Puhevammaiset: Voisimpa alkaa "harjoittaa"
Mikä ihme teitä helsinkiläisiä puhevammaisia vaivaa!? Tänään paloi jälleen käämi radiota kuunnellessa.
OPETELKAA PUHUMAAN SUOMEA, AINAKIN MEDIASSA!
Voisimpa alkaa harjoittaa -> Voisinpa ryhtyä/alkaa harjoittelemaan.
Lopettakaa suomen kielen raiskaaminen m*m*kielellä!
Kommentit (159)
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän paljon näkee sitä, että ihmiset kirjoittavat tuota m-kirjainta väärään paikkaan: ompa, teempä jne. Tuo pistää minun silmääni tosi pahasti, ihmisestä tulee heti sellainen elämämkoululainen tunnelma. Onko oikeasti noin huonoa kieliopin osaamista suomessa? Käymme kaikki kuitenkin 9 vuotta peruskoulua, miten ihmeessä tuota m-käyttöä ei tajuta. Väärässä paikassa m-kirjain suorastaa huutaa silmiin niin pahasti.
Niin, siis aloituksessahan oli siis kyse puheesta, ei kirjoittamisesta. Onpa, teenpä lausutaan ompa, teempä, ja siksi monet varmasti kirjoittavat sen niin.
Tämä toisaalta aiheuttaa sitten sekaannusta muualla. Toiset ajatteleva, että kun kerran ompa kirjoitetaan onpa, niin sitten helpompi kirjoitetaan varmaankin helponpi ja ompi kirjoitetaan ompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä liikuntaa yleisesti aloiteta harjoittelemaan. Juoksua esim. voi alkaa harjoittelemaan.
Suomen kielessä liikuntaa ei aleta tekemään. Liikunnan harjoittaminen on "liikkumista".
Eli lause menee oikein "Minun täytyy liikkua" tai esim. "Minun täytyy aloittaa liikunta".
Onko nämä viestit tarkoitettu jonkinlaiseksi vitsiksi? Että lauseita, jotka tarkoittavat ihan eri asioita, rinnastetaan toisiinsa?
Huoh. Sinulle on nyt useapikin vastaaja jo vastannut: Älä käytä sanaa "alkaa" ja verbiä yhdessä. Se on tarpeetonta ja väärin.
Millä perusteella se on tarpeetonta ja väärin? Onko tämä joku sinun itse keksimäsi "sääntö"?
Ihanko oikeasti täällä on aikuisia ihmisiä, joiden mielestä sanat "alkaa" ja "tehdä" kuuluvat yhteen?
Mitä jos vaikka ihan ensiksi googlaisit asiaa ja alkaisit sitten vasta päteä?
Assburger kirjoitti:
"Alan harjoittaa liiketoimintaa" on mielestäni väärin.
Pitäisi olla:
"Alan harjoittamaan liiketoimintaa."
Vai kuinka?
Nykyään kuulee jatkuvasti: "Ei pysyy alkaa lukea..."
Ei pysyy alkaa lukea? Että mitä? Ai että kuulee jatkuvasti? Olen oikolukenut tänä vuonna yli kaksi miljoonaa tavua, eikä tuo ole tullut vastaan kertaakaan, ei saneluissa, eikä muuallakaan. Koko jutun täytyy olla provo, ei noin umpiluupäätä ihmistä voi ollakaan. Vastailee vielä itse itselleen, hmm...
Assburger kirjoitti:
Pitäisi olla:
Vai kuinka?
Ensimmäinen on se kotuksen aikoinaan kirjoihin nappaama muoto, jota kukaan ei käyttänyt. Toinen muoto on nykyään sallittu, ilmeisesti 90-luvulla tapahtuneesta lukioiden painostuksesta.
Viimeinen muoto on juuri sitä kamalaa kielen köyhtymistä, josta täällä puhutaan. Alkaa ja verbi ja vielä kaksi verbin perusmuotoa peräkkäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä liikuntaa yleisesti aloiteta harjoittelemaan. Juoksua esim. voi alkaa harjoittelemaan.
Suomen kielessä liikuntaa ei aleta tekemään. Liikunnan harjoittaminen on "liikkumista".
Eli lause menee oikein "Minun täytyy liikkua" tai esim. "Minun täytyy aloittaa liikunta".
Onko nämä viestit tarkoitettu jonkinlaiseksi vitsiksi? Että lauseita, jotka tarkoittavat ihan eri asioita, rinnastetaan toisiinsa?
Sanan "alkaa" ja verbin yhdistelmä on finglisshiä. En tiedä miten tämän voisi sinulle enää selkeämmin esittää.
-eri
Ei ole, suomen kielessä on ihan normaalia yhdistellä erilaisia verbejä (persoonamuoto + infinitiivi).
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Pitäisi olla:
Vai kuinka?
Ei pysyy alkaa lukea? Että mitä? Ai että kuulee jatkuvasti? Olen oikolukenut tänä vuonna yli kaksi miljoonaa tavua, eikä tuo ole tullut vastaan kertaakaan, ei saneluissa, eikä muuallakaan. Koko jutun täytyy olla provo, ei noin umpiluupäätä ihmistä voi ollakaan. Vastailee vielä itse itselleen, hmm...
Varmaan "ei pystyy alkaa lukea". Olen kuullut tämän itsekin.
"Ei tänään pystyy alkaa lukea".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän paljon näkee sitä, että ihmiset kirjoittavat tuota m-kirjainta väärään paikkaan: ompa, teempä jne. Tuo pistää minun silmääni tosi pahasti, ihmisestä tulee heti sellainen elämämkoululainen tunnelma. Onko oikeasti noin huonoa kieliopin osaamista suomessa? Käymme kaikki kuitenkin 9 vuotta peruskoulua, miten ihmeessä tuota m-käyttöä ei tajuta. Väärässä paikassa m-kirjain suorastaa huutaa silmiin niin pahasti.
Niin, siis aloituksessahan oli siis kyse puheesta, ei kirjoittamisesta. Onpa, teenpä lausutaan ompa, teempä, ja siksi monet varmasti kirjoittavat sen niin.
Tämä toisaalta aiheuttaa sitten sekaannusta muualla. Toiset ajatteleva, että kun kerran ompa kirjoitetaan onpa, niin sitten helpompi kirjoitetaan varmaankin helponpi ja ompi kirjoitetaan ompi.
Siis ompi kirjoitetaan onpi, piti lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Pitäisi olla:
Vai kuinka?
Ahaa, no tämä selventää asiaa. Edelleenkään en ole koskaan kuullut tätä tässä muodossa, vaan "ei pysty alkaa lukea".
Vierailija kirjoitti:
Tai "isosti". Suomessa oli jo sana "suuresti", mutta nuoret eivät osanneet käyttää. Niinpä kotus otti virhesanan "isosti" hyväksytyksi.
Suomessa oli sana "isosti" yleisessä käytössä kirjakielessä 1800-luvulla. Sitten joku (veikkaisin E.N. Setälää, mutta on puhdas arvaus) päätti, että se on väärin ja vain "suuresti" sallitaan. Sen jälkeen sana pikkuhiljaa katosi kirjoitetusta kielestä, mutta jäi elämään puhekieleen.
Mielivaltaisen päätöksen voi kumota ihan mielivaltaisesti, joten en näe mitään syytä olla sallimatta sanaa "isosti".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku työnhakija käyttää samassa lauseessa "alkaa" ja verbin perusmuoto -yhdistelmää, on odotettavissa työpaikan haun jatkoa.
Voi kuule, kun juurikin se alkaa + verbin perusmuoto on se alkuperäinen oikea ja hyväksytty tapa ilmaista asia. Nykyisin, sanoiko joku aiemmin että vuodesta 2014 lähtien, myös muoto alkaa tekemään tai lukemaan on myös hyväksytty, mutta kyllä kalskahtaa aina näin 20 vuotta sitten ylioppilaaksi kirjoittaneen korvaan joka kerta.
Täh? Kirjoitin laudaturin -99, eikä todellakaan ollut oikein. Mitä ihmettä täällä selitetään taas?
