Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko 'mitä järkeä tuosta on maksaa' -ihmisiä?

Vierailija
10.04.2021 |

Joiden elämäntehtävä on saada kaikki ilmaiseksi vaikka se olisikin työlästä. Mistään ei haluta maksaa mitään ja muiden "tuhlailulle" pyöritellään päätä.

Kommentit (522)

Vierailija
281/522 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan mikä p@skamyrsky nousi siitä, kun joku nuori nainen oli palkannut siivoojan siivoamaan yksiönsä. Ihan hirveää tuhlausta ja laiskuutta ja uusavuttomuutta ja rappiota..

Siivottu koti on arjen luksusta. Ihmettelen ,ettei näitä palveluja käytetä enemmänkin kun eivät kovinkaan kalliita ole.

Se siivoajan työtunti on viisi kertaa kalliimpi kuin omasi. Tuletko meille siivoamaan viideksi tunniksi jos minä tulen teille siivoamaan tunniksi?

Vierailija
282/522 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muistan mikä p@skamyrsky nousi siitä, kun joku nuori nainen oli palkannut siivoojan siivoamaan yksiönsä. Ihan hirveää tuhlausta ja laiskuutta ja uusavuttomuutta ja rappiota..

Siivottu koti on arjen luksusta. Ihmettelen ,ettei näitä palveluja käytetä enemmänkin kun eivät kovinkaan kalliita ole.

Se siivoajan työtunti on viisi kertaa kalliimpi kuin omasi. Tuletko meille siivoamaan viideksi tunniksi jos minä tulen teille siivoamaan tunniksi?

No tietenkään kenenkään tykö ei ilmaiseksi lähdetä siivoamaan, ja onhan siinä auton bensakulutkin. Mutta joskus silti se olisi mukavaa, tulla itsekin siistiin kotiin vaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/522 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies. ihan sama mitä pyydät rakentamiseen tai metallitöihin liittyen niin on taitava tekeen. Mm. teki terassin kaiteet metallista ja puusta kun sai työmaalta yli jääneitä tarvikkeita. Lisäksi on tehnyt mm. pyörätelineen ja portaisiin kaiteet. Huomattavasti halvemmalla saa ja taatusti kestää.

Vierailija
284/522 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen tällaisen ihmisen. Se olen minä. Näin neljävitosena on rahaa käytettäväksi kyllä, mutta periaatteellisista syistä näen yhä vähemmän ja vähemmän järkeä siinä, että maksaisin esim 4 desilitrasta olutta 7 euroa saadakseni nauttia jonkin baarin ihanasta ambianssista.

Vierailija
285/522 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän muutaman. Rasittava elämänkatsomus tosiaan.

Minä käyn töissä jotta saan rahaa jotta voin ostaa itselleni mieluisia tavaroita ja palveluita. En keksi yhtään syytä miksi olisi järkevää pyrkiä siihen ettei rahaa kulu ollenkaan.

Jos haluaa, että säästöönkin jää jotain? Kyllä mua ainakin lämmittää se, että säästöissä on kohta kuusinumeroinen summa. Kahviloissa ja kampaamoissa istumisesta en niin välitä..

Kivempi kituuttaa koko elämä, jotta kuollessa on tilillä paljon rahaa? Raha on tarkoitettu kiertoon.

No, edellisen kirjoittaja varmaan elää suht normaalia elämää. Ei käy kahviloissa, mutta keittää kotona joka päivä hyvät pullakahvit. Jälkimmäinen kenties kuuluu näihin, jotka palkan tultua palkitsee itseään kahvilassa ja loppukuusta itkee täällä, ettei ole lapsille rahaa edes piiriin ja seuraavaan rahan tuloon on vielä viikko.

Kukin tavallaan. Kunhan ei ole muiden kukkarolle sitten kun omat varat on käytetty.

Vierailija
286/522 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen, ja he osaavat kyllä olla vaivaannuttavia seuralaisia. Porukalla jos mennään syömään niin mitään eivät itse tilaa, koska "söivät jo kotona." Jos jotain tilaavat niin sitten koko istunnon ajan ihmetellään miten pirtelö voi maksaa näin paljon, vaikka siinähän on vain jäätelöä ja maitoa. Kaupoilla sännätään putiikista toiseen 0,20 € alennuksen perässä, tai jätetään ostamatta kokonaan, että voi tulla viikon päästä takaisin ja lunastaa samalla bonukset jo valmiiksi alennuksessa olevasta tuotteesta.

Näitä "menetin kaiken 90-luvun lamassa" -ihmisiä en ole koskaan käsittänyt. Tai tokihan minä tiedän, että moni oikeasti menettikin kaiken, mutta miten se voi selittää järjetöntä nuukailua ja elämästäkieltäytymistä 2020-luvulla? Tunnen ties kuinka monta 90-luvulla elänyttä, jotka eivät ikinä puhu rahasta ja jotka aikakaudesta muistavat Nirvanan ennen kuin laman. Tiedoksi kaikille: lama-ajan paluuta ei tulla estämään sillä, että annetaan rahan maata tilillä, pikemminkin päinvastoin. Ei, tavaran haaliminen ja jatkuva viinin lipitys eivät tuo onnea, mutta satunnaisesti ne ovat ihan tervettä toimintaa, joka lisää työpaikkoja.

Älkääkä paheksuko niitä jotka maksavat tuotteista ja palveluista, jotka olisi helppo tehdä itse. Kaikkia ei vain kiinnosta hittoakaan kokkaus, leipominen, siivoaminen, auton korjaaminen, remontointi, puutarhanhoito...

Vierailija
287/522 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo tiettyyn rajaan asti ihan järkevää.  Siis jos oikeasti esimerkiksi osaa ja sitten myös viitsii tehdä itse sen tavaran jonka katsoo liian kalliiksi ostaa. Mutta se tyypillinen "tuonhan voisi tehdä itse" narina jonka jälkeen ei mitään tekemistä tapahdu, tai se toisten ihmisten hankintojen kritisoiminen ja itse tekemään patistaminen... huoh. 

Esimerkiksi äitini ihmetteli aina kahvilassa käymistä kun saahan sitä kahvia kotonakin. Hän kyllä osti joskus vaikka viinerit kaupasta ja keitti kahvit kotona jos halusi hemmotella itseään ja vieraita. Mutta kun minä ehdotin kahvilaan poikkeamista vaikka ostoksilla ollessa - koska oli jo hiukan nälkä - ei hän olisi millään halunnut. Maksoin kyllä aina ne laskut, mutta sittenkin. Minusta kahvilassa poikkeamisen koko juju on siinä että joku muu keittää välillä sen kahvin ja vitriinissä on valikoima valmiita herkkuja, ei muuta kuin sormella osoitat. Joku muu tiskaa astiat ja pyyhkii pöydän kun me lähdetään, itse ei asialle tarvitse uhrata enää ajatustakaan. Siitähän me maksetaan.  Ja monesti ne kahvilat on kivoissa rakennuksissa ja ympäristöissä. Ei tee mitään vaikutusta äitiini.

Vierailija
288/522 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimin aikanaan varaosamyyjänä ja ainakin kerran viikossa tuli joku pappa(yleensä olivat siis vanhempia miehiä) kyselemään autoonsa jotain vähän arvokkaampaa osaa ja reaktio oli usein mallia "älä sa*tana, sehän on puolet koko auton arvosta ei se tollasta voi maksaa!". Jotenkin se vaan ei mennyt kaaliin, että sen varaosan hintaan ei mitenkään vaikuta se mikä sen osaa tarvitsevan auton arvo on. Yksi lähti kerran ovet paukkuen ja huusi, että pitää laittaa koko auto paaliin sitten! Oli siis minun vikani, että osa oli niin arvokas.

Oikea osoite tuollaisten autojen korjaajille on romuttamo/purkaamo ja käytetyt varaosat. Niin mekin tehtiin kun vanha auto sippas, romuttamosta ostettiin osa jonka myyjä testas vielä jotta toimii, ja sitten korjattiin pihassa itse. Hyvin toimi auto vielä useamman vuoden ja 30 eukkua tuli maksamaan. Auton arvo oli korjaamisen aikoihin jotain tonnin verran ja uusi varaosa olis tosiaan maksanut melkein 500.

Vierailija
289/522 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on tietysti täysin oman keskustelunsa aihe ja sori jo valmiiksi ohiksesta, mutta tässäkin keskustelussa nousee esiin sana laiskuus aina negatiivisena määreenä.

Ihmettelen sitä.

Jos joku on ei siivoa kotiaan itse tai leivo pulliaan itse ja on laiska - niin mitä sitten?

Miksi se laiskuus pitää enää nykyaikana arvottaa huonoksi ominaisuudeksi?

Itse olen aina vähän ihmetellyt ahkeria.

Minusta on tyhmyyttä sekin, että on koko elämänsä ahkera ja raataa selkä vääränä.

Siitä saa vain väärän selän ja ihan samanlaiseen hautaan päätyy kuin se laiskakin.

Samoin kuin pihistelyssä ja tuhlaamisessa, myös tässä kultainen keskitie lienisi parasta.

Ihmisen pitää välillä ahkeroida ja säästää, välillä taas pitää ymmärtää olla laiska ja tuhlata!

Vierailija
290/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Appiukkoni.

-Mitä järkeä on maksaa polttopuuta?

-Ei kai nyt sentään ostopuuta?

Siinä pari lausetta, jota toistelee ja käy keräilee takkaansa kaupungin hakkuutähteitä, eläkeläisellä kun on aikaa.

Appiukko huolehti velton vävynsä saunaklapitarpeesta ja varasi kaupungin työmaalta leppärankaa.

Ensiksi piti maksaa ne, moottorisahata ne peräkärryyn sopiviksi, kiskoa kotiin, kotona pätkiä ja halkoa ja antaa kuivua ennen käyttöä.

Peräkärryllinen valmista leppäklapia olisi maksanut 50 euroa enemmän kotiintuotuna. Se selvisi, kun huomasin vain 4 km päässä toimivan polttopuukauppiaan ilmoituksen. Työlleni tuli siis hintaa ehkä euro-pari tuntia kohden, kun ei bensa-, teräöljy- ja ketjukuluja lasketa.

Mutta onpa nyt itse tehtyä. Jatkossa ostan jokaisen kalikan pihaantuotuna.

Se säästetty 50€ on säästäväiselle ihmiselle aivam eri mittaluokan raha kuin tuhlarille. Sen takia säästäväiset tekevät itse mitättömältä tuntuvan rahan saadakseen.

Tuo 50€ saattaa olla jollekin esimerkiksi kuukauden lounaat

Toki noin. Mutta kun auto ei kulje 10 km päässä olleelle rankakasalle ja takas ilman bensaa. Moottorisaha ei toimi ilman bensaa, öljyä ja teräketjuja. Ne ku vähentää siitä 50 eurosta, jäi säästöksi ehkä max 30 e.

Vierailija
291/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appi- ukko vainaa teki ihan itse anopille rikkalapion. Pala peltiä johon kiinnitettiin puusta veistetty varsi. Monesti muistuu mieleen ja vieläkin saadaan siitä kunnon naurut.

Vierailija
292/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen. Otin avioeron, kun en jaksanut jokapäiväistä nillittämistä.

Vierailija
293/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän muutaman. Rasittava elämänkatsomus tosiaan.

Minä käyn töissä jotta saan rahaa jotta voin ostaa itselleni mieluisia tavaroita ja palveluita. En keksi yhtään syytä miksi olisi järkevää pyrkiä siihen ettei rahaa kulu ollenkaan.

Jos haluaa, että säästöönkin jää jotain? Kyllä mua ainakin lämmittää se, että säästöissä on kohta kuusinumeroinen summa. Kahviloissa ja kampaamoissa istumisesta en niin välitä..

Mutta mihin ihmeessä sitten säästät? Mitä aiot tehdä niillä rahoilla?

Vierailija
294/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä on mennä kahvilaan, kun kotonakin voi keittää kahvit?

Tämä. Ja se, että saman henkilön mielestä baariin kyllä voidaan mennä.

Vierailija
295/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä on maksaa äänikirjapalvelusta, kun kirjastot on ilmaisia?

Someajan sankarittaret eivät enää osaa itse lukea ja siksi heille pitää kirjatkin olla äänitteinä.

Vierailija
296/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimin aikanaan varaosamyyjänä ja ainakin kerran viikossa tuli joku pappa(yleensä olivat siis vanhempia miehiä) kyselemään autoonsa jotain vähän arvokkaampaa osaa ja reaktio oli usein mallia "älä sa*tana, sehän on puolet koko auton arvosta ei se tollasta voi maksaa!". Jotenkin se vaan ei mennyt kaaliin, että sen varaosan hintaan ei mitenkään vaikuta se mikä sen osaa tarvitsevan auton arvo on. Yksi lähti kerran ovet paukkuen ja huusi, että pitää laittaa koko auto paaliin sitten! Oli siis minun vikani, että osa oli niin arvokas.

Oikea osoite tuollaisten autojen korjaajille on romuttamo/purkaamo ja käytetyt varaosat. Niin mekin tehtiin kun vanha auto sippas, romuttamosta ostettiin osa jonka myyjä testas vielä jotta toimii, ja sitten korjattiin pihassa itse. Hyvin toimi auto vielä useamman vuoden ja 30 eukkua tuli maksamaan. Auton arvo oli korjaamisen aikoihin jotain tonnin verran ja uusi varaosa olis tosiaan maksanut melkein 500.

Mikä on purkaamo? Mitä tarkoittaa purata-verbi?

Vierailija
297/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksoin kerran sähköasentajalle joka laittoi kattolampun paikoilleen. Nykyään osaan laittaa lampun kattoon itse. Oli se sitten sokeripalalla tai pistokkeella.

Vierailija
298/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi maksat siivoojalle viisi kertaa enemmän (eli kuusinkertaisesti) sen, mitä saat "paremmista töistä" palkkaa? Käypä hinta firmasta ostetulle siivoustyölle on kaksi kertaa siivoojan tuntipalkka eli kaikki yli 30€/h hinnat ovat ylilaskutusta. Ei siksi, että saat kotitalousvähennystä kannata siivouksesta maksaa ylihintaa!

Vierailija
299/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika usein miehet ovat tällaisia....

Naisetko eivät osaa laskea rahankäytön järkevyyttä?

Vierailija
300/522 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini. Kivoja ideoita löytyy, mutta ei koskaan toteuta, joten jää ostamatta/tekemättä joku kiva tavara/idea. 

Kaupassakin saan kuulla, että tuollaisen voi ihan hyvin tehdä itse, tekee vain näin ja näin ja sitten minulta jää tavara ostamatta, koska en jaksa kuunnella toiste "tuon olisi voinut tehdä itse".

Mä satsaan mielelläni itseeni, eli elämyksiin joihin kuuluu kahvilat ja ravintolat yms. Se on kivaa. 

Mutta tavaraa mä en tajua ollenkaan. Enkä sitä helppouden ostamista elämään jos se maksaa liikaa. Subjektiivista toki mikä on liikaa kenellekin. 

Mutta esim auton vaihtaminen leasingsellaiseen tai siivooja - en maksaisi siitä vaikka useampi lapsi onkin. Auto kuitenkin on vaan 6 vuotta vanha, ja jos vaatii korjausta niin sitten vaatii. Mutta uudemmasta ja luotettavammasta en kauheasti maksaisi. 

Mikä kellekin on helppoa ja mitä pitää vaivana. Itse pidän isoa osaa asioista sellaisina että ne kuuluvat normaalielämään, mielelläni säästän niissä jotta voin sitten maksaa itselleni paremman loman tms. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän