Puhevammaiset: Voisimpa alkaa "harjoittaa"
Mikä ihme teitä helsinkiläisiä puhevammaisia vaivaa!? Tänään paloi jälleen käämi radiota kuunnellessa.
OPETELKAA PUHUMAAN SUOMEA, AINAKIN MEDIASSA!
Voisimpa alkaa harjoittaa -> Voisinpa ryhtyä/alkaa harjoittelemaan.
Lopettakaa suomen kielen raiskaaminen m*m*kielellä!
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Miten lause jatkui? On aivan suomen kielen mukaista sanoa esim. voisinpa alkaa harjoittaa liiketoimintaa.
Harjoittaminen ja harjoitteleminen on kaksi aivan eri asiaa.
"Mun täytyy alkaa harjoittaa liikuntaa"
ARGH!
Eli siis aivan suomen kielen mukaisesti sanottu. Taitoja voi harjoittaa ja myös liikuntaa voi harjoittaa. Näin se vaan menee. Poltit siis päreesi tyhjästä.
Sori. Tuo on kyllä ihan huuhaata. Vähän niinkuin sana "kokoustaa", joka otettiin väkisin hyväksytyksi sanaksi kun hesalaisilta nuorilta ei enää "pidetään kokous" sujunut.
Tai "isosti". Suomessa oli jo sana "suuresti", mutta nuoret eivät osanneet käyttää. Niinpä kotus otti virhesanan "isosti" hyväksytyksi.
Samoin kävi sanalle vuori. Nyt saa sanoa, rukkasen karvavuoressa oli reikä.
Ennen ainoa oikea tapa oli sanoa, rukkasen karvavuorissa oli reikä.
Tämä ero on nyt mennyt yli hilseen, joten on hyväksyttävä, että vuoressa se reikä on😅Kontekstista kuitenkin ymmärtää, onko kyseessä geologinen ilmiö vai vaatteisiin liittyvä juttu.
Kyllä sen usein ymmärtää, mutta kuulostaa ja näyttää tosi tyhmältä.
Prismassa oli mainoskyltti: Rukkasia karvavuorella-30%.
Oli vaikka kuinka oikein, niin naurettavaa oli😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku työnhakija käyttää samassa lauseessa "alkaa" ja verbin perusmuoto -yhdistelmää, on odotettavissa työpaikan haun jatkoa.
Voi kuule, kun juurikin se alkaa + verbin perusmuoto on se alkuperäinen oikea ja hyväksytty tapa ilmaista asia. Nykyisin, sanoiko joku aiemmin että vuodesta 2014 lähtien, myös muoto alkaa tekemään tai lukemaan on myös hyväksytty, mutta kyllä kalskahtaa aina näin 20 vuotta sitten ylioppilaaksi kirjoittaneen korvaan joka kerta.
Täh? Kirjoitin laudaturin -99, eikä todellakaan ollut oikein. Mitä ihmettä täällä selitetään taas?
Vuoteen 2014 asti "alkaa tekemään" oli ylioppilaskirjoitusten sensoreilla virheellinen muoto, vain "alkaa tehdä" oli sallittu.
Oho. Sain silti laudaturin, ja olen satavarma että käytin "alkaa tekemään" -formaattia.
Mutta et siinä ylioppilasaineessasi, koska se oli tosiaan ennen vuotta 2014 yhdeksän pisteen virhe.
Arvaa mitä? Mäkin käytin, mutta ei ilmeisesti sattunut kumpaankaan ylioppilasaineeseeni, koska sain toisesta 97 ja toisesta 95 pistettä. Mä käytin sitä vielä yliopistossakin, vaikka pääaineeni oli suomen kieli. Käytin sitä ylpeästi, koska mun mielestä se sääntö oli niin typerä. Mulla oli äidinkieli aina 9 tai 10, mutta tämä knoppi oli silti mennyt multa ohi lukioaikanani. Kun sain kuulla siitä, pöyristyin.
Riippuu ihan kyseisen kirjoituskerran pisterajoista, onko voinut tehdä kyseisen virheen ja silti saada laudaturin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun täytyy alkaa harjoittaa harjoittelemista.
