Kolmen lapsen kanssa on helpompaa kuin yhden!
En ikinä olis uskonut, mutta niin se vain on. Äiti pääsee ' helpommalla' kun lapsista seuraa toisilleen :) Tietysti reissuun lähdöt ym ottaa aikaa, mutta arki noin muuten on paljon helpompaa.
Kommentit (35)
Mä en parhaalla tahdollakaan voi sanoa, että elämä nyt uhmiksen ja vauvan kanssa olisi helpompaa kuin elämä yhden lapsen kanssa.
...vaikka olenkin yh-äiti ja aion palata opiskelemaan kun kuopus vajaa vuoden.
Silti voin sanoa, että on helpompaa kuin yksin esikoisen kanssa.
ap
Kyllä se yhden lapsen kanssa eläminen on vain todella helppoa, enkä voi uskoa, että kolmen tenavan kanssa voisi tästä ainakaan helpottua. Onhan se metelikin jo ihan eri tasoa, kun lapsia on monta. Eikä sitä yhtä lastakaan tarvitse viihdyttää. En minä ainakaan viihdytä YHTÄÄN.
kolmen lapsen vs. yhden lapsen syöttämiseen (ruoan laitto), pukeminen, iltapesut, jakamattoman huomion antaminen, hellyyden hetket yms. Kyllä omat kaksi leikkivät mahtavasti yhdessä, mutta kyllä sitä aikaa menee kaksinkertaisesti myös yllämainittuihin asioihin. En sano, että kaksi lasta on kaksinkertainen hoitaminen, mutta kuitenkin enemmän kuin yhden lapsen kanssa.
Meidän lapset ovat omatoimisia, joten iltapesut ym käyvät hyvinkin sujuvasti. Syliä riittää aina sitä tarvitsevalle ja jokainen lapsista saa tietyin väliajoin kahdenkeskisen hetken/reissun äidin tai isän kanssa.
Toki on tilanteita, että tuntuu ettei kädet riitä, mutta niin oli esikoisenkin kanssa :)
ap
voi touhuta kotihommia kun isot leikittävät vauvaa, vauvalla on aina seuraa, isot osallistuvat jo kotitöihin. Arki on vaihtelevampaa kun isoilla on isojen juttuja... J a jos teen ruokaa kolmelle tai viidelle, se ei ajallisesti oikeasti eroa yhtään.
Ymmärtäisin, jos sanoisit, että se on yhtä helppoa mutta että helpompaa? Miten ajattelet yhden lapsen äidillä olevan vaikeampaa kuin sulla?
En vittuile vaan kysyn.
On erilaisia lapsia, samoin erilaisia äitejä. Minulla on yksönen ja kolmoset, mutten silti kuvittele, että vaikka kahden lapsen äideillä noin kategorisesti olisi helpompaa.
Hän on suurinpiirtein aina jossain keikalla, lapset mummolassa tai pahimmillaan vanhimman hoidossa jopa yön yli vaikka itsekin on vielä lapsi. Yksinhuoltaja, isistä ei juuri tietoa. Hän on nk. menestyksekkäästi yhdistänyt uran ja lapset ja varmasti vaahtoaa foorumeilla kuinka helppoa on kolmen lapsen äitinä.
lapsi, jollei monikkoja ole saanut, joten hyvin helppo on verrata omaan jaksamiseensa.
Kolmannen kanssa vauvahommat on jo tuttuja, mitään ei tarvitse stressata turhaan ja kriisit on jo käyty läpi. Moni asia mikä ensimmäisen kanssa tuntuu raskaalta onkin enemmän sitä sopeutumista lapsiperheen arkeen.
Vierailija:
Mä en parhaalla tahdollakaan voi sanoa, että elämä nyt uhmiksen ja vauvan kanssa olisi helpompaa kuin elämä yhden lapsen kanssa.
yhden 5-vuotiaan kanssa on kyllä todella helppoa. Vaikea uskoa, että esim. 5, 3 ja 1-vuotiaiden kanssa olisi vielä helpompaa kuin yhden 5-vuotiaan kanssa. Sen kyllä uskon, että komannen vauva-aika on helpompi kuin ensimmäisen. Kuitenkin, kun se yksi lapsi on esim. 5-vuotta ja sillä on omat kaverit, en voi uskoa, että arki siitä helpottaisi lisää lapsia tekemällä.
Vierailija:
lapsi, jollei monikkoja ole saanut, joten hyvin helppo on verrata omaan jaksamiseensa.Mutta onko tällaisella äidillä kokemusta yhden lapsen kanssa elämisestä esim. kun lapsi on 3-vuotias, tai neljä tai viisi?? Kyllä väitän, että esim. yhden nelivuotiaan kanssa eläminen on huomattavasti helpompaa kuin kolmen lapsen kanssa, olivatpa he minkäikäisiä tahansa. Mielestäni lapsen ikä on se pointti. Mutta pääasiassa kyllä yksi lapsi on tällaisen mukavuudenrakastajan kannalta helppo " ratkaisu" .
Mun mielestä vauva-ajat on helpottuneet lapsi lapselta, siis nimenomaan vauva-ajat. Ja omasta mielestäni elämä on rikkaampaa ja ihanampaa kun on näitä lapsia enemmänkin, mutta ei se sinänsä siis helpompaa ole.
VÄlillä saa väläyksen siitä ainokaisen äitinä olemisesta, kun muut on poissa ja olen vain vauvan kanssa...voi sitä kitinän ja jalassa roikkumisen määrää. Mutta kun isommat on kotona, mnee pieninkin mukana varsin sujuvasti.
Vierailija:
yhden 5-vuotiaan kanssa on kyllä todella helppoa. Vaikea uskoa, että esim. 5, 3 ja 1-vuotiaiden kanssa olisi vielä helpompaa kuin yhden 5-vuotiaan kanssa. Sen kyllä uskon, että komannen vauva-aika on helpompi kuin ensimmäisen. Kuitenkin, kun se yksi lapsi on esim. 5-vuotta ja sillä on omat kaverit, en voi uskoa, että arki siitä helpottaisi lisää lapsia tekemällä.
kolmen lapsen kanssa on helpompaa kuin yhden alle kaksivuotiaan.
En nyt sanoisi, että on kahden t. kolmen kanssa helpompaa, muttei ole vaikeampaakaan. Itselläni on kolme lasta, jotka nyt 10v., 6v. ja 4v.
Isommista on ollut vauvoille tosi paljon seuraa ja meille vanhemmille apua. Pienemmät ovat oppineet asioita paljon suuremmalla vauhdilla isommilta sisaruksiltaan kuin esikoinen yksin aikanaan. Nyt heistä on kovastikin jo apua - hakevat tavaroita, auttavat ruoanlaitoissa, siivoavat ja vaikka mitä.
Mulla on se yksi lapsi, eikä se roiku minussa. Ehkä monilapsisessa perheessä lapset tottuu siihen, että koko ajan on tsäpinää. Meidän kersa kyllä leikkii yksin ihan rauhassa eikä kaksivuotissynttäreidensä jälkeen ole mitään lahkeessa roikkunut tai kitissyt.
Kolmannen vauvan kanssa sai touhuta rennosti ja rauhassa kun isommat leikkivät keskenään. Kaikkeen tietysti tarvitsee triplasti aikaa mutta eipä se juuri haittaa kun sen tietää.