Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kesämökin hankinta edessä, mitä pitäisi huomioida?

Vierailija
11.04.2021 |

Olen kiinnostunut kuulemaan erityisesti niiden kokemuksia, jotka ovat muutaman vuoden sisällä hankkineet mökin.

Kommentit (744)

Vierailija
121/744 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihana kun täällä annetaan vinkkejä, mistä voi hakea vettä. Mutta. Aika uusavuton pitää ihmisen olla, jos ei osaa puhdasta vettä mökilleen hankkia. Ihmisillä tuntuu olevan oikeasti aika hukassa maalaisjärki, jos aletaan hinkata tiskiä monta kertaa päivässä kesämökillä. Relatkaa vähän.

Miksi pitää olla noin äreä? Ei kaikki tiedä mistään vesihanoista jos ei ole koskaan tarvinnut. Itse olen maalta kotoisin mutta minulle selvisi vasta pari vuotta sitten, että missä kylällä on vesipiste. Eipä ole koskaan ollut tarvetta kun se on mökkiläisten kapistus.

Vierailija
122/744 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihana kun täällä annetaan vinkkejä, mistä voi hakea vettä. Mutta. Aika uusavuton pitää ihmisen olla, jos ei osaa puhdasta vettä mökilleen hankkia. Ihmisillä tuntuu olevan oikeasti aika hukassa maalaisjärki, jos aletaan hinkata tiskiä monta kertaa päivässä kesämökillä. Relatkaa vähän.

Miksi pitää olla noin äreä? Ei kaikki tiedä mistään vesihanoista jos ei ole koskaan tarvinnut. Itse olen maalta kotoisin mutta minulle selvisi vasta pari vuotta sitten, että missä kylällä on vesipiste. Eipä ole koskaan ollut tarvetta kun se on mökkiläisten kapistus.

Jos ei ihminen tiedä, mistä vettä saa, niin tuskin kannattaa mökkiä hankkiakaan. Jos olet maalta, niin tiedät varmaan, ettei vesijohtoa joka tontille mene. Yleinen vesijohtoverkosto on taajama-alueilla, muualla on vesiosuuskunnat. Aika kallista lystiä on vedättää kilometrikaupalla putkia maan sisään. Olen maalta kotoisin ja kaivovedellä tultiin toimeen, kunnes kylätoimikunta puuhasi vesiosuuskunnan. Siihen liittyminen maksoi maltaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/744 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ihminen tiedä, mistä vettä saa, niin tuskin kannattaa mökkiä hankkiakaan. Jos olet maalta, niin tiedät varmaan, ettei vesijohtoa joka tontille mene. Yleinen vesijohtoverkosto on taajama-alueilla, muualla on vesiosuuskunnat. Aika kallista lystiä on vedättää kilometrikaupalla putkia maan sisään. Olen maalta kotoisin ja kaivovedellä tultiin toimeen, kunnes kylätoimikunta puuhasi vesiosuuskunnan. Siihen liittyminen maksoi maltaita.

Mitä sä nyt selostat. Eihän täällä ole kukaan kysellyt että mistä sitä vettä saa.

Vierailija
124/744 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sä nyt selostat. Eihän täällä ole kukaan kysellyt että mistä sitä vettä saa.

4 kertaa päivässä tiskaa jollain haisevalla ”kesävedellä” ja pesee lastensa takapuolet viileäksi padassa jäähtyneellä vedellä. Ööö ihan on tietotaitotaso kunnossa vai?

Vierailija
125/744 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa vene, niin voi seilata minne tahtoo. Tulee halvemmaksi kuin mökki, ja jos maisema alkaa kyllästyttää, voi vaihtaa paikkaa.

126/744 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai mökkiä tarvitse talvella lämmittää, ellei siellä käydä talviaikaan, joten ei kuluja lämmityksestä.

Vierailija
127/744 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostakaa vene, niin voi seilata minne tahtoo. Tulee halvemmaksi kuin mökki, ja jos maisema alkaa kyllästyttää, voi vaihtaa paikkaa.

Noissa on ihan eri pointti. Venekin on kiva, mutta mökki edustaa ainakin minulle tietynlaista pysyvyyttä.

Ja oikeasti kivoja veneilyilmoja on tosi vähän Suomessa.

Vierailija
128/744 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dunga kirjoitti:

Ei kai mökkiä tarvitse talvella lämmittää, ellei siellä käydä talviaikaan, joten ei kuluja lämmityksestä.

No jos on putket tai jotain muuta minkä ei halua jäätyvät, niin kyllä pitää edes ylläpitolämmitys olla.

Vierailija
129/744 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän pandemia-ajan jälkeisinä vuosina tulee roppakaupalla mökkejä myyntiin kun nämä tässäkin ketjussa pyörivät haaveilijaurpot ovat mökkinsä ostaneet ja tajunneet karun todellisuuden hankkimastaan työleiristä ja rahareiästä.

Vierailija
130/744 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dunga kirjoitti:

😂 juu ei toki, antaa mökin rapistua rauhassa

Mistä näitä sikiää?

Vierailija
131/744 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos mökin sijaan harkitsisit vanhan OK-talon ostoa järven rannalta?

Tyylin tällainen, varmaan löytyy ympäri Suomea, kun vähän hakee.

https://www.etuovi.com/kohde/h34728?haku=M1639350115

Silloin mökkeilymukavuus nousisi eri tasolle kuin jossain lautaparakissa. Toki talossa on pidettävä lämpö päällä läpi talven, mikä lisää kustannuksia.

Vierailija
132/744 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dunga kirjoitti:

😂 juu ei toki, antaa mökin rapistua rauhassa

Mistä näitä sikiää?

Suurin osa Suomen mökeistä on ihan kesämökkejä, eli niitä ei todellakaan lämmitetä talvella. Vai millä lämmität sähkötöntä mökkiä. Talviasuttavissa toki lämpö päällä.

Vierailija
133/744 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesistön puhtaus on tärkein kriteeri.

Vierailija
134/744 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän pandemia-ajan jälkeisinä vuosina tulee roppakaupalla mökkejä myyntiin kun nämä tässäkin ketjussa pyörivät haaveilijaurpot ovat mökkinsä ostaneet ja tajunneet karun todellisuuden hankkimastaan työleiristä ja rahareiästä.

Karuus tulee siinä kun tajuaa mitä kaikkea muuta kivaa olisi saanut samalla rahalla. Ja siellä mökillä oikeasti tajuaa miten surkea Suomen kesä on. Onnea matkaan!

Vierailija
135/744 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa jo mikä on haiseva kesävesi niin pääsen pois tältä palstalta!

Vierailija
136/744 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä sitä tonttia enemmänkin. Oletko viherpeukalo? Vai löytyykö valmiiksi jo omakotitalo, joten onko kahdet pihat kesäaikaan hoidettavana liikaa? Itse olen erittäin onnellinen meidän mökin helppohoitoisuudesta. Piha on tehty niin helpoksi kuin ikinä voi mökkiolosuhteissa olla ilman, että on ryteikkö. Joskus katselen Huvilaa ja Huussia ja mietin, että miten ihmeessä nuo unelmapihat pysyy jatkossa kunnossa, kun eivät ole tähänkään asti jaksaneet laittaa. Vaikka jotkut isot kivikkoryhmät. Näyttää kivoilta ensin, mutta sitten niihin tippuu metsästä kaikkea lehteä ja roskaa, alkaa tulla multaa, kivien välistä puskee väkisin voikukkaa jne. Lopputuloksena sormet kipeänä kaavit sieltä roskaa pois ja yrität saada voikukat tapettua. Muutaman vuoden päästä sen saakin jo kaivaa ylös, putsata ja asetella kivet takaisin.

Selvitä, onko järvellä sinilevää. Välttele isojenkin järvien kovin suojaisia poukamia, joissa vesi seisoo. Niihin se sinilevä iskee ja sitten  onkin mökkeily pilalla koko heinäkuun pahimmillaan. Tuulisempi paikka ja avarampi vesi toki on viileämpi uida, mutta kyllä se vesi sielläkin lämpenee helteillä hyvinkin yli 25-asteiseksi. Eipä tarvi ainakaan miettiä, että onko uimakelit vielä 15.7. alkavalla helleviikolla....

Vierailija
137/744 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ainakaan ei kannata miettiä noita helleviikkoja jne etukäteen. Olen ollut mökillä monena kesänä lomaviikoilla ja lämmintä on ollut 12 astetta. Eli kannattaa pohtia että kestääkö se oma psyyke vaikka kahta huonoa kesää peräkkäin, ts poistat lomistasi kaikki ne asiat joiden takia ostit sen mökin.

Vierailija
138/744 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan et suomesta osta

Vierailija
139/744 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menet pikkujärvelle, tarkasta sen järven ekologinen kunto ja syvyystiedot. Katselin taannoin ihanaa kiinteistöä, olisi meidän hintaluokassa. Järvikin näytti rannasta kivalta, vaikka on pienehkö. Wikipedia paljasti, että järven syvin kohta on 2 metriä. SIIS 2 METRIÄ! Apua. Sehän on ihan suota. Ilmakuvassa ja tiedoissa lukikin, että toinen pää järvestä on soistunut. Sehän on kasvamassa umpeen. Mitä tuommoisella tekee? Ei ihme, ettei kivoista kuvista ja kohtuullisesta hinnasta huolimatta ole myyty.

Vierailija
140/744 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan aurinkoon noillakin rahoilla, en ottas mökkiä riesakseni mistään hinnasta,hyttysten syötävänä palemassa työleirillä,ei kiitos