Vuoteen 2014 asti "alkaa tekemään" oli ylioppilaskirjoitusten sensoreilla virheellinen muoto, vain "alkaa tehdä" oli sallittu.
Oho. Sain silti laudaturin, ja olen satavarma että käytin "alkaa tekemään" -formaattia.
Mutta et siinä ylioppilasaineessasi, koska se oli tosiaan ennen vuotta 2014 yhdeksän pisteen virhe.
Arvaa mitä? Mäkin käytin, mutta ei ilmeisesti sattunut kumpaankaan ylioppilasaineeseeni, koska sain toisesta 97 ja toisesta 95 pistettä. Mä käytin sitä vielä yliopistossakin, vaikka pääaineeni oli suomen kieli. Käytin sitä ylpeästi, koska mun mielestä se sääntö oli niin typerä. Mulla oli äidinkieli aina 9 tai 10, mutta tämä knoppi oli silti mennyt multa ohi lukioaikanani. Kun sain kuulla siitä, pöyristyin.
Kas, toinen, joka keulii ikivanhoilla saavutuksillaan! Minä sain toisesta aineesta 98 ja toisesta 95 pistettä ja haluaisin kuollakseni tietää, mikä tuossa paremmassa esti täysien pisteiden saamisen. Eikös se täysi määrä ollut 99 pistettä? Olen etsinyt tätä tietoa vaikka mistä, mutta en löydä.
Mahdatko muuten muistaa, mitkä muut olivat yhdeksän pisteen virheitä? Minä en muista yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Pitäisi olla:
Vai kuinka?
"Ei pysty alkaa lukea" piti kirjoittaa. Typo + ikänäkö...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun täytyy alkaa harjoittaa harjoittelemista.
Ajattele, että helsinkiläiset pitävät tuota lausetta ihan oikeasti hyvänä suomena.
Kerro nyt ihan selkeästi, mikä tuossa on väärin.
Alkaa->harjoittaa.
Bongaa virhe.
En tiedä, mikä se virhe on. Kerro tai linkitä joku kielenhuollon ohje, jos et osaa selittää.
Älä käytä sanaa "alkaa" ja verbi yhdessä kun puhut jonkin asian tekemisestä.
What 😆 ?????? Ei oo todellista... Esim. "Minna alkaa leipomaan." Että mitä ihmettä nyt oikein tarkoitat, selvennäpä nyt jo vihdoin?
Minna ryhtyy leipomaan?
Minna aloittaa leipomisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh. Sinulle on nyt useapikin vastaaja jo vastannut: Älä käytä sanaa "alkaa" ja verbiä yhdessä. Se on tarpeetonta ja väärin.
Millä perusteella se on tarpeetonta ja väärin? Onko tämä joku sinun itse keksimäsi "sääntö"?
Ihanko oikeasti täällä on aikuisia ihmisiä, joiden mielestä sanat "alkaa" ja "tehdä" kuuluvat yhteen?
PäteMÄÄN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PäteMÄÄN.
Mitä jos tosiaan nyt vain googlaisit, niin sinullekin selviäisi tämä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai "isosti". Suomessa oli jo sana "suuresti", mutta nuoret eivät osanneet käyttää. Niinpä kotus otti virhesanan "isosti" hyväksytyksi.
Suomessa oli sana "isosti" yleisessä käytössä kirjakielessä 1800-luvulla. Sitten joku (veikkaisin E.N. Setälää, mutta on puhdas arvaus) päätti, että se on väärin ja vain "suuresti" sallitaan. Sen jälkeen sana pikkuhiljaa katosi kirjoitetusta kielestä, mutta jäi elämään puhekieleen.
Mielivaltaisen päätöksen voi kumota ihan mielivaltaisesti, joten en näe mitään syytä olla sallimatta sanaa "isosti".
Hevonpaskaa.
Kukaan ei käyttänyt 90-luvulla sanaa "isosti". Ei kukaan. Vasta kun Applen "Think Big" piti kääntää suomeksi, joku keksi vääntää sen muotoon ajattele isosti.
