Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: "Valtaosa pyöräilijöistä ei tunne tätä liikennesääntöä – ja monet raivostuvat asiasta"

Vierailija
11.04.2021 |

Vanha artikkeli mutta muistutan nyt kevään alkaessa asiasta taas pyöräilijöitä.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000901756.html

Aika usein pyöräilijä alkaa mulkoilemaan tai jopa raivoamaan kun ensin itse rikkovat väistämissääntöjä ja meinaan ajaa autolla päälle.

Autoilijat, muistakaa myös te että takana tuleva auto voi helposti ajaa perään jos menette näissä tilanteissa väistämään pyöräilijöitä. Jos takana ajava auto tuntee liikennesäännöt niin ei osaa odottaa teidän tarpeettomia äkkijarrutuksia. Voitta jopa olla osasyyllisiä peräänajoon koska jarrutatte tarpeettomasti.

Kommentit (115)

Vierailija
1/115 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pyöräilijänä ilmeisestikin vähemmistössä, kun en kuvittele että minulla olisi mitään oikeuksia, vaan väistän varmuuden vuoksi kaikkia tiellä liikkujia. Usein käy niin, että kun näen auton lähestyvän risteystä, pysähdyn ja jään odottamaan, että auto menisi ensin. Mutta autoilijapa pysähtyy myös ja jää odottamaan, että minä ylittäisin tien. Siinä sitten toljotamme toisiamme muutamankin hetken, kunnes jompikumpi kyllästyy ja jatkaa matkaa. Tämä ei tunnu kovin mielekkäältä. Säästäisi molempien aikaa, jos se autoilija vain ajaisi pysähtymättä, siihenhän hänellä on oikeus.

Vierailija
2/115 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä kannattaa aina ilmoittaa kaupungille/kunnalle jos pyöräilijät ei ymmärrä väistää. Itse olen tällä tavalla onnistunut saamaan pyöräilijöille kolmiot omalle kotikadulleni. Oli päivän piristys kun ekan kerran näin että pyöräilijöille ilmestyi kolmiot :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/115 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näistä kannattaa aina ilmoittaa kaupungille/kunnalle jos pyöräilijät ei ymmärrä väistää. Itse olen tällä tavalla onnistunut saamaan pyöräilijöille kolmiot omalle kotikadulleni. Oli päivän piristys kun ekan kerran näin että pyöräilijöille ilmestyi kolmiot :D

Asia on helppo korjata kääntämällä kolmioita 90 astetta.

Kolmiot pyöräilijöille ovat pienempiä ja niissä lisäkyltti että "koskee pyöräilijöitä". Vaihdatko samalla sen kolmion isompaan ja poistat lisäkyltin jos yrität saada näyttämään autoilijoiden kolmiolta?

Vierailija
4/115 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No melkein jokaikinen kerta kun matelen ja odotan auton menevän ohi, kun lähestyn suojatietä, autot pysähtyvät, eivätkä välttämättä edes aja vaikka viiton heitä ajamaan. Etteivät ne autoilijatkaan tunnu tietävän, kun antavat aina tietä liikennesääntöjen vastaisesti. Vituttaa siinä sitten odotella 10-15 sekuntia ennenkuin auto tajuaa ajaa ohi.

Vierailija
5/115 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voitta jopa olla osasyyllisiä peräänajoon koska jarrutatte tarpeettomasti."

Höpöhöpö.

Vierailija
6/115 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polkupyöräilijöille pitäisi olla ajokortti ja pyörät rekisteröidä ja pakollinen liikennevakuutus

Vierailija
7/115 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo yks 60 v meinasi pyöräillä mun autoa päin ja heristi vielä nyrkkiä.

Tunnistin yliopiston proffaksi....

Eli on sitä paremmissa piireissäkin noita tietämättömiä typeryksiä.

Vierailija
8/115 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polkupyöräilijöille pitäisi olla ajokortti ja pyörät rekisteröidä ja pakollinen liikennevakuutus

Siirrettäisiinkö polkupyörät sitten samalla pois kevyen liikenteen väyliltä? Vai millä perustelet sen, että muilla kevyen liikenteen muodoilta ei kuitenkaan vaadittaisi ajokorttia, rekisteröintiä eikä liikennevakuutusta?

Vierailija
9/115 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein tapahtuvia tilanteita, minulla pyöräilijänä etuajo-oikeus ja autoilija tulee tuhatta ja sataa. On pakko pysähtyä, kun ei ole varma hänen liikkeistään. Sitten kuitenkin tekee äkkijarrutuksen ja ärsyyntyneen näköisenä mulkoilee. Kannattaisiko hieman paremmin ajokäytöksellä viestiä, mitä aikoo tehdä niin ei tartte pysähdellä.

10/115 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pyöräilijänä ilmeisestikin vähemmistössä, kun en kuvittele että minulla olisi mitään oikeuksia, vaan väistän varmuuden vuoksi kaikkia tiellä liikkujia. Usein käy niin, että kun näen auton lähestyvän risteystä, pysähdyn ja jään odottamaan, että auto menisi ensin. Mutta autoilijapa pysähtyy myös ja jää odottamaan, että minä ylittäisin tien. Siinä sitten toljotamme toisiamme muutamankin hetken, kunnes jompikumpi kyllästyy ja jatkaa matkaa. Tämä ei tunnu kovin mielekkäältä. Säästäisi molempien aikaa, jos se autoilija vain ajaisi pysähtymättä, siihenhän hänellä on oikeus.

Tässä tilanteessa itse pyöräilijänä yksinkertaisesti odotan kunnes auto menee, joskus on aikamoinen jono kertynyt, autoilija monesti hölmönä vain huitoo kehottaen rikkomaan lakia. en voi mielestäni itse lähteä, eli  ns. luovuttaa koska jos juuri sillä hetkellä myös tämä autoilija päättää luovuttaa ja lähtee samaan aikaan niin silloinhan olen itse syyllinen.

Vierailija
11/115 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laki ei kylläkään taida sallia kolmioihin mitään sellaista lisäkylttiä joka rajoittaisi kolmion voimassaolon vain tiettyihin ajoneuvotyyppeihin kuten polkupyöriin. Lisäksi tällainen kolmio olisi hyvin hämäävä muita risteyksen käyttäjiä kohtaan, koska takaa päin ei luonnollisesti voi nähdä, mitä siinä kolmion alla olevassa lisäkyltissä lukee.

Vierailija
12/115 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sovita samantien että kaikkeen liikkumiseen pitää olla erillinen lupa. Sen saa anomuksella kuukaudeksi kerrallaan jos on täysin nuhteeton kansalainen. Ilman lupaa liikkuminen olisi luonnollisesti sakon uhalla kiellettyä. Sopisi hyvin sääntösuomeen tuollainen käytäntö.

Vierailija
13/115 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa pyöräilijöistä ei myöskään tiedä liikennesääntöä, jonka mukaan ajoneuvon kuljettajan (eli myös polkupyöräilijän !) on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Vierailija
14/115 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirrettäisiinkö polkupyörät sitten samalla pois kevyen liikenteen väyliltä? Vai millä perustelet sen, että muilla kevyen liikenteen muodoilta ei kuitenkaan vaadittaisi ajokorttia, rekisteröintiä eikä liikennevakuutusta?

Mopoilla ajo on sallittu osalla kevyenliikenteen välistä.

Mutta eihän sillä ole vakuutuksen ja kortin takia merkitystä millä ajoväylän osalla liikkuu. Aika iso osa kulkuväyliä on sellaisia että kaikki liikenne kulkee samaa raittia.

Ja suurin osa ei osaa liikennesääntöjä riittävän hyvin, koskee autoja ja kevyttä liikennettä erottelematta. Kouluissa tulisi olla reilusti enemmän opetusta liikenteestä.

PK seudulla viimeisen vuoden aikana on nähnyt selvästi kun joukkoliikenteen käyttäjät on alkaneet autoilemaan enemmän. Liittyminen rampeista ei meinaa onnistua, kaistan vaihto estetään kiihdyttämällä reilusti sulkien väli, väistetään varmuuden vuoksi kun ei tiedetä varmaksi kuka saa mennä ensin tai sit olaan olevinaan kohteliaita ym.

Vierailija
15/115 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa pyöräilijöistä ei myöskään tiedä liikennesääntöä, jonka mukaan ajoneuvon kuljettajan (eli myös polkupyöräilijän !) on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

Polkupyöräilijät käyttävät itsekin niitä suojateitä, joten ei tuo pykälä ole oikein ajankohtainen.

Vierailija
16/115 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asia on helppo korjata kääntämällä kolmioita 90 astetta.

Tuosta kun ilmoittaa, niin tulevat kyllä korjaamaan sen, joka kerta. Ja laittavat sitten vähän jämäkämmin paikalleen. Kyllä se sitten jo huomiota kiinnittää kun joku av-urpo siellä pää märkänä ähisee liikennemerkkiä eri asentoon.

Vierailija
17/115 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Voitta jopa olla osasyyllisiä peräänajoon koska jarrutatte tarpeettomasti."

Höpöhöpö.

Tämä on ihan totta nykyään, tieliikennelaki on muuttunut.

Vierailija
18/115 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laki ei kylläkään taida sallia kolmioihin mitään sellaista lisäkylttiä joka rajoittaisi kolmion voimassaolon vain tiettyihin ajoneuvotyyppeihin kuten polkupyöriin. Lisäksi tällainen kolmio olisi hyvin hämäävä muita risteyksen käyttäjiä kohtaan, koska takaa päin ei luonnollisesti voi nähdä, mitä siinä kolmion alla olevassa lisäkyltissä lukee.

Noiden lisäkylttien tekstejä ei kai ole ihan kiveen kirjoitettu. Eihän muiden tiedolla ole merkitystä jos sillä yritetään viestiä sille tietämättömälle että toi merkki koskee sen kyltin näkijää, sen kolmion kun tunnistaa myös takaapäin.

Vierailija
19/115 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mopoilla ajo on sallittu osalla kevyenliikenteen välistä.

Mutta eihän sillä ole vakuutuksen ja kortin takia merkitystä millä ajoväylän osalla liikkuu. Aika iso osa kulkuväyliä on sellaisia että kaikki liikenne kulkee samaa raittia.

Ja suurin osa ei osaa liikennesääntöjä riittävän hyvin, koskee autoja ja kevyttä liikennettä erottelematta. Kouluissa tulisi olla reilusti enemmän opetusta liikenteestä.

PK seudulla viimeisen vuoden aikana on nähnyt selvästi kun joukkoliikenteen käyttäjät on alkaneet autoilemaan enemmän. Liittyminen rampeista ei meinaa onnistua, kaistan vaihto estetään kiihdyttämällä reilusti sulkien väli, väistetään varmuuden vuoksi kun ei tiedetä varmaksi kuka saa mennä ensin tai sit olaan olevinaan kohteliaita ym.

Mopoille sallittu kevyen liikenteen väylä on harvinainen poikkeus. Ja nimenomaan poikkeus, sillä mopoja ei lueta kevyeen liikenteeseen, jota siis ovat kävelijät, pyöräilijät, potkukelkkailijat, potkulaudalla liikkujat, rollaattorilla liikkujat, hiihtäjät yms.

Vierailija
20/115 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noiden lisäkylttien tekstejä ei kai ole ihan kiveen kirjoitettu. Eihän muiden tiedolla ole merkitystä jos sillä yritetään viestiä sille tietämättömälle että toi merkki koskee sen kyltin näkijää, sen kolmion kun tunnistaa myös takaapäin.

Mietipä mihin se johtaa, jos toista tietä pitkin risteystä lähestyvä ei tiedä, että keitä kaikkia kolmio koskee ja keitä ei? Eihän siitä tiedä enää yhtään, että ketä pitää väistää ja ketä ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän