Vinkkejä jotka ovat toimineet teillä alaselkäkivussa
Sattuu liikkuminen ja alueen hierominen kunnon lihasjumiin. Särkylääkkeetkään ei auta kunnolla.
Kommentit (28)
Se kun ei liiku vaan makaa . Vaaka asennossa voi katsoa TV lukea ja kirjoittaa . Se vie aikaa mutta kaikki rasitus poistuu siitä kohtaa ja alkaa rauhoittua . Siis otat rennosti . Et tee nopeita liikkeitä.
Onko pakarat kunnossa, erityisesti keskimmäinen pakaralihas? Jos voimaa puuttuu, alkaa alaselkä kipuilla.
Vaaka asennossa kirjoitti:
Se kun ei liiku vaan makaa . Vaaka asennossa voi katsoa TV lukea ja kirjoittaa . Se vie aikaa mutta kaikki rasitus poistuu siitä kohtaa ja alkaa rauhoittua . Siis otat rennosti . Et tee nopeita liikkeitä.
Eikös se makaaminen vaan pahenna?
Vierailija kirjoitti:
Se varmaan riippuu kivun asteesta. Itse välillä konttaan vessaan. Ei siinä tule jumppa oikein mieleen.
-eri
Aurtaako magnesiumsuihke jos laittaa?
Etu- ja sisäreiden venyttely, pakaralihasten treenaaminen, liian istumisen välttäminen.
Itse löhösin kiputilassa polvillani sängyn vieressä ja luin kirjaa. Siinä voi samalla yrittää pyöristää selkää ja heijata eestaas. Niiden pakaralihasten venyttelyjen ja lankuttelujen aika on vähän myöhemmin.
Vessaan olen joutunut konttaamaan ja kipupiikkejä saanut. Kipuvaiheessa hierojan tens-laite vain pahensi asiaa.
Liikkua pitää kivun rajoissa, mutta en minä kyennyt kunnolla jumppailemaan edes siinä vaiheessa, kun kävely alkoi sujua.
Meillä on miehen kanssa käytössä "hevosgeeli". En tiedä, mistä mies sitä hankkii, mutta paljon tehokkaampaa kuin mobilat tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se varmaan riippuu kivun asteesta. Itse välillä konttaan vessaan. Ei siinä tule jumppa oikein mieleen.
-eri
Jep, akuutissa kivussa onnistuu pelkästään makaaminen. Myöhemmin sitten kävelyä, kävelyä, kävelyä. Kotona jumppapallon päällä istumista. Kun vielä vähän hellittää niin pallon kanssa jumppaaminen. Ylläpito onnistuu itselläni kävelyllä ja pallon päällä istumalla säännöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalion, liikunta ja lepo.
Ruokavalion ja kivun yhteydestä puhutaan vielä melko vähän, vaikka aiheesta on jo saatavilla tutkimustietoa. Useimmat tutkimukset osoittavat, että kroonisten kiputilojen taustalla on usein antioksidanttien puutetta ja matala-asteisella tulehduksella on suora yhteys kipuun.
Lattialla selällään maaten jalat esim. sohvalle nostettuna on itsellä jonkinverran auttanut edes sen aikaa kun siinä lattialla voi maata. Joskus kipu alkaa helpottaa jos liikkuu kivusta välittämättä puuhaillen jotain pidemmän aikaa, mutta saattaa sitten palata kun menee esim. illalla nukkumaan.
Ankarimmillaan tietysti on saavutus jos pysyy edes seisaallaan omilla jaloillaan ilman tukea, silloin ei oikein auta kuin makailla paikallaan ja kokeilla jos jossain asennossa koskisi vähän vähemmän...
Selkäkivut on kyllä niin ankaria, että ne koettuaan kiputuntuman skaala laajenee niin että pienemmät kolhut ei tunnu enää missään kun tietää mitä on Todella Ankara Tuska... ehkä samaa luokkaa kuin puukko iskettäisiin alaselkään...
Mulla oli selkänikama ihan painunu hermojen päälle et jalka puutunut mut sit pisti salilla ylätaljaan maximit ja veteli sillä oikeen kunnolla niin selässä rusahti ja tuntu muljahdus et liikku parempaan asentoon ja helpotti kipuihin ja puutumisiin.
Kokeile onko takareidet jumissa. Venytä jalka hieman koukussa, ei missään nimessä suorana. Googleta tämä liike. Itsellä tämä poisti todella kivuliaan pistävän kivun alaselästä. Kipu tuntui oikealla ja vasen takareisi oli täysin jumissa.
Minulla on myös si-nivel koko ajan kipeä plus lonkan Ja reiden bursat koko ajan tulehtuneita. Näihin en ole löytänyt kunnollista apua.
Omt- fysioterapia ja selän teippaus.
Vatsallaan makuu ja varovaiset ylävartalon nostot selkää notkistaen, käsien avulla. Selän pyöristämisen välttäminen kaikissa tilanteissa.
Mulla meni S1-nivel kaatumisen seurauksena pois paikaltaan.
Kiropraktikko niksautti sen takaisin paikalleen.
Ei siihen jumpat eikä muutkaan temput auttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Ylipainoa?
Ei ole
TENS-laite. Ei mikään tehoton Prismasta ostettu lelu vaan fysioterapeuttien käyttämä kunnollinen laite. On aika kallis mutta toimii minulla hyvin, paremmin kuin mitkään lääkkeet.