Vanha sukulainen pelkää vastaantulevia koiria. Mitä tekevät koiran emännät ja isännät...
Mulla on yli kasikymppinen sukulainen, joka pelkää koiria. Hän pysähtyy aina kun koira tulee vastaan ja odottaa, että koira ja ihminen ohittavat hänet. Kuulemma tosi usein koiranomistaja livertelee, miten tätä koiraa ei tarvitse pelätä ja miten se on ystävällinen ja muuta. LOPETTAKAA STANA SE. Miksi ihmeessä haluatte antaa ystävällisen turrenne haistella pelosta jäykkänä seisovaa mummelia?! Miksi pysähdytte 'kouluttamaan' vanhusta, miksi ette vain kävele ohitse ja päästä häntä piinastaan? Eikö se riitä, että moni muu ihastelee lemmikkiä ja haluaa taputella sitä? Miksi paniikissa seisovan vanhuksen pitäisi tehdä samoin?
Ymmärrän sen, että teidän on vaikea ymmärtää mutta voisitteko TE kuvitella millaista siitä pelkäävästä ihmisestä tuntuu! Kiitos.
Kommentit (111)
Hahaha kirjoitti:
Eli se mummo on jostain syystä sekopää. Jos pelkää koiria niin pitää mennä psykologin/psykiatrin vastaanottolle, turhaan sun on itkeä hänen puolesta vauvapalstalla. Lol.
Naurettavaa että joku pelkää koiria. Koirat ovat ihania.
Lällällää ja meidän iskä on vahvempi kuin teidän iskä. Taas tuli lapset linjoille.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä tollasia koiranomistajia!
Miksi kenenkään pitäisi haluta silittää koiraani?
Minun koira on söpö, mutta se on minun, minä päätän kuka sitä silittelee ja taputtelee.
Ongelmani siis juurikin päinvastainen, ihmiset änkee lapsiaan, koiriaan ja itseään silittelemään ja tutustumaan.
En todellakaan ala pyytelemään ketään mummelia tai muitakaan ”tutustumaan” koiraani.
Sama juttu! Minullakin on ylisöpö ihana koira jota lapset haluaisivat tulla aina silittelemään, mutta en halua. Varsinkaan korona-aikana. Ei ole kovin kiva, että kaikki käpälöi koiraani kun minä kuitenkin pusuttelen koiraa kotona :D
Ei ole normaalia jäädä paikalleen seisomaan ja tuijottamaan koiraa. Se on outoa sekä koiralle että koiranomistajalle. Kannattaa kääntyä sivuttain tai selkä koiraa päin katselemaan jotain ihan muuta.
Ei ihme jos koirat omistajineen ihmettelee kun joku jähmettyy paikalleen seisomaan.
Mulla on päinvastainen ongelma, kun monet haluaisivat silittää koiraani, joka ei taas välitä vieraista ihmisistä. Jos tulee erityisesti lapsia tai vanhuksia vastaan, niin yritän kiertää ne vähän kauempaa.
Vierailija kirjoitti:
Koiranomistajien itsekkyys rakkiensa kanssa on kyllä uskomatonta. Minäkin kierrän koirat kadulla kaukaa erään todella pahan kokemuksen jälkeen (enkä muutenkaan pidä koirista). Tosi usein koira vetää minua kohti ja omistaja vaan nauraskelee. Järkyttävää.
Lisäksi töissä meillä oli yksi nainen joka toi välillä koiransa toimistolle ja päästi irti että pääsivät "vapaasti tutustumaan" kaikkiin. Ilmoitin esimiehelle että jos täällä alkaa pyöriä koiria varsinkin vapaina, niin minä irtisanoudun. Koirilla on nyt porttikielto toimistolle.
Mene hoitoon.
Samat terveiset pikkulasten vanhemmille. Älkää antako lasten juoksennella siksakkia lenkkitiellä jos näette, että tiellä on muitakin jalankulkijoita jotka haluaisivat päästä kulkemaan ohi.
Älkää myöskään antako lasten tulla selittelemään vieraita koiria.
Ymmärrän pelon ja sille ei voi mitään. Mutta kun nämä pelkääjät yleensä kirkuu että vie se kauas tai juurikin jäävät odottamaan niin koirat ymmärttää sen väärin ja innostuu entisestään. Voisi siis vähän palloa sinne toisenkin päähän heittää eli käsiteltää sitä pelkoa ja opetelkaa kohtaaman se koira oikein. Siis vain ignooraaman se tai sitten kiertäkää kaukaa se vaan . Mutta tosiaan pysähtyminen ja huutaminen ei auta asiaa, yleensä vaan pahentaa.
Meillä on ihan päinvastainen tilanne. Monet varsinkin iäkkäät ihmiset jäävät ihastelemaan koiraa. Ei se minua haittaa. Lasten en halua koskevan koiraan ellei ole tuttu lapsi, mutta iäkkäät harvemmin silittelevät vaan jäävät kauempaa ihailemaan ja juttelemaan.
Onpa outoa. En muutenkaan päästä koiriani vieraiden ihmisten luo, elleivät nämä ihmiset selvästi sitä halua (eli sano sitä jollain tavalla itse). Se, että toinen pelkää, voi olla tosi vaikea nähdä. Yleensä sen tajuaa vasta, kun on jo mennyt ohi, ihmiset kun saattaa pysähdellä vaikka mistä syystä. Se voi ehkä joillain olla syynä, ajattelevat sitten että hän haluaa rapsuttaa? Tosin jos sanovat noin, että tätä ei tarvitse pelätä, niin ei ehkä sitten. Mutta juu, on kyllä mielestäni väärin päästää koiraa kenenkään luo, josta ei ole varma, että koiraa luokseen haluaa.
Hahaha kirjoitti:
Eli se mummo on jostain syystä sekopää. Jos pelkää koiria niin pitää mennä psykologin/psykiatrin vastaanottolle, turhaan sun on itkeä hänen puolesta vauvapalstalla. Lol.
Yläpeukku viimeisen lauseen vuoksi. 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiranomistajien itsekkyys rakkiensa kanssa on kyllä uskomatonta. Minäkin kierrän koirat kadulla kaukaa erään todella pahan kokemuksen jälkeen (enkä muutenkaan pidä koirista). Tosi usein koira vetää minua kohti ja omistaja vaan nauraskelee. Järkyttävää.
Lisäksi töissä meillä oli yksi nainen joka toi välillä koiransa toimistolle ja päästi irti että pääsivät "vapaasti tutustumaan" kaikkiin. Ilmoitin esimiehelle että jos täällä alkaa pyöriä koiria varsinkin vapaina, niin minä irtisanoudun. Koirilla on nyt porttikielto toimistolle.
Mene hoitoon.
Mene itse koirasi kanssa piikille, sekopää.
Ilmoitettu eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Me ohitetaan aina ihmiset ja koirat lyhyellä hihnalla. Ei todellakaan jäädä tönöttämään eikä koira edes välitä vastaantulevista. Kerran joku vanhempi mies (luultavasti humalassa) tuli takaamme pyörällä ihan läheltä ja huusi "vuh vuh" ja se kyllä säikäytti minut ja koiran. Miksi joku haluaa tehdä tuollaista?
Kännissä oleva idiootti voi haluta tehdä tuollaista ihan kiusallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene hoitoon.
Mene itse koirasi kanssa piikille, sekopää.
Ilmoitettu eteenpäin.
Hyvä! Kannattaa vähän miettiä mitä keskustelupalstalla kirjoittaa.
Minua on jäänyt vaivaamaan vuosien takainen tapaus.
Pysähdyin juttelemaan koirani kanssa naapurin rouvalle kulkuväylälle. Koira oli aika pitkällä hihnalla haistelemassa nurmikkoa kaukana kulkuväylästä. Meitä kohti käveli joku nainen, enkä reagoinut asiaan, koska koira ei ole koskaan kiinnostunut vieraista ihmisistä ja oli todella hyvin koulutettu muutenkin, että ei hihnassa mennyt toisten koirien tai ihmisten luokse jne.
Koira jostain syystä kuitenkin kiinnostui tästä naisesta, ja alkoi kummastuneena haistella ja hitaasti lähestyä tätä. Nappasin heti hihnaa kireämmälle ja kielsin koiraa, mutta kun olin niin kaukana, en saanut koiraa pidettyä niin kaukana naisesta kuin olisin halunnut. Koira pääsi naisen lähellä noin puolen metrin päähän ja näin, miten nainen alkoi kiertää ja kiertää ja tilanne oli hänelle todella epämukava.
Lohduttaakseni, en selitelläkseni, huikkasin hänelle samalla kun kelasin koiraa pois, että tämä on kiltti, koska näin naisen pelkäävän. Yritin lauseellani sanoa, että en estä sitä siksi, että koira olisi vaarallinen, vaan estän siksi, ettei koira saa tulla luoksesi, mutta ei hätää. Nainen kivahti, että olkoot, se ei silti saa tulla lähelle!
Ja oikeassa olikin, mutta minua jäi vaivaamaan tapaus, koska nyt nainen luuli, että juuri oikeutin koirani iholletunkemisen tuolla klassisella lauseella :D Ja olen todella tarkkaa siitä, miten koirat käyttäytyvät ja miten ne koulutetaan yhteiskunnassa elämiseen, jotta edistäisin koiraystävällisyyttä.
En ehtinyt selittää hektisessä tilanteessa enempää, sanoin vain, että ei tietenkään.
Terveisiä ja anteeksipyyntö Lappeenrantaan sinulle yli 10 vuoden taakse, jos luet tätä.
Joo ei tietenkään pidä tuoda koiria vieraiden ihmisten luo ja suuresti epäilen että kukaan näin edes tekee MUTTA on kyllä myös peiliin katsomisen paikka. Se on tosi outoa jos seisoo paikallaan ja huutaa. Kannattaa opetella oikeanlainen reagointi tilanteessa jossa koira tulee vastaan, tuollainen reagointi on paha eikä se ole koirien tai heidän omistajiensa vika. Alkakaapa nyt harjoittelemaan oikeanlaista reagointia.
Vierailija kirjoitti:
Joo ei tietenkään pidä tuoda koiria vieraiden ihmisten luo ja suuresti epäilen että kukaan näin edes tekee MUTTA on kyllä myös peiliin katsomisen paikka. Se on tosi outoa jos seisoo paikallaan ja huutaa. Kannattaa opetella oikeanlainen reagointi tilanteessa jossa koira tulee vastaan, tuollainen reagointi on paha eikä se ole koirien tai heidän omistajiensa vika. Alkakaapa nyt harjoittelemaan oikeanlaista reagointia.
Yrittäkääpä nyt lukea aloitus uudestaan ja kommentit, ja havaita, että mummeli ei huuda. Moni pelkäävä ei huuda.
Oletteko oikeasti sitä mieltä, että yli 80-vuotiaan pitää opetella koiravinkkejä ja pyrkiä muuttamaan käyttäytymistään?
Vai olisiko kuitenkin niin, että koiranomistajan pitää opettaa koiransa sietämään kaikenlaiset ihmiset, seisovat, heiluvat, juoksevat jne ja pitää koiransa lisäksi aina hallinnassa?
Mielestäni siinä vaiheessa kun ikä alkaa 8:lla voi päättää, että tällainen olen ja sillä selvä. Toki pitää osata käyttäytyä, mutta jättäisin suuret vaativat ponnistukset sikseen. Riittää ponnistukseksi että kipuaa portaita ja menee ulos kävelemään. Ajatelkaa, pelosta huolimatta tuolla sitä vaan hänkin kävelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yrittäkääpä nyt lukea aloitus uudestaan ja kommentit, ja havaita, että mummeli ei huuda. Moni pelkäävä ei huuda.
Eipä tuo kommentoija aloitukseen viitannutkaan, vaan yleisesti. Sinun tässä kannattaisi treenata tuota lukemisenymmärtämistä.
t. eri
Jokaisella tulisi olla koirapilli, ihan kunnon sattuva sellainen. Tämä on ihmisen maailma, ei paskaansa syövän torahampaisen punkkipesän.