Vinkkejä jotka ovat toimineet teillä alaselkäkivussa
Sattuu liikkuminen ja alueen hierominen kunnon lihasjumiin. Särkylääkkeetkään ei auta kunnolla.
Kommentit (28)
Tulehduskipulääkettä säännöllisesti. Kivun iskiessä maksimimäärä ja sitten säännöllisesti vähintään muutaman päivän ajan (pakkauksessa on ohjeet miten kauan saa ottaa). Niin paljon liikkettä kuin mahdollista, mutta heti kun alkaa tuntua selässä, sänkyyn selkämakuulle ja siellä kropan rentoutus, mutta ei liian pitkää aikaa sielläkään. Sängystä nousun jälkeen taas liikettä kehiin. Sitten kun kykenee, niin selkäjumppaa (netistä löytyy ohjeet).
Säännöllinen tasapainotettu ruokailu.
Akuuttiin kipuun lepo, lämpö ja särkylääke. Esimerkiksi kuumavesipullo kipeään kohtaan. Kevyttä liikuntaa (esim rauhallista kävelyä) voinnin mukaan.
Kun kipu helpottaa, niin hierontaa (muista pakarat), venyttelyä ja jumppaa ja liikuntaa ylipäätään. OMT voi myös auttaa, jos nivelissä on lukkoja. Aloita varovasti ja seuraa fiiliksiä.
Mulle tuli alaselkäkipua kun nukuin selälle sopimattomalla patjalla. Nyt on eri patja eikä ole selkäkipuja enää. Venyttelen selkää myös joka päivä. Alaselkäjumeihin auttaa ns. kyykkypissa-asento. Siis matala kyykky, joka on ns. lepoasento. Se venyttää alaselkää ja reisiä hyvin.
Itsellä on skolioosia, joka muistuttaa itsestään, jos en ole päässyt liikkumaan syystä tai tekosyystä säännöllisesti.
Itselläni auttaa nimenomaan liikunnan säännöllisyys, siten pysyy keskikehon tuki.
Olen siksi vähän pakostakin nyt Koronankin aikaan liikunnan orja, koska muutoin menee työkyky alaselkäkipujen vuoksi - en meinaa pahimmillaan päästä aamuisin sängystä ylös ilman kunnon kipulääkkeitä.
Olen nuori ja selkäni oli aamuisin aina jäätävän kipeä. Selkä oli aivan kankea ja särky oli todella kovaa (asteikolla 1-10: 10). Olin vaihtanut sängynkin parempaan, eikä silti helpottanut. Selkäni ei muuten ole koskaan kipeä eli oli vain aina herätessä. Saatoin kesken yöunien aamuyöllä herätä kipuun ja oli pakko nousta ylös jaloittelemaan. Ylös nouseminen, liikuskelu ja aamun ensimmäinen kahvikuppi helpottivat ja poistivat kivun. En siltikään osannut sanoa, mistä johtui, eikä työterveystarkastuksessakaan huomattu, että minussa tai ruumiinrakenteessani olisi mitään vikaa. Epäilin jopa reumaa, mutta sitäkään ei ollut.
Lopetin kahvin/kofeiinin käytön sattumalta kun halusin kokeilla, voinko olla virkeä ilman sitä. Alle viikossa aamuiset selkäkipuni katosivat kokonaan. En silloin heti osannut yhdistää aamukipuja kofeiinin käyttöön. Ihmettelin vain, minne ne vuosikausia jatkuneet kivut oikein katosivat. Tajusin yhdeyden vasta sitten kun haksahdin juomaan kahvia uudelleen ja selkäkivut palasivat.
Kofeiinin käytön lopettaminen teki minusta vireämmän ja vaikka mitä muuta, mutta tästä tulisi pitkä romaani, jos niistäkin kertoisin tässä. Puhun mielummin selästä, kun se on muutenkin tämän keskustelun aihe.
Löysin tietoa (englanniksi), että kofeiinin vieroitusoireet voivat pahimmillaan aiheuttaa kipuja eri puolilla kehoa tai pahoja lihaskramppeja.
Jokainen ihminen reagoi kofeiiniin eri tavalla, mutta tämä kirjoitukseni on omistettu kaikille teille, jotka kärsitte selkäkivuista erityisesti aamuisin. Kokeilkaa elää ilman kofeiinia 30 päivää, se saattaa auttaa (tai sitten ei). Join sitä lähes pannullisen päivässä, joten olin aika paha kofeiiniaddikti. Kofeiinin käytön lopettamista ei kannata lopettaa kuin seinään vaan vähitellen yksi kuppi kerrallaan.
Mikään muu ei loppupeleissä auta selkäkipuun kuin liikunta. Selkä- ja vatsalihakset pitää saada kuntoon. Makailu vain pahentaa asiaa, pitäisi liikkua kivusta huolimatta. Syväkyykyllä voi venyttää alaselkää. Lisäksi jooga auttaa, googlaa esim. happy baby -asana.