Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko 'mitä järkeä tuosta on maksaa' -ihmisiä?

Vierailija
10.04.2021 |

Joiden elämäntehtävä on saada kaikki ilmaiseksi vaikka se olisikin työlästä. Mistään ei haluta maksaa mitään ja muiden "tuhlailulle" pyöritellään päätä.

Kommentit (522)

Vierailija
301/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on ihan eri asia tehdä asioita joista tykkää ja jotka osaa, sen vuoksi että niistä tykkää ja osaa tehdä. Säästäminen pahan päivän varalle on myös järkevää.

Mutta siinä vaiheessa kun tehdään asioita päin prinkkalaa, vain siksi ettei siitä kunnolla tehdystä työstä voi maksaa periaatteessa penniäkään, mennään vikaan. Esimerkiksi itse tehdyt sähkö-/putkityöt, auton huolto niin että valutetaan öljyt maaperään, tumpataan ne omat jätteet kunnan metsään/naapureiden jätekatoksiin jne. Säästöä, mutta laitonta ja moraalitonta säästöä.

Siinä vaiheessa säästäminen syystä "kohta on kuusinumeroinen summa tilillä", ilman ajatusta miksi (aikainen eläke, sijoittaminen jonkin haaveen toteutukseen tms), vaatii itsesi lisäksi kohtuuttomia läheisiltäsi — se on typerää. Eli siipeillään ruokia, kyytejä ja palveluksia muilta, koska vain se oma raha on tärkeää. Muiden rahat ja vaiva on ilmaista!

Tunnen tällaisen ihmisen, joka säästää siksi että hänen jo valmiiksi hyvätuloinen lapsensa saa sitten hänen kuollessaan hyvän perinnön. Se tarkoittaa, että ajetaan 35 vuotta vanhalla (kolaroidulla) kotterolla, joka sekin on ostettu Saksasta, kun halvemmalla sai. Paitsi että ei ajeta, kun rahaa kuluu, joten pyöräily on parempi vaihtoehto. Löytyy jopa ihan hyvälaatuinen polkupyörä, mutta sitä säilytetään kotona sisällä ja ajetaan ojasta löytyneellä ruostuneella Jupiterilla,kun pitäähän se ensin käyttää loppuun. Eläkkeelläkin tehdään keikkaa töihin hankaliin työaikoihin, että saadaan mahdollisimman paljon lisää rahaa sukan varteen. Raskas ihminen.

Kulutus ostettaviin palveluihin tarjoaa työpaikkoja. Jos kaikki tekisi kaiken itse, moni näistä "säästeliäästi elävistä" jäisi itse ilman töitä ja ilman palkkaa.

Vierailija
302/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan mikä p@skamyrsky nousi siitä, kun joku nuori nainen oli palkannut siivoojan siivoamaan yksiönsä. Ihan hirveää tuhlausta ja laiskuutta ja uusavuttomuutta ja rappiota..

Siivottu koti on arjen luksusta. Ihmettelen ,ettei näitä palveluja käytetä enemmänkin kun eivät kovinkaan kalliita ole.

Se siivoajan työtunti on viisi kertaa kalliimpi kuin omasi. Tuletko meille siivoamaan viideksi tunniksi jos minä tulen teille siivoamaan tunniksi?

Miksi maksat siivoojalle viisi kertaa enemmän (eli kuusinkertaisesti) sen, mitä saat "paremmista töistä" palkkaa? Käypä hinta firmasta ostetulle siivoustyölle on kaksi kertaa siivoojan tuntipalkka eli kaikki yli 30€/h hinnat ovat ylilaskutusta. Ei siksi, että saat kotitalousvähennystä kannata siivouksesta maksaa ylihintaa!

Ylen uutisen mukaan kannattavuusraja kotisiivoukselle on 40e/h. Varmaan joku tekee halvemmallakin mutta jos työnantaja hoitaa velvollisuutensa eli maksaa myös työntekijälleen palkkaa, niin tuo on lähellä miniä.

En tiedä paljonko siivoja tienaa nettona mutta on tuo hinta varmaan noin nelinkertainen siihen nähden. Kotitalousvähennys pienentää kustannuksia tilaajalle ja maksettavaa jäisi noin 24e/h, jos kulut ovat pelkkää työtä. Vaihtosuhde jää siten kohtalaiseksi monien töiden osalta ja noin 6000e/kk tienaava voi vaihtaa jo 1:1 eli tienaa tunnissa nettona saman mitä mitä siivous maksaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vähän tuollainen! Tosin enemmän sellainen, että turha maksaa turhuuksista, eli ennemminkin pidän tosi tosi monia asioita turhuuksina. En tosin ole pahimmasta päästä: kyllä käyn silloin tällöin kahviloissa ja jopa ravintoloissa ja maksan remonteista yms jos ei itse niitä osata tehdä.

Vierailija
304/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aikeissa hankkia leasing-auton, jotta mun ei enää koskaan tarvitse stressata auton hajoamisesta ja yllättävistä korjaamokuluista. Pari ihmistä on olleet suunnilleen toimittamassa mua hoitoon, koska eihän tollasesta nyt kannata maksaa! Eivät siis käsitä, että joku on valmis maksamaan helppoudesta eikä tavoittele taloudellisesti järkevintä vaihtoehtoa.

Ap

No nämä tietyt autoihmiset ovat kaikista pahimpia. Vaivattomuus ei ole heille mikään hyve. He pitävät leasing-sopimuksia suuren luokan kusetuksena, koska heille tärkeintä on rahan säästö ei helppous. He eivät myöskään ikinä maksaisi renkaiden vaihdosta ja säilytyksestä. Ja pahinta tosiaan on. että ovat suuna päänä ojentamassa muita tuhlaamisesta tyhmäksi leimaten, he eivät vain ymmärrä, että ei niitä leasing-sopimuksia olisi ja myytäisi, jos ei olis merkittävää ryhmää, jota ei kiinnosta auton harrastaminen vaan se on välttämättömyys, johon ei haluta käyttää aikaa ja vaivaa.  

Vierailija
305/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä on mennä kahvilaan, kun kotonakin voi keittää kahvit?

Juuri näin! Mun pikkupaikkakunnalla näitä ukkeleita ajaa päivittäin parikin kertaa kahvilan ohi, haluavat nähdä ketä siellä on istuksimassa, mutta itse ei tulla tietenkään koska kotona odottaa kupillisen hinnalla kokonainen paketti juhlamokkaa. Bensaan toisaalta rahaa menee, mutta prioriteettinsä kullakin :)

Päivän paras! :D

Vierailija
306/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten ärsyttävät ihmiset jotka arvostelevat toisten rahankäyttöä. Se nyt ei vaan kuulu kellekään mihin sitä rahansa tuhlaa.

Paitsi silloin, kun "ei kuulu muille mihin rahani tuhlaan" -tyyppi itkee huonotuoloisuuttaan muille!

Vierailija
307/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen, koska olen itse sellainen. Kummastelen ihmisiä, jotka syytävät rahaa sinne tänne mitään miettimättä tai ajattelematta. No kauppiashan tuollaisista tykkää, kun niille saa myytyä mitä vaan mihin hintaan vaan.

Vierailija
308/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aikeissa hankkia leasing-auton, jotta mun ei enää koskaan tarvitse stressata auton hajoamisesta ja yllättävistä korjaamokuluista. Pari ihmistä on olleet suunnilleen toimittamassa mua hoitoon, koska eihän tollasesta nyt kannata maksaa! Eivät siis käsitä, että joku on valmis maksamaan helppoudesta eikä tavoittele taloudellisesti järkevintä vaihtoehtoa.

Ap

No nämä tietyt autoihmiset ovat kaikista pahimpia. Vaivattomuus ei ole heille mikään hyve. He pitävät leasing-sopimuksia suuren luokan kusetuksena, koska heille tärkeintä on rahan säästö ei helppous. He eivät myöskään ikinä maksaisi renkaiden vaihdosta ja säilytyksestä. Ja pahinta tosiaan on. että ovat suuna päänä ojentamassa muita tuhlaamisesta tyhmäksi leimaten, he eivät vain ymmärrä, että ei niitä leasing-sopimuksia olisi ja myytäisi, jos ei olis merkittävää ryhmää, jota ei kiinnosta auton harrastaminen vaan se on välttämättömyys, johon ei haluta käyttää aikaa ja vaivaa.  

Joku renkaiden vaihto ei ole kauhean iso vaiva, kaksi kertaa vuodessa noin tunti. Isompi vaiva mulle on se että joudun varaamaan siihen aikaa, viemään auton johonkin silloin kun kaikki muutkin renkaitaan vaihtavat jne. Vaikka 5km säteellä onkin varmaan kymmenen firmaa jotka tuon tekisivät plus säilytyksen. Mä pidän helpompana sitä että vaihdan renkaat just silloin kun itsellä on aikaa, en halua käyttää tollaseen aikatauluttamiseen yhtään hetkeä. 

Samoin leasing-sopparit. En pidä siitä saatavaa helppoutta sen rahan arvoisena. Mutta ihmiset arvottavat erilaisia asioita. Mulle uusi auto ei ole mikään itseisarvo, kun en autoa käytännössä välitä kauhean usein edes pestä. 

Vierailija
309/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan mikä p@skamyrsky nousi siitä, kun joku nuori nainen oli palkannut siivoojan siivoamaan yksiönsä. Ihan hirveää tuhlausta ja laiskuutta ja uusavuttomuutta ja rappiota..

Siivottu koti on arjen luksusta. Ihmettelen ,ettei näitä palveluja käytetä enemmänkin kun eivät kovinkaan kalliita ole.

Se siivoajan työtunti on viisi kertaa kalliimpi kuin omasi. Tuletko meille siivoamaan viideksi tunniksi jos minä tulen teille siivoamaan tunniksi?

Miksi maksat siivoojalle viisi kertaa enemmän (eli kuusinkertaisesti) sen, mitä saat "paremmista töistä" palkkaa? Käypä hinta firmasta ostetulle siivoustyölle on kaksi kertaa siivoojan tuntipalkka eli kaikki yli 30€/h hinnat ovat ylilaskutusta. Ei siksi, että saat kotitalousvähennystä kannata siivouksesta maksaa ylihintaa!

Ylen uutisen mukaan kannattavuusraja kotisiivoukselle on 40e/h. Varmaan joku tekee halvemmallakin mutta jos työnantaja hoitaa velvollisuutensa eli maksaa myös työntekijälleen palkkaa, niin tuo on lähellä miniä.

En tiedä paljonko siivoja tienaa nettona mutta on tuo hinta varmaan noin nelinkertainen siihen nähden. Kotitalousvähennys pienentää kustannuksia tilaajalle ja maksettavaa jäisi noin 24e/h, jos kulut ovat pelkkää työtä. Vaihtosuhde jää siten kohtalaiseksi monien töiden osalta ja noin 6000e/kk tienaava voi vaihtaa jo 1:1 eli tienaa tunnissa nettona saman mitä mitä siivous maksaa.

Kaksi kertaa siivoojan tuntipalkka hinnassa on jo firman voittokin mukana eli todellakin yli 30€/h hinta siivouksesta on törkeää ylilaskutusta! Siivous ei ole mitään tiedettä, eikä edes uuden rakentamista, joten millä ihmeen logiikalla siinä "kannattavuusraja" olisi 40€/h? Firman omistajan pitää työsuhdeautokseen saada uusi Tesla joka vuosi?

Vierailija
310/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ääripäät ovat aina huonoja. Ihan joka asiassa.

Elämänhallinnan puutetta, jos pitää säästää kaikesta tai tuhlata koko palkka ennen seuraavaa tilipäivää.

Vierailija
311/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras oli kun entinen poikaystäväni sanoi kerran minulle vaatekaupan sovituskopissa, että meinaatko oikeasti ostaa tuon hameen ja että hän voi vaikka tehdä minulle sellaisen. Ja pahinta tuossa oli tietysti se, että tyyppi oli ainakin osittain tosissaan, vaikka hän ei todellakaan osannut ommella eikä todellisuudessa olisi ikinä jaksanut ryhtyä moiseen. Halusi vain päästä ankeuttamaan ja kontrolloimaan joka tilannetta.

Vierailija
312/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuus kaikessa kirjoitti:

Minusta on ihan eri asia tehdä asioita joista tykkää ja jotka osaa, sen vuoksi että niistä tykkää ja osaa tehdä. Säästäminen pahan päivän varalle on myös järkevää.

Mutta siinä vaiheessa kun tehdään asioita päin prinkkalaa, vain siksi ettei siitä kunnolla tehdystä työstä voi maksaa periaatteessa penniäkään, mennään vikaan. Esimerkiksi itse tehdyt sähkö-/putkityöt, auton huolto niin että valutetaan öljyt maaperään, tumpataan ne omat jätteet kunnan metsään/naapureiden jätekatoksiin jne. Säästöä, mutta laitonta ja moraalitonta säästöä.

Siinä vaiheessa säästäminen syystä "kohta on kuusinumeroinen summa tilillä", ilman ajatusta miksi (aikainen eläke, sijoittaminen jonkin haaveen toteutukseen tms), vaatii itsesi lisäksi kohtuuttomia läheisiltäsi — se on typerää. Eli siipeillään ruokia, kyytejä ja palveluksia muilta, koska vain se oma raha on tärkeää. Muiden rahat ja vaiva on ilmaista!

Tunnen tällaisen ihmisen, joka säästää siksi että hänen jo valmiiksi hyvätuloinen lapsensa saa sitten hänen kuollessaan hyvän perinnön. Se tarkoittaa, että ajetaan 35 vuotta vanhalla (kolaroidulla) kotterolla, joka sekin on ostettu Saksasta, kun halvemmalla sai. Paitsi että ei ajeta, kun rahaa kuluu, joten pyöräily on parempi vaihtoehto. Löytyy jopa ihan hyvälaatuinen polkupyörä, mutta sitä säilytetään kotona sisällä ja ajetaan ojasta löytyneellä ruostuneella Jupiterilla,kun pitäähän se ensin käyttää loppuun. Eläkkeelläkin tehdään keikkaa töihin hankaliin työaikoihin, että saadaan mahdollisimman paljon lisää rahaa sukan varteen. Raskas ihminen.

Kulutus ostettaviin palveluihin tarjoaa työpaikkoja. Jos kaikki tekisi kaiken itse, moni näistä "säästeliäästi elävistä" jäisi itse ilman töitä ja ilman palkkaa.

Tuollainen kituuttaminen on sairautta, olen siitä samaa mieltä.

Mutta noin muuten, mitä jos vaan kulutettaisiin muuten huomattavan paljon vähemmän kuin nyt? Että oikeasti ostettaisiin vain välttämättömät asiat ja harvoin? 

Olisi mielenkiintoista tietää, kuinka moni meistä silloin olisi töissä. Ja mitä ne työt olisivat, ja miten tulonjako hoidettaisiin. Onko kuluttaminen oikeasti niin tärkeää, että suurin osa porukasta joutuu tekemään töitä kymmeniä vuosia jotta pysyvät hengissä, kauheasti vaurastumatta edes? 

Vierailija
313/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta mitä sä teet sillä säästyneellä tunnilla jonka renkaita vaihtaisit? 

Vierailija
314/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Itselle auto on välttämättömyys, johon en halua käyttää ylimääräistä rahaa. Vaivaa voin käyttää, kunhan se ei ole muutamaa tuntia enempää vuodessa. Mieluummin mä vaihdan renkaat itse, ja käyn pari kertaa kahvilassa noilla säästyneillä rahoilla. 

Vierailija
315/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni. Vannoutunut tee-se-itse -mies. Talonkin rakensi pääosin itse ja nyt kauhulla odotan kuka sen tulevan homepommin perii.

Mistä päättelet että on tehnyt huonosti?

Vierailija
316/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni leasing-autoilun arvostelijoista ei ota huomioon yhtä menoerää, joka omistusautoilussa on yllättävän iso: arvonalenema. Tämä ei tietty koske niitä, jotka ajelee muutaman satasen tai tonnin kotteroilla. 

Vierailija
317/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepi kirjoitti:

Moni leasing-autoilun arvostelijoista ei ota huomioon yhtä menoerää, joka omistusautoilussa on yllättävän iso: arvonalenema. Tämä ei tietty koske niitä, jotka ajelee muutaman satasen tai tonnin kotteroilla. 

Jos ajaaa alkuaan noin kymppitonnin autolla, niin arvonalenema ei ole kauhean iso. Jos autoa pitää viisi vuotta, niin sen arvo putoaa johonkin - no sitten putoaa. Ilo uudemmasta autosta on jotenkin niin lyhytaikainen. Paremmat valot niissä on, se on sanottava. 

Vierailija
318/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepi kirjoitti:

No maksetaan se arvonalenema siinä leasing-maksussakin, plus sen firman voitto.

Vierailija
319/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle auto on välttämättömyys, johon en halua käyttää ylimääräistä rahaa. Vaivaa voin käyttää, kunhan se ei ole muutamaa tuntia enempää vuodessa. Mieluummin mä vaihdan renkaat itse, ja käyn pari kertaa kahvilassa noilla säästyneillä rahoilla. 

Täsmälleen sama. V*tuttaa koko kotterot ja kaikki niihin liittyvät kustannukset, mutta pakko pitää työmatkan vuoksi. En halua laittaa autoon rahaa ainakaan yhtään enempää kuin on pakko.

Vierailija
320/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kaikki mahdollisimman helpot sopimukset ja tekemiset aivan poskettoman kalliita ja varsinkin avaimet käteen tyyliin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän