"Jos mies ei halua perustaa kanssasi perhettä, hän ei rakasta sinua, eikä ole oikea sinulle"
"Jos mies ei halua perustaa kanssasi perhettä, hän ei rakasta sinua, eikä ole oikea sinulle".
Näin minulle sanottiin joitakin vuosia sitten, kun selitin lapsettomuuttani sillä, että mieheni ei halua lapsia, enkä halua pakottaa häntä.
Tuo lausahdus jäi mietityttämään.. On pakko todeta, että se jäi itämään ja alkaa kasvaa rikkaruohona.
Miksi se jäi mietittymään? Sen sanoi mies. Ei hän tietenkään kaikkien miesten puolesta sitä sanonut, mutta...
Onko todellisen rakkauden mittari se, että mies tutustuu minuun ja ajattelee: "Tuossa on lasteni äiti."
.. koska jos on, minulla tulee todella kiire vaihtaa miestä.
Ja jos on, olen käsittänyt rakkauden todella väärin.
Kommentit (65)
Mun kaveri oli pitkään sitoutumishaluttoman miehen kanssa, joka ei halunnut naimisiin eikä lapsia. He erosivat ja puolen vuoden sisällä mies oli naimisissa ja odotti vauvaa toisen naisen kanssa. Tämähän on se satuttavin vaihtoehto! Onneksi kaverinikin ehti löytää uuden miehen ja saad vauvan, tosin yli 40-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
On tuossa perää, vaikka ei se mikään ainoa totuus ole. Jos mies ei ole täysin rakastunut, hän ei halua lapsia. Ei hän sano, että ei halua lapsia kanssasi, vaan että ei vaan halua lapsia. Eron jälkeen saattaa löytyä suuri rakkaus ja perhettä ollaankin perustamassa nopeasti. Onhan noita. Toinen versio tästä on se, kun mies sanoo, että ei halua lapsia vielä.
Exäni ajatteli noin ja oli siitä pitkään hyvin katkera. Tosiasiassa tuo nykyisen vaimon kanssa saatu lapsi on vahinko, sitä nyt ei vaan sen kummemmin turuilla ja toreilla tietenkään kuulutettu. Ja vastuu pitää jokatapauksessa kantaa lapsistaan, saa ne sitten vahingossa tai tarkoituksella., eli se piti vain hyväksyä että nyt kävi näin. Ei tämä isukin hommakaan hassumpi ole, vaikka vähän erilaista elämää kuin aiemmin suunnitteli.
Niin, miksi se itsetunto on niin huono, että ei voi ajatella mitä itse haluaa ja mennä sen mukaan. Mitä väliä mitä mies haluaa tai ei halua, hän voi toteuttaa itseään jonkun sellaisen kanssa joka on samalla aallonharjalla niissä asioissa. Jos sinä haluat lapsia, sinä etsit miehen joka haluaa myös. Koska jonain päivänä mies keksii jotain muuta, tekee lapsen jonkun muun kanssa ja sinä jäät siihen ihmettelemään mitä tapahtui. Aina ja ihan aina, laitetaan ne omat tarpeet ja toiveet ykköseksi ja jos se toinen ei ole jaa samoja ajatuksia, etsitään sellainen joka jakaa. Uskokaa jo, että kyllä se siitä paremmaksi muuttuu, ei ikinä tapahdu.
Tuo on samantyyppinen kommentti, kuin että kyllä sitä sitten alkaa haluta lapsia, kun löytää sen oikean. On varmasti totta, että epäsopivan kumppanin kanssa ei välttämättä halua lapsia, vaikka muutoin haluaisikin, mutta jos ei ylipäätään halua lainkaan vanhemmaksi, se ei ole mistään ulkoisista syistä tai kumppanista riippuvainen asia, eikä sitä voi kukaan millään rakkaudella tai sen puoleen uhkailullakaan muuttaa.
Itse en ole koskaan halunnut olla äiti, eikä se ole johtunut vääristä kumppaneista. Rakastin entistä avopuolisoani syvästi, mutta kun hän alkoi sitten kuitenkin lähes kymmenen vuoden yhdessäolon ja konseksuksen jälkeen haluta lapsia, minä halusin erota. Rakastin häntä niin paljon, etten kestänyt ajatusta hänen sisäisen tarpeensa ja suuren unelmansa estämisestä. Siinä asiassa ei voi tehdä kompromissia.
Minulle on myös sanottu noin, siis jos mies ei halua lapsia, ei rakasta minua. Näin sanonut tyyppi itse teki yhden lapsen naisen kanssa, josta erosi lapsen ollessa kaksi vuotias. Mies, joka ei muka rakasta minua, on ollut vierelläni parikymmentä vuotta. Lapsia ei ole, eikä tule. Meidän yhteinen valinta.