Kesämökin hankinta edessä, mitä pitäisi huomioida?
Olen kiinnostunut kuulemaan erityisesti niiden kokemuksia, jotka ovat muutaman vuoden sisällä hankkineet mökin.
Kommentit (744)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos menet pikkujärvelle, tarkasta sen järven ekologinen kunto ja syvyystiedot. Katselin taannoin ihanaa kiinteistöä, olisi meidän hintaluokassa. Järvikin näytti rannasta kivalta, vaikka on pienehkö. Wikipedia paljasti, että järven syvin kohta on 2 metriä. SIIS 2 METRIÄ! Apua. Sehän on ihan suota. Ilmakuvassa ja tiedoissa lukikin, että toinen pää järvestä on soistunut. Sehän on kasvamassa umpeen. Mitä tuommoisella tekee? Ei ihme, ettei kivoista kuvista ja kohtuullisesta hinnasta huolimatta ole myyty.
Kävin lapsena uimassa tuollaisessa järvessä. Piti ensin mennä lautalla aika pitkään.... Siellä oli pari mökkiä ja ne yritti taistella sitä suota vastaan ja pitää rantaa kunnossa. Melko turhaa.
Kaivinkone ja ruoppaaminen. Niillä pysyy kurissa. Jos on vaan paikka minne viedä sitä ruoppausjätettä.
Meillä eläkkeellä olevat vanhemmat ruoppasivat mökkirantaa joskus, nyt täytyisi tehdä sama, mutta meillä nuoremmilla sukupolvilla ei ole rahaa, kun ei saada tes-palkkaa, mökkinaapurit haluaisivat, että kaikki osallistuisivat veneväylän kaivamiseen, mutta meillä ei ole rahaa osallistua eli he joutuvat maksamaan enemmän, jos haluavat kaivaa veneväylää syvemmäksi. Työttömyys aiheuttaa joka puolelle ongelmia.
Tämäkin on yksinkertaista, eli kuka haluaa kaivaa, saa maksaa. Onhan joissain paikoissa ruoppaus ihan järkevää mutta jollekin umpeen kasvavalle suojärvelle ei yksittäinen ihminen voi mitään.
Hinta arvio oli 50 000 mökki, kun me jäädään pois, sen verran pitkä väylä merelle. Antaa heidän kaivaa juu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostakaa vene, niin voi seilata minne tahtoo. Tulee halvemmaksi kuin mökki, ja jos maisema alkaa kyllästyttää, voi vaihtaa paikkaa.
Noissa on ihan eri pointti. Venekin on kiva, mutta mökki edustaa ainakin minulle tietynlaista pysyvyyttä.
Ja oikeasti kivoja veneilyilmoja on tosi vähän Suomessa.
Kivoja veneilyilmoja on juuri yhtä paljon kuin on kivoja mökki-ilmojakin.
Olen testannut molemmat ja sitä kivaa keliä on toki saman verran. Mökin käytettävyys esim lokakuussa on toki vähän erilainen kuin veneen. Mutta sama kai se minkä riesakseen ottaa.
Eläkeläiset on ostanut uusia autojakin kaupasta, mutta me nuoremmat ostetaan Ruotsista autot, kun siellä halvempaa ja saa rahoituksen eli autokauppoja loppuu paljon myös 10 vuoden sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Juuri nyt kannattaa huomioida, että on myyjän markkinat. Tarjontaa paljon vähemmän kuin kysyntää, joten tinkimisvaraa ei välttämättä ole.
Eikö nyt ole ostajan markkinat. Monilla heikentynyt tai epävarma taloustilanne. Ja kun rahaa printataan mielin määrin, miten käy?
No thanks to the möksä kirjoitti:
Huomioon kannattaa ottaa se, että se on sitten pallona jalassa ja kaikilla lomilla sinne on pakko mennä. Myös muulloin. Lisäksi se vie kaikki rahat.
Tämä.
Tulee kalliiksi - remontti kuulostaa helpolta mutta käytännössä kyllä maksaa.
Muistakaa huusin tyhjennys ... hyttyset.
Meille oli onni kun mökin rähjä jäi käyttämättä ongelmanaapurin vuoksi. Moottorisaha pärisi ja mönkijällä ajettiin edestakaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri nyt kannattaa huomioida, että on myyjän markkinat. Tarjontaa paljon vähemmän kuin kysyntää, joten tinkimisvaraa ei välttämättä ole.
Eikö nyt ole ostajan markkinat. Monilla heikentynyt tai epävarma taloustilanne. Ja kun rahaa printataan mielin määrin, miten käy?
Nyt kannattaa myydä jos myy, perikuntien mökkejä tulee 10 vuoden sisällä paljon myyntiin ja asuntoja ja työpaikkoja lähtee hirveesti, kun 1300 netto eläkeläisten tilalla on 530 työmarkkinatukea saavia. Ravintoloita, partureita, remonttifirmoja ja kauppoja loppuu urakalla.
Vierailija kirjoitti:
Mökki matka, sähköt , vesi .
Siirtolapuutarha mökkiin on kiva..
Jos, haluaa olla lähellä kaupunkia, jopa ihan pyöräilymatkan päässä.
Haluaa käydä päiväseltään.
Mutta huom naapurit on todella lähellä ja heidän kanssa elo ei ole aina kivutonta.
Siirtolapuutarhan yhteillisyys, hyvästä vai pahasta .
Erittäin halpoja ylläpitää !!! Ja kun yleensä mökit on pieniä, ei niissä suuria vahinkoja voi edes tapahtuikaan.😌
Pitää olla jonkinasteista kiinnostusta pihan hoitoon, ettei tule noottia.No, oikein mökki mökin valita.
Edelleen se matka, sähköt, tie perille, vesi .
Mihin rahkeet ja rahat riittää.Vaihtoehto en myös ostaa tontti ja rakentaa.
Itse olen päätynyt siirtolapuutarhaan, en osallistu talkoisiin, maksan sen rahalla.
Saan olla rauhassa.
Auraukset ja vesi jutut hoidetaan yhdistyksen taholta.
Puut ostan grilliikatokseen , saunaan, ja kuminaan käytettäväksi.
Mihin saunaan? Meillä on vuokralla kaupungilta pieni siirtolapuutarhamökki, eikä täällä mitään omia saunoja ole. Saako teillä rakentaa saunan viljelypalstalle? Meidän palsta on 300 neliötä ja puutarhamökki 20 neliötä. Muuta rakennusoikeutta ei ole. Näissä mökeissä ei ole edes vessoja, vaan täällä on yhteinen rakennus, jossa on vessat naisille ja miehille. Meillä olisi vuokra-aikaa hyvin jäljellä, eikä itse käydä nyt elämäntilanteen takia usein, joten kiva olisi vuokrata jollekin, joka oikeasti haluaa viljellä, mutta meillä on myös sopimuksessa ehto, ettei saada vuokrata eteenpäin. Oma oikea kesämökki on sillä tavalla joustavampi, että jos et tarvitse, voit vuokrata sitä jollekin.
Ei kiitos.
Jonkun rantasaunan voisin ottaa mitta mökkiä en.
Itselle se on työleiri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dunga kirjoitti:
Ei kai mökkiä tarvitse talvella lämmittää, ellei siellä käydä talviaikaan, joten ei kuluja lämmityksestä.
No jos on putket tai jotain muuta minkä ei halua jäätyvät, niin kyllä pitää edes ylläpitolämmitys olla.
Mitä ihmettä? Mitkä putket? Jos vesiputkia tarkoitat, niin vedet on tapana sulkea talveksi, jos mökkiä ei käytetä talvella.
Putkisto pitää myös tyhjentää vedestä jos aikoo kylmäksi jättää talveksi, ei riitä että veden sulkee. Siinäkin tapauksessa on vaara että johonkin mutkaan jää vettä joka jäätyy ja rikkoo putken, ettei ihan 100% varma ole sekään.
Nämä on ihan perusasioita, että vesiputki tyhjennetään ja vesisulku kiinni talveksi. Ei kukaan pidä kesäasuttavaa mökkiä ylläpitolämmöillä putkien takia. Ympäri vuoden asuttavat mökit on ihan eri juttu. Myös sähköt on tapana katkaista pääkytkimestä ja vetää laituri rantaan. Tavallisia mökkiläisen puuhia syksyllä, kun mökki laitetaan talviteloille.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä vinkkejä ollutkin. Jos vain rahaa on, niin osta ap suoraan ns. kakkoskoti. Vain siten voit oikeasti nauttia mökkilomailusta. Kaisloja ja puun lehtiä ja jäiden murjomaa laituria jne joudut joka tapauksessa siivoamaan, mutta ainakin kiinteistö on suht. huoleton.
Enkä siis tarkoita mitään mautonta överimökkiä vaan 2020-luvun perustasoa. Eli siis mahdollisuus jatkuvaan lämpöön, myös talvisin. Perustus on kunnollinen salaojineen. Vesivessat, pyykinpesukone ja astianpesukone kuten kotonakin. Suihku saunan yhteydessä.
Usko pois, että jos viikonlopun tiskaat käsin vedenkeittimellä lämmitetyllä vedellä 4 krt päivässä sillä ihanasti haisevalla ”kesävedellä” niin selviää miksi ne 60-luvun mummonmökit ovat niin halpoja. Puilla padassa lämmitettävä pesuvesi voi tuntua aluksi romanttiselta, mutta ensimmäinen pikkulapsen pepunpesu myöhäissyksyllä ennenkuin padan vesi on ehtinyt lämmetä, laittaa arvostamaan omaa kaupunkikotia..
Iso osa suomalaisista mökeistä eli 60/70-luvuilla tehdyt lautaliiterit on nykymittapuulla aivan hirveässä kunnossa, teknisen käyttöikänsä päässä. Näennäisesti halpa mökki on lopulta todella kallis, jos sen haluaa saattaa nykypäivän asumisstandrdien tasolle. Toki poikkeuksia on, mutta pääsääntöisesti silloinkin tehtiin miten halvimmalla pystyttiin. 40-50 vuoden käyttöikä on tehnyt tehtävänsä.
Unelmamökki on jotain ihan muuta kuin koti. Ei liian kaukana kotoa, mutta kuitenkin ihan eri ympäristössä ja sijainnilla lähellä kohdetta / aluetta joka on suosikkipaikkasi (kansallispuistot, tunturit, joku idyllinen pikkukaupunki tai maalaiskylä). Unelmamökillä irtaudutaan normi arjesta ja tehdään mökkihommia. Hakataan puita, nostetaan vettä kaivosta, lämmitetään saunaa ja savusaunaakin kenties, ollaan ulkona tosi paljon. Uidaan, suppaillaan, kanotoidaan ja soutuveneillään. Kävellään ja maasto pyöräillään. Kerätään marjoja ja sieniä. Seurataan lintujen kevät- ja syysmuuttoa. Tarkkaillaan vuodenaikojen vaihtumista. Alue on hiljaista eikä siellä ole lähinaapureita joka puolella. Luonto ympärillä on se tärkein pointti. Mökille ei tule sähköä eikä vesijohtovettä, siellä on kaivo ja aurinkopaneelit. Idylli.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan se teidän 15-vuotias viihtyy mökillä? Ja uskallatteko jättää yksin kotiin sitten kun ei haluakaan lähteä, kun ensihuuma haihtuu, ja olette itse mahdollisesti tuntien päässä? Näitäkin kannattaa miettiä.
Miksei 15-vuotias pärjäisi kotona yksin? Kyllä meidän 12v ja 13v pojatkin pärjää.
Naapurit, naapurit ja naapurit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan se teidän 15-vuotias viihtyy mökillä? Ja uskallatteko jättää yksin kotiin sitten kun ei haluakaan lähteä, kun ensihuuma haihtuu, ja olette itse mahdollisesti tuntien päässä? Näitäkin kannattaa miettiä.
Miksei 15-vuotias pärjäisi kotona yksin? Kyllä meidän 12v ja 13v pojatkin pärjää.
Minä olin jo kesätöissä 15-vuotiaana enkä todellakaan lähtenyt minnekään mökille.
Vierailija kirjoitti:
Saarimökillä on todennäköisemmin omaa rauhaa, mutta moni asia niin paljon hankalampaa kuin tien päässä olevalla, joten en kyllä ottaisi saarimökkiä.
Meillä ei ole ollut hankalaa, riippuu paljon asenteesta ja ihmisistä. Jotkut pystyy ja jotkut jää rannalle ruikuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on vain hyvä, että mökki poikkeaa kotioloista reilusti. Pääsee vaihtamaan mielenmaisemaa ja puuhailemaan juttuja, mitä ei kotona tee kuten hakkaamaan halkoja ja kantamaan vettä.
Me asumme kerrostalossa ja täällä ei siivouksen ja normaalin taloudenpidon lisäksi ole juurikaan tekemistä, joten ruumiillinen työ mökillä tuntuu hyvältä. Siinä hoitaa mielestäni samalla mielenterveyttään ja pääkin nollautuu, kun saa haravoida ja putsata rännejä.
Olen miettinyt, että jos olisi mökki kaikilla mukavuuksilla niin sittenhän tavallaan mikään ei poikkeaisi kotioloista, kaikki olisi koko ajan yhtä ja samaa. Vaihtelu ja erillaiset olosuhteet virkistää!
Iso punainen varoituslippu nousee salkoon tällaisista haaveiluista. Olet varmaankin nainen.
Olin 40 v, kun alettiin mökkiä rakentamaan. Ajattelin juuri niin, että kiva, kun on alkeellista ja poikkeaa kotioloista.
MUTTA nyt olen 70 v ja muutama vuosi sitten rakennettiin entisen mökin viereen uusi.
Kaikki mukavuudet ja hyvät tilat,ei mitään matalia parvia yms.
Olemme siellä lähes jatkuvasti, mutta en jaksaisi enää olla sillä aikaisemalla mökillä.
Pihahommia ei ole yhtään, kun kaikki on kalliota tai kunttaa ja havukasveja.
Tontti 5 ha ja siitä saa marjat sienet ja polttopuut.
yms
Lapset ja lastenlapset tykkäävät, kun on tilaa ja puhdas suuri kalaisa järvi.
Pojanpoika sanoi just, että mökkion heidän toinen koti.
Nuoret tekivät viime syksynä etätöitä.
Puhelimella loivat lähiverkon ja kaikki suijui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana kun täällä annetaan vinkkejä, mistä voi hakea vettä. Mutta. Aika uusavuton pitää ihmisen olla, jos ei osaa puhdasta vettä mökilleen hankkia. Ihmisillä tuntuu olevan oikeasti aika hukassa maalaisjärki, jos aletaan hinkata tiskiä monta kertaa päivässä kesämökillä. Relatkaa vähän.
Miksi pitää olla noin äreä? Ei kaikki tiedä mistään vesihanoista jos ei ole koskaan tarvinnut. Itse olen maalta kotoisin mutta minulle selvisi vasta pari vuotta sitten, että missä kylällä on vesipiste. Eipä ole koskaan ollut tarvetta kun se on mökkiläisten kapistus.
Jos ei ihminen tiedä, mistä vettä saa, niin tuskin kannattaa mökkiä hankkiakaan. Jos olet maalta, niin tiedät varmaan, ettei vesijohtoa joka tontille mene. Yleinen vesijohtoverkosto on taajama-alueilla, muualla on vesiosuuskunnat. Aika kallista lystiä on vedättää kilometrikaupalla putkia maan sisään. Olen maalta kotoisin ja kaivovedellä tultiin toimeen, kunnes kylätoimikunta puuhasi vesiosuuskunnan. Siihen liittyminen maksoi maltaita.
Maalaisena tiedät varmaan, että porakaivo on keksitty ja sieltä putkien veto ei ole kauhean pitkä matka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olin jo kesätöissä 15-vuotiaana enkä todellakaan lähtenyt minnekään mökille.
Niin, sinä. Nuoret ovat yksilöitä. Meillä on 16 vuotta täyttävä neiti, joka on harrastanut partiota 7-vuotiaasta lähtien. Tykkää eräillä, telttailla, veneillä. Haaveena hänellä on pitää viikkotoimintaa sudareille ensi syksystä alkaen, jos viikkotoiminta taas alkaa. Omien partiotaitojen jakaminen toisille tuntuu olevan tärkeä juttu hänelle.
Tulevalle kesälle hän on suunnitellut kesätyöksi mökiltä raaputtaa lohkeilleet maalit pois ja laittaa uudet maalit pintaan. Tietysti annetaan siitä hyvästä taskurahaa eli palkkaa. Suosikkipaikka hänellä on kesämökillä riippukeinu, jossa makoilee koira kainalossaan useamman tunnin hyvällä säällä, kuuntelee musiikkia ja lukee kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihana kun täällä annetaan vinkkejä, mistä voi hakea vettä. Mutta. Aika uusavuton pitää ihmisen olla, jos ei osaa puhdasta vettä mökilleen hankkia. Ihmisillä tuntuu olevan oikeasti aika hukassa maalaisjärki, jos aletaan hinkata tiskiä monta kertaa päivässä kesämökillä. Relatkaa vähän.
Miksi pitää olla noin äreä? Ei kaikki tiedä mistään vesihanoista jos ei ole koskaan tarvinnut. Itse olen maalta kotoisin mutta minulle selvisi vasta pari vuotta sitten, että missä kylällä on vesipiste. Eipä ole koskaan ollut tarvetta kun se on mökkiläisten kapistus.
Jos ei ihminen tiedä, mistä vettä saa, niin tuskin kannattaa mökkiä hankkiakaan. Jos olet maalta, niin tiedät varmaan, ettei vesijohtoa joka tontille mene. Yleinen vesijohtoverkosto on taajama-alueilla, muualla on vesiosuuskunnat. Aika kallista lystiä on vedättää kilometrikaupalla putkia maan sisään. Olen maalta kotoisin ja kaivovedellä tultiin toimeen, kunnes kylätoimikunta puuhasi vesiosuuskunnan. Siihen liittyminen maksoi maltaita.
Maalaisena tiedät varmaan, että porakaivo on keksitty ja sieltä putkien veto ei ole kauhean pitkä matka.
Ei kai sellainen ihminen osaa edes porakaivoa miettiä, joka pesee lastensa takapuolet kylmällä vedellä ja tiskaa astioitaan 4 kertaa joka päivä jollain ihmeen haisevalla kesävedellä vai mikä se sana oli. Jos ei ymmärrä vettä lämmittää takapuolen pesua varten, niin tuskinpa ymmärtää ottaa selvää porakaivoistakaan.
Jokainen pienten lasten kanssa mökillä ollut tietää sen tunteen, kun pesun tarve on tullut ja vesi padassa on vielä kylmää. Ei siihen kuole.
Itse tykkään kuivan maan mökeistä. Aikoinaan kun oltiin etsimässä, niin ilmoitin jo silloin, että ei järvenrantaa. Meillä oli kolme lasta, joista yksi ADHD ja pelkäsin että hukkuvat järveen, kun hetkeksi silmäni käännän. Löytyikin hyvä paikka ja 120 km säteellä kodista. Järven rannalle on 2 km ja se on hyvä ranta, kyläyhdistys ylläpitää. Toiselle lähdepohjaiselle lammelle on 5 km, ja siellä on hyvä hiekkaranta, mutta syvenee nopeasti.
Matka on yksi mitä kannattaa miettiä. Jaksaako istua autossa perjantaina 3-4 tuntia työpäivän päälle ja sama sunnuntaina takaisin. Itse en jaksa. Ja tuo 120 km on sellainen, että tarvittaessa olen ajanut mökille arki-iltana suoraan töistä ja aamulla takaisin, nyt kun lapset on jo 17-vuotiaista ylöspäin eli melkein aikuisia. Olen tehnyt myös etätyötä mökiltä ja ensi viikon olen kokonaan mökillä kun ostin lopultakin oman auton.
Kannattaa miettiä, tarvitseeko niitä sisävesiä. Viemäri on tarpeellisempi, vettä on aina helppo tuoda sisään mutta ulos roudaaminen on eri juttu. Meillä vesi tulee uppopumpulla mökin portaille, ja siitä kannan ämpäreillä sisään. 20 litraa riittää ihan hyvin pariksi päiväksi kun juomavesi tuodaan kanistereilta muualta. Viemäristä pihalle ja imeytyy maahan. Jätevesilaista ei tarvitse huolta kantaa tässä systeemissä.
Lisäksi nykyään on ladattavia retkisuihkuja (meillä kesti yhdellä latauksella koko kesän) ja vedenkeittimellä saa kuumaa vettä. Meillä on ollut pari vuotta keittiössä jopa hana, eli sellainen kalastajia varten tarkoitettu ladattava halpa pumppu, jonka toisessa päässä on pikkuinen hana, tilasin sen kiinakaupasta (kumma kun Suomessa ei myydä). Googleta Fishing Water pump. Heitän pumpun ämpäriin ja kas, hanasta juoksee käsienpesuvettä. Ja tiskatessakin kivaa.
Pyykit kyllä pesee sulan maan aikaan pulsaattorilla tai matkapesukoneella ja kuivausrumpu ei vesiliitäntää tarvitse - ja kuivaahan ne ulkona tuulessakin tai katoksen alla. Ympärivuotiseen käyttöön tarkoitetulla mökillä on sitten syytä olla lämmöt päällä putkien takia, mutta jos mökki on kesäkäytössä, normikäyttöön riittänee ylläpitolämmitys ja kantovesikin.
Katso ettei katto ole vuotanut ja mökin alapohja tuulettuu. Lisäksi pyydä nuohoojaa tarkistamaan piipun kunto, ennenkuin allekirjoitat kauppakirjan. Meillä peruuntui yksi kauppa sen vuoksi, että piippu oli käyttökiellossa.