Ajattele, että helsinkiläiset pitävät tuota lausetta ihan oikeasti hyvänä suomena.
Kerro nyt ihan selkeästi, mikä tuossa on väärin.
Alkaa->harjoittaa.
Bongaa virhe.
En tiedä, mikä se virhe on. Kerro tai linkitä joku kielenhuollon ohje, jos et osaa selittää.
Älä käytä sanaa "alkaa" ja verbi yhdessä kun puhut jonkin asian tekemisestä.
Vierailija kirjoitti:
Olin itse 90-luvulla lukiossa, kun tätä verbin perusmuodon ja alkaa -sanan yhdistelmää käsiteltiin. Kukaan ei käyttänyt muotoa "alkaa tehdä". Ei puheessa, ei kirjoitetussa tekstissä. Kaivoimme jopa äidinkielen opettajalle uutislehtiä, joissa oli alleviivattuna lauseita joissa olisi -pitänyt- olla verbin perusmuoto.
"Oikean" muodon löytäminen jopa koulukirjoista tuotti vaikeuksia.
Tämä oli kuitenkin virhe, koska kielen tutkimuksen laitos (tai mikä se nyt oli) oli joskus 70 -luvulla päättänyt että perusmuotoa tulee käyttää. Huolimatta siitä, että kukaan muu sitä ei käyttänyt kirjoitetussa tekstissä, eikä puhekielessä.
No, sittemminhän laitos kotus joutui taipumaan, ja oikeasti käytetty muoto tuli sallituksi, vaikkakin suositelluksi ainoastaan puhekieleen.
(Todellisuudessa sanojen alkaa ja verbi -yhdistelmät ovat jo itsessään huonoa kieltä, taivutuksesta huolimatta.)
Tässä on nyt kyse itä- ja länsimurteiden jaosta. Länsimurteissa on sanottu alkaa tekemään, itämurteissa alkaa tehdä. Kielitoimiston suositusten mukaan alkaa tekemään -muotoa voi käyttää yleiskielessä. Kielitoimisto ei anna suosituksia puhekieleen.
Alkaa tehdä/tekemään -yhdistelmät ovat ihan hyvää ja tavallista kieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajattele, että helsinkiläiset pitävät tuota lausetta ihan oikeasti hyvänä suomena.
Alkaa->harjoittaa.
Bongaa virhe.
En tiedä, mikä se virhe on. Kerro tai linkitä joku kielenhuollon ohje, jos et osaa selittää.
Miksi? Miten ilmaistaan se, että joku asia aloitetaan? Mitä jos vastaisit perusteellisesti sen sijaan, että kirjoitat yhden hutaistun lauseen, josta ei selviä mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku työnhakija käyttää samassa lauseessa "alkaa" ja verbin perusmuoto -yhdistelmää, on odotettavissa työpaikan haun jatkoa.
Voi kuule, kun juurikin se alkaa + verbin perusmuoto on se alkuperäinen oikea ja hyväksytty tapa ilmaista asia. Nykyisin, sanoiko joku aiemmin että vuodesta 2014 lähtien, myös muoto alkaa tekemään tai lukemaan on myös hyväksytty, mutta kyllä kalskahtaa aina näin 20 vuotta sitten ylioppilaaksi kirjoittaneen korvaan joka kerta.
Täh? Kirjoitin laudaturin -99, eikä todellakaan ollut oikein. Mitä ihmettä täällä selitetään taas?
Vuoteen 2014 asti "alkaa tekemään" oli ylioppilaskirjoitusten sensoreilla virheellinen muoto, vain "alkaa tehdä" oli sallittu.
Oho. Sain silti laudaturin, ja olen satavarma että käytin "alkaa tekemään" -formaattia.
Mutta et siinä ylioppilasaineessasi, koska se oli tosiaan ennen vuotta 2014 yhdeksän pisteen virhe.
Arvaa mitä? Mäkin käytin, mutta ei ilmeisesti sattunut kumpaankaan ylioppilasaineeseeni, koska sain toisesta 97 ja toisesta 95 pistettä. Mä käytin sitä vielä yliopistossakin, vaikka pääaineeni oli suomen kieli. Käytin sitä ylpeästi, koska mun mielestä se sääntö oli niin typerä. Mulla oli äidinkieli aina 9 tai 10, mutta tämä knoppi oli silti mennyt multa ohi lukioaikanani. Kun sain kuulla siitä, pöyristyin.
Riippuu ihan kyseisen kirjoituskerran pisterajoista, onko voinut tehdä kyseisen virheen ja silti saada laudaturin.
Riippuuhan se, että jos on tehnyt yhden yhdeksän pisteen virheen, sitten ei ole voinut olla muita virheitä, ja se taas on erittäin epätodennäköistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Miten lause jatkui? On aivan suomen kielen mukaista sanoa esim. voisinpa alkaa harjoittaa liiketoimintaa.
Harjoittaminen ja harjoitteleminen on kaksi aivan eri asiaa.
"Mun täytyy alkaa harjoittaa liikuntaa"
ARGH!
Eli siis aivan suomen kielen mukaisesti sanottu. Taitoja voi harjoittaa ja myös liikuntaa voi harjoittaa. Näin se vaan menee. Poltit siis päreesi tyhjästä.
Sori. Tuo on kyllä ihan huuhaata. Vähän niinkuin sana "kokoustaa", joka otettiin väkisin hyväksytyksi sanaksi kun hesalaisilta nuorilta ei enää "pidetään kokous" sujunut.
Tai "isosti". Suomessa oli jo sana "suuresti", mutta nuoret eivät osanneet käyttää. Niinpä kotus otti virhesanan "isosti" hyväksytyksi.
Elävä kieli muuttuu, kuollut kieli pysyy samanlaisena. Suomessa sanojen johtaminen (kokous - kokoustaa) on luonnollinen tapa saada uutta sanastoa. Sillä tavalla saamme omakielisiä uusia sanoja pelkän lainaamisen sijaan. Millä tavalla sun mielestä niitä uusia sanoja pitäisi tehdä? Kun ajattelee suomen kirjakielen historiaa, niin mun mielestä se on hienoa, että meillä on niin paljon omakielistä erityisalojen sanastoa juuri siksi, että sanoja on johdettu olemassa olevista sanoista sen sijaan, että otettaisiin käyttöön kansainvälinen sana.
Aletaanko päätöstelemään?
Tuo tulee Amerikasta.
...YRJÖ.
No ei kyllä liikuntaa yleisesti aloiteta harjoittelemaan. Juoksua esim. voi alkaa harjoittelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa->harjoittaa.
Bongaa virhe.
Miksi? Miten ilmaistaan se, että joku asia aloitetaan? Mitä jos vastaisit perusteellisesti sen sijaan, että kirjoitat yhden hutaistun lauseen, josta ei selviä mitään?
Suomen kielessä ei tarvitse erikseen kertoa olevansa aloittamassa jonkin asian tekemistä.
"Minun täytyy juosta" vs "minun täytyy alkaa juosta" -> alkaa on tarpeeton, koska oletuksena olet aloittamassa juoksemisen. "Alkaa" on turha tukisana, ja pilaa lauseen.
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä liikuntaa yleisesti aloiteta harjoittelemaan. Juoksua esim. voi alkaa harjoittelemaan.
Suomen kielessä liikuntaa ei aleta tekemään. Liikunnan harjoittaminen on "liikkumista".
Eli lause menee oikein "Minun täytyy liikkua" tai esim. "Minun täytyy aloittaa liikunta".
"Alan harjoittaa liiketoimintaa" on mielestäni väärin.
Pitäisi olla:
"Alan harjoittamaan liiketoimintaa."
Vai kuinka?
Nykyään kuulee jatkuvasti: "Ei pysyy alkaa lukea..."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen kielessä liikuntaa ei aleta tekemään. Liikunnan harjoittaminen on "liikkumista".
Eli lause menee oikein "Minun täytyy liikkua" tai esim. "Minun täytyy aloittaa liikunta".
Onko nämä viestit tarkoitettu jonkinlaiseksi vitsiksi? Että lauseita, jotka tarkoittavat ihan eri asioita, rinnastetaan toisiinsa?
Miksi sinun pitää alkaa? Tarkoittaako sanoja ehkä että hänen pitää ALOITTAA?
Miksi joku alkaa? Olen alkanut?
Yllättävän paljon näkee sitä, että ihmiset kirjoittavat tuota m-kirjainta väärään paikkaan: ompa, teempä jne. Tuo pistää minun silmääni tosi pahasti, ihmisestä tulee heti sellainen elämämkoululainen tunnelma. Onko oikeasti noin huonoa kieliopin osaamista suomessa? Käymme kaikki kuitenkin 9 vuotta peruskoulua, miten ihmeessä tuota m-käyttöä ei tajuta. Väärässä paikassa m-kirjain suorastaa huutaa silmiin niin pahasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko nämä viestit tarkoitettu jonkinlaiseksi vitsiksi? Että lauseita, jotka tarkoittavat ihan eri asioita, rinnastetaan toisiinsa?
Huoh. Sinulle on nyt useapikin vastaaja jo vastannut: Älä käytä sanaa "alkaa" ja verbiä yhdessä. Se on tarpeetonta ja väärin.
Assburger kirjoitti:
"Alan harjoittaa liiketoimintaa" on mielestäni väärin.
Pitäisi olla:
"Alan harjoittamaan liiketoimintaa."
Vai kuinka?
Nykyään kuulee jatkuvasti: "Ei pysyy alkaa lukea..."
Lyhyesti:
Ennen suositeltiin alkaa-verbin kanssa vain ensimmäistä infinitiiviä, siis "alkaa tehdä": "Minä alan nyt leipoa". Tämä oli monen mielestä jotenkin isokin kysymys ja väärän infinitiivin valinnasta sakotettiin ylioppilaskirjoituksissa jopa 9 pisteellä. Vuonna 2014 ohjeistusta muutettiin, ja alkaa-verbin kanssa hyväksyttiin myös 3. infinitiivi, siis "alkaa tekemään": "Minä alan nyt leipomaan."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Sinulle on nyt useapikin vastaaja jo vastannut: Älä käytä sanaa "alkaa" ja verbiä yhdessä. Se on tarpeetonta ja väärin.
Millä perusteella se on tarpeetonta ja väärin? Onko tämä joku sinun itse keksimäsi "sääntö"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanan "alkaa" ja verbin yhdistelmä on finglisshiä. En tiedä miten tämän voisi sinulle enää selkeämmin esittää.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkaa->harjoittaa.
Bongaa virhe.
What 😆 ?????? Ei oo todellista... Esim. "Minna alkaa leipomaan." Että mitä ihmettä nyt oikein tarkoitat, selvennäpä nyt jo vihdoin?
Olin itse 90-luvulla lukiossa, kun tätä verbin perusmuodon ja alkaa -sanan yhdistelmää käsiteltiin. Kukaan ei käyttänyt muotoa "alkaa tehdä". Ei puheessa, ei kirjoitetussa tekstissä. Kaivoimme jopa äidinkielen opettajalle uutislehtiä, joissa oli alleviivattuna lauseita joissa olisi -pitänyt- olla verbin perusmuoto.
"Oikean" muodon löytäminen jopa koulukirjoista tuotti vaikeuksia.
Tämä oli kuitenkin virhe, koska kielen tutkimuksen laitos (tai mikä se nyt oli) oli joskus 70 -luvulla päättänyt että perusmuotoa tulee käyttää. Huolimatta siitä, että kukaan muu sitä ei käyttänyt kirjoitetussa tekstissä, eikä puhekielessä.
No, sittemminhän laitos kotus joutui taipumaan, ja oikeasti käytetty muoto tuli sallituksi, vaikkakin suositelluksi ainoastaan puhekieleen.
(Todellisuudessa sanojen alkaa ja verbi -yhdistelmät ovat jo itsessään huonoa kieltä, taivutuksesta huolimatta.)