Koko mainos oksetti meitä mainosväen ihmisiä huonon suomen vuoksi. Ja sitten kotus päätti ottaa isosti sanan hyväsytyksi. Joo-o.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PäteMÄÄN.
Joo, vaikuttaa todellakin siltä, että monen kielellinen kasvatus on jäänyt Googlen huomaan...
;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos joku työnhakija käyttää samassa lauseessa "alkaa" ja verbin perusmuoto -yhdistelmää, on odotettavissa työpaikan haun jatkoa.
Voi kuule, kun juurikin se alkaa + verbin perusmuoto on se alkuperäinen oikea ja hyväksytty tapa ilmaista asia. Nykyisin, sanoiko joku aiemmin että vuodesta 2014 lähtien, myös muoto alkaa tekemään tai lukemaan on myös hyväksytty, mutta kyllä kalskahtaa aina näin 20 vuotta sitten ylioppilaaksi kirjoittaneen korvaan joka kerta.
Täh? Kirjoitin laudaturin -99, eikä todellakaan ollut oikein. Mitä ihmettä täällä selitetään taas?
Vuoteen 2014 asti "alkaa tekemään" oli ylioppilaskirjoitusten sensoreilla virheellinen muoto, vain "alkaa tehdä" oli sallittu.
Oho. Sain silti laudaturin, ja olen satavarma että käytin "alkaa tekemään" -formaattia.
Mutta et siinä ylioppilasaineessasi, koska se oli tosiaan ennen vuotta 2014 yhdeksän pisteen virhe.
Arvaa mitä? Mäkin käytin, mutta ei ilmeisesti sattunut kumpaankaan ylioppilasaineeseeni, koska sain toisesta 97 ja toisesta 95 pistettä. Mä käytin sitä vielä yliopistossakin, vaikka pääaineeni oli suomen kieli. Käytin sitä ylpeästi, koska mun mielestä se sääntö oli niin typerä. Mulla oli äidinkieli aina 9 tai 10, mutta tämä knoppi oli silti mennyt multa ohi lukioaikanani. Kun sain kuulla siitä, pöyristyin.
Kas, toinen, joka keulii ikivanhoilla saavutuksillaan! Minä sain toisesta aineesta 98 ja toisesta 95 pistettä ja haluaisin kuollakseni tietää, mikä tuossa paremmassa esti täysien pisteiden saamisen. Eikös se täysi määrä ollut 99 pistettä? Olen etsinyt tätä tietoa vaikka mistä, mutta en löydä.
Mahdatko muuten muistaa, mitkä muut olivat yhdeksän pisteen virheitä? Minä en muista yhtään.
Täysi määrä on 99. Tarkemmat tiedot pisteytyksestä olisi tietenkin saanut opettajalta, sensorilta niitä ei enää voi kysyä (oon muuten tuntenut elämässäni useamman sensorin, mutta nimiä en paljasta :D). Eivät ne kaikki virheet tietenkään liity oikeakielisyyteen, niitä saa myös sisällöstä. Tuo on ainoa yksittäinen virhepistemäärä, jonka tiedän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PäteMÄÄN.
Joo, vaikuttaa todellakin siltä, että monen kielellinen kasvatus on jäänyt Googlen huomaan...
;)
Ei ole jäänyt Googlen huomaan, mutta kun en voi nyt sinulle näyttää esim. Terho Itkosen oikeakielisyysopasta, niin vaihtoehtona on nyt se, että googlaat. Aikaa selvästi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hevonpaskaa.
Kukaan ei käyttänyt 90-luvulla sanaa "isosti". Ei kukaan. Vasta kun Applen "Think Big" piti kääntää suomeksi, joku keksi vääntää sen muotoon ajattele isosti.
Koko mainos oksetti meitä mainosväen ihmisiä huonon suomen vuoksi. Ja sitten kotus päätti ottaa isosti sanan hyväsytyksi. Joo-o.
Kappas. Kanssa-mainosmies.
Minuakin kyrpi SUURESTI että Applen takia kirjoitettuun suomen kieleen tuli pikkulasten ISOSTI.