paskaa kun ostitte niin tässä tulos,eikö teille vassareille ole kerrottu jo ?

Vierailija
120/209 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä kritisoidessasi THL:n tiedotusta. On kiistaton tosiasia, että vielä ei tiedetä mitkä tekijät altistavat aivolaskimoveritulpalle Astran yhteydessä. Voi silti olla täysin mahdollista, että tiedetään ettei ainakaan x, y ja z kuulu näiden altistavien tekijöiden joukkoon. 

Kaikki on mahdollista siinä vaiheessa, kun tietoa ei ole. Yleensä tutkijat eivät puhu tavalla mitä THL harrastaa joka ainoassa tiedotustilaisuudessa. Se ei herätä luottamusta, varsinkin, kun itse olen tutkija, ja tarkka siitä, etten puhu läpiä päähäni asioista, joista en tiedä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi