Tunnetko 'mitä järkeä tuosta on maksaa' -ihmisiä?
Joiden elämäntehtävä on saada kaikki ilmaiseksi vaikka se olisikin työlästä. Mistään ei haluta maksaa mitään ja muiden "tuhlailulle" pyöritellään päätä.
Kommentit (522)
Vierailija kirjoitti:
Mieheni osaa kyllä tehdä itse asioita, kuten on taitava remontoija, korjaa autoja jne. Ongelma on siinä, että ei hän viitsi. Meillä on ollut autotalli remontissa viisi vuotta, hän kun osaa remontoida sen itse. Mutta kun ei ole oikein jaksanut sitä tehdä, niin siellä on mitä ihmeellisimpiä viritelmiä esim. sähköä kuluu lämmitykseen ihan pirusti kun yksi ulko-ovi on pressuna kun uutta ovea ei ole saanut asennettua. Sillä sähkön hinnalla olisi ulkopuolinen hoitanut remontin kuntoon jo monta kertaa.
Pihamaa on hirvittävässä kunnossa, soraa ei saa tilata kun hän aikoo korjata salaojat samalla ja sitten vasta saa tilata kalliin sorakuorman. Tätä on odoteltu myös jos vuosia ja kävelty kurassa ja vesi tappanut puolet nurmikosta.
Kaverini kärsii ihan samoista asioista miehensä kanssa, heillä mm. kodinhoitohuoneen ja vessan remontti odottaa miehen innostusta lähteä tekemään sitä. Kaveri vaan kärsii asiasta joka päivä kun on pienten lasten kanssa kotona ja vauvan pepun pesu olisin paljon helpompaa isossa kodinhoitohuoneen altaassa, mutta kun hana on ollut rikki vuosia.
Jos mies on noin laiska, niin parasta on pistää se kiertoon.
Puoli sukua kuuluu tähän varmaan? 🤔
Monta juttua on täällä jo listattu. Kahvilaan ei voi mennä koska maksaa, halutaan kuitenkin mennä. Äitini puolisoineen tapaa veljeään ja hänen puolisoaan Hesburgerissa. Kummastakin pariskunnasta toinen ostaa euron(?) kahvin ja toinen menee vaan istuskelemaan. Näin saadaan kahvilaelämys neljälle kahdella eurolla jopa kahdeksi tunniksi.
Kampaajille on ihan turha maksaa. Äitini laittaa aina tyvikasvun häiritessä koko päähän paketillisen värinpoistoainetta. Aivan sama vaaleus kuin kampaajallakin. Lisäksi säästyy myös hiustenleikkuun vaivalta, kun hiukset katkeavat itsestään polkkamitassa. Ainoastaan otsahiuksia tarvitsee leikata. Miehensä pitää poninhäntää.
Kammottavinta on tietenkin omasta terveydestä säästäminen. Turhuutta on tietenkin maksaa terveydenhuollosta, kun julkisella saa samat palvelut ilmaiseksi. Äidilläni on kolme tätä mieltä olevaa häntä vanhempaa sisarusta. Tai nykyään on enää kaksi, kun kolmas kuoli aivohalvauksen komplikaatioon. Toinenkin sai aivohalvauksen, eikä pystyisi enää asumaan itsenäisesti ilman puolisoaan. (Äitini sain ensimmäisen tapahtuman jälkeen pakottamalla yksityiselle terveystarkastukseen. Ei hän tietenkään kaikissa tutkimuksissa käynyt, mutta sai kuitenkin verenohennuslääkkeet.)
Yksi äitini sisaruksista on yskinyt kaksi vuotta verta ja ääni menee ajoittain, mutta julkisella ei ole tutkittu muuten kuin annettu närästyslääkkeet. Yksityiselle ei kuitenkaan mene, koska maksaa jo veroja. Samoin julkisella häneltä poistettiin hammas, joka olisi voitu yksityisellä paikkaamalla, mutta ei halunnut maksaa siitä ylimääräistä satasta. On jo oppinut nauramaankin niin, ettei poistettu hammas näy.
Äitini mies tarvitsee kuulolaitteen. Niitäkin voisi ostaa pieniä ja siroja itse. Mutta kun kerran saa julkiselta ilmaiseksi niin ei osteta, äitini päätti. Mitä siitä että kuulolaite on niin epämukava ja häiritsevä, ettei mies sitä koskaan oppinut käyttämään eikä nyt alentuneen kuulon vuoksi pysty keskustelemaan puhelimessa. Sehän on vaan säästöä puhelinlaskussa. Asenteena on myös se, että pitää ottaa yhteiskunnalta se millä meille kuuluu. Hienoa että saatiin se kuulolaite, ei niin ole väliä kuuleeko ja että käytetäänkö sitä laitetta edes.
Kaikesta kannattaa myös aina hakea korvauksia. Vakuutuksista haetaan vaikka ja mitä mielenkiintoista ja tietysti aina kannattaa ihan lottoamishengessä tehdä valitusta kaikesta, tiedä vaikka saisi jotain hyvitystä. Lankapuhelinten aikana äidilläni tuli minun luona vieraillessani joka kerta joku randomi idea mieleen, jonka varjolla piti soittaa puolen tunnin kaukopuhelu siskolleen.
Äidilläni oli joku täkki tms. isokokoinen tekstiili, josta piti luopua. Täkki haisi niin pahalle ettei sitä enää voinut käyttää, eikä sitä haperona uskaltanut enää laittaa pesukoneeseen kun pelotti että täkki hajoaa ja pesukone menee pilalle. Täkki olisi kuitenkin vienyt liikaa tilaa roska-astiassa, joten oli päätetty viedä se hyväntekeväisyyskirppiksen keräysastiaan. Sitten vielä ylpeänä kerrottiin, kuinka joku köyhä tulee Todella Iloiseksi saadessaan (ostaa?) kyseisen pahanhajuisen ja haperon täkin.
Näitä tarinoita olisi yhden romaanin verran, mutta sellainen olisi palstatilan tuhlausta 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän muutaman. Rasittava elämänkatsomus tosiaan.
Minä käyn töissä jotta saan rahaa jotta voin ostaa itselleni mieluisia tavaroita ja palveluita. En keksi yhtään syytä miksi olisi järkevää pyrkiä siihen ettei rahaa kulu ollenkaan.
Jos haluaa, että säästöönkin jää jotain? Kyllä mua ainakin lämmittää se, että säästöissä on kohta kuusinumeroinen summa. Kahviloissa ja kampaamoissa istumisesta en niin välitä..
Itse taas koen että vaikka säästäminen on hyvä ja tavoiteltava asia, sen ei tulisi mennä hyvinvoinnin ohi. Itse olen käynyt työttömänäkin kahvilassa silloin tällöin ihan vain että voin henkisesti hyvin ja pysyn työkykyisenä. Ja terapiassa tätä todella pidettiin hyvänä asiana... nimenomaan annettiin kotitehtäväksi hemmotella itseä ihan luvan kanssa joskus. :) koska joskus ne pienet asiat joilla sallii itseään piristää onkin niitä jotka voi saada sut motivoitumaan, yrittämään ja jopa onnistumaan. Moni liian saita ei tätä tajua.
Ja ei, en itsekään käy "ikinä missään". En ole kertaakaan käynyt hierojalla, laittanut kynsiä salongissa tms ja olen tottunut siihen ettei vanhemmat käytä rahaa mihinkään "turhuuksiin". Siksipä olenkin tajunnut sen kääntöpuolen siinä. :(
Vierailija kirjoitti:
Palstallahan näitä on paljon. Jos sanoo, että palkasta ei jää mitään säästöön eivät ymmärrä lainkaan.
Monet näyttävät luulevan että joka työstä maksetaan sellaista palkkaa, että siitä jää itsellekin jotain 3000 euroa kuukaudessa. Veikkaan että suurelle osalle jää palkastaan alle 2000 euroa, minulle jää noin 1700 euroa.
Tuttavani sanoo lähes joka ostokseeni maksoit liikaa tai sinua on huijattu tuossa kaupassa. Itse hän ostaa kassikaupalla tavaraa, jotka hän saattaa viedä kirpparille tai heittää roskikseen lähes käyttämättöminä. Mutta hänen ostokset ovat ostohetkellä välttämättömiä hankintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on maksaa äänikirjapalvelusta, kun kirjastot on ilmaisia?
Eikö tule mieleen? Minä en kuuntele äänikirjoja vaan ostan ekirjoja luettavaksi ja voin ostaa vaikka perjantai-iltana klo 9 uutuuskirjan itselleni eikä tarvitse jonottaa sitä kirjastosta! Ostan aina alennuksella enkä tosiaan maksa koskaan 27-30 e hintoja, joita uutuudet kirjakaupoissa maksaa. Loirin ostin aikoinaan 9 eurolla eikä se sen enempää ollut arvoinenkaan!
Minä ostan oikeita kirjoja, yleensä käytettynä mutta jotkut harvinaisemmat maksavat sellaisenakin kymmeniä euroja, mutta itsepä olen rahani tienannut. Minulle pitää olla oikea kirja, sillä en jaksa tuijottaa näyttöä ja kirjasta ei lopu virta.
Vierailija kirjoitti:
Äitini puolisoineen tapaa veljeään ja hänen puolisoaan Hesburgerissa. Kummastakin pariskunnasta toinen ostaa euron(?) kahvin ja toinen menee vaan istuskelemaan. Näin saadaan kahvilaelämys neljälle kahdella eurolla jopa kahdeksi tunniksi.
Esimerkiksi Italiassa vanhat ukot istuu kahviloissa torien laidalla päivät pitkät eikä hekään kokoajan ostele jotain. Vain Suomessa pitää olla työntämässä 20€ kassaan parin tunnin välein jotta saa armosta oleskella siellä. Asiakkaathan on pohjasakkaa ja rahojen saamisen jälkeen on toivottavaa että poistuvat paikalta välittömästi. Tällainen asenne on iskostunut koko kansaan.
Mä mielellään käyttäisin palveluja mutta eihän suomessa niitä ole tai hinta ihan älytön.
Tunnen. Ylpeilevät nuukuudellaan ja käyttävät lähimmäisiään sumeilematta hyväkseen.
Halveksittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lainaan äänikirjoja kirjastosta. Harva kirjaston käyttäjä on viitsinyt nähdä vaivaa selvittää, miten omalla profiilillaan voi lainata äänikirjan kirjastosta, kotoa käsin kuitenkin. Kirjaston tietokannoista löytyy vaikka mitä muutakin kivaa, kuten soitinopetusta (joka ei kuitenkaan kokonaan korvaa liveopettajan antamaa soittotuntia).
Mielestäni on ihan kohtuu hyvä valikoima äänikirjoja ja tavallisia kirjoja kirjaston palveluissa Joskus joutuu jonottamaan,mutta ei yleensä haittaa. Toisinaan jos onkin jäänyt kirja kesken saa samantien toisen kaksi viikkoa laina-aikaa.
Kirjastoja ei ainakaan kannata dissata tai pitää niiden käyttäjiä typerinä. Itse lainaan kirjaston tietokannasta äänikirjoja, mutta käyn lainaamassa niitä myös paikan päältä. Autoilen paljon, ja on kiva työntää cd-levy soittimeen ja antaa äänikirjan kuulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän muutaman. Rasittava elämänkatsomus tosiaan.
Minä käyn töissä jotta saan rahaa jotta voin ostaa itselleni mieluisia tavaroita ja palveluita. En keksi yhtään syytä miksi olisi järkevää pyrkiä siihen ettei rahaa kulu ollenkaan.
Jos haluaa, että säästöönkin jää jotain? Kyllä mua ainakin lämmittää se, että säästöissä on kohta kuusinumeroinen summa. Kahviloissa ja kampaamoissa istumisesta en niin välitä..
Olet varmaan aika isotuloinen sitten. Ei tuo pelkällä kahviloiden ja kampaamoiden välttelyllä selity.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tule mieleen? Minä en kuuntele äänikirjoja vaan ostan ekirjoja luettavaksi ja voin ostaa vaikka perjantai-iltana klo 9 uutuuskirjan itselleni eikä tarvitse jonottaa sitä kirjastosta! Ostan aina alennuksella enkä tosiaan maksa koskaan 27-30 e hintoja, joita uutuudet kirjakaupoissa maksaa. Loirin ostin aikoinaan 9 eurolla eikä se sen enempää ollut arvoinenkaan!
Minä ostan oikeita kirjoja, yleensä käytettynä mutta jotkut harvinaisemmat maksavat sellaisenakin kymmeniä euroja, mutta itsepä olen rahani tienannut. Minulle pitää olla oikea kirja, sillä en jaksa tuijottaa näyttöä ja kirjasta ei lopu virta.
Sama sisältö niissä ääni- ja nettikirjoissakin on.
Toki fyysisten kirjojen etu on juuri tuo, että niitä pystyy lukemaan ilman sähköä.
Mulle oli ihan vapauttava valaistumisen tunne kun tajusin että mun ei tarvitse yrittää vaihtaa polkupyöräni sisäkumeja itse. Korjaamossa maksaa n. 13€ josta työn hinta on vitosen luokkaa. Itse joutuisin tunaamaan ainakin tunnin plus käymään ensin ostamassa sen sisäkumin jostain. Kun ei ole kiinnostusta mekaanikoksi. Korjaamo oli myös työmatkani varrella ja korjaajat kivoja. Nyt en tiedä mitä teen kun muutimme pois, pitää kai etsiä uusi korjaamo tai opetella sittenkin itse. Jälkimmäinen ajatus vain ahdistaa niin paljon ettei taida olla vaivan arvoista. Kun tiedän myös että sitten ei tule pyöräiltyä ollenkaan kun aattelen vain että en kyllä tänään jaksa opetella...
Taide on mulle se juttu mitä ei koskaan tule ostettua kun nähdessäni kivan taulun aattelen vain että osaan mä itsekin tollaisen piirtää. Ja oikeasti osaan, ei vaan sitten tule tehtyä eli aika tyhjää on seinillä. Ei se mitään, tykkään avarasta ja pelkistetystä;)
Siis just toi iänikuinen mustikoiden poimiminen on paljon kuultu juttu meidän perheessä. Äiti kävi eläessään poimimassa sen pakastimen täyteen joka syksy eikä isä pysty mitenkään ymmärtämään, että itse en sitä harrasta. Joo, äiti poimi tosta noin vaan ämpärin täyteen mustikoita, mutta kun itse en ole tottunut niin metsässä menisi vähintään 8h,että saisin ämpärillisen poimittua! Maksan aivan todella mielelläni pakastemustikosta ihan vaan siitä ilosta, ettei tarvi mennä itikoiden syötäväksi metsään hikoilemaan. Ja vielä; miten niin ne edes saa ilmaiseksi? Kyllä ne on todella kovan työn takana. Mun oma työni on paljon helpompaa ja kevyempää kuin marjojen poimiminen.
Mun faijapuoli. Kaikki piti saada ilmaiseksi tai tehdä itse. Tai ainakin alennusta.
Itse ostan laatua. Kestää paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen tosi taitava tekemään käsilläni melkeimpä kaikkea.
En tajua, miksi ostaa, kun sen voi tehdä itsekin tehdä.
Nautin kätteni jäljistä💪🤗
Täällä pyörii hyörii paljon TUMPELOITA. päätellen saamistasi alapeukuista.
Kaverini puhuu kovaan ääneen, kuinka hän ei missään tapauksessa voisi ostaa autoa tai käyttää niin paljoa rahaa siihen. Sitten hän kuvittelee, että minä olen autoni kanssa ilmainen taksi. Tietysti voin ottaa kyytiin, mutta jossain kohti alkoi tuntua hyväksikäytölle. Jatkuvasti on paketin hakua ja erinäisissä kaupoissa käyntiä. Hän korvasi matkan Tampereelta Helsinkiin ja takaisin matkakarkeilla. Ilmoitin paljonko puolet bensakuluista on ja kerroin tilinumeroni. Hän loukkaantui. Hän on nelikymppinen töissäkäyvä.
Läheisiä sukulaisia ym. täytyy sietää, mutta ohitan nykyisin nuo eräänlaiset sitruunat. Ennen olin kiltti ja jäin kuuntelemaan, mutta kun elämänkokemusta kertyy, niin tuollaiset tutut jää kauas taakse. Tuppaa olemaan niin, että ihmiset yleensä hakeutuu samankaltaisten joukkoon. Mun mielestä ei ole oikein, että joku sanoo miten jonkun kuuluu elää. Elämä on kuitenkin jokaiselle se ainutkertainen. Ei edes se vanhempi, joka määrää aikuisen lapsen tekemään niin kuin haluaa. Vai tekisivätkö nämä sitruunat kuten muut haluaa, en usko.
Vierailija kirjoitti:
Muistan mikä p@skamyrsky nousi siitä, kun joku nuori nainen oli palkannut siivoojan siivoamaan yksiönsä. Ihan hirveää tuhlausta ja laiskuutta ja uusavuttomuutta ja rappiota..
Siivottu koti on arjen luksusta. Ihmettelen ,ettei näitä palveluja käytetä enemmänkin kun eivät kovinkaan kalliita ole.
Eniten ärsyttävät ihmiset jotka arvostelevat toisten rahankäyttöä. Se nyt ei vaan kuulu kellekään mihin sitä rahansa tuhlaa.