Tunnetko 'mitä järkeä tuosta on maksaa' -ihmisiä?
Joiden elämäntehtävä on saada kaikki ilmaiseksi vaikka se olisikin työlästä. Mistään ei haluta maksaa mitään ja muiden "tuhlailulle" pyöritellään päätä.
Kommentit (522)
Vierailija kirjoitti:
Kohtuus kaikessa kirjoitti:
Minusta on ihan eri asia tehdä asioita joista tykkää ja jotka osaa, sen vuoksi että niistä tykkää ja osaa tehdä. Säästäminen pahan päivän varalle on myös järkevää.
Mutta siinä vaiheessa kun tehdään asioita päin prinkkalaa, vain siksi ettei siitä kunnolla tehdystä työstä voi maksaa periaatteessa penniäkään, mennään vikaan. Esimerkiksi itse tehdyt sähkö-/putkityöt, auton huolto niin että valutetaan öljyt maaperään, tumpataan ne omat jätteet kunnan metsään/naapureiden jätekatoksiin jne. Säästöä, mutta laitonta ja moraalitonta säästöä.
Siinä vaiheessa säästäminen syystä "kohta on kuusinumeroinen summa tilillä", ilman ajatusta miksi (aikainen eläke, sijoittaminen jonkin haaveen toteutukseen tms), vaatii itsesi lisäksi kohtuuttomia läheisiltäsi — se on typerää. Eli siipeillään ruokia, kyytejä ja palveluksia muilta, koska vain se oma raha on tärkeää. Muiden rahat ja vaiva on ilmaista!
Tunnen tällaisen ihmisen, joka säästää siksi että hänen jo valmiiksi hyvätuloinen lapsensa saa sitten hänen kuollessaan hyvän perinnön. Se tarkoittaa, että ajetaan 35 vuotta vanhalla (kolaroidulla) kotterolla, joka sekin on ostettu Saksasta, kun halvemmalla sai. Paitsi että ei ajeta, kun rahaa kuluu, joten pyöräily on parempi vaihtoehto. Löytyy jopa ihan hyvälaatuinen polkupyörä, mutta sitä säilytetään kotona sisällä ja ajetaan ojasta löytyneellä ruostuneella Jupiterilla,kun pitäähän se ensin käyttää loppuun. Eläkkeelläkin tehdään keikkaa töihin hankaliin työaikoihin, että saadaan mahdollisimman paljon lisää rahaa sukan varteen. Raskas ihminen.
Kulutus ostettaviin palveluihin tarjoaa työpaikkoja. Jos kaikki tekisi kaiken itse, moni näistä "säästeliäästi elävistä" jäisi itse ilman töitä ja ilman palkkaa.
Tuollainen kituuttaminen on sairautta, olen siitä samaa mieltä.
Mutta noin muuten, mitä jos vaan kulutettaisiin muuten huomattavan paljon vähemmän kuin nyt? Että oikeasti ostettaisiin vain välttämättömät asiat ja harvoin?
Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka moni meistä silloin olisi töissä. Ja mitä ne työt olisivat, ja miten tulonjako hoidettaisiin. Onko kuluttaminen oikeasti niin tärkeää, että suurin osa porukasta joutuu tekemään töitä kymmeniä vuosia jotta pysyvät hengissä, kauheasti vaurastumatta edes?
Itseasiassa olin aikeissa jatkaa tuosta kulutuksesta itsekin, mutta olisi tullut romaani eikä ehkä enää liittyisi niin alkuperäiseen aiheiseen.😅 Mutta olisi mielenkiintoista nähdä, miten harkitumpi, vähempi kulutus voisi johtaa siihen että tuotteiden laatu (ja hinta) nousisi. Nyt annetaan liikaa arvoa halpuudelle, vaikka tiedostetaan siihen liittyvät ongelmat (materiaali, luonnon hyväksikäyttö halvemmissa tuotantomaissa, huonot työolot/palkka jne). Olisiko esim. Robotiikan kehittäminen vaivansa väärti jos tuotteita ei tarvitsisi tuottaa satojatuhansia tai miljoonia kappaleita, ne tuotantovaiheen työt jäisi edelleen ihmisten tehtäväksi
Kaikki tuntemani järkevät ihmiset ajattelevat noin.
Ehkä jotkut elämänhallintaongelmien kanssa kamppailevat ja luottotietonsa menettäneet eivät ajattele noin vaan tyhmästi maksavat vaikka mistä.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä kaikki mahdollisimman helpot sopimukset ja tekemiset aivan poskettoman kalliita ja varsinkin avaimet käteen tyyliin.
Sehän niissä maksaakin, helppous. Aika on korvaamatonta, mutta rahaa voi hankkia aina lisää.
Mutta mitä sä teet sillä säästyneellä tunnilla jonka renkaita vaihtaisit? [/quote]
Siinä ei kyllä aikaa säästä, jos varaa ajan renkaiden vaihtoon, ajaa sinne, odottelee sen aikaa pajan pihassa ja ajaa kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tietysti täysin oman keskustelunsa aihe ja sori jo valmiiksi ohiksesta, mutta tässäkin keskustelussa nousee esiin sana laiskuus aina negatiivisena määreenä.
Ihmettelen sitä.
Jos joku on ei siivoa kotiaan itse tai leivo pulliaan itse ja on laiska - niin mitä sitten?
Miksi se laiskuus pitää enää nykyaikana arvottaa huonoksi ominaisuudeksi?
Itse olen aina vähän ihmetellyt ahkeria.
Minusta on tyhmyyttä sekin, että on koko elämänsä ahkera ja raataa selkä vääränä.
Siitä saa vain väärän selän ja ihan samanlaiseen hautaan päätyy kuin se laiskakin.
Samoin kuin pihistelyssä ja tuhlaamisessa, myös tässä kultainen keskitie lienisi parasta.
Ihmisen pitää välillä ahkeroida ja säästää, välillä taas pitää ymmärtää olla laiska ja tuhlata!
Kyllä se jossain myös näkyy miten elämäänsä elää. Laiskat ovat yleensä lihavia eivätkä osaa mitään, ahkerat hoikkia koska viitsivät liikkua ja tehdä asioita. Ja samalla myös oppii. Enkä nyt kyllä tiedä, että onko laiskuus jotenkin älykkään ihmisen ominaisuus jos kerran ahkeruus on tyhmää... ehkä se sitten on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tietysti täysin oman keskustelunsa aihe ja sori jo valmiiksi ohiksesta, mutta tässäkin keskustelussa nousee esiin sana laiskuus aina negatiivisena määreenä.
Ihmettelen sitä.
Jos joku on ei siivoa kotiaan itse tai leivo pulliaan itse ja on laiska - niin mitä sitten?
Miksi se laiskuus pitää enää nykyaikana arvottaa huonoksi ominaisuudeksi?
Itse olen aina vähän ihmetellyt ahkeria.
Minusta on tyhmyyttä sekin, että on koko elämänsä ahkera ja raataa selkä vääränä.
Siitä saa vain väärän selän ja ihan samanlaiseen hautaan päätyy kuin se laiskakin.
Samoin kuin pihistelyssä ja tuhlaamisessa, myös tässä kultainen keskitie lienisi parasta.
Ihmisen pitää välillä ahkeroida ja säästää, välillä taas pitää ymmärtää olla laiska ja tuhlata!Kyllä se jossain myös näkyy miten elämäänsä elää. Laiskat ovat yleensä lihavia eivätkä osaa mitään, ahkerat hoikkia koska viitsivät liikkua ja tehdä asioita. Ja samalla myös oppii. Enkä nyt kyllä tiedä, että onko laiskuus jotenkin älykkään ihmisen ominaisuus jos kerran ahkeruus on tyhmää... ehkä se sitten on.
Lol. Siinähän nimenomaan vapautuu aikaa liikunnalle tai muulle hyödylliselle puuhalle, kun ei käytä sitä siivoamiseen..
Kyllä varsinkin nyt kun ostin hieman uudemman auton, ei siis todellakaan mikään upouus enää vaan käytetty, mutta uudempi kuitenkin kuin edellinen. Lähisuku on semmosta sakkia jotka ajelee 20-30 vanhoilla ooppeleilla ja Corollan raadoilla, niin heti pyöritellään silmiä kun minä ostan viiden tonnin Audin 😂
Äitini entinen miesystävä oli monessa asiassa "mitä järkeä tuosta nyt on maksaa/tuota ostaa", mutta mitä tuli autoiluun tai alkoholiin niin ei ollut kyllä mitään kattoa paljonko niihin laittoi "ylimääräistä". Eli toki omat mielenkiinnon kohteet sai käyttää rahaa, mutta muiden tuli säästää omissaan/olla ostamatta(vaikka ei ollut hänen rahoistaan pois).
Minä ennen. Nyt on vähän mieli muuttunut, esim. siivouspalveluja on tullut hankittua. Nyt kun etäilee kotona niin ne kokeekin jo tarpeelliseksi ja mieluimmin olen siitä säästyvän ajan lapsen kanssa tms. Samoin kahvilat, en niistä itse välitä, mutta lapselle ne ovat "elämys", johon sen kympin sijoitan sillointällöin nykyisin ihan mielellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on ostaa esim. Pakastemustikoita järkyttävällä kilohinnalla, kun niitä voi poimia ilmaiseksi pakastimen täyteen? En ole koskaan ymmärtänyt.
Ensin pitää hankkia riittävän iso pakastin, jotta sinne mahtuu koko talven mustikat. Isoa pakastinta varten pitää olla isompi asunto... mieluummin asun pienemmässä ja asumiskustannuksiltaan edullisessa huoneistossa (ilman asuntolainaa) ja "tuhlaan" kaupan pakastemustikoihin pari euroa viikossa kuin ostan lainarahalla lisää tilaa isommille kodinkoneille.
Meillä on pakastinhuone alakerrassa jossa on 3 pakastinta. Ei ole tarvinnut erikseen ostaa isompaa taloa että pakastin mahtuu.Niihin mahtuu koko vuodeksi mehut, hillot, marjat sellaisenaan kuin myös ruokaa jota teemme aina kerralla paljon, että on sitten mistä ottaa kun ei ole haluja/aikaa tehdä.
Ne pakastimet vie varmaan aivan tolkuttomasti sähköa, joka maksaa. Varsinkin jos ne ovat vanhoja.
Kodinkoneiden sähkönkulutusta ja sen merkitystä yksilötasolla liioitellaan. Jos pihein pakastin kuluttaa vuodessa kolmen kympin edestä sähköä ja vanha vie tuplat, niin sillä ei ole mitään merkitystä vuositasolla.
Meilläkin on yhteensä monta pakastinta, täynnä riistalihaa ja marjoja ja tilaa pakastaa leipää, ruokaa yms.niin ei tarvitse kaupasta jatkuvasti ostaa.
Tilasin ruokaboksin, tulee kotiovelle
Tulee hiukan vaihtelua, muuten tulee laitettua aina niitä samoja. https://ruokaboksi.fi/
Tolla koodilla saat 20 ekee alennusta KM6C , syötä ennen maksua. Sen voi vaikka perua ton ekan jälkeen.
Tosta näkee menuun.
https://ruokaboksi.fi/resepti/?week=2021-16&taxonomy=ruokaboksi_recipe_…
Edullisin boksi on alennuksen kanssa 39 euroa, kotiin tuotuna.
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on mennä kahvilaan, kun kotonakin voi keittää kahvit?
Mitä järkeä on keittää kahvia, kun veden juominen on paljon halvempaa ja terveellisempää?
Mitä järkeä on mennä ravintolaan syömään, kun ruokaa voi laittaa kotona?
Mitä järkeä on mennä konserttiin, kun kotona voi kuunnella radiota?
Mitä järkeä on maksaa kampaajalle, kun hiukset voi leikata ja värjätä kotona?
Mitä järkeä on käydä kuntosalilla, kun kotonakin voi jumpata?
Mitä järkeä on mennä laskettelemaan, kun metsät ovat täynnä mäkiä?
Mitä järkeä on maksaa uimahallimaksua, kun Suomi on täynnä järviä?
Mitä järkeä on ostaa torilta marjoja, kun niitäkin on metsät täynnä?
Olen itse sellainen, ainakin mitä autoiluun tulee. Oikeasti ei mitään järkeä ostaa uutta autoa, eikä edes uudehkoa, jos on pihassa tilaa muutamalle autolle. Ei tulisi mieleenkään maksaa auton korjaamisesta useita satasia tai jopa tonneja! Enkä ole koskaan autokorjaamon palveluita 20-vuoden aikana käyttänyt. Sen sijaan pidän pihassa aina kaksi n. 1000 euron autoa, joista toinen on seisonnassa. Sitten kun isompi vika iskee, niin auto romuttamolle (saan siitä jopa muutaman satasen rahaa, kun viitsin irroittaa katalysaattorin ja myydä sen erikseen) ja vara-auto liikennekäyttöön. Tässä vaiheessa myös alan tutkimaan Torista uutta halpisautoa entisen tilalle. Hyvin on toiminut ja rahaa on säästynyt tonnikaupalla.
On tyhmää olla avuton ja maksaa kaikesta.
Esimerkki
Erillisuunistamme rikkoutui vastus. Kodinkonekorjaamo antoi korjaustarjoukseksi 350-400€.
Suomesta ostettuna varaosa olisi maksanut 170€
Saksalaisesta liikkeestä tilattuna tehtaan alkuperäinen varaosa 39€ kotiin kuljetettuna. Vaihtamiseen kului minulta tunti aikaa kaikkinensa.
Uusavuton olisi maksanut moninkertaisen hinnan korjauksesta tai ostanut uuden.
Kun osaa ja pystyy, voi vähentää työntekoa, kun rahat riittävät silti pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on keittää kahvia, kun veden juominen on paljon halvempaa ja terveellisempää?
oikea vastaus: ei mitään.
Siksi toiminkin itse näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin!
Jos ihminen tykkää kulisseista ja koko elämä pitää olla jatkuvaa ”kokemusta” tai ”elämystä”, niin kyllä rahaa saa poltettua.
Kahvi ja pulla ei saa lisäarvoa yhtään, jos ne nauttii jossain kahvilassa tuntemattomien ihmisten keskellä kymmenkertaiseen hintaan.
Korona-aika on näyttänyt kuinka paljon kyseisiä ääliöitä on, kun ravintolat, baarit ja tapahtumat ovat olleet jäissä. Itkua ja marinaa on piisannut, kun raha polttaa taskuissa.
Aina on sanottu, että ihminen kaipaa leipää ja sirkushuveja, mutta nykyään ihmisten koko elämä pitäisi olla pelkkää sirkushuvia ja elämystehdasta.
Vierailija kirjoitti:
On tyhmää olla avuton ja maksaa kaikesta.
Esimerkki
Erillisuunistamme rikkoutui vastus. Kodinkonekorjaamo antoi korjaustarjoukseksi 350-400€.
Suomesta ostettuna varaosa olisi maksanut 170€Saksalaisesta liikkeestä tilattuna tehtaan alkuperäinen varaosa 39€ kotiin kuljetettuna. Vaihtamiseen kului minulta tunti aikaa kaikkinensa.
Uusavuton olisi maksanut moninkertaisen hinnan korjauksesta tai ostanut uuden.
Kun osaa ja pystyy, voi vähentää työntekoa, kun rahat riittävät silti pidempään.
Tämä on ihan totta ja fiksua säästämistä. Siis ilman muuta näin jos osaa...Ja jo pelkkä parin tarjouksen pyytäminen auttaa usein. Oli akun vaihto ja ekapaikka tarjosi noin 400€..., kolmas 250€... sama homma, samat osat...Itse tehtynä varmaan olisi alle satasella päässyt...Huomiotavaa muuten että ekan tarjouksen pyysi nainen, loput mies...liekö silläkin vaikutusta asiaan ja kallimpaan hintaan?
Ei tässä ketjussa olekaan kyse siitä, että olisi tyhmää korjata jos osaa tai tilata ulkomailta varaosia edullisemmalla jne.
Ärsyttävää on sanoa, että osaa korjata, eikä sen vuoksi tilaa korjaajaa ja sitten asia jää hoitamatta parhaimmillaan vuosikausiksi. Tai että ei saa aikaiseksi, vaikka osaisi. Mitä hyötyä on silloin osaamisesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on ostaa esim. Pakastemustikoita järkyttävällä kilohinnalla, kun niitä voi poimia ilmaiseksi pakastimen täyteen? En ole koskaan ymmärtänyt.
Ensin pitää hankkia riittävän iso pakastin, jotta sinne mahtuu koko talven mustikat. Isoa pakastinta varten pitää olla isompi asunto... mieluummin asun pienemmässä ja asumiskustannuksiltaan edullisessa huoneistossa (ilman asuntolainaa) ja "tuhlaan" kaupan pakastemustikoihin pari euroa viikossa kuin ostan lainarahalla lisää tilaa isommille kodinkoneille.
Meillä on pakastinhuone alakerrassa jossa on 3 pakastinta. Ei ole tarvinnut erikseen ostaa isompaa taloa että pakastin mahtuu.Niihin mahtuu koko vuodeksi mehut, hillot, marjat sellaisenaan kuin myös ruokaa jota teemme aina kerralla paljon, että on sitten mistä ottaa kun ei ole haluja/aikaa tehdä.
Ne pakastimet vie varmaan aivan tolkuttomasti sähköa, joka maksaa. Varsinkin jos ne ovat vanhoja.
Tää pakastajaporukka on ihan oma ihmislajinsa, joihin ei normaali nykyajan logiikka pure. Ymmärrän just ja just, ettäjos harrastaa metsästystä, niin hirvenlihan takia voi joutua pakastamaan - tai sama homma kalastamisessa. Mutta toisaalta on kyllä kovin epäekologista kaataa/pyytää enemmän kuin pystyy kuluttamaan.
Anoppi pakastaa ihan kaiken. Tai ei maitoa. Muuten kaikki menee suoraan kauppakassista pakastimeen. "Haluatko kahvin kanssa pullaa?". "Juu, kiitos!". "Pitää hakea pakastimesta ja sulattaa." No, antaapa olla, olin vain pikaisella piipahduksella muutenkin.